Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-209/12/PH
z 31 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-209/12/PH
Data
2012.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy


Słowa kluczowe
akcyza
dostawa wewnątrzwspólnotowa
olej smarowy
procedura zawieszenia poboru akcyzy


Istota interpretacji
w zakresie dokumentowania dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobu o kodzie CN 2710 19 99 w procedurze zawieszenia poboru akcyzy



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2012r. (data wpływu 17 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 lipca 2012r. (data wpływu 2 siepnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobu o kodzie CN 2710 19 99 w procedurze zawieszenia poboru akcyzy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie dokumentowania dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobu o kodzie CN 2710 19 99 w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 lipca 2012r. (data wpływu 2 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 lipca 2012r., znak: IBPP4/443-209/12/PH.

W przedmiotowym piśmie zostało przedstawione zdarzenie przyszłe:

Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Przedsiębiorstwo prowadzi ewidencję sprzedaży, prowadzi skład podatkowy. Wnioskodawca zamierza produkować olej smarowy klasyfikowany do kodu CN 2710 19 99. Oleje te klasyfikowane w kodzie 2710 19 99 charakteryzują się tym, że ich zasadnicze składniki pochodzą z destylacji próżniowej ropy naftowej. Produkt ten będzie zawierał dodatek uszlachetniający w postaci oleju roślinnego, lub metyloestrów. Produkt używany jest zakładach ceramicznych, w przemyśle cementowym w przemyśle budowlanym, również do wyrobu polistyrenu. Jego głównym zastosowaniem jest smarowanie form odlewniczych, form do wypalania ceramiki, matryc w tłoczniach blach aluminium i stali, w zakładach ciągnięcia drutu, walcowania blachy, spieniania polistyrenu do smarowania form. Wyrób o podwyższonej liczbie zmydlania (z dodatkiem uszlachetniającym) ma zastosowanie w przemyśle cementowym, mielenia minerałów, flotacji rud itp. Olej ten nie będzie przeznaczony na cele opałowe lub napędowe i nie będzie używany jako paliwo silnikowe, tj. nie będzie przeznaczony do użycia, ani oferowany na sprzedaż ani nie będzie używany do napędu silników spalinowych.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 30 lipca 2012r. Wnioskodawca wskazał, że mający być przedmiotem przemieszczenia wyrób Wnioskodawca kwalifikuje do kodu CN 2710 19 99. Oleje te klasyfikowane w kodzie 2710 19 99 charakteryzują się tym, że ich zasadnicze składniki pochodzą z destylacji próżniowej ropy naftowej. Produkt ten będzie zawierał dodatek uszlachetniający w postaci oleju roślinnego.

Wnioskodawca będzie sprzedawał ten wyrób w obrocie wewnątrzwspólnotowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W związku z tym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku przemieszczenia tego produktu należy stosować dokumentację e-AD...

Zdaniem Wnioskodawcy, przeznaczenie produktu na cele nie opałowe i nie napędowe uniemożliwia jego klasyfikację jako olej opałowy lub olej napędowy. W sytuacji dodania do oleju smarowego-odpowiedniej ilości składników uszlachetniających w postaci oleju roślinnego lub metyloestrów indeks zmydlania wynosił będzie więcej niż 4 co jednoznacznie wykluczać go będzie z zakresu zaklasyfikowania go jako oleju opałowego.

W przypadku nabycia lub dostawy takiego produktu wymagane jest dołączenie dokumentu handlowego zamiast e-AD. Dokument handlowy nie musi spełniać definicji dokumentu handlowego towarzyszącego z ustawy o podatku akcyzowym lecz może to być faktura VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.) określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Na podstawie uregulowań zawartych w art. 2 ust. 1 pkt 8, 10, 12, 15, 15a i 26 ustawy:

  • dostawa wewnątrzwspólnotowa - przemieszczanie wyrobów akcyzowych lub samochodów osobowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego,
  • skład podatkowy - miejsce, w którym określone wyroby akcyzowe są: produkowane, magazynowane, przeładowywane lub do którego wyroby te są wprowadzane, lub z którego są wyprowadzane - z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy; w przypadku składu podatkowego znajdującego się na terytorium kraju miejsce to jest określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego,
  • procedura zawieszenia poboru akcyzy - procedura stosowana podczas produkcji, magazynowania, przeładowywania i przemieszczania wyrobów akcyzowych, w trakcie której, gdy są spełnione warunki określone w przepisach niniejszej ustawy i aktów wykonawczych wydanych na jej podstawie, z obowiązku podatkowego nie powstaje zobowiązanie podatkowe
  • e-AD - elektroniczny administracyjny dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy,
  • dokument zastępujący e-AD - dokument, na podstawie którego przemieszcza się wyroby akcyzowe z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, gdy System jest niedostępny, zawierający takie same dane jak e-AD,
  • system - krajowy system teleinformatyczny służący do obsługi przemieszczania wyrobów akcyzowych z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, w szczególności do przesyłania e-AD, raportu odbioru i raportu wywozu, unieważnienia e-AD, zmiany miejsca przeznaczenia oraz zawiadomienia o zmianie miejsca przeznaczenia, o których mowa w rozporządzeniu Komisji (WE) nr 684/2009 z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz. Urz. UE L 197 z 29.07.2009, str. 24).

Zgodnie z art. 40 ust. 6 ustawy, procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1 i 5.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy jest związana z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych, warunkiem jej zastosowania jest:

  1. zastosowanie e-AD albo dokumentu zastępującego e-AD;
  2. złożenie we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Jednocześnie jednak, w myśl art. 41 ust. 4 ustawy, jeżeli procedura zawieszenia poboru akcyzy dotyczy wyrobów akcyzowych, o których mowa w art. 40 ust. 6, warunki, o których mowa w ust. 1, mają zastosowanie tylko przy przemieszczaniu tych wyrobów na terytorium kraju, a w przypadku przemieszczania tych wyrobów na terytorium kraju w ramach nabycia wewnątrzwspólnotowego lub dostawy wewnątrzwspólnotowej warunkiem zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

We wniosku wskazano, że Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. Przedsiębiorstwo prowadzi ewidencję sprzedaży, prowadzi skład podatkowy. Wnioskodawca zamierza produkować olej smarowy klasyfikowany do kodu CN 2710 19 99.

Wnioskodawca będzie sprzedawał ten wyrób w obrocie wewnątrzwspólnotowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy.

W tym miejscu tut. organ wyjaśnia, iż z pisma z dnia 30 lipca 2012r, w którym Wnioskodawca wskazał, iż będzie sprzedawał ww. wyrób w obrocie wewnątrzwspólnotowym wynika, iż w istocie przedmiotem zapytania jest kwestia dostawy ww. wyrobu, nie zaś nabycia, co z kolei wynikało z treści wniosku z dnia 12 kwietnia 2012r.

Ostatecznie zatem tut. organ przyjął, iż przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego jest kwestia, czy w przypadku przemieszczenia związanego z dostawą wewnątrzwspólnotową produkowanego przez siebie wyrobu, Wnioskodawca powinien stosować dokumentację e-AD. Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dostawy takiego produktu wymagane jest dołączenie dokumentu handlowego zamiast e-AD, którym może być faktura VAT.

Wnioskodawca wskazał dla produkowanego przez siebie wyrobu kod CN 2710 19 99. Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowy wyrób ma przeznaczenie inne niż cele opałowe i inne niż napędowe.

Analiza załącznika Nr 2 do ustawy, stanowiącego „Wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w dyrektywie Rady 92/12/EWG”, wykazuje, iż nie zawiera on wyrobów oznaczonych wskazanym przez Wnioskodawcę kodem CN 2710 19 99.

Jednocześnie w załaczniku Nr 1 do ustawy, stanowiącym „Wykaz wyrobów akcyzowych”, poz. 27 ww. załącznika pod kodem CN 2710 wymieniono oleje ropy naftowej i oleje otrzymywane z minerałów bitumicznych, inne niż surowe; preparaty gdzie indziej niewymienione ani niewłączone, zawierające 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymywanych z minerałów bitumicznych, których te oleje stanowią składniki zasadnicze preparatów; oleje odpadowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 ustawy, stawka akcyzy na wyroby energetyczne wynosi dla olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99 - 1180,00 zł/1000 litrów.

A zatem, wyroby akcyzowe oznaczone kodami CN od 2710 19 71 do 2710 19 99 (zwane dalej „olejami smarowymi”) są w świetle ustawy wyrobami energetycznymi, dla których określono stawkę podatku akcyzowego w wysokości 1180,00 zł/1000 litrów, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99. Powyższa stawka akcyzy jest stosowana niezależnie od tego, do jakich celów oleje smarowe są wykorzystywane.

Jednocześnie oleje smarowe należą do grupy wyrobów akcyzowych, które nie zostały wymienione w załączniku Nr 2 do ustawy, co oznacza, iż do wyrobów tych nie mają zastosowania przepisy wspólnotowe

Na gruncie przepisów krajowych do olejów smarowych, będących wyrobami akcyzowymi innymi niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętymi stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy, co wynika wprost z powołanego wyżej art. 40 ust. 6 ustawy. Ze względu jednak na fakt, iż powyższe oleje smarowe nie są objęte wspólnotowym systemem w zakresie produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych, procedura ta ma zastosowanie wyłącznie na terytorium kraju.

Natomiast w obrocie wewnątrzwspólnotowym olejami smarowymi (przemieszczanymi na terytorium kraju, ale w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej) warunkiem stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy jest wyłącznie – zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy – dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentów handlowych zamiast e-AD.

Tym samym w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów o kodzie CN 2710 19 99 objętych wnioskiem, wyłączenie stosowania dokumentu e-AD skutkuje również wyłączeniem obowiązku stosowania dokumentów handlowych zawierających takie same dane, jakie są wymagane dla e-AD.

Reasumując powyższe, dokonywane w procedurze zawieszenia poboru akcyzy przemieszczenie ze składu podatkowego na terytorium kraju, w ramach dostawy wewnątrzwspólnotowej, opisanych we wniosku wyrobów o kodzie CN 2710 19 99, o przeznaczeniu innym niż cele opałowe i inne niż napędowe, odbywa się na podstawie dokumentów handlowych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż w przypadku przemieszczenia w dostawie wewnątrzwspólnotowej z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy wyrobów o kodzie CN 2710 19 99, o przeznaczeniu innym niż cele opałowe i inne niż napędowe wymagane jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów dokumentu handlowego zamiast e-AD w postaci faktury VAT, należy uznać za prawidłowe.

Ponadto należy wyjaśnić, iż wskazana przez Wnioskodawcę we wniosku informacja, zgodnie z którą przedstawiony wyrób klasyfikowany jest do kodu CN 2710 19 99 została przyjęta przez tut. organ jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego i nie podlegała ocenie w niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę przedstawionego we wniosku stanowiska prawnego Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 3. Ocena stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku Nr 1 i 2 została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj