Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-542/13/MCZ
z 12 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749 z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 14 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłat przez Spółdzielnię Mieszkaniową za naprawę szkód poniesionych przez członków spółdzielni z tytułu zalania mieszkań - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 maja 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania wypłat przez Spółdzielnię Mieszkaniową za naprawę szkód poniesionych przez członków spółdzielni z tytułu zalania mieszkań.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Spółdzielnia Mieszkaniowa ubezpiecza majątek na wypadek szkód powstałych na skutek zdarzeń losowych, związana z tym polisa ubezpieczeniowa ogranicza odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń do określonego w niej limitu. W związku z tym po wyczerpaniu środków z polisy, Spółdzielnia zdecydowała się przejąć na siebie wypłatę odszkodowań dla mieszkańców tytułem poniesionych kosztów napraw powstałych na skutek zalania mieszkań z własnych środków. Każdorazowo odszkodowanie było wypłacane po uprzedniej ocenie wartości szkody i przedstawieniu lokatorowi proponowanej kwoty odszkodowania. W sprawie nie było prowadzone postępowanie sądowe, a wysokość wypłaconego odszkodowania nie wynika z wydanego wyroku lub ugody sądowej.

Spółdzielnia Mieszkaniowa w przypadku wypłacenia mieszkańcom odszkodowań z tytułu zalania mieszkań, wystawiła informacje PIT-8C i wykazała w tej informacji kwoty wypłaconego w roku podatkowym odszkodowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wypłacone w ten sposób mieszkańcom kwoty odszkodowań podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych a tym samym należy je wykazywać w informacji PIT - 8C wystawionej przez Wnioskodawcę?

Zajmując stanowisko w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca powołał przepisy art. 9 ust 1, art. 11 ust. 1, art. 21 ust. 1 pkt 3 oraz art. 21 ust. 1 pkt 3b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i na ich podstawie doszedł do wniosku, że nie można zakwalifikować wypłaconych przez niego świadczeń jako świadczeń odszkodowawczych, które byłyby zwolnione z art. 21 ust. 1 pkt 3 i 3b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy ze zwolnienia z opodatkowania korzystają jedynie te odszkodowania, których prawo do otrzymania wynika wprost z przepisów ustaw, albo z wyroku lub ugody sądowej z wyjątkiem wyłączonych ze zwolnienia wolą ustawodawcy.

W świetle powyższego zadaniem Wnioskodawcy wypłacone przez niego mieszkańcom kwoty odszkodowań z tytułu naprawienia szkód powstałych na skutek zalania mieszkania nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Źródłem wypłaty odszkodowania nie był przepis rangi ustawowej, ani wyrok czy ugoda sądowa, lecz zawarte przez Spółdzielnię z poszkodowanym pozasądowe porozumienie.

Podsumowując, w oparciu o powyższe przepisy prawa Wnioskodawca stwierdził, iż wypłacone kwoty odszkodowań mieszkańcom z tytułu naprawienia szkód powstałych w wyniku zalania mieszkania nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego. Odszkodowania te stanowią przychód z innych źródeł dla członków spółdzielni i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych.

Zdaniem Spółdzielni w takim przypadku należy wykazać kwoty wypłaconego w roku podatkowym odszkodowania w informacji PIT-8C.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z kolei z brzmienia art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy wynika, że źródłami przychodów są także inne źródła, tj. w tym w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach (art. 20 ust. 1 ustawy).

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że podstawą uzyskania przychodów z innych źródeł mogą być – co do zasady - tylko takie czynności, w wyniku których po stronie osoby fizycznej następuje przysporzenie majątkowe.

Zgodnie bowiem z art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne lub jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca - Spółdzielnia Mieszkaniowa ubezpieczyła majątek na wypadek szkód powstałych na skutek zdarzeń losowych. Związana z tym polisa ubezpieczeniowa ograniczała odpowiedzialność zakładu ubezpieczeń do określonego w niej limitu. W związku z tym po wyczerpaniu się środków z polisy Spółdzielnia przejęła wypłatę odszkodowań związanych z poniesionymi kosztami naprawy szkód powstałych na skutek zalań mieszkań dla swoich członków z własnych środków. Kwota wypłacona została następnie wykazana w informacji PIT-8C.

Odnosząc się do przedstawionej sytuacji, należy stwierdzić, iż otrzymany przez członków Spółdzielni zwrot wydatków tytułem poniesionych kosztów naprawy szkód powstałych na skutek zalań mieszkań, w żadnym razie nie może być uznany za przysporzenie majątkowe po ich stronie. W konsekwencji nie stanowi również przychodu podlegającego opodatkowaniu. Tym samym zwrot przez Spółdzielnię powyższych kosztów nie stanowi dla członków Spółdzielni, którzy otrzymali ten zwrot przychodu z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. W związku z tym rozważanie dotyczące możliwości zwolnienia od podatku dochodowego są bezzasadne.

W konsekwencji na Spółdzielni nie ciążył obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C o wysokości przychodu z innych źródeł, o której mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem na Spółdzielni będzie ciążył obowiązek skorygowania wystawionych uprzednio informacji PIT-8C o wysokości przychodu z innych źródeł, o których mowa w art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj