Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB4/423-177/13-2/MC
z 21 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia
20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej przedstawione we wniosku z dnia 20 maja 2013 r. (data wpływu 22 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • podmiotowości podatkowej – jest nieprawidłowe,
  • obowiązku składania zeznań podatkowych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie podmiotowości podatkowej oraz obowiązku składania zeznań podatkowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od dnia 01.01.2012 r. rozpoczęło swoją działalność Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej (w skrócie PGK), które utworzone zostało na mocy Uchwały Rady Gminy z dnia 30 listopada 2011 r. Działalność PGK reguluje statut, będący załącznikiem do w/w uchwały.

Według zapisów paragrafu 2 statutu, Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy nieposiadającą osobowości prawnej, działającą w formie jednostki budżetowej, której podstawowym celem jest realizacja zadań Gminy w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, ochrony środowiska, eksploatacji i utrzymania dróg, utrzymania porządku i czystości w gminie. Wnioskodawca prowadzi gospodarkę finansową na zasadach ustalonych dla jednostek budżetowych określonych w ustawie o finansach publicznych. PGK wydatki pokrywa ze środków budżetu Gminy, a uzyskane dochody z prowadzonej działalności odprowadza na rachunek budżetu Gminy. Podstawą gospodarki finansowej PGK jest roczny plan dochodów i wydatków zwany planem finansowym jednostki budżetowej.

Wnioskodawca otrzymał w dniu 15.05.2013 r. wezwanie od Naczelnika Urzędu Skarbowego w sprawie złożenia zeznania CIT-8. Urząd skarbowy stoi na stanowisku, że na podstawie art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, na Wnioskodawcy ciąży obowiązek złożenia zeznania CIT-8 za 2012 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i ma obowiązek składania zeznań CIT-8?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie jest On podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i nie ma obowiązku sporządzania zeznania CIT-8.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednostki budżetowe zostały podmiotowo zwolnione z podatku dochodowego.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, jednostką budżetową jest taka jednostka sektora finansów publicznych, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu jednostki głównej, w tym wypadku Gminy, a pobrane dochody odprowadza na rachunek jednostki głównej (Gminy). PGK jest więc podmiotem, który samodzielnie nie wypracowuje dochodów odrębnych od jednostki głównej - Gminy.

W związku z powyższym, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku składania deklaracji o wysokości dochodów, wpłacania zaliczek na podatek dochodowy oraz składania zeznania CIT-8.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w zakresie podmiotowości podatkowej,
  • prawidłowe – w zakresie obowiązku składania zeznań podatkowych.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w organizacji, zwanych dalej ”podatnikami”.

Przepisy ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej, z zastrzeżeniem ust. 1 i 3 (art. 1 ust. 2 tej ustawy).

W art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych został zawarty katalog zwolnień podmiotowych.

Zakres podmiotowy art. 6 powołanej ustawy w dużym stopniu pokrywa się z zakresem podmiotów zaliczonych w art. 4 ustawy o finansach publicznych do sektora finansów publicznych, tj. do jednostek sektora finansów publicznych oraz do innych podmiotów w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami.

W odniesieniu do jednostek wymienionych w art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zwolnienie ma charakter bezwzględny i obejmuje całość przychodów, niezależnie od ich wysokości, źródła uzyskania, czy przeznaczenia zwolnionych środków.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, zwalnia się od podatku jednostki budżetowe. Objęcie tej grupy podatników zwolnieniem podmiotowym jest związane z charakterem prawnym i zasadami gospodarki finansowej tych jednostek.

Jednostkami budżetowymi są - zgodnie art. 11 ust. 1 - 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) - jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostka budżetowa działa na podstawie statutu określającego w szczególności jej nazwę, siedzibę i przedmiot działalności. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan dochodów i wydatków, zwany „planem finansowym jednostki budżetowej”.

W myśl art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnicy, z wyjątkiem zwolnionych od podatku na podstawie art. 6 ust. 1, art. 17 ust. 1 pkt 4a lit. a) i przepisów ustawy wymienionej w art. 40 ust. 2 pkt 8, są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości dochodu (straty) osiągniętego w roku podatkowym - do końca trzeciego miesiąca roku następnego i w tym terminie wpłacić podatek należny albo różnicę między podatkiem należnym od dochodu wykazanego w zeznaniu a sumą należnych zaliczek za okres od początku roku.

Powyższa regulacja wskazuje na istnienie wyjątków od obowiązku składania zeznania rocznego. Obowiązek ten nie dotyczy m.in. jednostek budżetowych.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest jednostką organizacyjną Gminy nieposiadającą osobowości prawnej, działającą w formie jednostki budżetowej, której podstawowym celem jest realizacja zadań Gminy w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, ochrony środowiska, eksploatacji i utrzymania dróg, utrzymania porządku i czystości w gminie. Wnioskodawca prowadzi gospodarkę finansową na zasadach ustalonych dla jednostek budżetowych określonych w ustawie o finansach publicznych.

Odnosząc powyższe regulacje prawne do przedstawionego wyżej stanu faktycznego, należy stwierdzić, iż Wnioskodawcę, jako jednostkę organizacyjną niemającą osobowości prawnej, należy uznać – w myśl art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – za podatnika podatku dochodowego od osób prawnych. Jednocześnie, jako jednostka budżetowa, korzysta On ze zwolnienia podmiotowego z podatku dochodowego od osób prawnych, o którym mowa w art. 6 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, jak również nie ciążą na Nim obowiązki wynikające z art. 27 ust. 1 powołanej ustawy związane ze składaniem rocznych zeznań CIT-8.

Reasumując, Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, który jest podmiotowo zwolniony z tego podatku na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma obowiązku składania zeznania rocznego o wysokości osiągniętego dochodu (straty) CIT-8, wynikającego z art. 27 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj