Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-626/13-2/PR
z 9 października 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2013 r. (data wpływu 30 lipca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup mienia ze środków PROW – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 lipca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup mienia ze środków PROW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Stowarzyszenie zarejestrowane jest w Rejestrze Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w Sądzie Rejonowym. Celem statutowym Stowarzyszenia jest propagowanie wszelkich form wypoczynku, sportu i turystyki, związanych z uprawianiem sportów wodnych wśród dzieci, młodzieży oraz dorosłych, integrowanie środowiska zainteresowanego sportami wodnymi, popieranie i promocja wszelkich form działalności wodnej, organizacja działalności sportowej, prowadzenie edukacji wodniackiej, współpraca z organizacjami o zbliżonych celach i zainteresowaniach oraz innymi organizacjami propagującymi sport i turystykę, propagowanie etyki i etykiety wodniackiej, propagowanie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Stowarzyszenie wykonuje swoje cele przede wszystkim na rzecz członków.

Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, z której dochody przeznacza na cele statutowe. Od dnia rozpoczęcia działalności, tj. 21 marca 2013 roku do dnia złożenia wniosku ORD-IN wartość sprzedaży opodatkowanej wyniosła 69203 zł 77 gr bez podatku od towarów i usług. Statutowe władze Stowarzyszenia nie przewidują z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej przekroczenia kwoty sprzedaży w każdym roku podatkowym większej niż 150000 zł, natomiast w roku rozpoczęcia działalności kwota ta nie przekroczy w proporcji do okresu prowadzonej działalności wymienionej w art. 113 pkt 1, o której mowa w art. 113 pkt 9, tj. 117000 zł.

Prowadzona działalność spełnia zapis art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie jest osobą prawną, wykonującą samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Ponadto działalność ta opiera się na świadczeniu usług, którymi są m.in. wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego sklasyfikowana w PKD pod numerem 77.21.Z.

Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest też zarejestrowane jako podatnik VAT zwolniony i nie składa deklaracji VAT-7. Korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 w zw. z art. 113 ust. 9 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ jak przewiduje Zarząd Stowarzyszenia jego sprzedaż w ciągu roku podatkowego nie przekroczy kwoty wymienionej w tych przepisach.

W chwili obecnej Stowarzyszenie wnioskuje o pomoc ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2007 - 2023 w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” w zakresie małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Wysokość pomocy to jeden projekt o wartości łącznej kosztów kwalifikowalnych 40487 zł 85 gr. Zakres finansowania z programu pomocowego wynosi 80%, tj. 32390 zł 28 gr. Wysokość środków własnych beneficjenta wyniesie 8097 zł 57 gr, z czego 4895 zł 66 gr będzie to wartość wkładu niepieniężnego, czyli koszty pracy świadczonych przez członków Stowarzyszenia nieodpłatnie, a kwota 3201 zł 91 gr będzie uzupełniona w gotówce.

Środki będą przeznaczone na zakup sprzętu sportowego, turystycznego i rekreacyjnego, tj.: 20 kajaków, 40 wioseł, 44 kamizelek asekuracyjnych i 2 kul wodnych. Poniesione wydatki zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez dostawców na rzecz Wnioskodawcy. Zakupione mienie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z wnioskiem o pomoc ze środków PROW, Stowarzyszenie ma obowiązek zwrócić się o interpretację indywidualną do Ministra właściwego ds. finansów publicznych, czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług, wynikającego z faktur dokumentujących zakup mienia ze środków PROW?

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług, wynikającego z faktur dokumentujących zakup mienia ze środków PROW?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054, z późn. zm., zwanej dalej w skrócie „ustawą”), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2 bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:
    1. z tytułu nabycia towarów i usług,
    2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty) jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
    3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będących przedmiotem umowy komisu;
  2. w przypadku importu towarów - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej z zastrzeżeniem pkt 5;
  3. zryczałtowany zwrot podatku o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  4. kwota podatku należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów;
  5. kwota podatku należnego z tytułu importu towarów - w przypadkach o których mowa w art. 33a;
  6. różnica podatku, o której mowa w art. 29 ust. 18 i art. 37.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jednak na podstawie z art. 88 ust. l pkt 5 lit. a obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, których nabycie zostało udokumentowanymi fakturami przed dniem utraty zwolnienia określonego w art. 113 ust. 1 lub 9 albo przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 113 ust. 5 i 7.

Na podstawie art. 113 ust. l ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Natomiast zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony z podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Zgodnie z art. 113 ust. 4 podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9 mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. l i 9, pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, z tym że w przypadku, o którym mowa w ust. 9 zawiadomienie musi nastąpić przed dokonaniem pierwszej czynności o której mowa w ust. 5.

Ponadto zgodnie z zapisem art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20. Stowarzyszenie natomiast nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny i nie składa deklaracji VAT-7.

Zatem Stowarzyszenie zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 spełnia ustawowe warunki by być podatnikiem podatku od towarów i usług, ponieważ posiada osobowość prawną i wykonuje działalność gospodarczą polegającą na wykonywaniu usług. Jednak na mocy art. 113 ust. l i 9 korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Stowarzyszenie rozpoczęło działalność 21 marca 2013 roku. Limit sprzedaży obliczony na rok 2013 wynosi 117000 zł nie wliczając wartości podatku. Na chwilę obecną od pierwszej opodatkowanej czynności wartość sprzedaży wyniosła 69203 zł 77 gr bez podatku od towarów i usług. Zarząd Stowarzyszenia, nie przewiduje wartości sprzedaży przekraczającej obowiązującego w tym roku limitu. Art. 88 ust. 1 pkt 5 lit. a, natomiast wyłącza możliwość obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku do nabywanych przez podatnika towarów i usług, których nabycie zostało udokumentowanymi fakturami przed dniem utraty zwolnienia określonego w art. 113 ust. l lub 9 albo przed dniem rezygnacji z tego zwolnienia, z wyjątkiem przypadków określonych w art. 113 ust. 5 i 7. Skoro więc Zarząd Stowarzyszenia nie przewiduje przekroczenia limitu wartości sprzedaży w 2013 roku, nie zamierza też wnioskować do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego o rezygnację ze zwolnienia wynikającego z art. 113 ust. l i 9 i Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik VAT czynny, Wnioskodawca jest zdania, że nie ma możliwości obniżenia podatku od towarów i usług należnego o podatek naliczony, jak również uzyskać zwrot tego podatku na mocy zapisu art. 87 ust. l ustawy, ponieważ wyklucza go zapis art. 88 ust. 1 pkt 5 lit. a z racji korzystania ze zwolnienia z zapisu art. 113 ust. 1 i 9 ustawy i art. 88 ust. 4.

Tym samym Wnioskodawca jest zdania, że Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku od towarów i usług, wynikającego z faktur dokumentujących zakup mienia ze środków PROW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Na mocy art. 34 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855, z późn. zm.), stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Stowarzyszenie zarejestrowane jest w Rejestrze Stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w Sądzie Rejonowym. Celem statutowym Stowarzyszenia jest propagowanie wszelkich form wypoczynku, sportu i turystyki, związanych z uprawianiem sportów wodnych wśród dzieci, młodzieży oraz dorosłych, integrowanie środowiska zainteresowanego sportami wodnymi, popieranie i promocja wszelkich form działalności wodnej, organizacja działalności sportowej, prowadzenie edukacji wodniackiej, współpraca z organizacjami o zbliżonych celach i zainteresowaniach oraz innymi organizacjami propagującymi sport i turystykę, propagowanie etyki i etykiety wodniackiej, propagowanie działań na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, z której dochody przeznacza na cele statutowe. Stowarzyszenie nie jest zarejestrowane jako podatnik czynny podatku od towarów i usług. Stowarzyszenie nie jest też zarejestrowane jako podatnik VAT zwolniony i nie składa deklaracji VAT-7. W chwili obecnej Stowarzyszenie wnioskuje o pomoc ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w latach 2007 - 2023 w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” w zakresie małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3, ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi. Środki będą przeznaczone na zakup sprzętu sportowego, turystycznego i rekreacyjnego, tj.: 20 kajaków, 40 wioseł, 44 kamizelek asekuracyjnych i 2 kul wodnych. Poniesione wydatki zostaną udokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez dostawców na rzecz Wnioskodawcy. Zakupione mienie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w stosunku do podmiotów niebędących zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będą spełnione, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – zakupione mienie będzie wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz Zainteresowany nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym Wnioskodawcy będzie przysługiwało z tego tytułu prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup mienia ze środków PROW, ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług oraz Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 247, z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego, pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miał możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj