Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-302b/13/MK
z 14 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2013 r. (data wpływu – 15 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wspólnie z żoną jest Pan właścicielem gruntów rolnych o pow. 1,9670 ha wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów jako użytki rolne zajęte pod uprawy polowe. Na gruntach tych znajdują się linie i słupy energetyczne oraz światłowodowe należące do bliżej nieokreślonych firm. W 2012 r. zgłosił się do Państwa przedstawiciel pewnej firmy informując, że są zainteresowani ich gruntem i chcą prowadzić inwestycje na istniejących liniach i budowę nowych obiektów wytwarzających prąd. Prace, jak określił, spowodują zniszczenia części upraw a wybudowane obiekty całkowicie uniemożliwią użytkowanie części gruntu, gdyż firma będzie musiała mieć bezpośredni dostęp do znajdujących się obiektów po ich wybudowaniu. Za spowodowane zniszczenia, wyłączenie gruntu rolnego z upraw rolnych, obniżenie wartości grunt i straty poniesione z ww. tytułu firma, jak określił przedstawiciel, na podstawie zawartej ugody, porozumienia, umowy lub innego dokumentu wypłaci odszkodowania. Przedstawiając propozycję ugody podkreślił, że w przypadku uzyskania niezbędnych dokumentacji na inwestycje, firma będzie miała ograniczenia czasowe w związku z tym, by uzyskać szybkie pozwolenie na wejście na grunt proponują zawarcie umowy u notariusza. Z powodu licznych rozbieżności powstałych na tle art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych poinformował Pan rozmówcę, że forma, rodzaj, sposób, treść porozumienia, umowy i ugody w ww. sprawie oraz to, czy w ogóle dojdzie do zawarcia jakiegokolwiek dokumentu będzie zależała od interpretacji jaką otrzyma, występując do Krajowej Informacji Podatkowej.

Powodem powyższego stanowiska jest pisemna interpretacja jaką otrzymał Pan w 2008 r. z Krajowej Informacji Podatkowej dla zaistniałego identycznego stanu faktycznego jaki rzeczywiście miał miejsce w 2007 r.

Grunty rolne, na których obecnie mają być budowane urządzenia energetyczne, wchodzą w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U z 2006 r. nr 136, poz. 969 ze zm.), stanowią Pana i żony własność, posiadają powierzchnię powyżej 1 ha, tj. 1.9670 ha, wpisane – sklasyfikowane są w ewidencji gruntów jako grunty rolne stanowiące Państwa własność, prowadzona jest na nich działalność rolnicza. Ponadto świadczenia jakie zostały zaproponowane w związku z planowaną budową będą stanowiły odszkodowanie z tytułu ustanowienia służebności gruntowej, ograniczeń w uprawach rolnych, szkód powstałych w uprawach oraz obniżenia wartości gruntu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego odszkodowanie, które zaproponował przedstawiciel za wyrażenie zgody na wejście na działkę, za wszelkie powstałe szkody w związku z przeprowadzeniem niezbędnych prac dotyczących budowy niezbędnych urządzeń i mogących powstać w przyszłości szkód w związku z prowadzeniem niezbędnych napraw, remontów i konserwacji, za ustanowienie służebności w postaci wyrażenia zgody i dostęp do linii, urządzeń, wypłacone również na podstawie zawartej notarialnie ugody zwolnione będzie z podatku dochodowego od osób fizycznych i nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem dochodowym...


Pana zdaniem, w art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono, że zwalnia się z podatku dochodowego odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego z tytułu:


  • ustanowienia służebności gruntowej,
  • rekultywacji gruntów,
  • powstałych szkód w uprawach,


w wyniku prowadzenia na tych gruntach przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji związanych z budową urządzeń infrastruktury technicznej, którymi w Pana przypadku ma być budowa obiektu wytwarzającego prąd i linii przesyłowych.


Zgodnie z treścią interpretacji, orzeczeń, wyroków, skarg, wykładni, opisów w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego w tym ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotyczących odszkodowań, wydawanych przez sądy, Trybunał Konstytucyjny, komentarze PIT interpretacje, zawartych w opracowaniach encyklopedycznych PWN, w celu prawidłowej oceny prawnej i analizy stanów faktycznych niezbędne jest zdefiniowanie zawartych w art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym ( Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.) słów i wyrazów oraz określenie ich znaczenia. Zdaniem sądów, Trybunału Konstytucyjnego, wykładni PWN:


  1. odszkodowanie to szczególny rodzaj świadczenia, prawo należne poszkodowanemu od osoby ponoszącej odpowiedzialność za szkodę, polegające na naprawieniu szkód, czyli uszczerbku, jakiego doznaje poszkodowany we wszystkiego rodzaju dobrach chronionych przez prawo, występujące w formie zapłaty odpowiedniej kwoty, renty lub przywrócenia stanu poprzedniego,
  2. ugoda to umowa mocą której strony mocą wzajemnych ustępstw likwidują istniejący lub mogący powstać spór czy niepewność co do roszczeń wynikających ze stosunku prawnego między nimi,
  3. porozumienie to uzgodnienie stanowiska w określonej kwestii, które może przyjąć formę umowy. Porozumienie to w rzeczywistości umowa, w treści której obie strony składają zgodne oświadczenia woli dotyczące określonej kwestii. Do jej zawarcia dochodzi albo w konsekwencji przyjęcia oferty jednej ze stron przez stronę, do której jest ona skierowana, albo przez rokowania zmierzające do ustalenia akceptowanych przez obie strony warunków,
  4. umowa to zgodne oświadczenia woli dwóch lub więcej osób stwarzające wzajemne prawa i obowiązki,
  5. grunty rolne to zgodnie z ustawą o podatku rolnym sklasyfikowane w ewidencji gruntów rolnych i budynków jako użytki rolne lub jako zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych grunty,
  6. służebność to żądanie, aby właściciel nie wykonywał pewnych uprawnień wynikających z prawa własności oraz obciążenie nieruchomości pozwalające uprawnionemu korzystać z niej w oznaczonym zakresie,
  7. służebność przesyłu to szczególny rodzaj służebności gruntowej, która może być przedmiotem zasiedzenia. Istotą służebności przesyłu jest obciążenie nieruchomości na rzecz przedsiębiorcy, który zamierza wybudować lub którego własność stanowią urządzenia, prawem polegającym na tym, że przedsiębiorca może korzystać w ograniczonym zakresie z nieruchomości obciążonej, zgodnie z przeznaczeniem tych urządzeń,
  8. służebność gruntowa to ograniczone prawo rzeczowe, obciążające nieruchomość służebnością w celu zwiększenia użyteczności innej nieruchomości zwanej władnącą. Służebność gruntowa może mieć na celu zwiększenie użyteczności nieruchomości władnącej lub jej oznaczonej części. Dzieli się ją na czynną (np. służebność przejazdu) i bierną (np. zakaz wznoszenia budynków, sadzenia drzew),
  9. rekultywacja gruntu to kierunek działalności w ochronie środowiska, mający na celu gospodarce rolnej lub leśnej przywrócenie zniszczonych terenów,
  10. podmiot uprawniony to podmiot posiadający wymagane i niezbędne pozwolenia, uprawnienia w celu realizacji i podejmowania działań zgodnych z posiadanymi uprawnieniami i pozwoleniami,
  11. światłowód to przewód służący do przekazywania danych na odległość jako najlepsze medium transportowe stosowane w telekomunikacji,
  12. infrastruktura telekomunikacyjna to urządzenia telekomunikacyjne, w szczególności linie, kanalizacje kablowe, słupy, wieże, maszty, kable, przewody, oraz osprzęt wykorzystywane do zapewnienia telekomunikacji,
  13. budowa urządzeń infrastruktury technicznej to zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami budowa drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi, nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych,
  14. gospodarstwo rolne to zgodnie z ustawą o podatku rolnym obszar gruntów o łącznej powierzchni powyżej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego, stanowiący własność,
  15. grunt rolny stanowi gospodarstwo rolne jeśli łącznie spełnione są następujące warunki:


    1. grunt musi być sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
    2. nie może być zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza,
    3. musi stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej,
    4. łączna powierzchnia gruntu musi przekraczać 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.


Dokonując na podstawie ww. definicji oraz opisu znaczenia słów i wyrazów analizy art. 21 ust. 1 pkt 120 cytowanej na wstępie ustawy oraz stanu faktycznego stwierdza Pan, że warunkiem zwolnienia odszkodowania z podatku dochodowego jest zawarcie ugody z posiadaczem gruntów rolnych, wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, które zostało wypłacone za spowodowane na tych gruntach szkody (strat) lub ustanowioną służebność w związku z budową urządzeń infrastruktury technicznej.

Przepisy ustawy o podatku rolnym stanowią, że gospodarstwo rolne to obszar gruntów o łącznej powierzchni powyżej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego, stanowiący własność.


By grunt rolny uznać za gospodarstwo rolne muszą być spełnione łącznie następujące warunki:


  • grunt musi być sklasyfikowany w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
  • nie może być zajęty na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza,
  • musi stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej,
  • łączna powierzchnia gruntu musi przekraczać 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy.


Mając na uwadze ww. przepisy, definicje, interpretacje dla zaistniałego jak i proponowanego stanu faktycznego oświadcza Pan, że grunty rolne, o których mowa we wniosku, na których planowana jest budowa urządzeń infrastruktury technicznej w postaci urządzeń energetycznych wchodzą w skład gospodarstwa w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy podatku rolnym.

Od 2001 r. do dnia dzisiejszego wspólnie z żoną jest Pan właścicielem gruntu rolnego o powierzchni 1,9670 ha, sklasyfikowanego w ewidencji gruntów pod numerem: 16/3 i 42/3 oraz przeznaczonego pod uprawy polowe roślin, warzyw i owoców. A zatem warunki określone w art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym dotyczące gruntów rolnych, posiadania gruntów i gospodarstwa dla zdarzenia przyszłego są spełnione.

Dokonując analizy proponowanego odszkodowania za planowane dalsze inwestycje na istniejących liniach i budowę nowych obiektów wytwarzających prąd należy podkreślić, że na dzień dzisiejszy brak uregulowań prawnych dla istniejącej linii napowietrznej i słupa, dla których jak zasugerował przedstawiciel rozważany jest inny rodzaj umowy.

Mając na uwadze ww. przepisy jak również definicje, opis, znaczenie słów i wyrazów oraz interpretację uważa Pan, że dla zdarzenia przyszłego tylko część odszkodowania dotycząca budowy nowego obiektu wytwarzającego prąd, będzie zwolniona z podatku dochodowego, gdyż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy zwolnienie dotyczy odszkodowań wypłaconych w związku z prowadzeniem inwestycji budowy urządzeń infrastruktury technicznej a nie remontów i napraw. Remont i naprawa to prace bieżące, które będą i mogą być wykonywane w ramach ustanowionej służebności gruntowej. Prace wykraczające poza zakres napraw i remontów będą wymagały sporządzenia aneksów i innych uzgodnień.

Dalsza analiza i ocena wskazuje – Pana zdaniem – że bez wątpienia urządzenie wytwarzające prąd jest również urządzeniem infrastruktury technicznej.

Podpisując umowę zgadza się Pan na ograniczenia rozporządzania własnością i ustanawia służebność w postaci wytyczenia pasa gruntu pod drogę dojazdową i strefę ochronną, której szerokość zgodnie z przepisami energetycznymi, wzdłuż linii winna wynosić od 9 do 15 metrów.

Pod liniami występuje również zakaz sadzenia drzew i obowiązek przycinania istniejącego drzewostanu. Z tytułu budowy będą powstawały straty i zniszczenia w uprawach, których wartości, rodzaju i skutków na dzień dzisiejszy nikt nie określi. Mając na uwadze ww. ocenę i analizę uważa Pan, że dla odszkodowania dotyczącego budowy obiektu wytwarzającego prąd będzie miało zastosowanie zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy, natomiast dla pozostałej części inwestycji będą miały zastosowanie inne przepisy.

Jednocześnie oświadcza Pan, że konsekwencją podpisanej ugody jest prawo dostępu do wybudowanych obiektów oraz umożliwienie dojazdu w przyszłości, w przypadku wszelkiego rodzaju zdarzeń losowych i sytuacjach niezbędnych do przeprowadzenia napraw i remontów w celu prawidłowego funkcjonowania obiektów zgodnie z ich przeznaczeniem (np. zerwanie linii przez wiatr, wymiana elementów mocujących i izolujących). Ponadto teren ten nie nadaje się również pod jakiekolwiek zabudowę z powodu ograniczeń jakie stwarza słup i linia napowietrzna, która pole o wymiarach 40 metrów na 400 metrów zmniejsza do wymiarów ok. 28 metrów na 400 metrów. Pozostała część gruntu pod słupem i 400 metrów wzdłuż linii to strefa niebezpieczna (12x400-4.800) a konstrukcja - maszt słupa jest doskonałym odbiornikiem wyładowań atmosferycznych.

W związku z powyższym oświadcza Pan, że dla przyszłego zdarzenia świadczenia, których dotyczy wniosek jest ustanowieniem służebności i odszkodowaniem za rekultywację gruntu oraz szkody jakie mogą powstać w uprawach rolnych i drzewostanie w wyniku prowadzenia na tych gruntach inwestycji oraz w przypadku szkód spowodowanych zdarzeniami losowymi, których rodzaju, zakresu i kosztów nikt nie jest w stania określić, gdyż są to urządzenia energetyczne ogromnej mocy, które mogą np. spłonąć, przewrócić się, zerwać i spowodować niewyobrażalne zniszczenia.

Ponadto w momencie podpisywania dokumentów u notariusza ww. wnioski i warunki, jak określił sam notariusz są logiczne, gdyż zgodnie z treścią art. 47 prawa budowlanego i art. 361 Kodeksu cywilnego logiczne jest, że jeśli ktoś zezwala na wybudowanie czegoś na swoim gruncie i udostępnia grunt nie może pozbawić i zabronić dostępu do wybudowanych obiektów oraz musi w każdym przypadku umożliwić dojazd.

Natomiast z treści pisemnych interpretacji, orzeczeń, opinii prawnych i wyroków w sprawie odszkodowań z tytułu budowy urządzeń infrastruktury technicznej wynika, że organy dokonując ustaleń stanowiących podstawę wydanych decyzji, przy ocenie zgromadzonego materiału dowodowego powinny kierować się zasadą swobodnej oceny dowodów. Reguły składające się na treść tej zasady to: obowiązki rozważenia i rozpatrzenia całokształtu materiału dowodowego, obowiązek dokonania oceny uwzględniającej wskazania doświadczenia życiowego, prowadzenia rozumowania zgodnie z zasadami logiki i wiedzy oraz ocenie wpływu jednej okoliczności na inne. W ocenach prawnych świadczenia o charakterze odszkodowawczym wypłacane posiadaczom gruntów rolnych wchodzących w skład gospodarstwa rolnego są świadczeniami zwolnionymi przez ustawodawcę od podatku dochodowego z powodu skutków jakie wywołuje budowa przez podmioty uprawnione urządzeń infrastruktury technicznej i obowiązek ustanowienia służebności gruntowej. Skutki budowy linii napowietrznych na gruntach rolnych są nieodwracalne i nigdy nie będzie możliwości przywrócenia stanu pierwotnego gruntu oraz całkowitej rekultywacji, z wyjątkiem ich całkowitego usunięcia.

W świetle powyższego wolne od podatku dochodowego są odszkodowania otrzymane w związku z budową urządzeń infrastruktury technicznej. Urządzenia te służą bowiem zaspakajaniu zbiorowych potrzeb ludności i tworząc ogólną sieć użytku publicznego powinny stwarzać warunki do bezpośredniego podłączenia odbiorców do sieci.

Uważa Pan zatem, że zostały spełnione wszystkie warunki dla zastosowania określonego w art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwolnienia ponieważ odszkodowanie jakie jest obecnie proponowane będzie wypłacone na podstawie zawartego porozumienia (ugody), posiadaczom gruntów rolnych, które zgodnie z art. 2 ust. 1 ustaw o podatku rolnym wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu powstałych i mogących powstać szkód, obniżenia wartości gruntu, ustanowionej służebności.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Pana w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.


Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są odszkodowania wypłacone, na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu:


  1. ustanowienia służebności gruntowej,
  2. rekultywacji gruntów,
  3. szkód powstałych w uprawach rolnych i drzewostanie


  • w wyniku prowadzenia na tych gruntach, przez podmioty uprawnione na podstawie odrębnych przepisów, inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów rafinacji ropy naftowej oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2004 r. Nr 261, poz. 2603, ze zm.).


Zgodnie z art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych.

Wskazać przy tym należy, że ww. zwolnienie przysługuje tylko i wyłącznie posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji „gospodarstwa rolnego”.

W celu wyjaśnienia kwestii ww. pojęcia ustawodawca odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.).

Zgodnie z art. 1 tej ustawy opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Natomiast art. 2 ust. 1 ustawy stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z kolei w kwestii pojęcia infrastruktury technicznej, wykrystalizowało się stanowisko sądów administracyjnych, bazujące na wykładni systemowej, w tym na regulacjach zawartych w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 7 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (j.t. Dz. U. z 2012 r., poz. 1059), w którym podnosi się, iż art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami stanowi, że przez budowę urządzeń infrastruktury technicznej rozumie się budowę drogi oraz wybudowanie pod ziemią, na ziemi albo nad ziemią przewodów lub urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, ciepłowniczych, elektrycznych, gazowych i telekomunikacyjnych. Z kolei z definicji pojęcia urządzenia zawartej w art. 3 ust. 9 Prawa energetycznego wynika, że przez urządzenia należy rozumieć urządzenia techniczne stosowane w procesach energetycznych. Po myśli art. 3 ust. 7 tej ustawy procesy energetyczne to techniczne procesy w zakresie wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, magazynowania, dystrybucji oraz użytkowania paliw lub energii. Zatem mając na uwadze powyższe rozwiązania prawne w orzecznictwie ww. sądów stwierdza się, iż urządzenia infrastruktury technicznej to przewody lub urządzenia techniczne stosowane do wytwarzania, przetwarzania, przesyłania, magazynowania, dystrybucji oraz użytkowania energii elektrycznej, czyli m.in. siłownie wiatrowe z generatorem energii elektrycznej.

Zatem pojęcie infrastruktury nie ogranicza się jedynie do urządzeń służących do przesyłu energii elektrycznej, ale także obejmuje urządzenia, które służą do jej wytwarzania. Zgodnie z definicją encyklopedyczną infrastruktura techniczna to urządzenia przesyłowe i związane z nimi obiekty w zakresie energetyki, dostarczania ciepła, wody, usuwania ścieków i odpadów, transportu itp.

Natomiast służebność gruntowa jest ograniczonym prawem rzeczowym, polegającym na korzystaniu z cudzej nieruchomości w oznaczonym zakresie. Nieruchomość może zostać obciążona na rzecz właściciela innej nieruchomości (tzw. nieruchomości władnącej) - bądź przez przyznanie mu prawa do korzystania w oznaczonym zakresie z nieruchomości obciążonej (np. przechodzenia lub przejazdu przez grunt, korzystania ze znajdującego się na nim lasu lub źródła wody itd.), bądź przez ograniczenie właściciela nieruchomości obciążonej w możności dokonywania w stosunku do niej określonych działań (np. wznoszenia budynków lub sadzenia drzew ponad pewną wysokość) albo wykonywania określonych uprawnień względem nieruchomości władnącej. W tym wypadku mowa jest o służebności gruntowej w rozumieniu art. 285 Kodeksu cywilnego. Służebność może powstać w wyniku różnych zdarzeń prawnych m.in. orzeczenia sądu, decyzji administracyjnej na podstawie umowy. Umowa taka jest zawierana pomiędzy właścicielem nieruchomości obciążonej (jego oświadczenie musi być złożone w formie aktu notarialnego), a właścicielem nieruchomości władnącej. Tak jak użytkowanie, również służebność może być ustanowiona za wynagrodzeniem lub nieodpłatnie.

Analizując przedstawione zdarzenie przyszłe w kontekście zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pamiętać należy, że zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania oraz mają charakter przywileju, z którego podatnik ma prawo, a nie obowiązek korzystania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową. Ponadto przepis ten stanowi, że zwolnieniu podlega odszkodowanie czyli świadczenie jakie należy się poszkodowanemu za wyrządzenie szkody od osoby, która tę szkodę wyrządziła lub ponosi za nią odpowiedzialność.

Odnosząc się natomiast do opisanych we wniosku odszkodowań uznać należy, iż przychód z tytułu odszkodowania z tytułu ustanowienia służebności gruntowej (przy spełnieniu wymaganych przepisami prawa cywilnego warunków dla jej prawidłowego ustanowienia) podlegać będzie zwolnieniu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 120 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Również odszkodowanie za szkody wyrządzone w trakcie budowy urządzeń wytwarzających prąd (stanowiących część sieci energetycznej spełniającej cel publiczny) na gruntach wchodzących w skład Pana gospodarstwa rolnego stanowić będzie przychód podlegający zwolnieniu na podstawie wskazanego przepisu, jednak jedynie w sytuacji, gdy wypłaci się je z tytułu szkód poniesionych w uprawach rolnych i drzewostanie. Odszkodowanie wypłacone tylko za tak określone szkody podlega bowiem zwolnieniu na podstawie wskazanego przepisu.

Zwolnieniu na podstawie ww. przepisu nie będzie natomiast podlegać odszkodowanie za ograniczenie w uprawach rolnych oraz obniżenie wartości gruntu. Odszkodowanie to nie mieści się bowiem w dyspozycji wskazanego przepisu, a zatem nie może być zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym odszkodowania za ograniczenie w uprawach rolnych oraz obniżenie wartości gruntu, a także odszkodowanie za szkody wyrządzone w trakcie budowy urządzeń wytwarzających prąd, o ile nie zostaną one wypłacone w związku ze szkodami poniesionymi w uprawach rolnych i drzewostanie, stanowić będą przychód z innych źródeł, określony w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stanowi on, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i zasadnym jest aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść) tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

Przychód uzyskany z innych źródeł należy zatem wykazać w zeznaniu o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) za rok podatkowy, w którym został uzyskany i opodatkować według skali podatkowej.

Zgodnie bowiem z art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Nadto, mając na uwadze, iż wskazane we wniosku odszkodowanie zostanie wypłacone Panu i żonie, zaznacza się, że zgodnie z art. 14k § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niniejszej interpretacji przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić – również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej – tylko Wnioskodawcy.

Natomiast żona, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinna indywidualnie wystąpić z wnioskiem o jej wydanie.

Końcowo jednak zaznaczyć należy, że tutejszy organ wydając interpretację indywidualną jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Ponadto postępowanie w sprawie wydania pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest postępowaniem dowodowym, zmierzającym do zbierania materiałów dowodowych w sposób odpowiadający dyspozycji art. 187 w związku z art. 122 Ordynacji podatkowej, które może być prowadzone w toku kontroli podatkowej czy postępowania podatkowego lub czynności sprawdzających. Brak jest także podstaw do poddawania jakichkolwiek dowodów składanych przez wnioskodawcę swobodnej ocenie, zgodnie z art. 191 ww. ustawy. Organ wydający interpretację indywidualną nie może więc zbadać w sensie merytorycznym „sprawy podatkowej” wynikającej z przytoczonego we wniosku zdarzenia lecz jedynie pozytywnie lub negatywnie ocenić, z przytoczeniem przepisów prawa podatkowego, czy stanowisko pytającego zawarte we wniosku odnoszące się do regulacji przepisów prawa podatkowego jest słuszne i znajduje oparcie w okolicznościach przedstawionego zdarzenia.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj