Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-480/13-4/ES
z 21 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2013 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie 9 maja 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 sierpnia 2013 r. (data wpływu 13 sierpnia 2013 r.) oraz poprzez wniesienie w dniu 12 sierpnia 2013 r. stosownej opłaty – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia udziału w nieruchomości nabytego w drodze spadku – jest:

  • nieprawidłowe, w odniesieniu do pytania nr 1 i nr 5,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2013 r. X. złożył do Urzędu Skarbowego w (…). wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia udziału w nieruchomości nabytego w drodze spadku.

Pismem z dnia 8 maja 2013 r. nr (…) Naczelnik Urzędu Skarbowego (…), na podstawie art. 16 w związku z art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa przekazał, wniosek X do rozpatrzenia - Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 oraz 14f Ordynacji podatkowej, w związku z czym pismem z dnia 31 lipca 2013 r. nr ILPB2/415-480/13-2/ES wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 31 lipca 2013 r., skutecznie doręczono w dniu 5 sierpnia 2013 r., natomiast pismo stanowiące uzupełnienie wniosku wpłynęło do tut. Organu w dniu 13 sierpnia 2013 r. (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego 12 sierpnia 2013 r.). Wpłaty kwoty 40 zł na konto Izby Skarbowej w Poznaniu dokonano w dniu 12 sierpnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca odziedziczył po ojcu, zmarłym w dniu 1 marca 2013 r., część działki zabudowanej domem jednorodzinnym.

Dnia 25 kwietnia 2013 r. Zainteresowany otrzymał od notariusza Protokół Dziedziczenia oraz Akt Poświadczenia Dziedziczenia, z którego wynika, że odziedziczył po zmarłym ojcu 1/6 wartości nieruchomości, czyli 50 000 PLN (wartość całkowita nieruchomości wynosi 300 000 PLN).

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, iż połowa nieruchomości należy do Jego matki, a druga połowa do Niego oraz do pozostałej dwójki rodzeństwa – brata i siostry (matka była rozwiedziona, dlatego jej jest tylko połowa – nie odziedziczyła po ojcu części drugiej połowy).

Wspomniana nieruchomość obciążona jest hipoteką (kredyt hipoteczny zaciągnęli oboje rodzice w 2011 r.) na kwotę ok. 60 000 PLN.

Zainteresowany dodał, iż ww. nieruchomość będzie sprzedana przed upływem 5 lat od daty śmierci ojca, która jest jednocześnie datą przejęcia spadku.

Obecnie Wnioskodawca płaci raty wynikające z zaciągniętego przez Niego w 2011 r. kredytu hipotecznego na Jego własną nieruchomość, zabudowaną budynkiem mieszkalnym i położoną na terytorium Polski. Natomiast zaciągnięty i spłacany przez Wnioskodawcę kredyt jest udzielony przez bank (BPH) z siedzibą w Polsce.

Wnioskodawca posiada również inną nieruchomość (lokal mieszkalny), który zakupił od osoby fizycznej w 2011 r. z rozbiciem na raty, tzn. co roku płaci jej kwotę 10 000 PLN w ramach zakupu tego lokalu. Do spłaty pozostały jeszcze dwie raty po 10 000 PLN każda. Ponieważ lokal ten Wnioskodawca kupił wraz z żoną, małżonkowie są jego właścicielami w równych częściach.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy spłacając 1/6 kredytu hipotecznego przejętego wraz z nieruchomością (w przypadku Wnioskodawcy o wartości ok. 10 000 PLN = 1/6 wartości kredytu hipotecznego) przysługuje Wnioskodawcy zwolnienie od podatku z tytułu spłaty „Jego” części zobowiązań, czyli od 10 000 PLN?
  2. Czy raty, które Wnioskodawca płaci z tytułu zaciągniętego przez Niego w 2011 r. kredytu hipotecznego na Jego własną nieruchomość można uznać za cel mieszkaniowy, który umożliwia Mu skorzystanie ze zwolnienia z podatku wynikającego z przejęcia spadku i jego sprzedaży przed upływem 5 lat? Czy dotyczy to tylko kapitału, czy również odsetek, czyli całości raty?
  3. Czy nakłady poniesione na remonty i modernizacje własnej nieruchomości można również uznać za cel mieszkaniowy umożliwiający skorzystanie ze zwolnienia z podatku?
  4. Czy spłatę rat wobec osoby fizycznej można zaliczyć do celów mieszkaniowych umożliwiających zwolnienie od podatku (w tym przypadku od połowy spłacanej kwoty)?
  5. Kiedy Zainteresowany musiałby się rozliczyć z urzędem skarbowym i w jaki sposób z wykorzystanych na cele mieszkaniowe środków?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje Mu zwolnienie z podatku od spadku w odniesieniu do ww. pytań w przypadku:

  • spłaty 1/6 kredytu hipotecznego przejętego wraz z nieruchomością (wartość 10 000 PLN);
  • spłaty rat z tytułu zaciągniętego kredytu hipotecznego na Jego nieruchomość (kapitał + odsetki);
  • poniesienia nakładów na remonty i modernizacje własnej nieruchomości;
  • spłaty rat wobec osoby fizycznej, od której Zainteresowany zakupił lokal mieszkalny (wraz z żoną).

Ponadto Wnioskodawca uważa, że musiałby się rozliczyć z urzędem skarbowym po dwóch pełnych latach, tj. po grudniu 2015 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe, w odniesieniu do pytania nr 1 i nr 5,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

– jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Podkreślić należy, iż przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego.

Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu dochodu ma moment i sposób ich nabycia.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, że przedmiotowa nieruchomość będzie sprzedana przed upływem 5 lat od daty śmierci ojca, która jest jednocześnie datą przejęcia spadku. Z uwagi na fakt, że śmierć ojca nastąpiła w dniu 1 marca 2013 r. do opodatkowania powstałego z tytułu jej sprzedaży dochodu zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i 4 ww. ustawy, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  • dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  • dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do ust. 2 artykułu 30e ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W myśl przytoczonego przepisu art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

W myśl natomiast art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), nabytych w drodze spadku darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej części lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w powołanym wyżej ust. 1 pkt 131, uważa się m.in.:

  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
    - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,
  2. wydatki poniesione na:
    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lii a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
    - w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Na podstawie art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

Zgodnie z art. 21 ust. 29 ww. ustawy, w przypadku gdy kredyt (pożyczka), o którym mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c), stanowi część kredytu (pożyczki) przeznaczonego na spłatę również innych niż wymienione w tych przepisach zobowiązań kredytowych (pożyczkowych) podatnika, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki przypadające na spłatę kredytu (pożyczki) określonego w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c) oraz zapłacone odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która proporcjonalnie przypada na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w ust. 25 pkt 2 lit. a)-c).

Natomiast, na mocy art. 21 ust. 30 cyt. ustawy - przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 nie ma zastosowania do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, które podatnik uwzględnił korzystając z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym oraz do tej części wydatków, o których mowa w ust. 25 pkt 2, którymi sfinansowane zostały wydatki określone w ust. 25 pkt 1, uwzględnione przez podatnika korzystającego z ulg podatkowych, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, przy opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Odnosząc zatem przedstawione powyżej uregulowania prawne na grunt rozpatrywanej sprawy stwierdzić należy, iż powołany powyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania z faktem przeznaczenia – w warunkach określonych w ustawie – uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych dochodu wyłącznie na cele wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ww. ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca planuje sprzedać część nieruchomości nabytej w drodze spadku. Sprzedaż ta nastąpi przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego w którym nastąpiło nabycie ww. części, natomiast środki uzyskane z tej sprzedaży Zainteresowany zamierza przeznaczyć na własne cele mieszkaniowe, czyli na:

  1. spłatę (w 1/6 części) kredytu hipotecznego zaciągniętego przez Jego rodziców na nieruchomość, której część Wnioskodawca otrzymał w drodze spadku,
  2. spłatę rat oraz odsetek od kredytu hipotecznego zaciągniętego w 2011 r. na własną nieruchomość,
  3. nakłady poniesione na remonty i modernizacje własnej nieruchomości,
  4. spłatę rat wobec osoby fizycznej z tytułu zakupu lokalu mieszkalnego (w odniesieniu do połowy spłacanej kwoty).

W związku z powyższym jeśli Wnioskodawca - w terminie określonym w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie - przeznaczy przychód uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości na wskazane przez Niego cele mieszkaniowe, tj.:

  • spłatę rat oraz odsetek od kredytu hipotecznego zaciągniętego w 2011 r. na własną nieruchomość,
  • nakłady poniesione na remonty i modernizacje własnej nieruchomości,
  • spłatę rat wobec osoby fizycznej z tytułu zakupu lokalu mieszkalnego (w odniesieniu do połowy spłacanej kwoty), co w istocie stanowi wydatek na zakup lokalu mieszkalnego,

będzie mógł skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy.

Natomiast Zainteresowany nie może skorzystać z powyższego zwolnienia w przypadku wydatkowania środków uzyskanych ze sprzedaży części nieruchomości na spłatę (w 1/6 części) kredytu hipotecznego zaciągniętego przez Jego rodziców na tę nieruchomość.

Kredyt ten bowiem nie został zaciągnięty przez Wnioskodawcę (a więc podatnika, który uzyska przychód ze sprzedaży części nieruchomości i zamierza skorzystać z przedmiotowego zwolnienia), ale przez Jego rodziców.

Należy przy tym podkreślić, że katalog wydatków na cele mieszkaniowe, których poniesienie pozwala skorzystać ze zwolnienia, wymieniony w art. 21 ust. 25 pkt 1 i 2 ustawy ma charakter zamknięty, jest to wyliczenie enumeratywne a nie przykładowe co oznacza, że prawo do skorzystania ze zwolnienia podatkowego wynikającego z tego przepisu należy wywodzić ściśle z jego brzmienia. Rozszerzająca interpretacja tego przepisu jest tym samym zabroniona.

W odniesieniu natomiast do sposobu i terminu rozliczenia się z urzędem skarbowym z tytułu wydatkowania środków uzyskanych ze sprzedaży części nieruchomości na własne cele mieszkaniowe, tut. organ stwierdza co następuje.

Zgodnie z powołanym wyżej art. 30e ust. 4 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Z powyższego wynika, że już w zeznaniu podatkowym, składanym za rok podatkowy w którym nastąpi sprzedaż części nieruchomości Wnioskodawca powinien wykazać dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131, a więc dochody wolne od podatku dochodowego w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe.

Natomiast samo wydatkowanie musi nastąpić w terminie nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie części nieruchomości.

Z kolei w myśl art. 275 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli ze złożonej deklaracji wynika, że podatnik skorzystał z przysługujących mu ulg podatkowych, organ podatkowy może zwrócić się do niego o okazanie dokumentów lub o złożenie fotokopii dokumentów, których posiadania przez podatnika, w określonym czasie, wymaga przepis prawa.

Powyższy przepis umożliwia organom podatkowym ustalanie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami w przypadku, gdy ze złożonej deklaracji wynika, że podatnik korzystał z przysługujących mu ulg podatkowych. Przepis ten pozwala na wstępne badanie, przed podjęciem ewentualnej kontroli podatkowej czy wszczęciem postępowania podatkowego, rzetelności złożonej deklaracji w części dotyczącej takich ulg.

Natomiast wszelkie dokumenty potwierdzające wydatkowanie uzyskanych środków ze sprzedaży części nieruchomości, Wnioskodawca obowiązany jest przechowywać i udostępnić na żądanie organu podatkowego w terminie właściwym dla terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

W przedmiotowej sprawie - zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej – zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym musiałby się On rozliczyć z Urzędem Skarbowym po dwóch pełnych latach, tj. po grudniu 2015 r. należało uznać za nieprawidłowe

Reasumując, jeśli Wnioskodawca - w terminie określonym w art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie - przeznaczy przychód uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości na wskazane przez Niego cele mieszkaniowe, tj.:

  • spłatę rat oraz odsetek od kredytu hipotecznego zaciągniętego w 2011 r. na własną nieruchomość,
  • nakłady poniesione na remonty i modernizacje własnej nieruchomości,
  • spłatę rat wobec osoby fizycznej z tytułu zakupu lokalu mieszkalnego (w odniesieniu do połowy spłacanej kwoty), co w istocie stanowi wydatek na zakup lokalu mieszkalnego,

będzie mógł skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy.

Natomiast Zainteresowany nie może skorzystać z powyższego zwolnienia w przypadku wydatkowania środków uzyskanych ze sprzedaży części nieruchomości na spłatę (w 1/6 części) kredytu hipotecznego zaciągniętego przez Jego rodziców na tę nieruchomość.

W zeznaniu podatkowym, składanym za rok podatkowy w którym nastąpi sprzedaż części nieruchomości Wnioskodawca powinien wykazać dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Natomiast samo wydatkowanie musi nastąpić w terminie nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpi odpłatne zbycie części nieruchomości.

Z kolei wszelkie dokumenty potwierdzające wydatkowanie uzyskanych środków ze sprzedaży części nieruchomości, Wnioskodawca obowiązany jest przechowywać i udostępnić na żądanie organu podatkowego w terminie właściwym dla terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. W przedmiotowej sprawie zobowiązanie podatkowe przedawni się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynie termin płatności podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj