Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-399/13/BK
z 24 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania świadczonych usług – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania świadczonych usług.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność w zakresie dystrybucji i przesyłania energii cieplnej i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. W ramach prowadzonej działalności Spółka wykonuje także na zlecenie zarządców (spółdzielni, wspólnot innych zarządców) prace konserwacyjne wykonywane w węzłach cieplnych oraz w instalacji cieplnej wody i centralnego ogrzewania. W zakres prac konserwacyjnych w węzłach cieplnych wchodzą:


  • oględziny węzła,
  • badanie parametrów z wykonaniem zapisów w książce kontroli węzła,
  • kontrola działania i nastawa regulatora pogodowego – regulacja nastaw zgodnie z wymaganiami użytkownika,
  • sprawdzanie działania czujników temperatury zewnętrznej i wewnętrznej,
  • sprawdzenie działania napędów i zaworów regulacyjnych w układzie co. i c.u.w.,
  • kontrola pracy pomp obiegowych i cyrkulacyjnych w układzie co. i c.u.w.,
  • sprawdzenie działania ciepłomierzy,
  • sprawdzenie wskazań manometrów i termometrów,
  • sprawdzenie i kontrola zaworów bezpieczeństwa,
  • sprawdzenie i regulacja regulatora różnicy ciśnień,
  • uzupełnienie i odpowietrzenie instalacji wewnętrznej c.o.,
  • rozkręcenie odmulaczy i filtrów z płukaniem i oczyszczaniem lub wymianą sit,
  • likwidacja drobnych przecieków,
  • typowanie urządzeń węzła do remontu lub wymiany,
  • całodobowa gotowość do usuwania usterek i awarii,
  • prowadzenie ksiązki kontroli węzła,
  • płukanie chemiczne (odkamienianie) wymienników ciepła c.wu.,
  • sprawdzenie szczelności wymienników ciepła,
  • wypłukanie woda instalacji cyrkulacji c.wu. z osadów w węźle,
  • wymiana niesprawnych manometrów, kurków manometrycznych, termometrów,
  • kontrola i regulacja ciśnienia naczyniach przeponowych zamkniętych,
  • oczyszczenie skorodowanych powierzchni metalowych i uzupełnienie powłok malarskich,
  • likwidacja przecieków powstałych na rurociągach lub połączeniach elementów węzła włącznie z wymiana niesprawnych zaworów odcinających,
  • konserwacja urządzeń i elementów automatyki zgodnie z DTR,
  • sprawdzenie stanu technicznego i konserwacja rozdzielni elektrycznej i oświetleniowej węzła cieplnego,
  • sprawdzenie stanu technicznego i konserwacja rozdzielni elektrycznej wraz z wymianą uszkodzonych bezpieczników,
  • sprawdzenie stanu technicznego wszystkich połączeń wyrównawczych w razie potrzeby dokręcenie śrub lub wymiana obejm,
  • badania i pomiary rezystancji izolacji ochrony przeciwpożarowej oraz sporządzenie dokumentacji.


W zakres prac konserwacyjnych przy instalacji centralnego ogrzewania i ciepłej wody wchodzi:


  • usunięcie przecieków na połączeniach spawanych, lutowanych, zgrzewanych, kołnierzowych i gwintowanych (z wymiana uszczelek),
  • wymiana uszkodzonych kształtek,
  • wymiana uszkodzonych śrubunków do 1 sztuki na 5000 m², na rok,
  • usuwanie przecieków zaworów przelotowych w instalacji c.w.u. z ich wymiana do 1 sztuki na 5000 m², na rok (nie dotyczy wymiany w lokalach mieszkalnych),
  • usuwanie przecieków zaworów grzejnikowych z ich wymianą do 1 sztuki na 5000 m², na rok,
  • zabezpieczenie awaryjnych pęknięć rurociągów,
  • wymiana uszkodzonych rurociągów do 1 mb na 5000 m², na rok ( c.o.) i do 1 mb na 5000 m², na rok (c.w.u.),
  • likwidacja przecieków odpowietrzników miejscowych z ich wymianą do 1 sztui na 5000 m²,,
  • likwidacja przecieków na złazach grzejników,
  • uszczelnienie dławic zaworów,
  • zabezpieczenie powstałej awarii instalacji c.o. i c.w.u. przez Pogotowie Ciepłownicze EPEC poprzez odłączenie i zaślepienie uszkodzonych elementów.


Wskazane czynności zmierzają do utrzymania sprawności działania węzłów cieplnych, instalacji cieplnej wody użytkowej oraz instalacji centralnego ogrzewania. Przy wykonywaniu prac konserwacyjnych Spółka zużywa drobne towary tj. uszczelki, zamocowania, smary, oleje itp. Wartość zużytych towarów włączona jest do ceny usługi konserwacji i co do zasady, nie przekracza 50% podstawy opodatkowania z tytułu wykonania usługi. Jeżeli wartość netto towarów zużytych do wykonywania robót konserwacyjnych przekracza 50% tego wynagrodzenia wówczas kwota wynagrodzenia opodatkowana jest według stawki VAT podstawowej. Usługi konserwacji Spółka wykonuje w budynkach i lokalach mieszkalnych, budynkach i lokalach użytkowych oraz w częściach wspólnych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Spółka opodatkowuje wykonane usługi konserwacyjne w następujący sposób:


  • usługi konserwacyjne wykonane w częściach wspólnych budynków mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 w przypadku, gdy wartość zużytych towarów nie przekracza 50% podstawy opodatkowania według stawki 8%,
  • w pozostałych przypadkach według 23% stawki.


Spółka dokonuje klasyfikacji budynków i lokali, w których prowadzone są prace konserwacyjne w oparciu o oświadczenie składane przez klienta zlecającego prace. Klient wypełnia sporządzony przez Spółkę druk oświadczenia, w którym wskazuje na przeznaczenie oraz powierzchnię budynku, lokalu z doprecyzowaniem dokładnej powierzchni mieszkalnej i użytkowej. Klient zobowiązany jest do podania w oświadczeniu danych zgodnych z dokumentacją techniczno-budowlaną budynków lub lokali. Stosowana przez Spółkę stawka VAT uzależniona jest także od klasyfikacji budynku, w którym wskazane usługi konserwacji są wykonywane. Spółka stosuje:


  • 8% stawkę VAT na usługi konserwacyjne dotyczące budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym,
  • 8 % stawkę VAT, gdy prace konserwacyjne były wykonywane w:


  1. budynkach mieszkalnych (poszczególnych lokalach i częściach wspólnych) sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, z wyłączeniem lokali użytkowych,
  2. lokalach mieszkalnych budynków znajdujących się w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12


  • 23% stawkę podatku VAT, gdy prace konserwacyjne były wykonywane w:


    1. lokalach użytkowych budynków mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11,
    2. w częściach wspólnych, w lokalach użytkowych budynków niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12.


Poza usługami konserwacyjnymi wymienionymi wyżej Spółka wykonuje na zlecenie klientów prace remontowe, modernizacyjne i termomodernizacyjne w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o których mowa w art. 41 ust. 12-12c ustawy o podatku VAT. Usługi remontowe i termomodernizacyjne mieszkań i domów mieszkalnych do określonego limitu, Spółka opodatkowuje 8% stawką podatku z uwzględnieniem limitów powierzchni lokali i budynków jednorodzinnych. Dla budynków przekraczających te limity 8% stawka ma zastosowanie odpowiednio do 300 m², lub 150 m², ich powierzchni. Tym samym tylko powierzchnia przekraczająca ograniczenia ustawowe jest opodatkowana 23% stawką podatku. Dokumentem potwierdzającym powierzchnie użytkową remontowego lokalu lub domu jest pisemne oświadczenie o wielkości lokalu uzyskane od nabywcy usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy wykonanie wskazanych usług konserwacyjnych w lokalach i budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12 w przypadku, gdy wartość zużytych towarów nie przekracza 50% podstawy opodatkowania, opodatkowane jest 8% stawka podatku?
  2. Czy wykonanie wskazanych prac konserwacyjnych w częściach wspólnych (klatki schodowe, piwnice, węzły itp.) budynków mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11 w przypadku, gdy wartość zużytych towarów nie przekracza 50% podstawy opodatkowania, opodatkowane jest według 8% stawki VAT?
  3. Czy dokument oświadczenie składane przez klienta w przedmiocie klasyfikacji budynku, lokalu, w którym prowadzone są prace konserwacyjne należy uznać za wystarczający dla potwierdzenia charakteru budynku i zastosowanie obniżonej stawki VAT?
  4. Czy pisemne oświadczenie nabywcy usług remontowych o powierzchni użytkowej danego budynku lub lokalu mieszkalnego, spełniającego kryteria budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w art. 41 ust. 12a, w których to budynkach prowadzony jest remont (termomodernizacja, modernizacja), jest wystarczającym dokumentem uprawniającym do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Ad.1 Ustawodawca mocą § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wprowadził preferencyjną 8% stawkę podatku dla robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz w budynkach budownictwa mieszkaniowego, sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, z wyłączeniem lokali użytkowych jak również w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12. Przez roboty konserwacyjne, o których mowa w pkt 2 i 3 § 7 ust. 2 powołanego rozporządzenia rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont w świetle powołanej regulacji wszelkie roboty, które zmierzają do utrzymania sprawności technicznej budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych opodatkowane są według 8% stawki podatku. Usługi konserwacyjne mieszczą się w zakresie wskazanym w rozporządzeniu wykonawczym. Celem wykonywanych przez Spółkę prac jest zapewnienie prawidłowej pracy węzłów cieplnych, instalacji ciepłej wody oraz instalacji centralnego ogrzewania. Czynności te zmierzają do utrzymania sprawności działania węzłów cieplnych, instalacji c.w. i c.o. niezakłócona praca wskazanych urządzeń stanowi o sprawności technicznej budynku, lokalu, w którym są zlokalizowane. Spółka wskazuje, iż świadczone przez nią usługi konserwacyjne nie mają charakteru remontu – nie są bowiem prowadzone w celu odtworzenia niesprawnych urządzeń, a jedynie w celu zapewniania prawidłowości ich bieżącego funkcjonowania. Ponadto zgodnie z art. 3 pkt 8 ustawy Prawo budowlane przez remonty należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym wykonywanie robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym. Zatem roboty konserwacyjne opodatkowane są obniżoną 8% stawką VAT, gdyż dotyczą one budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, tj. budynków mieszkalnych jednorodzinnych o powierzchni użytkowej do 300 m², oraz lokali mieszkalnych o powierzchni użytkowej do 150 m²,. Preferencyjna stawka ma również zastosowanie – bez względu na limity powierzchni użytkowej – do obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy lub ich części (z wyłączeniem lokali użytkowych) oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych w PKOB w dziale 12, pod warunkiem jednak, że wartość bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczonych usług konserwacyjnych nie przekracza 50% tej podstawy.


Ad. 2 w odniesieniu do robót konserwacyjnych wykonywanych w częściach wspólnych danego budynku winna mieć zastosowanie stawka podatku taka jak do tego budynku jako całości tj. 8% dla obiektów budownictwa mieszkaniowego, a więc budynków mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11. Natomiast dla budynków niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12 – stawka podatku w wysokości 23%. Bez znaczenia zatem jest fakt, iż w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12 znajdują się również lokale mieszkalne. Objaśnienia do PKOB dotyczące części mieszkaniowej, z których wynika, iż część mieszkaniowa budynku obejmuje również pomieszczenia pomocnicze, piwnice oraz pomieszczenia ogólnego użytkowania, dotyczą budynku mieszkalnego, a nie mają zastosowania do budynku niemieszkalnego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 12, a w którym znajdują się lokale mieszkalne.


Ad. 3 i 4

Odnośnie oświadczenia jako dokumentu potwierdzającego charakter budynku należy wskazać, że ani z ustawy o podatku od towarów i usług ani z rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie nie wynika, w jaki sposób należy udokumentować prawo do korzystania z obniżonej stawki VAT. Ustawodawca podkreśla jedynie, iż spełnienie warunków obiektywnych pozwala podatnikowi zastosować obniżona stawkę VAT. W gestii podatnika pozostaje natomiast sposób udokumentowania faktu spełnienia tychże warunków obiektywnych. Zgodnie z art. 180 Ordynacji podatkowej jako dowód należy dopuścić wszystko co może się przyczynić do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Jeżeli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia, organ podatkowy odbiera od strony na jej wniosek oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania. Przywołana regulacja wskazuje jednoznacznie, iż dowodem w postępowaniu może być każdy dokument, który jest zgodny z prawem. Oświadczenie podatnika, co do spełnienia się określonych przesłanek, czy zaistnienia określonego zdarzenia należy uznać za wystarczające dla potwierdzenia wystąpienia faktu. Urzędowe zaświadczenie nie jest niezbędne tylko i wyłącznie w przypadku gdy ustawa podatkowa obowiązek takiego urzędowego potwierdzenia jasno i precyzyjnie wymaga. Ustawa o podatku VAT w kwestii opodatkowania obniżoną 8% stawką, nie nakłada na podatnika obowiązku posiadania urzędowego potwierdzenia charakteru budynku, w którym przedmiotowe usługi są świadczone. W takiej sytuacji, każdy dokument, łącznie z samym oświadczeniem nabywcy usług, należy uznać za wystarczający dla potwierdzenia przeznaczenia budynku, powierzchni użytkowej lokalu, w którym Spółka prowadzi prace konserwacyjne lub remontowe. Posiadanie oświadczenia nabywcy odnośnie charakteru budynku, w którym prowadzone są prace konserwacyjne lub remontowe, pozwala na udokumentowanie spełnienia przesłanek dla zastosowania obniżonej stawki podatku, a jednocześnie nie jest środkiem uciążliwym dla podatnika. Nieuprawnione byłoby, w świetle zasady proporcjonalności nakładanie na Spółkę obowiązku gromadzenia dla każdego pojedynczego budynku, lokalu całej dokumentacji technicznej poświadczającej jego przeznaczenie. Należy zatem uznać, iż oświadczenie nabywcy, jako dokument sporządzony w oparciu o dokumentację techniczno-budowlaną jest dokumentem wystarczającym do potwierdzenia charakteru budynku, w którym wykonywane są prace konserwacyjne czy remontowe.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, stosownie do treści art. 2 pkt 6 omawianej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Natomiast, stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.


Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:


  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m²,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m²,.


W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), zawierającym usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 – o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Przepisy ww. ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowa, remont, modernizacja, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego. Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623, ze zm.), przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Natomiast definicję remontu zawarto w art. 3 pkt 8 powołanej ustawy. Zgodnie z jego brzmieniem, przez remont należy rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a nie stanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stos owanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Modernizacja, zgodnie z definicją słownikową, to unowocześnienie i usprawnienie czegoś (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN).


Ponadto zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:


  1. towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia;
  2. robót konserwacyjnych dotyczących budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym;
  3. robót konserwacyjnych dotyczących:


  1. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych,
  2. lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12


w zakresie, w jakim wymienione roboty nie są objęte tą stawką na podstawie pkt 2.


W myśl § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia, przez roboty konserwacyjne, o których mowa w ust. 1 pkt 2 i 3, rozumie się roboty mające na celu utrzymanie sprawności technicznej elementów budynku lub jego części inne niż remont.

Zgodnie z § 7 ust. 3 omawianego rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 3 nie stosuje się, jeżeli wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych przekracza 50% tej podstawy.

Zauważa się, iż przy ustaleniu właściwej stawki VAT decydujące znaczenie ma ustalenie co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Ponadto, zastosowanie prawidłowej stawki podatku VAT uzależnione jest także od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11) jako całości – to należna stawka będzie 8%. Jeżeli jednak w umowie zostanie wskazane, iż roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych, wówczas w odniesieniu do usług wykonywanych w części mieszkalnej zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej – 23% stawka podatku.

Z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy stwierdzić należy, iż stawki te mogą mieć zastosowanie wyłącznie do czynności wskazanych wprost przez prawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do tej ustawy. Skoro zatem preferencyjna – 8% stawka podatku od towarów i usług, stosownie do art. 41 ust. 12 ww. ustawy o podatku od towarów i usług – ma zastosowanie wyłącznie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym oraz na podstawie § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 ww. rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, do robót konserwacyjnych, to stwierdzić należy, iż wszelkie inne czynności dotyczące tych obiektów nie mogą korzystać z preferencji podatkowej.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność w zakresie dystrybucji i przesyłania energii cieplnej i jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. W ramach prowadzonej działalności Spółka wykonuje także na zlecenie zarządców (spółdzielni, wspólnot innych zarządców) prace konserwacyjne wykonywane w węzłach cieplnych oraz w instalacji cieplnej wody i centralnego ogrzewania. Wartość zużytych towarów włączona jest do ceny usługi konserwacji i co do zasady, nie przekracza 50% podstawy opodatkowania z tytułu wykonania usługi. Jeżeli wartość netto towarów zużytych do wykonywania robót konserwacyjnych przekracza 50% tego wynagrodzenia wówczas kwota wynagrodzenia opodatkowana jest według stawki VAT podstawowej. Usługi konserwacji Spółka wykonuje w budynkach i lokalach mieszkalnych, budynkach i lokalach użytkowych oraz w częściach wspólnych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych. Spółka dokonuje klasyfikacji budynków i lokali, w których prowadzone są prace konserwacyjne w oparciu o oświadczenie składane przez klienta zlecającego prace. Klient zobowiązany jest do podania w oświadczeniu danych zgodnych z dokumentacją techniczno-budowlaną budynków lub lokali. Stosowana przez Spółkę stawka VAT uzależniona jest także od klasyfikacji budynku, w którym wskazane usługi konserwacji są wykonywane. Poza usługami konserwacyjnymi wymienionymi wyżej Spółka wykonuje na zlecenie klientów prace remontowe, modernizacyjne i termomodernizacyjne w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o których mowa w art. 41 ust. 12-12c ustawy o podatku VAT. Dokumentem potwierdzającym powierzchnie użytkową remontowego lokalu lub domu jest pisemne oświadczenie o wielkości lokalu uzyskane od nabywcy usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla prac konserwacyjnych wykonywanych w lokalach i budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12 jak również w częściach wspólnych (klatki schodowe, piwnice, węzły itp.) budynków mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, w przypadku gdy wartość zużytych towarów nie przekracza 50% podstawy opodatkowania oraz zastosowania preferencyjnej stawki podatku dla remontu, termomodernizacji, modernizacji, jak również sposobu dokumentowania powierzchni użytkowej budynku.

Analiza stanu faktycznego na tle powołanych przepisów prowadzi do wniosku, iż o ile przedmiotem świadczonych usług są prace konserwacyjne, o których mowa w § 7 ust. 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (w węzłach cieplnych oraz w instalacji ciepłej wody i centralnego ogrzewania), wykonywane w lokalach i budynkach mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz w lokalach mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12 jak również w częściach wspólnych (klatki schodowe, piwnice, węzły itp.) budynków mieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11, przy których wartość zużytych towarów nie przekracza 50% podstawy opodatkowania, to zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku na podstawie § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia z zastrzeżeniem § 7 ust. 3. Z kolei w przypadku świadczenia robót konserwacyjnych wykonywanych w częściach wspólnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w PKOB w dziale 12 zastosowanie będzie miała stawka podatku w wysokości 23%.

Natomiast w odniesieniu do robót dotyczących remontu, modernizacji, termomodernizacji obiektów zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym zastosowanie będzie miała 8% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług (przy uwzględnieniu art. 41 ust. 12c ustawy).

Odnosząc się do sposobu dokumentowania powierzchni użytkowej budynków mieszkalnych jednorodzinnych oraz lokali mieszkalnych, objętych społecznym programem zaznaczyć należy, iż ustawa o podatku od towarów i usług oraz akty wykonawcze do niej, w celu zastosowania preferencyjnej stawki podatku od towarów usług, o której mowa w art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a ustawy nie nakładają obowiązku na świadczącego usługi, o których mowa ww. art. 41 ust. 12 uzyskania od nabywcy jakiegokolwiek oświadczenia, potwierdzającego, iż czynności te związane są z obiektami objętymi społecznym programem mieszkaniowym. Niemniej jednak fakt posiadania takiego oświadczenia nie pozostaje w sprzeczności z prawem.

W świetle 180 § 1 Ordynacji podatkowej - za dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Przepis ten ma zastosowanie jedynie w toku prowadzonego postępowania podatkowego.

Należy jednak podkreślić, że to podatnik podlega na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu, rozumianemu jako nieskonkretyzowana powinność przymusowego świadczenia pieniężnego, w związku z zaistnieniem zdarzenia określonego w tych ustawach – art. 4 ustawy Ordynacja podatkowa. Zatem ewentualne niezgodności pomiędzy prowadzoną dokumentacją a mającym nastąpić zdarzeniem mogą spowodować dla niego ujemne konsekwencje w zakresie obciążeń podatkowych.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj