Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-648/13-2/IF
z 9 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15.06.2013 r. (data wpływu 17.06.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej usług fryzjerskich - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 17.06.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej usług fryzjerskich.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie usług fryzjerskich. Po złożeniu wniosku i uzyskaniu decyzji o opodatkowaniu działalności w formie karty podatkowej Wnioskodawczyni świadczy usługi fryzjerskie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W ramach pozyskania stałego kontrahenta Wnioskodawczyni rozważa rozpoczęcie świadczenia usług fryzjerskich na rzecz klientów spółki z o.o. Klientami spółki z o.o., na rzecz których świadczone będą usługi fryzjerskie są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Jednocześnie spółka z o. o. - potencjalny kontrahent Wnioskodawczyni nie będzie odprzedawała usług fryzjerskich przez nią świadczonych. W związku z powyższym – bo w lekturze przepisów Ustawy w przedmiotowym zakresie - Wnioskodawczyni powzięła wątpliwość.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy nawiązanie współpracy ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością polegające na przyjęciu zlecenia wykonywania usług fryzjerskich dla wskazanych klientów tej spółki stanowi podstawę utraty możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej?


Zdaniem Wnioskodawcy, nawiązanie współpracy ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością polegające na przyjęciu zleceń wykonywania usług fryzjerskich dla wskazanych klientów tej spółki nie stanowi podstawy utraty możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.

Art. 23 Ustawy wskazuje, iż zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do Ustawy, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do Ustawy - przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli. W przypadku Wnioskodawczyni zatrudnienie nie przekracza stanu określonego w tabeli.


Ponadto należy zauważyć, iż w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, w poz. 86 i poz. 87 wymienione są: „Usługi fryzjerskie dla kobiet i dziewcząt”/”Usługi fryzjerskie dla mężczyzn i chłopców”.


Oznacza to, iż działalność usługowa prowadzona przez Wnioskodawczynię zawiera się w działalności usługowej, o której mowa w art. 23 Ustawy.


Zakres określony w załączniku nr 4 do Ustawy wskazuje, w poz. 86 i poz. 87:

„Strzyżenie, upinanie i fryzowanie włosów. Strzyżenie oraz pielęgnacja zarostu (brody, wąsów). Golenie twarzy i głowy. Farbowanie i rozjaśnianie włosów. Farbowanie wąsów i brody. Farbowanie brwi i rzęs, regulowanie brwi. Komputerowy dobór fryzur. Wykonywanie masażu twarzy i głowy, z wyjątkiem masaży leczniczych. Usługowe ostrzenie brzytew. Usługowy wyrób peruk.”


Powyższy zakres pokrywa się mniej więcej z zakresem świadczonych przez Wnioskodawczynię usług. Niektórych usług (np. farbowanie wąsów i brody) Wnioskodawczyni nie wykonuje. Nie wytwarza też żadnych wyrobów (np. peruk).


Wnioskodawczyni wskazuje, że zgodnie z pkt 3 objaśnień do załącznika nr 3 Ustawy (stanowiący integralną część Ustawy):

„3. Przy prowadzeniu działalności wymienionej w tej części tabeli dopuszczalne jest - poza usługami, o których mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. wytwarzanie:

*) przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego,

*) przedmiotów (wyrobów) na indywidualne zamówienie z materiałów własnych wykonawcy, w tym także połączone z czynnościami ich instalowania, uwzględniające indywidualne cechy przedmiotów (wyrobów) lub życzenia zamawiającego

- jeżeli przedmioty (wyroby) te nie są przeznaczone przez zamawiającego do dalszej odprzedaży lub nie służą zamawiającemu do celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części.”

Tak jak Wnioskodawczyni wskazała powyżej oprócz usług fryzjerskich nie wytwarza ona żadnych przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego, ani na indywidualne zamówienie z materiałów własnych. Wnioskodawczyni w związku z powyższym nie świadczy jakichkolwiek czynności instalowania jakichkolwiek przedmiotów (wyrobów). Tym samym nie służą one zamawiającemu do dalszej odprzedaży lub celów wytwórczych lub usługowych jako surowce, materiały, półfabrykaty, elementy, części.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę przytoczone powyżej przepisy prawa podatkowego należy uznać, iż Wnioskodawczyni po podjęciu współpracy ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością polegającej na przyjmowaniu zleceń wykonywania usług fryzjerskich dla wskazanych klientów tej spółki nie utraci możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.


Na potwierdzenie swojego stanowiska Wnioskodawczyni powołuje się na:

  1. Interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 lutego 2013 r., sygn. ITPB1/415-1235a/12/HD;
  2. Interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 27 listopada 2009 r., sygn. ILPB1/415-952/09-2/AK;
  3. Interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 9 listopada 2007 r., sygn. ITPB1/415-308/07/HDO;
  4. Interpretację Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kolbuszowej z dnia 16 stycznia 2007 r., US.I-1.415/14/2006;
  5. Interpretację Naczelnika Urzędu Skarbowego w Legionowie z dnia 13 września 2005 r., sygn. 1409/PDG/415-13/05/MJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 23 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nie przekraczającym stanu określonego w tabeli.

Usługi fryzjerskie zostały sklasyfikowane pod poz. 86 i 87 załącznika Nr 3 do ww. ustawy. Zakres tych usług obejmuje „strzyżenie, upinanie i fryzowanie włosów. Strzyżenie oraz pielęgnacja zarostu (brody, wąsów). Golenie twarzy i głowy. Farbowanie i rozjaśnianie włosów. Farbowanie wąsów i brody. Farbowanie brwi i rzęs, regulowanie brwi. Komputerowy dobór fryzur. Wykonywanie masażu twarzy i głowy, z wyjątkiem masaży leczniczych. Usługowe ostrzenie brzytew. Usługowy wyrób peruk.”

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni prowadzi działalność w zakresie usług fryzjerskich. W ramach pozyskania stałego kontrahenta Wnioskodawczyni rozważa rozpoczęcie świadczenia usług fryzjerskich na rzecz klientów spółki z o.o. Klientami spółki z o.o., na rzecz których świadczone będą usługi fryzjerskie są osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Jednocześnie spółka z o. o. - potencjalny kontrahent Wnioskodawczyni nie będzie odprzedawała usług fryzjerskich przez nią świadczonych.

Stosownie do treści art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Przepisy powołanej ustawy nie zawierają podmiotowego ograniczenia ze względu na odbiorców tego rodzaju usług.


Zatem, fakt wykonywania w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usług fryzjerskich na rzecz klientów spółki z o.o. nie powoduje utraty prawa do opodatkowania ww. usług zryczałtowanym, podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej.


Reasumując, mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy, wskazać należy, że nawiązanie współpracy ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością polegające na przyjęciu zleceń wykonywania usług fryzjerskich dla wskazanych klientów tej spółki nie stanowi podstawy utraty możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej.


Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Krańcowo wskazać należy, iż przywołane przez Wnioskodawcę interpretacje dotyczące przepisów prawa wydane zostały w indywidualnej sprawie i nie mogą być źródłem praw i obowiązków w innych sprawach.


Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002, r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj