Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-769/13/KG
z 3 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2013r. (data wpływu 24 czerwca 2013r.), uzupełnionym pismem z dnia 8 lipca 2013r. (data wpływu 11 lipca 2013r. oraz 30 sierpnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 lipca 2013r. (data wpływu 11 lipca 2013r. oraz 30 sierpnia 2013r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Miasto) zrealizuje w latach 2012-2014 projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego pn. „…” (wniosek z dnia 1 marca 2013r., nr XXX). Zarząd województwa w dniu 5 marca 2013r. podjął uchwałę nr XXX, zgodnie z którą wybrał niniejszy projekt do dofinansowania w ramach Priorytetu II „Społeczeństwo informacyjne”, Działania 2.2 „Rozwój elektronicznych usług publicznych”, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. W dniu 23 maja 2013r. została zawarta umowa o dofinansowanie projektu pomiędzy województwem, reprezentowanym przez zarząd woj. pełniącym rolę instytucji zarządzającej RPO W, a Wnioskodawcą (Beneficjent przedmiotowego projektu). Przyznane na mocy ww. umowy środki dofinansowania zostaną wykorzystane przez Beneficjenta zgodnie z zapisami umowy. Projekt otrzymał numer identyfikacyjny.

W wyniku realizacji projektu zostanie wdrożony innowacyjny system informatyczny, dający możliwość bezpłatnego świadczenia usług publicznych wszystkim interesantom (możliwość elektronicznego dostępu do załatwiania spraw w Urzędzie).

W ramach projektu przewidziano m. in.: zakup sprzętu teleinformatycznego niezbędnego do funkcjonowania aplikacji publicznych usług elektronicznych wraz z dostosowaniem środowiska sieciowego, zakup i wdrożenie aplikacji front i back-office (wynikiem czego możliwe będzie świadczenie e-usług interesantom oraz usprawnienie współpracy urzędu z innymi jednostkami organizacyjnymi Miasta), zakup sprzętu komputerowego i niezbędnych aplikacji, stworzenie 15 stanowisk w zakresie obsługi systemu odpadów komunalnych, a także zakup modułu do integracji aplikacji dziedzinowych z systemem informacji przestrzennej funkcjonującym w mieście.

Głównym celem projektu jest zwiększenie liczby oraz zakresu usług publicznych, świadczonych drogą elektroniczną, a także: zapewnienie interesantom możliwości bezpłatnego i szybkiego dostępu do załatwiania spraw w Urzędzie Miasta, usprawnienie i optymalizacja procesów zarządzania sprawami Miasta, wypracowanie procedur efektywnego zarządzania majątkiem Miasta (a w konsekwencji osiągnięcie wzrostu dochodów oraz zwiększenie zaufania mieszkańców do władz samorządowych), stworzenie możliwości łatwego dostępu do informacji, podniesienie jakości obsługi interesantów w Urzędzie Miasta oraz sprostanie wymogom prawa w zakresie dostępu do informacji publicznej, ochrony danych osobowych i podpisu elektronicznego. Poprzez realizację projektu zostanie spełnione główne założenie priorytetu „społeczeństwo informacyjne” – stworzenie warunków do rozwoju społeczeństwa informacyjnego w regionie.

Wszelkie działania w ramach projektu mają na celu podniesienie potencjału technologicznego (informatycznego), przy jednoczesnym świadczeniu bezpłatnych usług wszystkim zainteresowanym przez jednostkę publiczną – Urząd Miasta.

Właścicielem majątku uzyskanego dzięki realizacji niniejszego projektu będzie po zakończeniu jego realizacji Wnioskodawca, nadzór nad właściwym użytkowaniem i wykorzystywaniem przedmiotu przedsięwzięcia pełnić będą wykwalifikowani pracownicy Urzędu Miasta (referatu informatyki), odpowiedzialni za funkcjonowanie systemu informatycznego w zakresie zarówno merytorycznym projektu, jak też i w zakresie technicznym oraz utrzymania systemu.

Miasto będzie dokonywać płatności na podstawie dokumentów księgowych związanych z realizacją projektu. Następnie poprzez składane okresowo wnioski o płatność będzie ubiegać się o refundację poniesionych kosztów (na podstawie przekazywanych wraz z wnioskami o płatność potwierdzonych za zgodność z oryginałem kserokopii faktur VAT, poświadczających fakt poniesienia wydatków o określonej wysokości). Poziom dofinansowania zadania wynosi 85% kosztów kwalifikowalnych (koszty brutto beneficjent planuje złożyć pierwszy wniosek o płatność pośrednią w III kw. 2013r. (lipiec br.).

Realizacja projektu nie jest związana w żadnym zakresie z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W dniu 2 kwietnia 2013r. Urząd Marszałkowski z woj. zwrócił się do Beneficjenta z pismem nr XXX, w którym poprosił o dostarczenie dokumentów, celem podpisania umowy o dofinansowanie niniejszego projektu. W ramach kompletowania niezbędnych dokumentów, zaistniała konieczność przedstawienia IZ RPO W również informacji, czy beneficjent jest płatnikiem podatku VAT i czy ma możliwość odzyskania podatku VAT w ramach przedmiotowego projektu z urzędu skarbowego lub krajowej informacji podatkowej. W chwili obecnej beneficjent złożył stosowne oświadczenie, w którym zobowiązał się do dostarczenia interpretacji indywidualnej w trakcie realizacji tego projektu. Stąd też wynika potrzeba złożenia niniejszego wniosku.

Dodatkowo w piśmie z dnia 8 lipca 2013r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy wskazując, że wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie. System powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

Towary i usługi nabywane na potrzeby przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 8 lipca 2013r.):

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostateczna wersja przedstawiona w piśmie z dnia 8 lipca 2013r.), nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”.

Wszystkie usługi świadczone drogą elektroniczną będą bezpłatne i nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wszystkie informacje i dane będą umieszczane i udostępniane bezpłatnie. System powstały w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywany do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym.

Towary i usługi nabywane na potrzeby przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Jak wskazał Wnioskodawca towary i usługi nabywane na potrzeby przedmiotowego projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

W świetle powyższego, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj