Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-181/13-3/MC
z 23 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia z dnia 22 maja 2013 r. (data wpływu 24 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania dochodów uzyskiwanych na terytorium Białorusi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 07 czerwca 2013 r. (data wpływu 11 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia miejsca opodatkowania dochodów uzyskiwanych na terytorium Białorusi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca, będący podmiotem polskim - spółką z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą na terytorium Polski, prowadzi działalność na terenie Republiki Białoruś przez położone tam przedstawicielstwo. Przedstawicielstwo nie jest osobą prawną, reprezentuje polską spółkę na terenie Białorusi i obsługuje realizację prowadzonych tam robót budowlanych przez polską spółkę.

Umowa o roboty budowlane na terytorium Białorusi w Mińsku, została podpisana przez Wnioskodawcę i inną polską spółkę mającą siedzibę na terytorium Polski. Roboty budowlane wykonywane są w zakresie instalacji sanitarnych i elektrycznych, i realizowane są przez oddelegowanych tam pracowników Wnioskodawcy i przez podwykonawców polskich i białoruskich. Przedstawicielstwo Wnioskodawcy, zgodnie z prawem Białorusi, dokonuje rozliczeń związanych z realizacją prowadzonych tam robót i jest stroną umów zawieranych na terytorium Białorusi z podwykonawcami.

W związku z realizacją robót budowlanych, dokumenty rozliczeniowe (faktury) wystawiane są na to przedstawicielstwo, ponosi ono również koszty związane z realizacją robót, na które składają się zakupy materiałów i usług obcych, wynagrodzenia pracowników, podróże pracowników i ogólne koszty związane z jego działalnością na Białorusi takie jak: koszty wynajmu biura, opłaty administracyjne itp. Dochody osiągane przez to przedstawicielstwo opodatkowane są na terytorium Białorusi.

Wynagrodzenie za wykonanie robót budowlanych wpływa na rachunek bankowy przedstawicielstwa. Część kosztów związanych z realizacją robót na terytorium Białorusi, takie jak koszty podróży pracowników z Polski na Białoruś oraz koszty przesyłania urządzeń i materiałów związanych z realizacją robót, ponoszone są przez polską spółkę na terytorium Polski.

Z końcem maja 2013 r. realizacja budowy przekroczy 12 miesięcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy dochody otrzymywane przez przedstawicielstwo polskiej spółki działające na terytorium Republiki Białoruś podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski czy na terytorium Białorusi?
  2. Czy dochody tego przedstawicielstwa łączą się z dochodami polskiej spółki i podlegają opodatkowaniu na terytorium Polski?
  3. Czy koszty ponoszone przez przedstawicielstwo polskiej spółki poniesione w związku z realizacją robót na terytorium Białorusi i inne ogólne koszty działalności przedstawicielstwa podlegają rozliczeniu w Polsce z przychodem polskiej spółki?
  4. Czy koszty ponoszone przez polską spółkę w Polsce, ale dotyczące działalności tego przedstawicielstwa na terenie Białorusi podlegają rozliczeniu z przychodem polskiej spółki na terytorium Polski?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zwaną dalej ustawą), podatnicy jeśli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W myśl art. 4a pkt 11 tej ustawy, przez zagraniczny zakład należy rozumieć stalą placówkę, przez które podmiot mający siedzibę lub zarząd na terytorium jednego państwa wykonuje całkowicie lut częściowo działalność na terytorium innego państwa, a w szczególności oddział, przedstawicielstwo, biuro, fabrykę, warsztat albo miejsce wydobywania bogactw naturalnych - chyba, że umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania, której stroną jest Rzeczypospolita Polska stanowi inaczej.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródła przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Zaś z ust. 2 art. 7 wynika, że dochodem jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się przychodów ze źródeł położonych za granicą, jeżeli dochody te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym lub są wolne od podatku. Przy ustalaniu dochodu stanowiącego podstawę opodatkowania nie uwzględnia się również kosztów uzyskania przychodów osiąganych za granicą lub nie podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo wolnych od tego podatku (art. 7 ust. 3 pkt 3 ustawy).

Ponadto, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy, wolne od podatku są dochody osiągane poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczypospolita Polska jest stroną tak stanowi. Kwestię opodatkowania dochodów polskich podatników osiąganych na terytorium Białorusi reguluje umowa międzynarodowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku zawartej w dniu 18 listopada 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 120, poz. 534), zwana dalej umową.

Opodatkowanie dochodów z tytułu zysków z przedsiębiorstw reguluje art. 7 umowy, w myśl którego zyski (dochody) osoby mającej siedzibę w jednym umawiającym się państwie podlegają opodatkowaniu tylko w tym umawiającym się państwie, chyba że osoba ta prowadzi działalność gospodarczą w drugim umawiającym się państwie przez położony tam zakład. Jeżeli osoba wykonuje działalność w ten sposób, to zyski osoby podlegają opodatkowaniu w drugim umawiającym się państwie, jednak tylko w takiej mierze, w jakiem mogą być przypisane temu zakładowi.

W myśl art. 5 ust. 1 umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Republiki Białoruś w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku zawartej w dniu 18 listopada 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 120, poz. 534), określenie „zakład” oznacza stałą placówkę, przez którą całkowicie lub częściowo prowadzona jest działalność przedsiębiorstwa.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 2 ww. umowy, określenie „zakład” obejmuje w szczególności:

  1. siedzibę zarządu,
  2. filię,
  3. biuro,
  4. fabrykę,
  5. warsztat,
  6. kopalnię, źródło ropy naftowej lub gazu, kamieniołom albo każde inne miejsce wydobywania zasobów naturalnych.

Z kolei art. 5 ust. 3 ww. umowy stanowi, iż plac budowy, prace budowlane lub instalacyjne albo czynności związane z takimi pracami stanowią zakład tylko wtedy, jeżeli taka budowa, prace albo czynności trwają dłużej niż dwanaście miesięcy.

Realizowana przez podatnika budowa na Białorusi trwa dłużej niż 12 miesięcy.

W ocenie Spółki, biorąc pod uwagę powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis stanu faktycznego, podatnik posiada na terenie Białorusi zakład w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Dochód uzyskany na terytorium Białorusi przez ten zakład - przedstawicielstwo podatnika, z prowadzenia prac budowlanych, będzie korzystał w całości ze zwolnienia w Polsce od podatku dochodowego na mocy art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż podlega opodatkowaniu na Białorusi.

Zdaniem Wnioskodawcy, koszty działalności zakładu - przedstawicielstwa na Białorusi podlegają rozliczeniu również na terytorium Białorusi z osiągniętymi tam przychodami. Także koszty ponoszone przez polską spółkę w Polsce, ale dotyczące działalności jej przedstawicielstwa na terenie Białorusi podlegają rozliczeniu z przychodem przedstawicielstwa na Białorusi, gdyż są związane z przychodem osiąganym przez zakład zagraniczny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj