Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-365a/13/AJ
z 19 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2013 r. (data wpływu 19 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 4 lipca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania organizacji imprezy rekreacyjnej (piknik) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 4 lipca 2013 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. sposobu opodatkowania organizacji imprezy rekreacyjnej (piknik).


W przedmiotowym wniosku i uzupełnieniu do niego przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (oznaczone w złożonym wniosku nr 1).


Towarzystwo zorganizuje zamkniętą imprezę rekreacyjną (pikniki) na rzecz pracowników jednostki wojskowej, żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin a także na rzecz środowiska byłych żołnierzy zawodowych.

Impreza zamknięta oznacza, że nie będzie możliwości wstępu wolnego na taką imprezę. Wstęp będzie możliwy po spełnieniu łącznym dwóch warunków:


  1. otrzymania zaproszenia (zaproszenia będą rozsyłane, wręczane, informacja o imprezie będzie rozwieszana w formie plakatu na terenie zakładu pracy, tj. Jednostki Wojskowej).
  2. wniesienia opłaty na konto bądź gotówką do kasy.


Świadczenie ze strony Towarzystwa w postaci organizacji imprezy rekreacyjnej (piknik) obejmować będzie następujące świadczenia:


  1. pokazy sprzętu wojskowego,
  2. występy i pokazy estradowe zespołów amatorskich i zawodowych,
  3. świadczenia „gastronomiczne” świadczone przez wynajęty podmiot,
  4. urządzenia rekreacyjne dla dzieci i młodzieży.


Wszystkie te usługi świadczone w plenerze będą nieodpłatne.

Zgodnie z zapisem § 3 w statucie, „Towarzystwo jest organizacją pozarządową działająca w sferze pożytku publicznego. Towarzystwo nie działa w celu osiągnięcia zysku. Wszelki dochód Towarzystwo przeznacza na realizację celów statutowych”. Wynika z tego zapisu w sposób oczywisty, że Towarzystwo, organizując imprezy nie stawia celu osiągnięcia zysku. Jeśli zysk wystąpi, jest w całości przeznaczony na poprawę świadczonych usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Jaką stawkę VAT zastosować przy wpłatach na pikniki...

Jaką stawkę VAT zastosować w przypadku, gdy zakład pracy pokryje koszty opłat dla części uczestników poprzez opłatę za organizację pikniku...


Zdaniem Wnioskodawcy, doprecyzowanym w złożonym w dniu 4 lipca 2013 r. uzupełnieniu, wpłaty na pikniki osób indywidualnych powinny być opodatkowane wg stawki 8 %. Również wpłaty instytucji za organizację imprezy pod nazwą piknik rekreacyjny powinny być opodatkowane według stawki 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne (art. 5a).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w ustawie, jak i w przepisach wykonawczych do ustawy, ustawodawca przewidział stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.

I tak w myśl art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 183 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono (bez względu na symbol PKWiU), usługi związane z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne.

W poz. 186 tego załącznika, wymieniono (bez względu na symbol PKWiU) pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu.

Z wniosku wynika, że Towarzystwo zorganizuje zamkniętą imprezę rekreacyjną (pikniki) na rzecz pracowników jednostki wojskowej, żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin a także na rzecz środowiska byłych żołnierzy zawodowych. Wstęp na imprezę będzie możliwy po otrzymaniu zaproszenia (zaproszenia będą rozsyłane, wręczane, informacja o imprezie będzie rozwieszana w formie plakatu na terenie zakładu pracy, tj. Jednostki Wojskowej) i wniesieniu opłaty na konto bądź gotówką do kasy.

W ramach zorganizowanej imprezy odbędą się pokazy sprzętu wojskowego, występy i pokazy estradowe zespołów amatorskich i zawodowych, udostępnione będą usługi „gastronomiczne” świadczone przez wynajęty podmiot a także urządzenia rekreacyjne dla dzieci i młodzieży.

Mając na uwadze przedstawiony opis zdarzenia przyszłego w odniesieniu do powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, iż w związku z pobieraniem opłat za zorganizowanie imprezy (pikniku) – niezależnie od tego, czy opłata ta będzie uiszczana przez uczestnika tej imprezy czy też przez jego zakład pracy – do dnia 31 grudnia 2013 r. obowiązuje stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%, stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 ustawy.

Końcowo nadmienia się, iż w pozostałych kwestiach wynikających ze złożonego wniosku, tutejszy organ wyda odrębne rozstrzygnięcia.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj