Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB3/423-8a/12/DK
Data
2012.04.03
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia
Słowa kluczowe
działalność rolnicza
dzierżawa
nieruchomość rolna
podatek dochodowy od osób prawnych
ustawa
Istota interpretacji
Czy otrzymana kwota za dzierżawę ziemi podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych?
Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 3 stycznia 2012 r.) dotyczącym udzielenia pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego – uzupełnionym w dniu 26 marca 2012 r – w zakresie skutków podatkowych wydzierżawiania ziemi rolniczej – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 3 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego – uzupełniony w dniu 26 marca 2012 r. – w zakresie skutków podatkowych wydzierżawiania ziemi rolniczej.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenia przyszłe.
Wnioskodawca jest rolniczą Spółdzielnią produkcyjną w likwidacji (Spółdzielnia postawiona w stan likwidacji od 1 lipca 2010 r.).
Spółdzielnia płaci:
- podatek rolny od posiadanych gruntów;
- podatek leśny od lasów;
- podatek od nieruchomości od wszelkich posiadanych nieruchomości;
- podatek dochodowy od osób prawnych z tytułu świadczonych usług.
W czasie likwidacji Spółdzielnia wydzierżawiła ziemię na cele rolnicze rolnikom. W chwili obecnej Spółdzielnia rozpoczyna stopniowo sprzedaż ziemi rolnej dla rolników. Spółdzielnia sprzedaje sprzęt rolniczy, który jest na stanie Spółdzielni (ciągniki, kombajny, pługi, przyczepy, roztrząsacze obornika, itp. sprzęt). W dalszej kolejności Spółdzielnia będzie sprzedawać budynki razem z działkami związane z produkcją rolną i budynek biurowy. Działki są własnością, jak też i użytkowaniu wieczystym. Budynki związane z produkcją rolną: Garaże maszyn rolniczych, stodoła obora działki pod tymi budynkami są własnością jak też jedna z prawem wieczystego użytkowania. Spółdzielnia podatek dochodowy od osób prawnych płaci w formie ryczałtowej. W uzupełnieniu wniosku Spółdzielnia wskazała, iż prowadziła działalność rolniczą, a w tej chwili jest w likwidacji. Wyjaśniając zawarte we wniosku sformułowanie dotyczące opłacania podatku dochodowego od osób prawnych w formie ryczałtowej Wnioskodawca wskazał, iż zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wpłaca zaliczki miesięczne na podatek dochodowy od osób prawnych w formie uproszczonej. Ponadto wskazano, że wniosek dotyczy interpretacji art. 2 w powiązaniu z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w stosunku do czynności wymienionych we wniosku.
W związku z powyższym, zadano następujące pytania.
- Czy otrzymana kwota za dzierżawę ziemi podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych...
- Czy uzyskany dochód ze sprzedaży ziemi na cele rolnicze podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych...
- Czy sprzedaż sprzętu rolniczego, który jest na stanie Spółdzielni podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych...
- Czy uzyskany dochód ze sprzedaży budynków wraz z działkami (prawem własności, bądź prawem użytkowania wieczystego) podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych...
Niniejsza interpretacja stanowi odpowiedź na pytanie pierwsze w zakresie pozostałych pytań sprawa zostanie rozstrzygnięta odrębnie.
W zakresie pytania pierwszego Wnioskodawca wskazał, że to co podlega podatkowi rolnemu nie podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych, czyli dochód uzyskany z dzierżawy ziemi rolniczej na cele rolnicze nie podlega podatkowi od osób prawnych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zagadnienia w odniesieniu do pytania pierwszego uznaje się za nieprawidłowe.
Dla celów podatku dochodowego od osób prawnych działalność rolniczą definiuje przepis art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), który stanowi, iż działalnością rolniczą w rozumieniu ust. 1 pkt 1 jest działalność polegająca na wytwarzaniu produktów roślinnych lub zwierzęcych w stanie nieprzetworzonym (naturalnym) z własnych upraw albo hodowli lub chowu, w tym również produkcja materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcja warzywnicza gruntowa, szklarniowa i pod folią, produkcja roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadownicza, hodowla i produkcja materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcja zwierzęca typu przemysłowo-fermowego oraz hodowla ryb, a także działalność, w której minimalne okresy przetrzymywania zakupionych zwierząt i roślin, w trakcie których następuje ich biologiczny wzrost, wynoszą co najmniej:
- miesiąc - w przypadku roślin,
- 16 dni - w przypadku wysokointensywnego tuczu specjalizowanego gęsi i kaczek,
- 6 tygodni - w przypadku pozostałego drobiu rzeźnego,
- 2 miesiące - w przypadku pozostałych zwierząt
Z treści art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy wynika, że ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stosuje się do przychodów z działalności rolniczej, z wyjątkiem dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, chyba że ustalenie przychodów jest wymagane dla celów określenia dochodów wolnych od podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4e. Art. 2 ust. 3 cytowanej ustawy stanowi z kolei, iż działami specjalnymi produkcji rolnej są: uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin „in vitro”, fermowa hodowla i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowla i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, hodowla dżdżownic, hodowla entomofagów, hodowla jedwabników, prowadzenie pasiek oraz hodowla i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Reasumując, w myśl definicji zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, działalnością rolniczą dla potrzeb tej ustawy, jest wszelka produkcja roślinna i zwierzęca (z zastrzeżeniem ust. 3) w stanie nieprzetworzonym, określonym tu jako naturalny, wykorzystująca materiał roślinny lub zwierzęcy pochodzący z własnych upraw, hodowli, chowu oraz wykorzystująca materiał roślinny i zwierzęcy nabyty od innych producentów. W przypadku nabycia przez podatnika roślin lub zwierząt od innych producentów, okresy ich przetrzymywania, w których następuje ich biologiczny wzrost (tzn. czas liczony od dnia nabycia do dnia zbycia) – nie mogą być krótsze niż określone w ww. art. 2 ust. 2 ustawy, by można uznać tą działalność za działalność rolniczą. Ponieważ ustawodawca zdefiniował pojęcie działalności rolniczej, to tylko w granicach wyznaczonych zakresem owej definicji można mówić o przychodzie z tego tytułu. Zakresu wyłączenia przedmiotowego określonego w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie stosuje się natomiast do przychodów wynikających z działalności związanej z działalnością rolniczą lub produkcją rolniczą. Wyłączenie nie ma więc zastosowania do przychodów pochodzących, np. z działalności przetwórczej płodów rolnych, czy świadczenia usług związanych z działalnością rolniczą. Przychody z takich rodzajów działalności, jako przychody pochodzące z innej niż rolnicza działalności, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Z przedstawionej we wniosku sytuacji wynika, że Spółdzielnia wydzierżawia nieruchomości na cele rolnicze. Biorąc zatem pod uwagę definicję działalności rolniczej zawartej w art. 2 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, która ma charakter wyczerpujący, stwierdzić należy, iż przychody osiągnięte z dzierżawy gruntów nie mieszczą się w kategorii przychodów z działalności rolniczej i podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Ponadto, fakt wydzierżawienia przez Spółdzielnię nieruchomości z przeznaczeniem na cele rolnicze nie jest czynnikiem, który mógłby wpłynąć na potraktowanie uzyskanych przychodów z tytułu dzierżawy jako przychodów z działalności rolniczej, podlegającej wyłączeniu na podstawie cyt. art. 2 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. W związku z powyższym stanowisko Spółdzielni, przedstawione we wniosku w odniesieniu do pytania pierwszego należy uznać za nieprawidłowe. Odnosząc się do zakresu wniosku określonego przez Wnioskodawcę w jego uzupełnieniu, w szczególności do zinterpretowania art. 2 w powiązaniu z art. 17 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, należy zauważyć, iż art. 17 ust. 1 pkt 1 omawianej ustawy, nie znajduje zastosowania w odniesieniu do dochodów uzyskiwanych z dzierżawy nieruchomości, przepis ten dotyczy bowiem kwestii związanych ze sprzedażą nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Powyższe nie oznacza jednak, iż Spółdzielnia nie będzie mogła korzystać z innych zwolnień określonych w art. 17 ww. ustawy, jednakże zakres wniosku nie daje podstaw do rozpatrywania sprawy we wskazanym kontekście.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu; ul. Św. Jakuba 20; 87-100 Toruń.
|