Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-577/13/RS
z 29 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2013 r. (data wpływu 31 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku tym przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca (dalej: Uczelnia) realizuje projekt "S." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest finansowany ze środków UE na lata 2007-2013 w wysokości 85% i w 15% z budżetu państwa. Środki pieniężne przekazywane są na wyodrębniony rachunek bankowy w formie zaliczki przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Bank Gospodarstwa Krajowego. Celem projektu jest zintensyfikowanie i promowanie współpracy przedstawicieli B z przedstawicielami przemysłu, w ramach naukowo – przemysłowych konsorcjów projektowych oraz upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie tworzenia właściwego środowiska dla realizacji wspólnych projektów badawczych. Cel ten jest realizowany poprzez organizowanie staży dla pracowników naukowych uczelni, instytutów badawczych oraz konsorcjów naukowych, odbywanych w przedsiębiorstwach prowadzących działalność na terenie całego kraju (zwanych przyjmującym na staż).

Uczestnikiem projektu jest stażysta, zaś warunkiem przyznania stażu jest złożenie wniosku, który następnie podlega ocenie merytorycznej przez powołaną komisję, składającą się z zespołu zarządzającego projektem. Uczestnikami projektu są zarówno pracownicy Wnioskodawcy jak i innych podmiotów. Warunkiem formalnym przystąpienia osoby do projektu jest status pracownika naukowego. Zgodnie z regulaminem odbywania staży oraz z zawartą "umową o staż" (umowa jest trójstronna pomiędzy Uczelnią – stażystą – przyjmującym na staż), celem stażysty jest podniesienie kompetencji niezbędnych w pracy naukowej oraz zapoznanie się ze specyfiką działalności przedsiębiorstwa, jak i naukowe wsparcie na rzecz przedsiębiorstwa. Każdy stażysta znajduje się pod opieką mentora, będącego pracownikiem przedsiębiorstwa, w którym stażysta odbywa staż. Każdy staż ma charakter indywidualny, określony i zatwierdzony w umowie stażowej. Staże odbywają się w miejscach prowadzenia działalności przedsiębiorstwa pod nadzorem mentorów w ramach ustalonych zasad i godzin pracy. W przypadku naruszenia warunków umowy każda ze stron może rozwiązać umowę o staż. W ramach uczestnictwa stażysta otrzymuje świadczenie o nazwie "dodatek stażowy" ustalony jako stawka ryczałtowa za odbywanie stażu, wypłacany w miesięcznych okresach rozliczeniowych. Dodatek ten przyznany jest na pokrycie kosztów dojazdu, zakupu odzieży ochronnej itp., tj. wszelkich kosztów powstających w wyniku odbywania stażu.

Ww. umowy o staż potraktowano jak umowy zlecenie i tak też są rozliczane - od kwoty dodatku stażowego dla stażysty - pracownika Uczelni, jak i stażysty (pracownika spoza Uczelni) potrącone zostały wszelkie obciążenia publicznoprawne (podatnika i płatnika) w postaci zaliczki na podatek dochodowy oraz składkę na ubezpieczenie i fundusz pracy, zgodnie z obowiązującymi przepisami ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy dodatek stażowy współfinansowany ze środków europejskich (PO KL) otrzymywany na podstawie umowy o staż przez stażystę - pracownika uczelni, instytutu badawczego bądź konsorcjum naukowego za odbywany staż w przedsiębiorstwie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, dodatek wypłacany stażyście nie jest objęty zwolnieniem, ponieważ w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono, że zwolnienie przysługuje, jeśli „podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy (...)”. W tym przypadku podmiotem realizującym cel programu jest Uczelnia, nie stażysta, a ustawa nie reguluje sytuacji podmiotu, który realizuje cel programu w sposób pośredni.

Na podstawie zawartej umowy o staż z własnymi pracownikami naukowymi, jak również z pracownikami naukowymi spoza Uczelni, Wnioskodawca wypłaca każdemu stażyście dodatek stażowy (pełen koszt dodatku stażowego tj. kwoty brutto, która nie może przekroczyć 3.000 zł miesięcznie) po przyjęciu przez Przedsiębiorcę oraz Uczelnię wykonanych czynności zgodnie z Umową o staż.

Zgodnie z przepisem zawartym w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. W tym przypadku podmiotem realizującym cel programu jest Uczelnia, nie stażysta, a ustawa nie reguluje sytuacji podmiotu, który realizuje cel programu w sposób pośredni.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


W świetle powyższego dochody podatników korzystają z przedmiotowego zwolnienia w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki, tj.:


  • dochody te pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy od podmiotów wskazanych w ww. przepisie (przekazanie tych środków może być dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy),
  • podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.


Podkreślić należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Uczelnia realizuje projekt "S." w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet IV Szkolnictwo wyższe i nauka, współfinansowanego przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego. Projekt jest finansowany ze środków UE na lata 2007-2013 w wysokości 85% i w 15% z budżetu państwa. Środki pieniężne przekazywane są na wyodrębniony rachunek bankowy w formie zaliczki przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Bank Gospodarstwa Krajowego. Celem projektu jest zintensyfikowanie i promowanie współpracy przedstawicieli B z przedstawicielami przemysłu, w ramach naukowo – przemysłowych konsorcjów projektowych oraz upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie tworzenia właściwego środowiska dla realizacji wspólnych projektów badawczych. Cel ten jest realizowany poprzez organizowanie staży dla pracowników naukowych uczelni, instytutów badawczych oraz konsorcjów naukowych, odbywanych w przedsiębiorstwach prowadzących działalność na terenie całego kraju (zwanych przyjmującym na staż).

Uczestnikiem projektu jest stażysta, zaś warunkiem przyznania stażu jest złożenie wniosku, który następnie podlega ocenie merytorycznej przez powołaną komisję, składającą się z zespołu zarządzającego projektem. Uczestnikami projektu są zarówno pracownicy Wnioskodawcy jak i innych podmiotów. Warunkiem formalnym przystąpienia osoby do projektu jest status pracownika naukowego. Zgodnie z regulaminem odbywania staży oraz z zawartą "umową o staż" (umowa jest trójstronna pomiędzy Uczelnią – stażystą – przyjmującym na staż), celem stażysty jest podniesienie kompetencji niezbędnych w pracy naukowej oraz zapoznanie się ze specyfiką działalności przedsiębiorstwa, jak i naukowe wsparcie na rzecz przedsiębiorstwa. Każdy stażysta znajduje się pod opieką mentora, będącego pracownikiem przedsiębiorstwa, w którym stażysta odbywa staż. Każdy staż ma charakter indywidualny, określony i zatwierdzony w umowie stażowej. Staże odbywają się w miejscach prowadzenia działalności przedsiębiorstwa pod nadzorem mentorów w ramach ustalonych zasad i godzin pracy. W przypadku naruszenia warunków umowy każda ze stron może rozwiązać umowę o staż. W ramach uczestnictwa stażysta otrzymuje świadczenie o nazwie "dodatek stażowy" ustalony jako stawka ryczałtowa za odbywanie stażu, wypłacany w miesięcznych okresach rozliczeniowych. Dodatek ten przyznany jest na pokrycie kosztów dojazdu, zakupu odzieży ochronnej itp., tj. wszelkich kosztów powstających w wyniku odbywania stażu.

Program Operacyjny Kapitał Ludzki jest jednym z programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007 – 2013, który został przyjęty decyzją Komisji Europejskiej nr K (2007) 4547 z dnia 28 września 2007 r. Program ten jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.).

Art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), stanowi, że ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich, rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Na podstawie art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b.

Środki europejskie, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochód budżetu państwa (art. 111 pkt 16 ustawy o finansach publicznych).


Przy czym wydatkami budżetu państwa, w myśl art. 124 ust. 1 pkt 6 powyższej ustawy, są wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich, które na podstawie art. 186 cyt. ustawy o finansach publicznych mogą być przeznaczone na:


  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.


Zgodnie z art. 187 ww. ustawy za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Na podstawie art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności (…).

Natomiast na podstawie art. 200 ust. 1 powyższej ustawy obsługę bankową płatności prowadzi Bank Gospodarstwa Krajowego w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów. Minister Finansów przedstawia do zaopiniowania ministrowi właściwemu do spraw rozwoju regionalnego oraz ministrowi właściwemu do spraw rybołówstwa projekt umowy, o której mowa w ust. 1 (art. 200 ust. 2 ustawy o finansach publicznych).

Z analizy ww. przepisów wynika zatem, że źródłem finansowania dodatków stażowych przedstawionych we wniosku są wyłącznie publiczne środki krajowe.

Tym samym nie jest możliwe uznanie, iż opisane we wniosku dodatki stażowe, korzystają ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem nie zostało spełnione kryterium pochodzenia (finansowania) przedmiotowych dochodów ze środków bezzwrotnej pomocy w rozumieniu lit. a) tego przepisu.

Ponadto, dla zastosowania analizowanego zwolnienia konieczne jest spełnienie również drugiej niezbędnej przesłanki, określonej w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, przy czym należy zwrócić uwagę na drugą część tego przepisu stanowiącą, że „zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.” Tak więc, z tego zwolnienia nie mogą korzystać pracownicy podmiotu bezpośrednio realizującego cele programu, a także osoby, którym podmiot bezpośrednio realizujący cele programu zlecił wykonanie określonych czynności, np. w oparciu o umowę o dzieło, zlecenia, itp.

Podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu jest podmiot, który wykonując czynności z tym programem związane otrzymał na ten cel środki od podmiotu wymienionego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a więc jest bezpośrednim beneficjentem pomocy.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że to Wnioskodawca jest bezpośrednim beneficjentem środków, jak również, że realizacja celu programu została Jemu powierzona. Zatem stwierdzić należy, że pracownicy Wnioskodawcy jak i innych podmiotów, którym Wnioskodawca wypłaca dodatek stażowy, uczestniczą wprawdzie w realizacji projektu w ramach wskazanego we wniosku programu, jednakże nie jest to bezpośrednia realizacja celu programu, o której mowa w omawianym zwolnieniu.

Tym samym w sytuacji przedstawionej we wniosku nie została również spełniona druga przesłanka wynikająca z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze okoliczności faktyczne przedstawione we wniosku oraz powołane wyżej przepisy prawa podatkowego – będące przedmiotem niniejszej interpretacji według wskazania Wnioskodawcy – należy zatem stwierdzić, iż świadczenia wypłacane przez Wnioskodawcę stażystom w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, bowiem nie zostały spełnione przesłanki wynikające z tego przepisu.


Końcowo, zaznaczyć jednak należy, że uwzględniając przepisy rozdziału 1a ustawy Ordynacja podatkowa interpretacja indywidualna wydana w tym trybie, może dotyczyć tylko przepisów prawa podatkowego, natomiast zakres żądania Wnioskodawcy wyznacza w szczególności:


  1. stan faktyczny przedstawiony we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,
  2. stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez wnioskodawcę oraz
  3. zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) Wnioskodawcy w kontekście Jego wątpliwości interpretacyjnych w odniesieniu do przepisów prawa podatkowego oraz własne stanowisko Wnioskodawcy.


Wobec powyższego, w niniejszej interpretacji zgodnie z zakresem żądania wynikającym z wniosku, dokonano wyłącznie oceny możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, nie mogły podlegać wykładni tut. organu przepisy ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 ze zm.).


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj