Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-233/13/LG
z 9 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 22 maja 2013r. (data wpływu 28 maja 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 sierpnia 2013r. (data wpływu 27 sierpnia 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu prowadzenia działalności opodatkowanej jak również działalności wyłączonej od opodatkowania dotyczącego bieżącej działalności oraz remontów i inwestycji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 maja 2013r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku naliczonego z tytułu prowadzenia działalności opodatkowanej jak również działalności wyłączonej od opodatkowania dotyczącego bieżącej działalności oraz remontów i inwestycji.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 sierpnia 2013r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 sierpnia 2013r. znak: IBPP4/443-233/13/LG.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w X jest jednostką budżetową utworzoną Uchwałą Rady Miasta X i działa na podstawie:

  • ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych,
  • statutu zatwierdzonego uchwałą rady miasta z dnia ...,
  • oraz innych przepisów szczególnych.

Na podstawie statutu do podstawowej działalności ośrodka należy:

  1. programowanie i realizacja usług w zakresie masowej kultury fizycznej, rekreacji, turystyki i sportu wypoczynkowego,
  2. programowanie i wykonywanie usług hotelarsko-gastronomicznych,
  3. prowadzenie promocji, reklamy i marketing ośrodka,
  4. właściwa eksploatacja, konserwacja i rozbudowa bazy ośrodka,
  5. pełnienie funkcji inwestora bezpośredniego przy realizacji inwestycji w zakresie budowy, remontów i rozbudowy dalszych obiektów i urządzeń sportowych,
  6. prowadzenie innej działalności celem pozyskania środków finansowych.

Gospodarka finansowa Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji w X prowadzona jest na podstawie art. 11 ustawy o finansach publicznych.

Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w X jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W ramach swojej działalności świadczy usługi opodatkowane i zwolnione od podatku VAT, w związku z tym rozlicza podatek naliczony zgodnie z zasadami określonymi w art. 90 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto MOSiR udostępnia nieodpłatnie obiekty na podstawie zwolnienia uchwałą nr … Rady Miejskiej w X.

Uchwałą Rady Miasta zwolnieni z opłat są uczniowie Zespołu Szkół Zawodowych w X w ramach zajęć wychowania fizycznego oraz dzieci do lat 3 z wstępu na basen kąpielowy.

Ww. Uchwała Rady Miasta upoważnia także Burmistrza Miasta do stosowania zwolnień od opłat w uzasadnionych przypadkach na podstawie pisemnych wniosków zainteresowanych podmiotów.

Nieodpłatnie z obiektów korzystają dzieci i młodzież w ramach prowadzonych przez MOSIR sekcji sportowych, jednostki organizacyjne gminy przedszkole, szkoła, MOK) w celu organizacji zająć sportowo rekreacyjnych, stowarzyszenia na podstawie indywidualnych zwolnień w celu prowadzenia zajęć sportowych i imprez sportowo- rekreacyjnych.

Nieodpłatne udostępnienie obiektów sportowych w celu wykorzystania ich zgodnie z przeznaczeniem oraz przypadki nieodpłatnego udostępniania obiektów sportowych w ramach realizacji zadań własnych gminy nie stanowią odpłatnego świadczenia usług o których mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy i tym samym czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Na podstawie posiadanej dokumentacji nie ma możliwości wyodrębnienia zakupów służących zarówno czynnościom opodatkowanym, niepodlegającym opodatkowaniu jak i zwolnionym.

MOSiR dokonuje zakupów związanych z bieżącą działalnością ośrodka oraz prowadzi remonty i inwestycje związane z prowadzoną działalnością, dlatego przyjęto zasadę wydzielenia zakupów służących czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu kluczem - ustalając miesięcznie procentowy udział czynności niepodlegających opodatkowaniu do całości sprzedaży.

Aby jak najobiektywniej wydzielić udział sprzedaży nieodpłatnej (niepodlegającej opodatkowaniu) i odpłatnej (podlegającej opodatkowaniu) do wyliczenia procentowego udziałuy ww. sprzedaży przyjmuje się dane z ostatnich 12 miesięcy i wylicza średnią.

Wartość usług niepodlegających podatkowi VAT wycenia się zgodnie z obowiązującym cennikiem.

Z całości podatku naliczonego wydzielany jest w I etapie procent podatku naliczonego przypadający na zakupy związane ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu (procentowo) a następnie w II etapie z wydzielonej w ten sposób kwoty obliczony jest podatek podlegający odliczeniu zgodnie z proporcją wyliczoną na podstawie art. 90 ustawy. Korekcie rocznej zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy podlega część podatku wydzielona jako związana ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu.

Ponadto w piśmie z dnia 21 sierpnia 2013r. Wnioskodawca wskazał, że:

  1. Zakupy bieżące dokonywane przez Wnioskodawcę, które służą czynnościom zwolnionym, opodatkowanym, niepodlegającym opodatkowaniu VAT są udokumentowane fakturami VAT.
  2. Wnioskodawca przez działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, którą wykonuje, rozumie wykonywanie czynności opodatkowanych jak i zwolnionych z opodatkowania.
  3. Wnioskodawca nie jest w stanie dokonać bezpośredniej alokacji kwoty podatku naliczonego z czynnościami podlegającymi VAT (opodatkowanymi i zwolnionymi) oraz niepodlegającymi VAT. W przypadku dokumentów dotyczących tylko czynności podlegających VAT lub tylko czynności niepodlegających VAT dokonywana jest bezpośrednia alokacja. Natomiast w przypadku gdy dokumenty dotyczą zarówno czynności podlegających VAT (opodatkowanych i zwolnionych) jak i niepodlegających VAT np. energia, woda, gaz, węgiel, środki czystości, materiały biurowe, środki trwałe nie da się jednoznacznie przypisać do jednej kategorii czynności. W przypadku gdy podatek naliczony związany był zarówno z czynnościami podlegającymi VAT (opodatkowanymi i zwolnionymi) oraz z czynnościami niepodlegającymi VAT stosowano wstępną alokację na podstawie „własnego” klucza a następnie do wydzielonej w ten sposób części podatku naliczonego stosowano proporcję wyliczoną na podstawie art. 90 ustawy.
  4. Nakłady ponoszone na remonty i inwestycje dokonywane były po 1 stycznia 2011 roku na cele określone w art. 86 ust. 7b ustawy o podatku od towarów i usług.
  5. Nakłady na remonty i inwestycje poniesione zostały na wytworzenie nieruchomości art. 2 pkt l4a ustawy o podatku od towarów i usług tj. wybudowanie budynku, budowli lub ich części lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z tym, że w MOSIR występuje naliczony VAT zarówno od działalności podlegającej VAT jak i działalności niepodlegającej VAT ma on prawo do odliczenia całości podatku naliczonego czy tylko części wydzielonej stosowanym kluczem?

Zdaniem Wnioskodawcy, MOSIR może skorzystać z prawa do odliczenia całości podatku VAT naliczonego bez wcześniejszego wydzielania podatku z zastosowaniem klucza (wydzielenie części przypadającej na działalność podlegającą i nie podlegającą VAT). Zgodnie z uchwałą NSA I FPS 9/10) dotyczącą zasad odliczania podatku naliczonego w sytuacjach gdy występują czynności niepodlegające ustawie o VAT i jej podlegające, a nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku przypisanych do poszczególnych rodzajów działalności podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości. Stosowany przez MOSIR klucz wydzielania procentowego udziału działalności podlegającej VAT i niepodlegającej VAT daje jedynie wydzielenie szacunkowe mogące różnić się od faktycznie poniesionych nakładów. Każdy inny zastosowany klucz będzie jedynie wydzieleniem szacunkowym .

Biorąc powyższe pod uwagę MOSiR może skorzystać z prawa do odliczenia całości podatku naliczonego od zakupów, których nie można bezpośrednio przyporządkować do działalności podlegającej i działalności niepodlegającej VAT. Ponadto w myśl orzecznictwa NSA MOSiR ma prawo zastosować do całości podatku naliczonego od zakupów strukturę sprzedaży stosowaną zgodnie z art. 90 ustawy z uwzględnieniem wyłącznie czynności podlegające VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów, o których mowa określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (wyłączenie w przypadku Wnioskodawcy nie ma zastosowania).

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca będący jednostką budżetową działającą jako Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji w X jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca w ramach swojej działalności dokonuje sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT i zwolnionej oraz dokonuje czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Czynności nie podlegające opodatkowaniu Wnioskodawca świadczy na podstawie uchwały Rady Miejskiej nr VI/28/2011, tj. udostępnia nieodpłatnie obiekty sportowe dla dzieci i młodzieży. W związku z bieżącą działalnością Wnioskodawca dokonuje zakupów. Wnioskodawca stwierdził, że nie jest w stanie wyodrębnić kwot podatku naliczonego związanego z jego działalnością opodatkowaną oraz niepodlegąjącą opodatkowaniu a przez działalność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, którą wykonuje, Wnioskodawca rozumie wykonywanie czynności opodatkowanych jak i zwolnionych z opodatkowania.

Jednakże Wnioskodawca dokonuje wydzielenia zakupów służących czynnościom niepodlegających opodatkowaniu, tj. ustalając miesięcznie procentowy udział czynności niepodlegających opodatkowaniu do całości sprzedaży. Do wyliczenia procentowego udziału ww. sprzedaży przyjmuje dane z ostatnich 12 miesięcy i wylicza średnią a wartość usług niepodlegających podatkowi VAT wycenia zgodnie z obowiązującym cennikiem.

Z całości podatku naliczonego Wnioskodawca wydziela w I etapie procent podatku naliczonego przypadający na zakupy związane ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu (procentowo) a następnie w II etapie z wydzielonej w ten sposób kwoty oblicza podatek podlegający odliczeniu zgodnie z proporcją wyliczoną na podstawie art. 90 ustawy. Korekcie rocznej zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy podlega część podatku wydzielona jako związana ze sprzedażą podlegającą opodatkowaniu.

W przypadku dokumentów dotyczących tylko czynności podlegających VAT lub tylko czynności niepodlegających VAT dokonywana jest bezpośrednia alokacja.

W przypadku gdy podatek naliczony związany był zarówno z czynnościami podlegającymi VAT (opodatkowanymi i zwolnionymi) oraz z czynnościami niepodlegającymi VAT stosowano wstępną alokację na podstawie „własnego” klucza a następnie do wydzielonej w ten sposób części podatku naliczonego stosowano proporcję wyliczoną na podstawie art. 90 ustawy.

Nakłady ponoszone na remonty i inwestycje dokonywane były po 1 stycznia 2011 roku na cele określone w art. 86 ust. 7b ustawy o podatku od towarów i usług.

Nakłady na remonty i inwestycje poniesione zostały na wytworzenie nieruchomości art. 2 pkt l4a ustawy o podatku od towarów i usług tj. wybudowanie budynku, budowli lub ich części lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest prawo do odliczenia całości podatku naliczonego związanego z jego działalnością opodatkowaną podatkiem VAT i niepodlegającą opodatkowaniu bez zastosowania ww. klucza, tj. bez ustalania miesięcznego procentowego udziału sprzedaży niepodlegającej opodatkowaniu. Odliczenie takie Wnioskodawca chciały zastosować na podstawie uchwały NSA I FPS 9/10.

W ustawie o podatku od towarów i usług brak jest unormowania zagadnienia określania proporcji, dającego podstawę do odliczenia podatku naliczonego od wydatków służących zarówno działalności gospodarczej podatnika (opodatkowanej i zwolnionej), jak i działalności niepodlegającej opodatkowaniu. Wprowadzone w art. 90 ustawy ograniczenie w prawie do odliczenia podatku naliczonego, dotyczy wyłącznie zakupów wykorzystywanych zarówno do działalności opodatkowanej, jak i zwolnionej.

Na tle obecnej ustawy o podatku od towarów i usług w dniu 24 października 2011r. Naczelny Sąd Administracyjny w uchwale siedmiu sędziów (sygn. akt I FPS 9/10) wskazał, że „za w pełni aktualną i trafną należy uznać linię orzeczniczą NSA, z której jednoznacznie wynika, że zawarte w przepisach art. 90 ust. 1 – 3 u.p.t.u. sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia” należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym VAT. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające w ogóle podatkowi nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT. Sformułowanie „czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku” należy zatem rozumieć jako „czynności zwolnione od podatku” oraz czynności opodatkowane na specjalnych zasadach, gdzie ustawa wprost stwierdza, że podatnik nie ma prawa do odliczenia.

Zdaniem NSA, za trafne należy uznać stanowisko, że w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz z czynnościami niepodlegającymi podatnikowi (których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności), podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, lecz odliczenie pełne. Wartość czynności niepodlegajacych w ogóle opodatkowaniu nie wchodzi bowiem do sumy wartości obrotów ustalanych dla potrzeb liczenia proporcji sprzedaży.

W świetle powyższej uchwały, pełne prawo do odliczenia podatku przysługuje w stosunku do zakupów związanych zarówno z czynnościami opodatkowanymi jak i niepodlegajacymi opodatkowaniu, wyłącznie w sytuacji gdy nie ma możliwości przyporządkowania ich do określonych rodzajów czynności.

W tym miejscu zauważyć należy, iż co prawda Wnioskodawca wskazał, że nie jest w stanie dokonać bezpośredniej alokacji kwoty podatku naliczonego z czynnościami podlegającymi VAT (opodatkowanymi i zwolnionymi) oraz niepodlegającymi VAT, ale równocześnie także zaznaczył, że w przypadku gdy podatek naliczony związany był zarówno z czynnościami podlegającymi VAT (opodatkowanymi i zwolnionymi) oraz z czynnościami niepodlegającymi VAT stosował alokację na podstawie „własnego” klucza a następnie do wydzielonej w ten sposób części podatku naliczonego stosował proporcję wyliczoną na podstawie art. 90 ustawy.

Powyższe świadczy, że Wnioskodawca jest w stanie na podstawie stosowanego przez siebie klucza przyporządkować (alokować) podatek naliczony do czynności podlegających opodatkowaniu i niepodlegających opodatkowaniu. Świadczy to zarazem również, że podatek naliczony wynikający z wydatków związanych z czynnościami opodatkowanymi oraz czynnościami niepodlegającymi podatkowi da się w określony sposób przy pomocy klucza stosowanego przez Wnioskodawcę jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii czynności.

Mając powyższe na uwadze, w odniesieniu do wydatków bieżących udokumentowanych fakturami VAT stwierdzić należy, iż skoro w danym okresie rozliczeniowym będą one wykorzystywane zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niepodlegających opodatkowaniu, a Wnioskodawca – jak wskazał we wniosku jest w stanie za pomocą własnego klucza dokonać wyodrębnienia zakupów związanych z działalnością opodatkowaną i niepodlegającą opodatkowaniu – Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT związanych z bieżącą działalnością Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz sposobu ich wyodrębnienia należy uwzględnić unormowania zawarte w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. przepisem art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, w przypadku nakładów ponoszonych na nabycie, w tym na nabycie praw wieczystego użytkowania gruntów, oraz wytworzenie nieruchomości, stanowiącej majątek przedsiębiorstwa danego podatnika, wykorzystywanej zarówno do celów prowadzonej przez tego podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, których nie da się w całości przypisać działalności gospodarczej, podatek naliczony oblicza się według udziału procentowego, w jakim dana nieruchomość wykorzystywana jest do celów działalności gospodarczej.

Przy czym przez wytworzenie nieruchomości, stosownie do art. 2 pkt 14a ustawy o VAT, rozumieć należy wybudowanie budynku, budowli lub ich części, lub ich ulepszenie w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym.

Wytworzenie nieruchomości jest określonym działaniem podatnika, prowadzącym do pewnego efektu, z którym związane jest poniesienie podatku naliczonego. Pojęcie wytworzenia nieruchomości zostało zdefiniowane jako wybudowanie nieruchomości lub jej ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Ulepszeniem w rozumieniu przepisów o podatkach dochodowych jest poniesienie wydatków na przebudowę, rozbudowę, rekonstrukcję, adaptację lub modernizację danych składników majątku, które to wydatki w danym roku podatkowym przekraczają 3500 zł i powodują wzrost wartości użytkowej w stosunku do wartości z dnia przyjęcia tych składników majątkowych do używania, mierzonej w szczególności okresem używania, zdolnością wytwórczą, jakością produktów uzyskiwanych za pomocą ulepszonych środków trwałych i kosztami ich eksploatacji. (art. 22g ust. 17 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych t.j. Dz. U z 2012r. poz. 361, oraz art. 16g ust. 13 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych t.j. Dz. U z 2011r. Nr 74 poz. 397).

Powyższy przepis art. 86 ust. 7b ustawy o VAT wprowadza szczególny tryb odliczeń podatku naliczonego w przypadku nieruchomości i nakłada obowiązek określenia wysokości udziału procentowego, w jakim przedmiotowe obiekty sportowe zostały lub zostaną wykorzystane do celów prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej i zgodnie z tym udziałem ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych dotyczących ww. nieruchomości.

Ponadto zgodnie z art. 90a ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy w ciągu 120 miesięcy, licząc od miesiąca, w którym nieruchomość stanowiąca część przedsiębiorstwa podatnika została przez niego oddana w użytkowanie, nastąpi zmiana w stopniu wykorzystania tej nieruchomości do celów działalności gospodarczej, dokonuje się korekty podatku naliczonego odliczonego przy jej nabyciu lub wytworzeniu. Korekty, o której mowa w zdaniu pierwszym, dokonuje się w deklaracji za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła ta zmiana, w kwocie proporcjonalnej do pozostałego okresu korekty. Jeżeli podatnik wykorzystuje tę nieruchomość w działalności gospodarczej również do czynności zwolnionych od podatku bez prawa do odliczeń, korekta powinna uwzględniać proporcję określoną w art. 90 ust. 3-10, zastosowaną przy odliczeniu.

Stosownie natomiast do art. 90a ust. 2 ustawy o VAT w przypadku, o którym mowa w ust. 1, przepisu art. 8 ust. 2 nie stosuje się.

Zatem po oddaniu nieruchomości do użytkowania Wnioskodawca powinien określać, w jakim stopniu są one wykorzystywane na potrzeby prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu powołanego wyżej art. 15 ust. 2 ustawy, a w przypadku zmiany udziału procentowego, o którym mowa w art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, Wnioskodawca powinien dokonać odpowiedniej korekty podatku naliczonego od tych wydatków inwestycyjnych.

W tym miejscu wskazać należy, iż obowiązek ustalenia ww. udziału procentowego nie wynika z art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, lecz z art. 86 ust. 7b ustawy o VAT, w związku z czym w przedmiotowej kwestii nie odniesiono się do treści uchwały Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 24 października 2011r., sygn. akt I FPS 9/10.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych ponoszonych na rozbudowę obiektów sportowych, nie od całości poniesionych wydatków, ale tylko według udziału procentowego zgodnie z art. 86 ust. 7b, w związku z art. 2 pkt 14a ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem Wnioskodawca zgodnie z tymi przepisami musi ustalić udział procentowy, o którym mowa w powyższym przepisie.

Jeśli rozbudowane obiekty sportowe zostaną oddane do użytkowania i założona proporcja ulegnie zmianie w ciągu 120 miesięcy od dnia ich oddania, Wnioskodawca zobowiązany jest w świetle art. 90a ustawy do dokonywania stosownych korekt.

Końcowo podkreśla się, iż rzeczą podatnika jest prawidłowe określenie udziału procentowego, o którym mowa w art. 86 ust. 7b i art. 90a ustawy o VAT, a w konsekwencji części podatku naliczonego, związanej ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym będzie mu przysługiwało prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych dokumentujących wydatki inwestycyjne oraz że Wnioskodawca nie ma możliwości zastosowania metody wyodrębnienia kwot podatku naliczonego, należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując, w całości oceniając stanowisko Wnioskodawcy, należy uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj