Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-578/13/AA
z 10 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 maja 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 27 maja 2013 r.), uzupełnionym w dniu 26 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów – za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 maja 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 08 sierpnia 2013 r. znak: IBPB II/1/415-578/13/AA wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 26 sierpnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego ustanowiło program „...”, którego celem jest umożliwienie młodym naukowcom udziału w badaniach naukowych prowadzonych w renomowanych zagranicznych ośrodkach naukowych pod opieką wybitnych naukowców o międzynarodowym autorytecie w danej dziedzinie nauki. Program zapewnia finansowanie pobytu uczestnika programu w jednostce naukowej posiadającej siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzącej w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe.

Uczestnikiem programu „...” może być młody naukowiec zatrudniony w polskiej jednostce naukowej na podstawie umowy o pracę lub mianowania, będący pracownikiem naukowym lub naukowo-dydaktycznym w rozumieniu ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym.

W ramach programu jest możliwe finansowanie pobytu w zagranicznym ośrodku uczestnika programu, małżonka uczestnika programu oraz jego niepełnoletnich dzieci. Udział w programie jest finansowany ze środków finansowych na naukę wyodrębnionych w części budżetu państwa – nauka na finansowanie programów i przedsięwzięć określanych przez ministra właściwego do spraw nauki.

Zryczałtowane środki finansowe w ramach programu są przyznawane jednostce naukowej na podstawie decyzji Ministra, z przeznaczeniem dla uczestnika programu. Środki finansowe są przekazywane jednostce naukowej zatrudniającej uczestnika programu, na podstawie umowy o finansowanie uczestnictwa w programie, określającej warunki realizacji, finansowania i rozliczania uczestnictwa w programie. Finalne środki finansowe są przekazywane uczestnikowi programu na podstawie umowy zawartej między jednostką naukową a uczestnikiem programu, a faktyczna wysokość wypłaconych środków jest uzależniona od rzeczywistego czasu pobytu w ośrodku zagranicznym. W PIT-11 wystawionym przez macierzystą (polską) jednostkę naukową środki wypłacone uczestnikowi programu są wykazane jako przychód z innych źródeł. Faktyczny koszt uzyskania tego przychodu jest duży (koszty utrzymania za granicą oraz prawa autorskie).

Wnioskodawca uzupełniając wniosek wskazał, że w ramach programu „...” środki finansowe przeznaczone na finansowanie zagranicznych pobytów uczestników programu, w celu udziału w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych realizowanych w zagranicznych ośrodkach naukowych, przyznawane są jednostkom naukowym, o których mowa w art. 2 ust. 9 pkt a-e ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki.

Środki finansowe są przydzielane w ramach konkursu. Wniosek ocenia się w skali od 0-10 punktów uwzględniając poniższe kryteria i wagi:

  • wartość naukową planowanych badań naukowych lub prac rozwojowych, ze szczególnym uwzględnieniem ich wpływu na rozwój nauki w danej dziedzinie lub możliwości praktycznego zastosowania ich wyników w kraju (zakres punktacji – 0-10, waga – 30%, maksymalna liczba punktów – 3);
  • dotychczasowe osiągnięcia naukowe kandydata na uczestnika programu (zakres punktacji – 0-10, waga – 30%, maksymalna liczba punktów – 3);
  • rangę naukową zagranicznego ośrodka, w tym dorobek naukowy przedstawiciela tego ośrodka, pełniącego funkcję opiekuna wobec uczestnika programu, z okresu ostatnich 5 lat (zakres punktacji – 0-10, waga – 25%, maksymalna liczba punktów – 2,5);
  • wpływ uczestnictwa w programie na dalszy rozwój naukowy uczestnika programu (zakres punktacji – 0-10, waga – 15%, maksymalna liczba punktów – 1,5).

W związku z powyższym, Wnioskodawca wskazał, że faktycznie wykonywanymi obowiązkami uczestnika jest udział w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych realizowanych w zagranicznym ośrodku naukowym poprzez realizację planu badawczego przedstawionego we wniosku konkursowym. Plan badawczy szczegółowo omawia wszystkie planowane zamierzenia naukowe. Zaplanowane zamierzenia naukowe mają charakter nowatorski i dotyczą dotychczas nie rozwiązanych lub nieprzebadanych problemów. Warunkiem uzyskania przychodu w ramach programu „...” jest czasowe zamieszkanie oraz prowadzenie badań w ośrodku zagranicznym.

Wnioskodawca wskazuje, że na tym etapie nie wiadomo czy środki będą wypłacane z tytułu korzystania z praw autorskich, ponieważ zapytanie dotyczy zdarzenia przyszłego i na tym etapie nie wiadomo czy powstaną dzieła chronione prawem autorskim. Wnioskodawca przypuszcza, z prawdopodobieństwem graniczącym z pewnością, że tak istotnie będzie, ponieważ prowadzone badania naukowe będą miały charakter nowatorski. Będą one wymagały rozwiązania szeregu problemów oraz opracowania niezbędnych metod badawczych. Udokumentowanym wynikiem prowadzonych badań będą publikacje naukowe, praktyczne zastosowania oraz nowe urządzenia badawcze.

Wyjazd Wnioskodawcy do zagranicznego ośrodka w ramach programu „...” nie stanowi podróży służbowej w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 czerwca 1976 r. Kodeks pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Co może zostać uznane jako koszty uzyskania przychodu w ramach programu „...”?

Zdaniem Wnioskodawcy, udokumentowane koszty mające bezpośredni związek z uzyskanym przychodem mogą być uwzględnione w rocznym rozliczeniu. W szczególności jako takie koszty można uznać koszty najmu mieszkania w miejscu, którym mieści się zagraniczny ośrodek badawczy, uzyskania wizy oraz wymaganego ubezpieczenia zdrowotnego.

Dodatkowo, do pozostałej części przychodu mają zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodów ze względu na prawa autorskie (do łącznej wysokości 42.764,00 zł).

Wnioskodawca wskazuje, że opodatkowaniu podatkiem dochodowy podlega dochód czyli przychód pomniejszony o koszty uzyskania przychodu. W sytuacji uzyskania przychodów, które klasyfikowane są jako przychody z innych źródeł a ustawa nie przewiduje szczególnego sposobu ustalania kosztów uzyskania przychodów, w myśl ogólnej zasady zawartej w art. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można odliczyć te koszty, które zostały poniesione w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 tejże ustawy.

Warunkiem uzyskania przychodu w ramach programu „...” jest czasowe zamieszkanie oraz prowadzenie badań w ośrodku zagranicznym. Dlatego koszty związane z:

  • zapewnieniem miejsca zamieszkania (najem mieszkania) w miejscowości, w której znajduje się zagraniczny ośrodek badawczy (warunki programu wymagają przebywania w zagranicznym ośrodku badawczym);
  • uzyskaniem wizy dającej prawo przebywania w kraju, w którym znajduje się zagraniczny ośrodek badawczy;
  • wymaganym ubezpieczeniem zdrowotnym (warunkiem koniecznym uzyskania amerykańskiej wizy jest posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego podczas całego pobytu; zaś koszty ubezpieczenia ponosi uczestnik programu w ramach przyznanych środków i jest to jedyna możliwość ubezpieczenia)

muszą zostać poniesione aby uzyskać przychód.

Ze względu na charakter wykonywanej pracy (badania naukowe) do pozostałej części przychodu mają zastosowanie 50% koszty uzyskania przychodu do łącznej wysokości limitów ustawowych (tj. 42.764,00 zł)

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 powołanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przepisu art. 20 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

W świetle powyższych przepisów do źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych należy zaliczyć także środki finansowe otrzymane z tytułu uczestnictwa w programie „...”.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ww. ustawy kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Kosztami uzyskania przychodu są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z uzyskanymi przychodami.

Z oceny związku z uzyskanym przychodem winno wynikać, iż poniesiony wydatek obiektywnie mógł się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu, spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

Koszty poniesione w celu uzyskania przychodów to te, które zostały poniesione z zamiarem uzyskania przychodu. Ten zamiar (cel) musi być, po pierwsze – obiektywnie realny, po drugie – istniejące okoliczności faktyczne muszą wskazywać na to, że dany wydatek w istocie mógł podatnikowi pozwolić na przewidywanie osiągnięcia przychodu. Natomiast koszty ponoszone w celu zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodu, to wydatki mające na celu ochronę źródła przychodu, tak by źródło to istniało w stanie niepogorszonym.

Koszty uzyskania przychodów nie są kosztami uzyskania jakichkolwiek przychodów, lecz zawsze związane są z uzyskaniem przychodu z konkretnego źródła. Koszty uzyskania przychodu z danego źródła pomniejszają przychody z tego właśnie źródła, a nie jakiekolwiek przychody. Koszty uzyskania przychodu są zatem ściśle i funkcjonalnie przyporządkowanie do danego źródła przychodów.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jako uczestnik programu „...” otrzyma środki finansowe na pokrycie pobytu w zagranicznym ośrodku badawczym. Program przewiduje również finansowanie pobytu małżonka uczestnika programu oraz jego niepełnoletnich dzieci.

Udział w programie jest finansowany ze środków na naukę wyodrębnionych w części budżetu państwa – nauka na finansowanie programów i przedsięwzięć określanych przez ministra właściwego do spraw nauki. Ww. środki finansowe przyznawane są jednostkom naukowym, o których mowa w art. 2 ust. 9 pkt a-e ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki, z przeznaczeniem dla uczestnika programu (na podstawie umowy o finansowanie uczestnictwa w programie. Finalne środki finansowe są przekazywane uczestnikowi programu (Wnioskodawcy) na podstawie umowy zawartej między jednostką naukową a uczestnikiem programu, a faktyczna wysokość wypłaconych środków jest uzależniona od rzeczywistego czasu pobytu w ośrodku zagranicznym.

Wyjazd Wnioskodawcy do zagranicznego ośrodka w ramach programu „...” nie stanowi podróży służbowej w rozumieniu przepisów Kodeksu pracy.

Aby zrealizować zadania wynikające z zawartej umowy o finansowanie uczestnictwa w programie Wnioskodawca musi ponieść szereg wydatków, które jego zdaniem winny stanowić koszt uzyskania przychodu z tytułu wypłaconych środków. Do uzyskanego przychodu winny też mieć zastosowanie – zdaniem Wnioskodawcy – 50% koszty, gdyż do wykonywanych podczas wyjazdu prac mają zastosowanie prawa autorskie.

Program pod nazwą „...” został ustanowiony komunikatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 26 kwietnia 2012 r. o ustanowieniu programu pod nazwą „...” (M. P. poz. 254). Program ten został ustanowiony na podstawie art. 26 ust. 2 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615, z późn. zm.).

Celem programu „...” jest umożliwienie młodym naukowcom (uczestnikom programu), udziału w badaniach naukowych prowadzonych w renomowanych zagranicznych ośrodkach naukowych pod opieką wybitnych naukowców o międzynarodowym autorytecie w danej dziedzinie nauki.

Ww. program zapewnia finansowanie pobytu uczestnika programu w jednostce naukowej posiadającej siedzibę poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, prowadzącej w sposób ciągły badania naukowe lub prace rozwojowe oraz podróży między miejscem zamieszkania a miejscowością, w której znajduje się zagraniczny ośrodek. Ponadto, w ramach programu jest możliwe również finansowanie pobytu w zagranicznym ośrodku oraz podróży między miejscem zamieszkania a miejscowością, w której znajduje się zagraniczny ośrodek, małżonka uczestnika programu oraz jego niepełnoletnich dzieci.

Program ten ma pomóc uczestnikom programu w dalszym rozwoju kariery naukowej przez zdobycie doświadczenia i wiedzy dzięki udziałowi w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych realizowanych przy wykorzystaniu aparatury i metod niedostępnych w kraju.

Udział w programie jest finansowany ze środków finansowych na naukę, wyodrębnionych w części budżetu państwa – nauka na finansowanie programów i przedsięwzięć określanych przez ministra właściwego do spraw nauki. Środki finansowe w ramach tego programu są przyznawane jednostce naukowej na podstawie decyzji Ministra, z przeznaczeniem dla uczestnika programu i przekazywane jednostce naukowej zatrudniającej uczestnika programu na podstawie umowy o finansowanie uczestnictwa w programie (określającej warunki realizacji, finansowania i rozliczania uczestnictwa w programie). Natomiast, na podstawie umowy zawartej między jednostką naukową a uczestnikiem programu, ww. środki finansowe są przekazywane uczestnikowi programu. Powyższe środki finansowe w ramach programu są przyznawane w drodze konkursu ogłaszanego przez Ministra.

Aby stwierdzić, czy opisane we wniosku wydatki, tj. koszt najmu mieszkania w miejscu, którym mieści się zagraniczny ośrodek badawczy, uzyskania wizy oraz wymaganego ubezpieczenia zdrowotnego stanowią koszty uzyskania przychodu z tego źródła, należy dokonać oceny, czy spełniają kryterium celowości, wynikające z powołanego powyżej art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przywołanych powyżej uregulowań prawnych dotyczących programu „...” jednoznacznie wynika, że środki finansowe otrzymywane przez Wnioskodawcę są środkami przeznaczonymi tylko i wyłącznie na finansowanie pobytu w zagranicznym ośrodku oraz podróży między miejscem zamieszkania a miejscowością, w której znajduje się zagraniczny ośrodek. A więc, Wnioskodawca nie ponosi ciężaru tych wydatków (tj. nie płaci za wynajęcie mieszkania w miejscu, którym mieści się zagraniczny ośrodek badawczy, uzyskanie wizy oraz wymaganego ubezpieczenia zdrowotnego z własnych środków pieniężnych (własnego budżetu domowego) kosztem własnego majątku, tylko wykorzystuje środki finansowe, które zostały specjalnie na to przeznaczone, tj. środki finansowe otrzymane na podstawie umowy o finansowanie uczestnictwa w programie „...” zawartej między jednostką naukową a uczestnikiem programu.

Zatem, Wnioskodawca jako uczestnik ww. programu ma zapewnione (zagwarantowane) finansowanie zarówno pobytu w tejże jednostce naukowej jak również podróży i wszelkich kosztów związanych z tą podróżą między swoim miejscem zamieszkania a miejscowością, w której znajduje się tenże ośrodek, właśnie środkami, które są mu w tym celu przeznaczone.

Podkreślić należy, iż wymienione we wniosku wydatki ponoszone są w celu rozwoju kariery naukowca, uczestnika programu poprzez jego udział w badaniach naukowych oraz pracach rozwojowych a nie po to, aby otrzymać wymienione środki finansowe, które to środki mają ściśle określone przez ustawodawcę przeznaczenie. Należy zauważyć, iż Wnioskodawca wydatkuje środki otrzymane w ramach programu „...” na cele związane z realizacją powyższego programu. Zatem nie można uznać, iż ponosi koszty zakwaterowania, uzyskania wizy oraz wymaganego ubezpieczenia zdrowotnego celem uzyskania tego przychodu, dlatego też poniesione wydatki nie stanowią kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu cyt. art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nie ma bowiem żadnych podstaw prawnych aby wydatki związane z zakwaterowaniem można było zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, jakim są środki otrzymane w ramach omawianego programu. Trzeba bowiem zaznaczyć, iż niezależnie od tego czy koszty takie Wnioskodawca by poniósł, czy też nie (bo np. zamieszkałby u znajomych) – ww. środki byłyby mu wypłacane. Fakt, iż realizacja celu programu wiąże się z koniecznością zmiany czasowego miejsca zamieszkania nie jest przesłanką do zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów z tego tytułu wydatków związanych z zakwaterowaniem (zamieszkaniem), uzyskaniem wizy oraz wymaganego ubezpieczenia zdrowotnego. Podejmując decyzję o przystąpieniu do programu Wnioskodawca zdecydował się na ponoszenie kosztów związanych z zamieszkaniem poza granicami Polski. Nie ma jednakże żadnych racjonalnych przesłanek aby wydatki z tym związane zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z tytułu wypłaconych środków na finansowanie pobytu w zagranicznym ośrodku oraz podróży między miejscem zamieszkania a miejscowością, w której znajduje się zagraniczny ośrodek.

Nie można zatem uznać, iż Wnioskodawca ponosi powyższe koszty celem uzyskania przychodu jakim są środki finansowe otrzymane w związku z uczestnictwem w programie „...”. W świetle powołanych przepisów oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego nie ma bowiem żadnych racjonalnych przesłanek, aby wydatki z tym związane zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z tytułu otrzymanych ww. środków finansowych.

Reasumując, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż otrzymywane przez niego środki finansowe stanowią przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednakże wydatki w postaci kosztu najmu mieszkania w miejscu, którym mieści się zagraniczny ośrodek badawczy, uzyskania wizy oraz wymaganego ubezpieczenia zdrowotnego nie spełniają kryterium związku przyczynowo-skutkowego z przychodem lub źródłem przychodu, nie są bowiem ponoszone w celu uzyskania tychże środków finansowych, ani też nie mogą być uznane za wydatki związane z zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła przychodu. Dlatego też wydatki te nie stanowią kosztu uzyskania przychodu w rozumieniu art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do stanowiska Wnioskodawcy, iż do uzyskanych środków finansowych można zastosować 50% koszty uzyskania przychodów (art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) stwierdzić należy, że warunkiem zastosowania tychże kosztów uzyskania przychodów jest ustalenie, że przychód uzyskany został z tytułu korzystania przez twórców z praw autorskich lub pokrewnych w rozumieniu ustawy z dnia 04 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631, z późn. zm.).

O zastosowaniu normy kosztów uzyskania przychodów w wysokości 50%, zgodnie z przepisem art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, decyduje fakt uzyskania przychodu za wykonanie czynności (utworu) będącej przedmiotem prawa autorskiego, bądź rozporządzania przez twórców prawami autorskimi, pod warunkiem możliwości ustalenia wysokości przychodu z tego tytułu. Natomiast, jak wcześniej wskazano, środki finansowe otrzymywane przez Wnioskodawcę są środkami przeznaczonymi tylko i wyłącznie na finansowanie pobytu w zagranicznym ośrodku oraz podróży między miejscem zamieszkania a miejscowością, w której znajduje się zagraniczny ośrodek. Otrzymane środki finansowe mają pomóc Wnioskodawcy w dalszym rozwoju kariery naukowej. Ich przeznaczenie to zdobycie doświadczenia i wiedzy przez Wnioskodawcę poprzez udział w badaniach naukowych lub pracach rozwojowych. A więc, środki uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach programu „...” nie są środkami wypłacanymi z tytułu korzystania przez Wnioskodawcę jako twórcę z praw autorskich lub z tytułu rozporządzania prawami autorskim, lecz z tytułu ściśle określonego w komunikacie Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Zatem, warunki do zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu nie zostały spełnione.

Reasumując, nie można uznać za koszty uzyskania przychodu w ramach programu „...” zarówno kosztu najmu mieszkania w miejscu, w którym mieści się zagraniczny ośrodek badawczy, uzyskania wizy oraz wymaganego ubezpieczenia zdrowotnego, jak również nie ma możliwości zastosowania 50% kosztów uzyskania przychodu. Tym samym opodatkowaniu podlega kwota uzyskanego przychodu.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj