Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-692/13-4/KOM
z 26 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1.07.2013 r. (data wpływu do Izby Skarbowej w Warszawie 4.07.2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 30.07.2013 r. (data wpływu 2.08.2013 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rezygnacji z ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 4.07.2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do rezygnacji z ewidencji na kasie rejestrującej sprzedaży świadczonych usług.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30.07.2013 r. (data wpływu 2.08.2013 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 23.07.2013 r. znak IPPP2/443-692/13-2/KOM (skutecznie doręczone dnia 26.07.2013 r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca świadczy usługi z zakresu doradztwa technicznego, analiz i ekspertyz technicznych na rzecz przedsiębiorców, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Na dzień wystąpienia z niniejszym wnioskiem u Wnioskodawcy zarejestrowanych jest 19 kas fiskalnych, którymi posługują się zatrudnieni u Wnioskodawcy przedstawiciele terenowi.

Do tej pory przedstawiciele terenowi Wnioskodawcy, przy dokonywaniu transakcji z klientami, wystawiali faktury gotówkowe. Wnioskodawca zamierza odstąpić od praktyki wystawiania faktur gotówkowych przez przedstawicieli terenowych, ponieważ zamówienia klientów, w tym osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będą przyjmowane wyłącznie drogą elektroniczną i zapłata za ww. zamówienia będzie dokonywana tylko i wyłącznie w formie przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a faktury będą wystawiane przez biuro centralne Wnioskodawcy.

W uzupełnieniu z dnia 30.07.2013 r. (data wpływu 2.08.2013 r.) Wnioskodawca wskazał, że będzie prowadzić ewidencję dowodów dokumentujących transakcje sprzedaży usługi z zakresu doradztwa technicznego, analiz i ekspertyz technicznych, z której jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie usługi dana zapłata, dokonana na rachunek bankowy Wnioskodawcy dotyczy.

Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję sprzedaży w sytuacji, gdy nie będzie musiał stosować kas fiskalnych. Przez prowadzenie bezrachunkowej ewidencji sprzedaży usług Wnioskodawca rozumie brak obowiązku po stronie Wnioskodawcy do wystawiania faktur z formą płatności gotówką, w przypadku nieposiadania kas fiskalnych i nieprzyjmowania płatności gotówkowych przez przedstawicieli terenowych działających w terenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca ma prawo zrezygnować ze stosowania kas rejestrujących przez przedstawicieli terenowych i prowadzić bezrachunkową ewidencję sprzedaży usług?


Stanowisko Wnioskodawcy doprecyzowane w uzupełnieniu z dnia 30.07.2013 r. (data wpływu 2.08.2013 r.):


Zgodnie z § 1 i § 2 ust. 1 oraz poz. 37 Załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r., poz. 1382), w przypadku świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła, nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Według Wnioskodawcy w opisanym wyżej stanie faktycznym zachodzi podstawa do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.


Wnioskodawca ma prawo zrezygnować ze stosowania kas rejestrujących przez przedstawicieli terenowych i jest zwolniony z obowiązku wystawiania faktur z formą płatności gotówką, w przypadku nieposiadania kas fiskalnych i nieprzyjmowania płatności gotówkowych przez przedstawicieli terenowych działających w terenie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży – rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonego w nim kręgu odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Oznacza to, że nie podlega obowiązkowi prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej dostawa towarów/świadczenie usług w części, w jakiej te czynności są świadczone na rzecz podmiotów innych, niż osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej lub rolnicy ryczałtowi.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy o VAT, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Od dnia 1 stycznia 2013 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r., poz. 1382), zwane dalej „rozporządzeniem”.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności – zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe) oraz wysokość obrotu – do określonej wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe).

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później niż do dnia 31 grudnia 2014 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.


W poz. 37 rozporządzenia wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli zapłaty za wykonaną czynność dokonano w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.


Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.


Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie „w całości” odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi z zakresu doradztwa technicznego, analiz i ekspertyz technicznych na rzecz przedsiębiorców, jak i osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wnioskodawca posiada 19 zarejestrowanych kas fiskalnych, którymi posługują się zatrudnieni u Wnioskodawcy przedstawiciele terenowi.

Do tej pory przedstawiciele ci, przy dokonywaniu transakcji z klientami, wystawiali faktury gotówkowe. Wnioskodawca zamierza odstąpić od praktyki wystawiania faktur gotówkowych przez przedstawicieli terenowych, ponieważ zamówienia klientów, w tym osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, będą przyjmowane wyłącznie drogą elektroniczną i zapłata za ww. zamówienia będzie dokonywana tylko i wyłącznie w formie przelewu na rachunek bankowy Wnioskodawcy. Wnioskodawca będzie prowadzić ewidencję dowodów dokumentujących transakcje sprzedaży usługi z zakresu doradztwa technicznego, analiz i ekspertyz technicznych, z której jednoznacznie będzie wynikało, jakiej konkretnie usługi dana zapłata, dokonana na rachunek bankowy Wnioskodawcy dotyczy. W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie będzie musiał stosować kas fiskalnych, będzie prowadził ewidencję swojej sprzedaży.


W tym miejscu wskazać należy, iż sprzedaż usługi z zakresu doradztwa technicznego, analiz i ekspertyz technicznych, jako niewymieniona w § 4 ust. 1 rozporządzenia, nie została wyłączona ze zwolnień określonych w § 2.

Należy również wskazać, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 powołanego rozporządzenia, ma charakter przedmiotowy i odnosi się do określonego rodzaju transakcji.


Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż przyjęty przez Wnioskodawcę sposób ewidencji sprzedaży usług z zakresu doradztwa technicznego, analiz i ekspertyz technicznych, dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, spełnia przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących wynikające z § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia. Wnioskodawca nie będzie przyjmował wpłat w formie gotówkowej, płatności będą dokonywane w sposób wskazany w poz. 37 załącznika do rozporządzenia, ponadto Wnioskodawca będzie w posiadaniu dowodów, z których będzie jednoznacznie wynikało, jakiej konkretnie usługi dana wpłata - dokonana na rachunek bankowy Wnioskodawcy - dotyczy. Końcowo zaznaczyć należy, iż prawo do stosowania zwolnienia z ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży przedmiotowych usług będzie Wnioskodawcy przysługiwało do dnia 31 grudnia 2014 r.

W sytuacji, gdy Wnioskodawca nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży swoich usług na rzecz osób wymienionych w cyt. wyżej art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, to nie będzie jednocześnie dokumentował takiej sprzedaży paragonem fiskalnym ani innym dokumentem fiskalnym np. fakturą VAT, którą zobowiązany będzie wystawić tylko na żądanie – w myśl art. 106 ust. 4 ustawy o VAT – osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Tak więc należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że będzie On mógł „prowadzić bezrachunkową ewidencję sprzedaży usług”, przez którą rozumie brak obowiązku wystawiania faktur i paragonów, w przypadku gdy nie będzie musiał stosować kas fiskalnych. W kontekście problemu będącego przedmiotem zapytania stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Końcowo należy jednak podkreślić, że sprzedaż przedmiotowej usługi na rzecz podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą powinna być każdorazowo i obowiązkowo udokumentowana przez Wnioskodawcę fakturą VAT.


Zgodnie bowiem z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Zatem z powyższego wynika, iż faktura VAT jest dokumentem potwierdzającym zaistnienie określonej transakcji sprzedaży, a ustawodawca określił, w jakich okolicznościach należy ją wystawić. Przede wszystkim wystawiane przez podatników podatku od towarów i usług faktury VAT muszą dokumentować wykonanie przez nich czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. dostawy towarów lub świadczenia usług.


Tak więc Wnioskodawca w sytuacji, gdy dokona sprzedaży swoich usług na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, a innych niż osoby fizyczne nieprowadząca działalności gospodarczej i rolnicy ryczałtowi, ma obowiązek dokumentowania takiej transakcji fakturą VAT.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj