Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-449/13/KT
z 30 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 14 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zwrotu kwoty podatku odliczonego przy zakupie samochodu w związku z planowaną przebudową powodującą zmianę kategorii na osobowy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 maja 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku zwrotu kwoty podatku odliczonego przy zakupie samochodu w związku z planowaną przebudową powodującą zmianę kategorii na osobowy.


W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W dniu 2 listopada 2010 r. nabył Pan samochód marki BMW. Ma on jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą. Posiada Pan zaświadczenie badania technicznego przedmiotowego samochodu, przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzające spełnienie wymagań dla takich samochodów, określonych w art. 3 ust. 2 pkt 1 ustawy z 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 ze zm.). Samochód ten został również homologowany przez sprzedawcę. Tak więc w deklaracji VAT-7 za 11/2010 miał Pan prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego przy nabyciu ww. samochodu. Wynikało to z podjętego przez Europejski Trybunał Sprawiedliwości rozstrzygnięcia w sprawie, którego tezy umożliwiały odliczenie podatku wg zasad obowiązujących w dniu 30 kwietnia 2004 r. Zgodnie z tymi przepisami, w przypadku nabycia pojazdów samochodowych, w odniesieniu do których na podstawie homologacji producenta lub importera dla danego typu pojazdu samochodowego bezspornie wynika, że nie jest to samochód osobowy i dopuszczalna ładowność tego pojazdu wynosi powyżej 500 kg, przysługiwało odliczenie pełnej kwoty podatku. Samochód, o którym mowa we wniosku, posiada dopuszczalną ładowność wynoszącą 515 kg. Ponieważ zainstalowana kratka bardzo ogranicza funkcjonalność tego pojazdu chciałby Pan ją zdemontować i zarejestrować samochód, jako osobowy. Samochód został nabyty jako ciężarowy z homologacją i dowodem rejestracyjnym dla samochodu ciężarowego. Po demontażu kratki nadal będzie służył do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w przypadku wprowadzenia zmian w ww. samochodzie, w wyniku których przestanie on spełniać wymagania uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług, należy dokonać korekty podatku naliczonego zgodnie z art. 3 ust.4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego zgodnie z art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym. Stwierdził Pan, że w chwili dokonywania nabycia tego samochodu i otrzymania faktury dokumentującej ten zakup, przepisy dopuszczały zmianę przeznaczenia pojazdu po upływie 12 miesięcy licząc od miesiąca, w którym otrzymano fakturę dokumentującą nabycie pojazdu (art. 86 ust 5c ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym w chwili zakupu pojazdu i otrzymania faktury VAT dokumentującej to nabycie, stanowił, że: „Jeżeli zmiany, o których mowa w ust. 5b, zostaną dokonane w okresie 12 miesięcy licząc od miesiąca, w którym otrzymano fakturę lub dokument celny, podatnik jest obowiązany do skorygowania kwoty podatku naliczonego w całości w rozliczeniu za okres, w którym dokonano tych zmian” - ustawa o podatku od towarów i usług w tym brzmieniu obowiązywała do dnia 31 grudnia 2010 r.). Wskazał Pan, że zmiana przeznaczenia pojazdu dokonana po upływie tego terminu, nie wiązała się z koniecznością dokonania korekty podatku naliczonego określonego w fakturze nabycia samochodu o następnie zmienionym przeznaczeniu. Przepisy obowiązujące w dniu dokonania nabycia pojazdu, tj. art. 86 ust. 3-7a ustawy o podatku od towarów i usług zostały uchylone z dniem 1 stycznia 2011 r. i zastąpione art. 3 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. Reguluje on nowe zasady odliczania podatku naliczonego od zakupu samochodów i zaczyna się od słów: „W okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych (...)”. W Pana ocenie, skoro ww. ustawa weszła w życie od dnia 1 stycznia 2011 r. należy uznać, że nowe zasady dotyczą wyłącznie pojazdów nabytych w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2012 r. Nawet gdyby uznać, że w tym przypadku obowiązują przepisy z dnia nabycia samochodu, nie będzie Pana dotyczył obowiązek dokonania korekty, ze względu na upływ 12 miesięcy od otrzymania faktury. Zastosowanie znajdzie regulacja zawarta w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. Ze względu na dokonanie zmian w pojeździe po upływie 12 miesięcy od dnia, w którym otrzymał Pan fakturę, w oparciu o przepis art. 86 ust. 5c ustawy o podatku od towarów i usług nie będzie Pan zmuszony do dokonywania korekty podatku naliczonego. Dokonał odliczenia tego podatku z tytułu nabycia pojazdu samochodowego na podstawie przepisu art. 86 ust. 4 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., wobec czego do oceny konsekwencji prawnych zmiany przeznaczenia nabytego pojazdu samochodowego winny mieć zastosowanie te same przepisy, które decydowały o prawie do odliczenia i wysokości podatku naliczonego.

Podsumowując stwierdził Pan, że do zdarzenia opisanego we wniosku o wydanie interpretacji nie znajdzie zastosowania art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r., ponieważ nabył Pan pojazd w dniu 2 listopada 2010 r., tj. w czasie obowiązywania przepisu art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. Zaznaczył, że dopiero zamierza wprowadzić zmiany w samochodzie. Nastąpi to zatem po upływie 12 miesięcy od dnia otrzymania faktury dokumentująca nabycie samochodu.

Ponadto zaakcentował, że powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku z dnia 6 marca 2012 r..


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie tut. organ wskazuje, że na podstawie art. 10 pkt 1 ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1456), w ustawie z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652 oraz z 2011 r. Nr 102, poz. 585), użyte w art. 3 w ust. 1, w art. 4, w art. 5 oraz w art. 7 wyrazy „31 grudnia 2012 r.” zastępuje się wyrazami „31 grudnia 2013 r.”. Powołanie przez Pana fragmentu przepisu art. 3 ust. 1 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. w brzmienia obowiązującym do dnia 1 stycznia 2013 r., pozostaje jednak bez wpływu na niniejsze rozstrzygnięcie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj