Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-257/13-4/GG
z 14 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku, reprezentowanego przez pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 25 czerwca 2013 r. (data wpływu 1 lipca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2013 r.(data wpływu 9 października 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów z tytułu udzielonej bezzwrotnej pomocy finansowej z Funduszu Specjalnego w ramach celów statutowych Związku –jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego dochodów z tytułu udzielonej bezzwrotnej pomocy finansowej z Funduszu Specjalnego w ramach celów statutowych Związku.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), pismem z dnia 26 września 2013 r., nr IPTPB3/423-257/13-2/GG, (doręczonym w dniu 30 września 2013 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie w dniu 9 października 2013 r. (data nadania 7 października 2013 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku z zachowaniem ustawowego terminu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Zgodnie ze Statutem oraz regulaminem Funduszu Specjalnego Związek utworzył Fundusz Specjalny, którego celem jest gromadzenie środków finansowych niezbędnych do udzielenia pomocy członkom Związku. Środki zgromadzone w Funduszu mogą być przeznaczone na zapomogi zwrotne i bezzwrotne lub poręczenia lub gwarancje.

Środki te są środkami wydzielonymi do realizacji celów określonych w regulaminie i nie mogą być używane na finansowanie innej działalności Związku. Fundusz tworzony jest:

  • ze składek wpłacanych przez członków związku,
  • z darowizn celowych,
  • z procentów i odsetek od środków zgromadzonych w FS.

Składki na Fundusz Specjalny, poza składkami członkowskimi, stanowią odrębne wpłaty na rzecz ZLR-P i są traktowane przez Związek jako przychody z tytułu pozostałych składek i podlegają rozliczeniu w ramach wyniku (dochody, straty) uzyskanego z działalności statutowej. Wszystkie dodatkowe wpłaty uzyskiwane przez Fundusz, w postaci odsetek od środków na rachunku, odsetek uzyskanych z tytułu udzielonych pomocy również stanowią przychody ujmowane w przychodach podatkowych.


W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że:

  1. Zapytanie dotyczy 2013 r. (Uchwała o udzieleniu pomocy bezzwrotnej została podjęta na Zebraniu w dniu 11 maja 2013 r.) - pytanie dotyczy przepisów ustawy o podatku dochodowym cd osób prawnych w szczególności art. 17 ust. 1 pkt 39, art. 17 ust. la pkt 2 i art. 17 ust. 1 b.
  2. Związek jest organizacją pracodawców działającą w oparciu o ustawę o organizacjach pracodawców.
  3. Fundusz Specjalny, zgodnie ze statutem Związku został utworzony uchwałą Zebrania Delegatów ZIR-P w dniu 29 grudnia 2009 r. Wpłaty na Fundusz Specjalny są traktowane przez Związek jako przychody z tytułu pozostałych składek i podlegają rozliczeniu w ramach wyniku uzyskanego z działalności statutowej (korzystającej ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39).
  4. Powołanie Funduszu regulują: § 9 pkt 1 i 2 oraz § 22 i 23 Statutu Związku oraz regulamin Funduszu Specjalnego uchwalony przez Zebranie Delegatów ZLR-P.
  5. Dokumentami potwierdzającymi udzielenie bezzwrotnej pomocy są: Uchwała Delegatów ZLR-P, wyciąg bankowy oraz wewnętrzny dokument PK.
  6. Kwota udzielonej bezzwrotnej pomocy została potraktowana jako dochód przeznaczony na cel statutowy, o którym mowa w powołanym wyżej art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
  7. ZLR-P prowadzi działalność gospodarczą, z tym że dochody z działalności gospodarczej w całości przeznaczane są na cele statutowe. Jest to zgodne z art. 18 pkt 1 ustawy o organizacjach pracodawców, który brzmi: „Dochód z działalności gospodarczej prowadzonej przez związki pracodawców oraz federacje i konfederacje służy realizacji ich zadań statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między ich członków” oraz § 9 pkt 3 i 4 Statutu ZLR-P, które mówią o tym, że podejmowana działalność gospodarcza oraz ewentualny dochód z działalności gospodarczej służy realizacji celów statutowych, zasilaniu Funduszu Wsparcia Prawnego i innych funduszy celowych uchwalonych przez Zebranie Ogólne Członków.
  8. Podstawowym celem Związku jest ochrona praw i reprezentowanie interesów zrzeszonych członków wobec płatników usług medycznych, związków zawodowych pracowników, organów władzy i administracji państwowej, sądów i trybunałów, organów samorządu terytorialnego oraz na arenie międzynarodowej.

Ponadto zadaniami Związku są w szczególności:

  • działanie na rzecz podwyższania standardu usług Medycznych;
  • propagowanie zasad etyki zawodowej;
  • oddziaływanie na kształtowanie prawodawstwa wspierającego rozwój opieki zdrowotnej, jak również uwzględniającego prawa i interesy pracodawcy;
  • współdziałanie z innymi organizacjami pracodawców oraz organizacjami biznesu w kraju i za granicą;
  • wspieranie lub na życzenie, reprezentowanie członków Związku we wszelkich negocjacjach, rokowaniach oraz sporach z wszelkimi podmiotami;
  • inicjowanie i ułatwianie członkom Związku nawiązywania kontaktów zagranicznych i współpracy gospodarczej z partnerami zagranicznymi;
  • podejmowanie inicjatyw i działań zmierzających do podnoszenia poziomu wykształcenia, kwalifikacji i wiedzy członków Związku w zakresie umiejętności zawodowych, stosunków pracy, ekonomii, prawa, organizacji i najnowszych technologii;
  • prowadzenie studiów i badań rynkowych, doradztwa ekonomicznego i wykonywanie ekspertyz na rzecz pracodawców i organizacji pracodawców również w zakresie nauk Medycznych;
  • promowanie pracodawców będących członkami Związku;
  • udzielania wszelkiej pomocy prawnej członkom Związku, a na życzenie występowanie w ich imieniu przed sądami wszystkich instancji i Trybunałami.

Cele i zadania Związku realizowane są poprzez:

  1. występowanie w imieniu lub na rzecz członków przed organami władz państwowych i samorządowych, administracją rządową i władz sądowych w sprawach dotyczących praw i interesów członków Związku;
  2. udział w negocjacjach umów branżowych, zakładowych, tworzenie społecznych mechanizmów rozstrzygania sporów zbiorowych i udział w ich rozstrzyganiu;
  3. udział przedstawicieli Związku w polubownym rozstrzyganiu sporów pomiędzy członkami Związku;
  4. prezentowanie opinii w sprawach związanych z opieką zdrowotną i stosunkami pracy;
  5. występowanie do organów prawodawczych z wnioskami legislacyjnymi oraz opiniami w zakresie aktów prawnych;
  6. prowadzenie studiów i badań, wymianę poglądów, popularyzację wiedzy, w szczególności medycznej ekonomicznej, prawnej i organizacyjnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w przypadku udzielenia pomocy bezzwrotnej przez Związek, kwota udzielonej pomocy będzie stanowiła koszt uzyskania przychodu?

W uzupełnieniu wniosku sformułowano ostatecznie pytanie w następujący sposób:

Czy kwota bezzwrotnej pomocy finansowej udzielonej ze specjalnie do tego powołanego Funduszu Specjalnego będzie potraktowana jako zadanie statutowe Związku, które skorzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota udzielonej bezzwrotnej pomocy z FS co do zasady nie będzie stanowiła kosztu uzyskania przychodu. Z uwagi jednak na fakt, iż udzielona pomoc wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych ZLR-P i wydatki te nie dotyczą działalności gospodarczej, to równowartość dochodu odpowiadająca wydatkom na udzielenie pomocy będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Prawidłowość takiego rozumowania potwierdza wiążąca interpretacja, jaką wydał Minister Finansów w piśmie nr PB3-IP-8214-256/2002 na podstawie art. 14 § 2 Ordynacja podatkowa. W wymienionej interpretacji Minister stwierdza: „Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4-8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody podatników w części przeznaczonej na cele statutowe lub inne cele określone w tych przepisach. W myśl przepisów o podatku dochodowym niektórych wydatków poniesionych przez podatników nie uważa się za koszty uzyskania przychodów, w związku z czym mogą powstać różnice pomiędzy dochodem podatkowym a zyskiem bilansowym. Ujęte bowiem w księgach rachunkowych wydatki i koszty nieuznane w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym za koszty uzyskania przychodów wpływają na zwiększenie dochodu podatkowego. Jeżeli jednak wydatki (koszty) wiążą się bezpośrednio z realizacją celów statutowych lub celów określonych w przepisach, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca tym wydatkom (kosztom) będzie wolna od podatku na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4-8 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Dotyczy to również rozliczenia podatku w trakcie roku podatkowego”.

Powyższa interpretacja odnosiła się do stanu prawnego obowiązującego do dnia 31 grudnia 2004 r., ale ponieważ ustawodawca przepisem art. 17 ust. 1 pkt 39 utrzymał zwolnienie dochodów wymienionym uprzednio w art. 17 ust. 1 pkt 6 , wyłączając ze zwolnienia tylko dochody podmiotów wymienionych w tym przepisie w części przeznaczonej na działalność gospodarczą, prezentowana interpretacja, w części dotyczącej dochodów przeznaczonych na działalność statutową jest nadal aktualna.

Uznając zatem, że udzielnie bezzwrotnej pomocy z Funduszu Specjalnego pozostaje w bezpośrednim związku działalnością statutową LZIR-P, to równowartość wydatków na udzielenie tej pomocy nie będzie skutkować wystąpieniem dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca dodał, że zgodnie z § 9 punkt 15 Statutu cele i zadania związku realizowane są poprzez: „15. przyznawanie odznaczeń, stypendiów i innych form pomocy oraz inicjowanie i popieranie wszelkich inicjatyw sprzyjających rozwojowi regionu i kraju”.

Zgodnie ze stosownymi uchwałami Zebrania Delegatów zostały utworzone fundusze pomocowe: wsparcia prawnego i specjalny. Regulamin Funduszu Specjalnego określa sytuacje w jakiej zebrane w nim środki mogą być wykorzystywane na, również bezzwrotną, pomoc członków Związku. Jeśli więc wziąć pod uwagę fakt, że fundusz ten powstaje ze składek członków Związku, to oczywistym jest, że udzielnie bezzwrotnej pomocy z Funduszu Specjalnego pozostaje w bezpośrednim związku działalnością statutową ZLR-P, dlatego też równowartość wydatków na udzielenie tej pomocy nie będzie skutkować wystąpieniem dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz.U. Nr 55 poz. 235 ze zm.) pracodawcy mają prawo tworzyć, bez uzyskania uprzedniego zezwolenia, związki według swego uznania, jak też przystępować do tych organizacji, z zastrzeżeniem stosowania się do ich statutów.

Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 ww. ustawy wynika z kolei, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Ustalony w powyższy sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy, wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 39 powołanej ustawy, wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno - zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw – w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 powołanej ustawy wskazuje więc, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:

  • przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli wyraźnie określonych w statucie oraz
  • spełnienia przesłanki o charakterze negatywnym, by środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.

Przez działalność statutową należy natomiast rozumieć te rodzaje działalności, które ujęte zostały w statucie podmiotu.

Jednocześnie z przepisu art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Należy jednak zastrzec, że omawiane w przedmiotowej sprawie zwolnienie - zgodnie z art. 17 ust. 1a ww. ustawy - nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i instytutów badawczych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;

1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a – 17k;

  1. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zatem, jak wykazano powyżej dla zastosowania zwolnienia z opodatkowania w myśl art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na niegospodarcze cele statutowe danej jednostki określonej w tym przepisie.

Innymi słowy, wolny od podatku jest dochód podmiotów wymienionych w powyższej regulacji podatkowej, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie w myśl art. 17 ust. 1b tej ustawy, przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany wyłącznie na działalność statutową (tj. działalność określoną w statucie danego podmiotu), z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionego opisu sprawy stwierdzić należy, że dochód Wnioskodawcy uzyskany z tytułu wskazanej we wniosku działalności statutowej niebędącej działalnością gospodarczą (gromadzenie środków finansowych niezbędnych do udzielenia pomocy członkom Związku, przeznaczonych na zapomogi zwrotne i bezzwrotne lub poręczenia lub gwarancje), korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jednocześnie tut. Organ pragnie zaznaczyć, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej. Zatem, wydatkowanie dochodu na cele inne niż statutowe wyłącza możliwość zastosowania zwolnienia z opodatkowania.

Ponadto podkreślić należy, że określenie celów statutowych jednostki musi być precyzyjne i niebudzące wątpliwości. Cele statutowe danego podmiotu, będące warunkiem wyłączenia dochodu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych muszą wynikać wprost ze statutu. Zauważyć przy tym należy, że cele statutowe nie mogą być ustalane przez Organ w drodze wykładni postanowień tegoż statutu, ponieważ Organ nie jest do tych czynności upoważniony. Organ podatkowy, wydając interpretację w trybie art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem w sprawie.

Reasumując, kwota bezzwrotnej pomocy finansowej udzielonej ze specjalnie do tego powołanego Funduszu Specjalnego będzie potraktowana jako zadanie statutowe Związku, które skorzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj