Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-539/13/KT
z 21 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „B.” – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 czerwca 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 9 sierpnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „B.”.


W złożonym wniosku oraz jego uzupełnieniu, został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Zgodnie z umową o dofinansowanie podpisaną w dniu 28 czerwca 2010 r. wraz z jej zmianami, zawartą pomiędzy „Instytucją Zarządzającą” – Województwem, a „Beneficjentem” – Powiatem, został zrealizowany projekt pn. „B.”. Budowa budynku dydaktycznego wraz z wyposażeniem była sfinansowana ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środków własnych Powiatu. Środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, przyznane na realizację tego projektu, nie są środkami, o których mowa w rozdziale 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 4 ww. umowy o dofinansowanie, zakończenie finansowe realizacji inwestycji ustalono na dzień 31 lipca 2013 r. W momencie złożenia wniosku o przyznanie dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego złożono także pisemne oświadczenie, że zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu, nie ma możliwości odzyskania w żaden sposób poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została określona w punkcie D4 wniosku o dofinansowanie projektu. Podatek w okresie realizacji projektu był wydatkiem kwalifikowanym i nie podlegał odliczeniu.

W dniu 22 kwietnia 2013 r., decyzją, Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego w miejscowości N. udzielił Powiatowi pozwolenia na użytkowanie budynku dydaktycznego z łącznikiem (w całości) wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, usytuowanego na działkach nr 271/1, 271/2, 272, 273, 274, 275, 276, 277, 270/2 obręb miejscowości K.

W dniu 26 kwietnia 2013 r., Zarząd Powiatu, decyzją wydaną na wniosek Zespołu Szkół w miejscowości N., oddał Zespołowi Szkół - jednostce organizacyjnej Powiatu - w trwały zarząd nieruchomość gruntową o pow. 2.15000 ha położoną w miejscowości K., stanowiącą działki nr 270/2, 271/1, 272, 273, 274, 275, 276, 277 zabudowane budynkiem szkoły - 1 kondygnacja podziemna i 3 kondygnacje naziemne o powierzchni całkowitej 3.934,77 m² oraz niezabudowaną działkę nr 271/2, dla której Sąd Rejonowy IX Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych w miejscowości N. prowadzi księgę wieczystą. Nieruchomość została oddana w trwały zarząd na czas nieoznaczony, z przeznaczeniem na działalność statutową Zespołu Szkół, który jest zobowiązany zagospodarować ją na ten cel. Objęcie nieruchomości w trwały zarząd nastąpiło na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

W dniu 30 kwietnia 2013 r. Powiat dokonał od Wykonawcy - Przedsiębiorstwa Budowlanego „I.” Sp. z o.o. odbioru końcowego ww. inwestycji. Przedmiotem odbioru był budynek dydaktyczny zapewniający dostęp dla osób niepełnosprawnych wraz z infrastrukturą techniczną. Został wykonany zgodnie z dokumentacją techniczną, umową i odpowiada przeznaczeniu oraz jest gotowy do eksploatacji.

W dniu 14 maja 2013 r. został spisany protokół zdawczo-odbiorczy w sprawie przekazania zabudowanej nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów działkami nr 270/2, 271/1, 271/2, 272, 273, 274, 275, 276, 277, położonej w miejscowości K. Podstawą przekazania przedmiotowej nieruchomości była decyzja Zarządu Powiatu z dnia 26 kwietnia 2013 r. Przekazaniu podlegał czterokondygnacyjny murowany budynek dydaktyczny szkoły (piwnica, parter, I piętro, II piętro) o powierzchni użytkowej wynoszącej 3.934,77 m², wybudowany w roku 2013, przekazany do użytku 7 maja 2013 r. na podstawie decyzji z dnia 22 kwietnia 2013 r. Budynek posiada szyb windowy z windą osobową dla osób niepełnosprawnych. Pomieszczenia budynku dydaktycznego zostały wyposażone w sprzęt, meble oraz wyposażenie zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu. W kotłowni budynku zamontowany został kocioł C.O. BM 500 na biomasę.

Objęcie tej nieruchomości w trwały zarząd przez Zespół Szkół nastąpiło na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), z tym, że Zespół Szkół został zwolniony z obowiązku wniesienia pierwszej opłaty oraz wnoszenia kolejnych opłat rocznych za trwały zarząd, stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy o systemie oświaty.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz dyspozycję art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług - Powiatowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją inwestycji w zakresie budowy budynku dydaktycznego Zespołu Szkół?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego przy realizacji inwestycji budowy Zespołu Szkół. Powiat stwierdził, że w myśl dyspozycji art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w fakturach VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji przysługiwałoby wówczas, gdyby wykorzystywał nabyte towary i usługi do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem wykorzystując je do czynności zwolnionych od podatku, nie ma możliwości dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z nabytymi towarami i usługami w ramach prowadzonej inwestycji budowy szkoły. Powiat wskazał, że zadaniem publicznym o charakterze ponadgminnym dotyczącym oświaty jest edukacja publiczna. Do obowiązkowych zadań własnych powiatu wynikających z ustawy o systemie oświaty, za które odpowiada organ prowadzący szkołę, należy między innymi zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki. W związku z tym Powiat zrealizował zadanie inwestycyjne ze środków publicznych i przeznaczył wybudowany budynek dydaktyczny na cele publiczne – oświatowe realizowane przez szkołę, jako jednostkę organizacyjną samorządu powiatowego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak stanowi ust. 2 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Jak wynika z ust 2 tego artykułu, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:


  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, muszą być spełnione łącznie dwa warunki:


  • w przypadku użycia towarów stanowiących część przedsiębiorstwa – użycie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika oraz istnienie prawa podatnika do odliczenia - w całości lub w części - podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów (warunki te muszą być spełnione łącznie),
  • w przypadku usług – świadczenie ich do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.


Za usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa (świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza) należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle zapisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – jak stanowi treść ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według ust. 6 powyższego artykułu, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 595), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie edukacji publicznej.

W myśl art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną.

Jak wynika z art. 44 ust. 1 tej ustawy, trwały zarząd ustanawia się na czas nieoznaczony lub czas oznaczony.

Stosownie do brzmienia ust. 2 tego artykułu, z wnioskiem o ustanowienie trwałego zarządu występuje jednostka organizacyjna.

Według uregulowania art. 45 ust. 1 ww. ustawy, trwały zarząd na rzecz jednostki organizacyjnej ustanawia właściwy organ, w drodze decyzji, z zastrzeżeniem art. 60 ust. 2 oraz art. 60a ust. 3.

Jak stanowi art. 82 ust. 1 tej ustawy, za nieruchomość oddaną w trwały zarząd pobiera się opłaty roczne.

Z treści wniosku wynika, że Powiat wybudował i wyposażył budynek dydaktyczny szkoły. Inwestycja ta została sfinansowana ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz środków własnych Powiatu. W dniu 14 maja 2013 r., na podstawie decyzji Zarządu Powiatu z dnia 26 kwietnia 2013 r., protokołem zdawczo-odbiorczym Powiat przekazał na rzecz Zespołu Szkół w trwały zarząd czterokondygnacyjny murowany budynek dydaktyczny szkoły (piwnica, parter, I piętro, II piętro), posiadający szyb windowy z windą osobową dla osób niepełnosprawnych. Pomieszczenia budynku dydaktycznego zostały wyposażone w sprzęt, meble oraz wyposażenie, zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie projektu. Objęcie tej nieruchomości przez Szkołę w trwały zarząd nastąpiło na podstawie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.), z tym, że - stosownie do art. 81 ust. 1 ustawy o systemie oświaty - została ona zwolniona z obowiązku wniesienia pierwszej opłaty oraz wnoszenia kolejnych opłat rocznych za trwały zarząd. Nieruchomość została oddana w trwały zarząd na czas nieoznaczony, z przeznaczeniem na działalność statutową Zespołu Szkół, który jest zobowiązany zagospodarować ją na ten cel.

Mając na uwadze powyższe okoliczności sprawy oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że przekazanie przez jednostkę samorządu terytorialnego nieruchomości w trwały zarząd, na podstawie decyzji administracyjnej, stanowi – co do zasady - świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc jest czynnością, która podlega opodatkowaniu, lecz korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 12 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów. Ponieważ jednak w niniejszej sprawie - jak wskazano we wniosku - przekazanie przez Powiat jednostce organizacyjnej (Zespołowi Szkół) w trwały zarząd, na podstawie decyzji administracyjnej, wybudowanego w ramach realizacji zadań publicznych budynku dydaktycznego szkoły nie wiąże się z odpłatnością, stanowi ono - zgodnie z dyspozycją art. 8 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy - czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, Powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z wybudowaniem, jak i wyposażeniem budynku dydaktycznego, na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ww. zakupy dokonane w ramach realizacji projektu, nie mają związku z wykonywaniem przez Powiat czynności opodatkowanych.

Pomimo, że w niniejszej interpretacji potwierdzono stanowisko Powiatu w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego należy zauważyć, że wbrew Jego ocenie, przekazanie w trwały zarząd, o którym mowa we wniosku, nie podlega zwolnieniu od podatku, ale jako dokonane nieodpłatnie, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego, oceniając stanowisko Powiatu całościowo, należało uznać je za nieprawidłowe.

Ponadto zaznacza się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Końcowo informuje się, że od dnia 6 kwietnia 2011 r. przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu przewidziano w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247 ze zm.). Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Powołane przez Powiat rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), które regulowało powyższe kwestie w analogiczny sposób w rozdziale 10 oraz § 8 ust. 3 i 4, obowiązywało od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 grudnia 2009 r.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj