Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-124/12-5/TR
Data
2012.05.08
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Słowa kluczowe
diety
dodatki
emerytura
funkcjonariusz
Organizacja Narodów Zjednoczonych
Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych pracy na misjach pokojowych Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 29 stycznia 2012 r. (data wpływu: 31 stycznia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2012 r. (data wpływu: 2 maja 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych pracy na misjach pokojowych Organizacji Narodów Zjednoczonych, odnośnie otrzymania jednorazowego świadczenia emerytalnego oraz diet i innych należności wynikających z wykonywania czynności w strefie niebezpiecznej w związku z podróżami służbowymi jest: - prawidłowe – w odniesieniu do diet i innych należności za czas podróży służbowej w wysokości mieszczącej się w limitach wskazanych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej,
- nieprawidłowe – w pozostałym zakresie.
UZASADNIENIE
W dniu 31 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych pracy na misjach pokojowych Organizacji Narodów Zjednoczonych.
Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 23 kwietnia 2012 r., nr ILPB2/415-124/12-2/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.
Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.
Wezwanie wysłano w dniu 23 kwietnia 2012 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 25 kwietnia 2012 r.), zaś w dniu 2 maja 2012 r. (data nadania: 30 kwietnia 2012 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek, odnośnie otrzymania jednorazowego świadczenia emerytalnego oraz diet i innych należności wynikających z wykonywania czynności w strefie niebezpiecznej w związku z podróżami służbowymi.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Wnioskodawca był pracownikiem misji pokojowej ONZ od 9 lutego 2000 r. do 31 sierpnia 2011 r. Zainteresowany pracował w UNMIK (Kosowo) oraz UNIFIL (Liban) jako szef komórki ds. kontroli przestrzegania zobowiązań wynikających z umów między ONZ a krajami wysyłającymi kontyngenty wojskowe i policyjne do misji pokojowych. Po osiągnięciu wieku 62 lat Zainteresowany odszedł na emeryturę.
Część wypracowanej emerytury Wnioskodawca zdecydował się pobrać w formie jednorazowej wypłaty zryczałtowanej. W dniu 17 listopada 2011 r. Zainteresowany otrzymał decyzję o wypłacie tej należności oraz przyznaniu miesięcznej emerytury.
W związku z odejściem na emeryturę Wnioskodawca otrzymał także tzw. relocation grant, czyli dodatek przeniesieniowy (jednorazowy).
W związku z podróżami służbowymi przelewano Zainteresowanemu na konto bankowe w Libanie diety i inne należności wynikające z wykonywania czynności w strefie niebezpiecznej. Kwotę w ten sposób powstałą Wnioskodawca również przeniósł z końcem pracy do kraju.
Uzupełniając wniosek, Zainteresowany wskazał, co następuje.
Dodatek przeniesieniowy (relocation grant) jest dodatkiem na pokrycie kosztów podróży przesiedleniowej, w tym kosztów przewozu mienia.
Diety oraz inne należności wynikające z wykonywania czynności w strefie niebezpiecznej oraz w związku z podróżami służbowymi są związane z pokryciem kosztów przeniesieniowych podczas wykonywania tych obowiązków. Nie wchodziły one w skład miesięcznego uposażenia, gdyż nie można było z góry ustalić ich wysokości.
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
- Czy od sumy zryczałtowanej (emerytury pobranej w formie jednorazowej wypłaty zryczałtowanej) Wnioskodawca będzie zmuszony płacić podatek dochodowy...
- Czy od tej kwoty (relocation grant, czyli dodatek przeniesieniowy) Wnioskodawca powinien zapłacić podatek dochodowy...
- Czy od tej kwoty (diety i inne należności wynikające z wykonywania czynności w strefie niebezpiecznej) Wnioskodawca powinien płacić podatek...
Zdaniem Wnioskodawcy: - Świadczenie emerytalne w postaci jednorazowej wypłaty (sumy zryczałtowanej) może być zwolnione od opodatkowania.
- Relocation grant (dodatek przeniesieniowy) powinien być zwolniony od opodatkowania, gdyż wypłacony został na pokrycie kosztów przeprowadzki do kraju. Zainteresowany nadmienił, że miał możliwość wyboru między skorzystaniem z usług firmy dokonującej przeprowadzki mienia na koszt ONZ i zorganizowaniem tej przeprowadzki osobiście za zwrotem jej kosztów w formie zryczałtowanej. Wnioskodawca wybrał drugi z tych wariantów.
- Diety związane z podróżami zagranicznymi i dodatek wynikający z wykonywania czynności służbowych w strefie niebezpiecznej, wypłacone w zryczałtowanej formie, powinny być zwolnione z opodatkowania, gdyż wiązały się z pokryciem zwiększonych kosztów podczas wykonywania tych zdań.
Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszego rozstrzygnięcia jest odpowiedź na zagadnienie w przedstawionym zdarzeniu przyszłym dotyczące skutków podatkowych pracy na misjach pokojowych Organizacji Narodów Zjednoczonych, odnośnie otrzymania jednorazowego świadczenia emerytalnego oraz diet i innych należności wynikających z wykonywania czynności w strefie niebezpiecznej w związku z podróżami służbowymi. W zakresie natomiast odpowiedzi na zagadnienie w opisanym stanie faktycznym dotyczące skutków podatkowych pracy na misjach pokojowych Organizacji Narodów Zjednoczonych, odnośnie otrzymania jednorazowego świadczenia emerytalnego oraz diet i innych należności wynikających z wykonywania czynności w strefie niebezpiecznej w związku z podróżami służbowymi, w dniu 8 maja 2012 r. wydano odrębne rozstrzygnięcie nr ILPB2/415-124/12-4/TR. Z kolei w zakresie odpowiedzi na zagadnienie dotyczące skutków podatkowych pracy na misjach pokojowych Organizacji Narodów Zjednoczonych, odnośnie otrzymania dodatku przeniesieniowego, w dniu 8 maja 2012 r. wydano odrębne rozstrzygnięcie nr ILPB2/415-124/12-6/TR.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za: - prawidłowe – w odniesieniu do diet i innych należności za czas podróży służbowej w wysokości mieszczącej się w limitach wskazanych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej,
- nieprawidłowe – w pozostałym zakresie.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).
Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.
Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.
Jak wynika z powyższych uregulowań, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają zatem wszelkie dochody osiągane przez podatnika, z wyjątkiem tych dochodów, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę jako zwolnione od podatku, bądź od których zaniechano poboru podatku, w drodze rozporządzenia wydanego przez Ministra Finansów.
Zgodnie z treścią art 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży służbowej pracownika - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.
Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej są rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r.: - w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990 ze zm.) oraz,
- w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 ze zm.).
Ponadto, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 82 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są uposażenia funkcjonariuszy Organizacji Narodów Zjednoczonych, organizacji wyspecjalizowanych oraz innych międzynarodowych instytucji i organizacji, których Rzeczpospolita Polska jest członkiem i których statuty przewidują zwolnienie od podatku wypłacanych przez nie uposażeń, jeżeli funkcjonariusze znajdują się w wykazie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Przepis ten zwalnia z opodatkowania jedynie uposażenia funkcjonariuszy ONZ, co – przy braku innego zwolnienia od opodatkowania zawartego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych, odnoszącego się do świadczeń przekazywanych przez ONZ – oznacza, że wszelkie inne świadczenia niebędące uposażeniami, tj. m.in. świadczenia emerytalne, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Przykładowo, zwolnieniu podlegać może świadczenie wypłacone w związku z przejściem funkcjonariusza ONZ na emeryturę, ale wyłącznie wypłacone jako uposażenie tegoż funkcjonariusza ONZ, znajdującego się w stosownym wykazie Ministerstwa Spraw Zagranicznych (np. „odprawa emerytalna”).
W świetle powołanego przepisu, aby dane świadczenie korzystało ze zwolnienia od podatku dochodowego, muszą zostać spełnione łącznie nw. przesłanki, tj.: - przedmiotowe świadczenie musi stanowić uposażenie ww. funkcjonariuszy,
- ww. funkcjonariusze muszą znajdować się w stosownym wykazie Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Należy w tym miejscu jednoznacznie podkreślić, że wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe nie stanowią standardu prawnego, lecz są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, wynikającej z art. 84 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.), stanowiącego, że każdy jest obowiązany do ponoszenia ciężarów i świadczeń publicznych, w tym podatków, określonych w ustawie. Oznacza to, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą. Co więcej, zgodnie z konstrukcją i systematyką ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe stanowią wyjątek od generalnej zasady powszechności opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 tej ustawy. Stąd też, korzystanie z każdej preferencji podatkowej, wymaga spełnienia warunków określonych w przepisach ją konstytuujących. Tak więc, przepisy regulujące prawo do przedmiotowego zwolnienia winny być interpretowane ściśle; niedopuszczalna jest ich interpretacja rozszerzająca.
Należy również zastrzec, że w przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych, wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne.
Z analizy przedmiotowego wniosku wynika, iż Wnioskodawca był pracownikiem misji pokojowej ONZ od 9 lutego 2000 r. do 31 sierpnia 2011 r. Po osiągnięciu wieku 62 lat Zainteresowany odszedł na emeryturę. Część wypracowanej emerytury Wnioskodawca zdecydował się pobrać w formie jednorazowej wypłaty zryczałtowanej. W dniu 17 listopada 2011 r. Zainteresowany otrzymał decyzję o wypłacie tej należności oraz przyznaniu miesięcznej emerytury. W związku z podróżami służbowymi przelewano Zainteresowanemu na konto bankowe w Libanie diety i inne należności wynikające z wykonywania czynności w strefie niebezpiecznej. Kwotę w ten sposób powstałą Wnioskodawca również przeniósł z końcem pracy do kraju. Uzupełniając wniosek, Zainteresowany wskazał, iż diety oraz inne należności wynikające z wykonywania czynności w strefie niebezpiecznej oraz w związku z podróżami służbowymi nie wchodziły w skład miesięcznego uposażenia.
Biorąc powyższe pod uwagę, stwierdzić należy, iż – ponieważ jednorazowe świadczenie emerytalne nie stanowi uposażenia Wnioskodawcy jako funkcjonariusza Organizacji Narodów Zjednoczonych znajdującego się w wykazie Ministerstwa Spraw Zagranicznych – przedmiotowe świadczenie nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, uregulowanego w art. 21 ust. 1 pkt 82 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ani też w żadnym innym przepisie konstytuującym takie zwolnienie podatkowe.
Jednakże należy stwierdzić, iż diety i inne należności za czas podróży służbowej w wysokości mieszczącej się w limitach wskazanych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju, w związku z wyjazdem w celu realizacji zadania zleconego, będą korzystać ze zwolnienia od podatku, na zasadach określonych w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Jednocześnie, informuje się, że wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony, do oceny dokumentów załączonych do wniosku; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego, bądź też zdarzenia przyszłego, przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
Referencje
|