Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-459/13/MK
z 22 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2013 r. (wpływ do tut. Biura – 22 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 09 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu przekazanej na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych kwoty – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu przekazanej na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych kwoty.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 25 czerwca 2013 r. znak: IBPB II/1/415-459/13/MK wezwano do jego uzupełnienia.

Wniosek uzupełniono w dniu 09 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest osobą od 35 lat pracującą zawodowo do nadal. Po śmierci męża, w 2010 r. Wnioskodawczyni wystąpiła do ZUS z wnioskiem o wyliczenie renty rodzinnej oraz z prośbą o jej zawieszenie z uwagi na planowane osiąganie dochodów przekraczających górny próg.

W lipcu 2010 r. Wnioskodawczyni otrzymała decyzję z wyliczeniem renty rodzinnej oraz, że wypłata zostaje zawieszona z powodu osiągania przychodu w kwocie przekraczającej 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, że wznowienie wypłaty nastąpi po przedłożeniu dokumentu stwierdzającego ustanie tej przyczyny.

Następnie w czerwcu 2011 r. Wnioskodawczyni otrzymała pismo o ponownym zawieszeniu renty za 2010 r. Natomiast dnia 02 lipca 2012 r. otrzymała zawiadomienie o miesięcznym rozliczeniu renty za 2011 r. bez informacji o jej zawieszeniu, ale z propozycją wpłaty na FUS. Dopiero w decyzji z dnia 26 lipca 2012 r. pojawia się informacja, że świadczenie w poszczególnych miesiącach rozliczanego okresu podlegało zawieszeniu na łączną kwotę 22.841,32 zł. W ciągu 2011 r. i 2012 r. Wnioskodawczyni nie otrzymała żadnego świadczenia, jedynie 305,79 zł po decyzji o wpłacie na FUS.

I tak rozliczenie roczne:

  • kwota o jaką świadczenie powinno być zmniejszone - 22.841,32 zł,
  • kwota o jaką świadczenie było zmniejszone - 22.841,32 zł.

Rozliczenie miesięczne:

  • kwota podlegająca zwrotowi przez ZUS - 8.908,56 zł,
  • proponowana kwota wpłaty na FUS - 6.934,00 zł.

Wnioskodawczyni podjęła decyzję o wpłacie na FUS.

Dnia 26 lipca 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała decyzję o miesięcznym rozliczeniu i zwrocie świadczeń po wpłacie na FUS, gdzie:

  • kwota o jaką świadczenie powinno być zmniejszone - 13.932.,76 zł,
  • kwota o jaką świadczenie było zmniejszone - 22.841,32 zł,
  • kwota podlegająca zwrotowi przez ZUS - 8 908,56 zł,
  • podatek do Urzędu Skarbowego - 867,00 zł,
  • składki na ubezpieczenie zdrowotne - 690,41 zł,
  • wpłata na FUS - 6.934,00 zł,
  • przekazano do Wnioskodawczyni - 305,79 zł.

Następnie w lutym 2013 r. z ZUS Wnioskodawczyni otrzymała PIT-11A, w którym w pozycji dochody jest 8.908,56 zł, zaliczka na podatek dochodowy 867,00 zł, składki na ubezpieczenia zdrowotne 690,41 zł.

Wnioskodawczyni podsumowując stwierdza, iż ZUS wysłał do niej propozycję wpłaty na FUS, chociaż równocześnie nie zaszły dwie przesłanki:

  • w całym roku zarobki świadczeniobiorcy przekroczyły wyższą kwotę graniczną,
  • kwota tego przekroczenia jest niższa niż wysokość nienależnie pobranych świadczeń za ten rok.

Świadczeń w ciągu roku 2011 r. Wnioskodawczyni nie otrzymała, więc przekroczenie nie mogło być niższe od czegoś co nie wystąpiło. Pod warunkiem wpłaty na FUS ZUS wypłacił jej w sierpniu 2012 r. kwotę 305,79 zł. Wnioskodawczyni jest zobowiązana wirtualną kwotę 8.908,56 zł doliczyć do swoich dochodów i zapłacić od niej 32% podatek dochodowy po odliczeniu podatku i składki na ubezpieczenie zdrowotne.

ZUS twierdzi, że rozlicza przychód wg wariantu lepszego z punktu widzenia emeryta/rencisty.

Z uzupełnienia wniosku, które wpłynęło do tut. Biura w dniu 09 lipca 2013 r. wynika, iż:

  • Rozliczenie „przysługującego” świadczenia w wysokości 8.908,56 zł dokonał za Wnioskodawczynię ZUS. Wymienionej kwoty nie przekazano Wnioskodawczyni, dlatego nie ona wpłacała 6.934,00 zł na FUS lecz ZUS, otrzymała jedynie 305,79 zł przekazem pocztowym 15 sierpnia 2012 r.
  • Według ZUS definicja tej wpłaty to „dobrowolna wpłata na FUS” i w żadnej decyzji nie stwierdzono, że została wpłacona na ubezpieczenie emerytalne, chorobowe oraz wypadkowe i nie jest zwrotem nienależnie pobranego świadczenia.

Wnioskodawczyni informuje, że w 2011 r. nie otrzymała ani jednego świadczenia rentowego, a w 2012 r. z jakiegoś rozliczenia przekazano jej 305,97 zł.

Wnioskodawczyni jest osobą pracującą i przy rozliczeniu PIT zapłaciła od wirtualnego przychodu 32% podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w zeznaniu podatkowym PIT-37 za 2012 r., zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawczyni może odliczyć od sumy dochodów uzyskanych w 2012 r. potrącone w 2012 r. składki na FUS w kwocie 6.934,00 zł i wykazać w rubryce „17” PIT/O - zwrot nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, jeżeli nie zostały one potrącone przez płatnika?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma prawo w zeznaniu podatkowym PIT-37 odliczyć od sumy dochodów składkę na FUS w kwocie 6.934,00 potrąconą z naliczonej kwoty wyrównania przez ZUS.

Wnioskodawczyni wskazała, iż przy dochodach i jej zaangażowaniu zawodowym czułaby się pokrzywdzona pobraniem podatku wg II skali podatkowej od dochodów, których nie otrzymała fizycznie.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawczyni wskazuje na dwie interpretacje indywidualne wydane w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach:

  1. z dnia 14 czerwca 2010 r. znak: IBPB 11/1/415-328/10/BJ,
  2. z dnia 22 grudnia 2011 r. znak: IBPB 11/1/415-827/11/AA.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłami przychodów są: stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta.

Stosownie do art. 11 ust. 1 powołanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni jest osobą od 35 lat pracującą zawodowo do nadal. Po śmierci męża, w 2010 r. wystąpiła do ZUS z wnioskiem o wyliczenie renty rodzinnej oraz z prośbą o jej zawieszenie z uwagi na planowane osiąganie dochodów przekraczających górny próg.

W lipcu 2010 r. Wnioskodawczyni otrzymała decyzję z wyliczeniem renty rodzinnej oraz, że wypłata zostaje zawieszona z powodu osiągania przychodu w kwocie przekraczającej 130% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, że wznowienie wypłaty nastąpi po przedłożeniu dokumentu stwierdzającego ustanie tej przyczyny.

Następnie w czerwcu 2011 r. Wnioskodawczyni otrzymała pismo o ponownym zawieszeniu renty za 2010 r. Natomiast dnia 02 lipca 2012 r. otrzymała zawiadomienie o miesięcznym rozliczeniu renty za 2011 r. bez informacji o jej zawieszeniu, ale z propozycją wpłaty na FUS. W decyzji z dnia 26 lipca 2012 r. pojawia się informacja, że świadczenie w poszczególnych miesiącach rozliczanego okresu podlegało zawieszeniu na łączną kwotę 22.841,32 zł. W ciągu 2011 r. i 2012 r. Wnioskodawczyni nie otrzymała żadnego świadczenia, jedynie 305,79 zł po decyzji o wpłacie na FUS.

Wnioskodawczyni podjęła decyzję o wpłacie na FUS.

Dnia 26 lipca 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała decyzję o miesięcznym rozliczeniu i zwrocie świadczeń po wpłacie na FUS.

Następnie w lutym 2013 r. z ZUS Wnioskodawczyni otrzymała PIT-11A, w którym w pozycji dochody jest 8.908,56 zł, zaliczka na podatek dochodowy 867,00 zł, składki na ubezpieczenia zdrowotne 690,41 zł. Pod warunkiem wpłaty na FUS ZUS wypłacił jej w sierpniu 2012 r. kwotę 305,79 zł.

Zgodnie z art. 104 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009 r., Nr 153, poz. 1227, z późn. zm.) prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz w art. 105, w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.

Za działalność podlegającą obowiązkowi ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 1, uważa się zatrudnienie, służbę lub inną pracę zarobkową albo prowadzenie pozarolniczej działalności, z uwzględnieniem ust. 3 (art. 104 ust. 2 ww. ustawy).

Stosownie do art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r., Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.) obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegają, z zastrzeżeniem art. 8 i 9, osoby fizyczne, które na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej są pracownikami, z wyłączeniem prokuratorów.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 i 5 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 29-30c oraz art. 30e, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9, art. 24 ust. 1, 2, 3b-3e, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2, lub art. 25, po odliczeniu:

-pkt 2 – kwot składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych:

  1. zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika oraz osób z nim współpracujących,
  2. potrąconych w roku podatkowym przez płatnika ze środków podatnika, z tym że w przypadku podatnika osiągającego przychody określone w art. 12 ust. 6, tylko w części obliczonej, w sposób określony w art. 33 ust. 4, od przychodu podlegającego opodatkowaniu

-odliczenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód (przychód) zwolniony od podatku na podstawie ustawy, oraz składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

-pkt 5 – dokonanych w roku podatkowym zwrotów nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu, w kwotach uwzględniających pobrany podatek dochodowy, jeżeli zwroty te nie zostały potrącone przez płatnika.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż przekazana w 2012 r. przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych kwota w wysokości 6.934,00 zł na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych stanowi w istocie kwotę składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, czyli składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Kwota ta, jako wpłacona na ubezpieczenie społeczne Wnioskodawczyni, podlega odliczeniu od dochodu w zeznaniu podatkowym za 2012 r. Przy czym kwotę 8.908,56 zł Wnioskodawczyni obowiązana była opodatkować w zeznaniu podatkowym za 2012 r. łącznie z innymi dochodami (przychodami) osiągniętymi w tym samym roku podatkowym.

Zauważyć jednocześnie należy, iż kwota 6.934,00 zł nie stanowi kwoty, o której mowa w poz. 17 informacji o odliczeniach od dochodu (przychodu) i od podatku na formularzu PIT/O, zatytułowanej: „zwrot nienależnie pobranych świadczeń, które uprzednio zwiększyły dochód podlegający opodatkowaniu (w kwotach uwzględniających podatek), jeżeli nie zostały one potrącone przez płatnika”. Z treści złożonego wniosku nie wynika bowiem, aby Wnioskodawczyni dokonała zwrotu nienależnie wcześniej pobranych świadczeń z ZUS; w ostatecznym rozrachunku ZUS wypłacił Wnioskodawczyni kwotę pomniejszoną o wpłaty na FUS. Kwotę tą należało więc wykazać w zeznaniu podatkowym za 2012 r. na formularzu PIT-37 w jego części D. – „Odliczenia od dochodu” w poz. 91 (lub poz. 92) – „Składki na ubezpieczenia społeczne”.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe, jednakże z innych powodów niż wskazała Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W odniesieniu do powołanych we wniosku przez Wnioskodawczynię interpretacji, należy zauważyć, iż interpretacje te zostały wydane w indywidualnych sprawach, w określonych stanach faktycznych i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Do uzupełnienia wniosku Wnioskodawczyni dołączyła kserokopie dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z póź. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj