Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-628/13/MU
z 19 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2013 r. (data wpływu 20 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 2 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 września 2013 r. (data wpływu 11 września 2013 r.).


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W piłkarskim klubie sportowym zawodnicy zatrudnieni są na podstawie kontraktów o świadczenie usług sportowych - profesjonalne uprawianie piłki nożnej. Z tytułu realizacji zobowiązań wynikających z niniejszych kontraktów, Wnioskodawca wypłaca zawodnikom ustalone wynagrodzenie oraz nagrody w kwotach i terminach ustalonych w uchwale Wnioskodawcy. Według uchwały: „nagrody przyznawane są za indywidualne i drużynowe osiągnięcia sportowe w poszczególnych meczach o mistrzostwo I ligi oraz za każdy wynik promujący drużynę miejscem w tabeli ponad strefę spadkową", "wielkość poszczególnych nagród ustalana jest indywidualnie". Od osiągniętego przychodu z tytułu osobiście wykonywanej działalności sportowej zawodników oraz (z ostrożności) od wypłaconych nagród klub naliczał dotychczas podatek wg zasad określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 18%. Podatek od wypłacanych nagród za wyniki sportowe jest dotkliwym obciążeniem ze względu na brak środków, które pochodzą głównie z dotacji budżetowych i sponsoringu, a więc źródeł coraz trudniejszych do pozyskania.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie.


Czy do wypłaconych nagród Wnioskodawca jest uprawniony stosować zwolnienie z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł?


Zdaniem Wnioskodawcy wypłacane nagrody spełniają kryteria do zwolnienia z podatku zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przystępując do gry zawodnicy nie mogą przewidzieć rezultatu co jest porównywalne do udziału w konkursie z dziedziny sportu. Nagrody których jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł wypłacane zawodnikom są zwolnione z podatku na podstawie wyżej wymienionego przepisu, natomiast nadwyżka ponad tę kwotę jest opodatkowana wg stawki 10% na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyodrębnia jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

W myśl art. 13 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się m.in. przychody z osobiście wykonywanej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, trenerskiej, oświatowej i publicystycznej, w tym z tytułu udziału w konkursach z dziedziny nauki, kultury i sztuki oraz dziennikarstwa, jak również przychody z uprawiania sportu, stypendia sportowe przyznawane na podstawie odrębnych przepisów oraz przychody sędziów z tytułu prowadzenia zawodów sportowych.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 2 ww. ustawy powoduje, iż na osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osobach prawnych i ich jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jako płatnikach dokonujących wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Powyższy przepis zwalania od podatku m.in. wygrane w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, jeżeli ich jednorazowa wartość nie przekracza 760 zł.

W przepisach podatkowych brak jest definicji pojęcia konkursu. Zgodnie z definicją słownikową (internetowy słownik języka polskiego PWN) konkurs, to "impreza, przedsięwzięcie dające możność wyboru najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp." Według ogólnej definicji zawartej w Słowniku języka polskiego termin „konkurs” oznacza przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców (uczestników), autorów danych prac, itp., zwykle wyróżnianych nagrodami. Zatem, wskutek konkursu winno dojść do wyłonienia najlepszych w danej konkurencji; w przypadku rozgrywek sportowych będą to najlepsi w danej konkurencji sportowej. Ponadto, aby można mówić o konkursie niezbędne jest sporządzenie jego regulaminu, w którym zostanie określona nazwa konkursu, wskazany organizator, uczestnicy konkursu, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że u Wnioskodawcy będącego piłkarskim klubem sportowym zawodnicy zatrudnieni są na podstawie kontraktów o świadczenie usług sportowych - profesjonalne uprawianie piłki nożnej. Z tytułu realizacji zobowiązań wynikających z niniejszych kontraktów, Wnioskodawca wypłaca zawodnikom ustalone wynagrodzenie oraz nagrody w kwotach i terminach ustalonych w uchwale Wnioskodawcy. Według uchwały: „nagrody przyznawane są za indywidualne i drużynowe osiągnięcia sportowe w poszczególnych meczach o mistrzostwo I ligi oraz za każdy wynik promujący drużynę miejscem w tabeli ponad strefę spadkową", "wielkość poszczególnych nagród ustalana jest indywidualnie". Od osiągniętego przychodu z tytułu osobiście wykonywanej działalności sportowej zawodników oraz (z ostrożności) od wypłaconych nagród Wnioskodawca naliczał dotychczas podatek wg zasad określonych w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości 18%. Podatek od wypłacanych nagród za wyniki sportowe jest dotkliwym obciążeniem ze względu na brak środków, które pochodzą głównie z dotacji budżetowych i sponsoringu, a więc źródeł coraz trudniejszych do pozyskania.

Z opisanego stanu faktycznego nie wynika zatem, by zostały spełnione przesłanki do uznania wypłaconych przez Wnioskodawcę nagród za wygrane w konkursach w rozumieniu wyżej przedstawionym. Informacje zawarte we wniosku wskazują bowiem, że nagrody nie są przyznawane za udział w konkursie, lecz za osiągnięcia sportowe. Stanowią one rodzaj dodatkowego wynagradzania zawodników, premiującego ich oraz drużynowe osiągnięcia. Nagrody te są więc jedną z form realizacji zobowiązań wynikających z kontraktów z zawodnikami, wypłacane w kwotach i terminach ustalonych w uchwale Wnioskodawcy. Nagrody nie są przyznawane zawodnikom jako wyłonionym przez organizatora konkursu zwycięzcom, za uzyskanie przez nich najlepszych wyników w dziedzinie sportowej, jaką jest piłka nożna. Nie stanowią one zatem wygranych w konkursach, lecz faktyczny element nagradzania zawodników przez klub.

Z uwagi na powyższe wskazane wyżej nagrody nie są objęte zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie jest również możliwe ich opodatkowanie na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedstawionej we wniosku sytuacji kwoty wypłaconych nagród stanowią przychód zawodników z działalności wykonywanej osobiście, tj. ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od ww. nagród Wnioskodawca obowiązany jest pobrać zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w art. 41 ust. 1 ww. ustawy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj