Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-186/13-2/AS
z 16 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 07.03.2013 r. (data wpływu 15.03.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyłączenia od przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przysporzenia majątkowego w związku z usuwaniem kolizji energetycznych, których efektem będzie m.in. powstanie nowych elementów infrastruktury elektroenergetycznej, finansowanych przez GDDKiA ze środków „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15.03.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie wyłączenia od przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przysporzenia majątkowego w związku z usuwaniem kolizji energetycznych, których efektem będzie m.in. powstanie nowych elementów infrastruktury elektroenergetycznej, finansowanych przez G ze środków „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność w zakresie dystrybucji energii elektrycznej do odbiorców przyłączonych do jej sieci. W toku prowadzonej działalności Spółka wykorzystuje podziemne oraz napowietrzne linie elektroenergetyczne, które stanowią jej własność. Sieci te posadowione są także na gruntach, które stanowią własność innych podmiotów. Części sieci posadowione są w pasie drogowym. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad działający w imieniu Skarbu Państwa planujący przeprowadzić na danym terenie inwestycję (polegającą np. na budowie lub przebudowie obiektów budowlanych), gdy istniejący przebieg sieci elektroenergetycznej Spółki koliduje z projektowaną inwestycją (są to tzw. kolizje energetyczne), zwraca się do Spółki o zmianę przebiegu kolidującej linii elektroenergetycznej lub dokonanie zmian dotyczących innego urządzenia elektroenergetycznego (o tzw. usunięcie kolizji energetycznej). Po decyzji Spółki zakres i sposób przeprowadzenia prac na jej majątku, jest potwierdzany dodatkowo w odpowiednich umowach lub porozumieniach zawieranych z GDDKiA.

Usunięcie kolizji energetycznej leży w gestii GDDKiA lub wykonawcy działającego na zlecenie GDDKiA. Prace wykonywane są na koszt GDDKiA.

Spółka nie ponosi żadnych kosztów przedsięwzięcia, nie zwraca również GDDKiA jakichkolwiek wydatków. GDDKiA przedstawia Spółce zakres planowanych prac, który podlega analizie przez służby techniczne Spółki. Spółka wydaje GDDKiA dokument, w którym określa warunki techniczne usunięcia kolizji. Spółka zawiera ze Skarbem Państwa, w którego imieniu działa Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad umowy dotyczące przebudowy sieci elektroenergetycznych.


Zgodnie z zapisami zawartych umów Strony ustalają, iż dla przebudowy istniejącej sieci elektroenergetycznej, kolidującej z realizowaną inwestycją konieczne będzie:

  1. Przebudowa sieci elektroenergetycznej w zakresie: demontażu istniejących odcinków linii napowietrznych kolidujących z projektowaną drogą oraz budowie nowych odcinków linii napowietrznych oraz kablowych.
  2. Dokumentacja wykonawcza, która w szczególności powinna obejmować warunki realizacji inwestycji, kosztorysy inwestorskie oraz prawa do dysponowania nieruchomościami na cele budowlane.
  3. Uzgodnienia branżowe projektu budowlanego i wykonawczego.
  4. Wykonanie dokumentacji podwykonawczej.
  5. Demontaż dotychczasowego odcinka przedmiotowej sieci, transport wraz z załadunkiem i wyładunkiem na wskazane miejsce przez Spółkę.

Dla celów dokumentacyjnych Spółka sporządza na zakończenie przedsięwzięcia odpowiedni dokument, stanowiący dowód wykonania prac zmierzających do przebudowy elementów sieci lub innych urządzeń. Wskazywana jest w nim specyfikacja nowego fragmentu infrastruktury. W oparciu o ww. dokument Spółka może przyjąć przebudowany fragment linii energetycznej do eksploatacji. Przebudowana linia energetyczna stanowi element całej sieci eksploatowanej przez Spółkę i zastępuje element sieci, który był kolizyjny. Po wykonaniu prac sporządzany jest komisyjnie, przy udziale przedstawiciela GDDKiA i Spółki, protokół przekazania wykonanych prac i poprzez jego zaakceptowanie Spółka potwierdza prawidłowość dokonanego przebudowania linii lub innego urządzenia energetycznego. Nieodpłatne przekazanie wybudowanych elementów infrastruktury elektroenergetycznej następuje na mocy protokołu sporządzonego przez GDDKiA i Spółkę.

Całość kosztów związanych z usunięciem kolizji pokrywa GDDKiA. Efekty prac na majątku Spółki stają się własnością Spółki. Spółka wydaje GDDKiA jedynie zgodę na dokonanie przebudowy oraz sprawdza czy dokonana przebudowa została przeprowadzona zgodnie z wydaną zgodą. Celem dbania o majątek Spółki wykonywane prace mogą być nadzorowane przez pracowników Spółki.

GDDKiA finansuje wykonane prace z środków Krajowego Funduszu Drogowego lub z środków Krajowego Funduszu Drogowego oraz z środków Unii Europejskiej lub ze środków Krajowego Funduszu Drogowego i budżetu państwa lub z środków Krajowego Funduszu Drogowego, budżetu państwa oraz z środków Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 19 poz. 115 z późn. zm.; dalej: „ustawa o drogach publicznych”), w przypadku gdy budowa lub przebudowa drogi w miejscu jej przecięcia się z inną drogą transportu lądowego - z wyjątkiem skrzyżowania z linią kolejową w poziomie szyn, o którym mowa w art. 28 ust. 1 - wodnego, korytarzem powietrznym w strefie lotniska lub urządzeniem typu liniowego (w szczególności linią energetyczną lub telekomunikacyjną, rurociągiem, taśmociągiem) powoduje naruszenie tych obiektów lub urządzeń albo konieczność zmian dotychczasowego ich stanu, przywrócenie poprzedniego stanu lub dokonanie zmiany należy do zarządcy drogi, z zastrzeżeniem ust. 2-4. Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych przekazanie przez zarządcę drogi urządzeń, o których mowa w ust. 2-4, wykonanych w pasie drogowym, osobie uprawnionej następuje nieodpłatnie, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.

Inwestycje realizowane przez GDDKiA, przy realizacji których wystąpi konieczność usunięcia kolizji energetycznej, realizowane są w ramach programu przyjętego uchwałą Rady Ministrów nr 10/2011 z dnia 25 stycznia 2011 roku w sprawie ustanowienia programu wieloletniego pod nazwą „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy w świetle przypisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dokonywane nieodpłatnie przebudowy linii energetycznych należących do Spółki, których efektem będzie m.in. powstanie nowych elementów infrastruktury elektroenergetycznej, finansowane przez GDDKiA nie będą stanowiły dla Spółki przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 updop?


Zdaniem Wnioskodawcy,


Zgodnie z treścią art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. Nr 74, poz. 397 ze zm.; dalej: „updop”) przychodami są w szczególności: wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartość innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń, z wyjątkiem świadczeń związanych z używaniem środków trwałych otrzymanych przez zakłady budżetowe, gospodarstwa pomocnicze jednostek budżetowych, spółki użyteczności publicznej z wyłącznym udziałem jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków od Skarbu Państwa, jednostek samorządu terytorialnego lub ich związków w nieodpłatny zarząd lub używanie.

Przychodem są zatem wszelkie przysporzenia o charakterze trwałym, których rzeczywiste otrzymanie powoduje obowiązek zapłaty podatku dochodowego.

Ponieważ w myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 updop wartość otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw stanowi przychód podatkowy, przychodem podatkowym dla właściciela linii elektroenergetycznej jest nieodpłatne przebudowanie przez inny podmiot odcinka linii energetycznej, jednakże tylko i wyłącznie w przypadku wybudowania fragmentu linii energetycznej z nowych elementów.

W przypadku, gdy nowy odcinek linii energetycznej zbudowany jest z elementów zdemontowanych z odcinka linii kolidującego z planowaną inwestycją właściciel linii elektroenergetycznej nie uzyska żadnego przychodu podatkowego. W takiej sytuacji nie dochodzi bowiem do zwiększenia wartości majątku właściciela linii elektroenergetycznej (linii energetycznej) ponieważ jest to fizycznie ta sama linia, która uległa jedynie przesunięciu.

Jednocześnie Spółka wskazała, iż powyższe stanowisko ściśle koresponduje ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów wyrażonym w wyjaśnieniu z dnia 18 września 2006 r. Nr DD6-8213-302/HS/06/634, w którym to Ministerstwo stwierdziło, iż przedsiębiorstwo energetyczne przejmując infrastrukturę techniczną, osiągnie przychody, które należy zaliczyć na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 updop do przychodów podatkowych.

Jednocześnie Spółka zauważyła, że jest to zasada ogólna wynikająca z art. 12 ust. 1 pkt 2 updop.

Stanowisko to zostało potwierdzone przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie działającego w imieniu Ministra Finansów w interpretacji indywidualnej Nr IPPB3/423-217/10-2/JG z dnia 26 maja 2010 roku wydanej Spółce.

Od zasady tej istnieją jednak wyjątki, w tym wyjątek określony w art. 12 ust. 4 pkt 14 updop.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 14 updop do przychodów nie zalicza się wartości otrzymanych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, a także wartości innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o drogach publicznych w przypadku, gdy budowa lub przebudowa drogi w miejscu jej przecięcia się z inną drogą transportu lądowego - z wyjątkiem skrzyżowania z linią kolejową w poziomie szyn, o którym mowa w art. 28 ust. 1 - wodnego, korytarzem powietrznym w strefie lotniska lub urządzeniem typu liniowego (w szczególności linią energetyczną lub telekomunikacyjną, rurociągiem, taśmociągiem) powoduje naruszenie tych obiektów lub urządzeń albo konieczność zmian dotychczasowego ich stanu, przywrócenie poprzedniego stanu lub dokonanie zmiany należy do zarządcy drogi, z zastrzeżeniem ust. 2-4. Zgodnie z ust. 2 art. 32 ustawy o drogach publicznych koszty przyłączy do urządzeń liniowych w granicach pasa drogowego, z zastrzeżeniem ust. 4, pokrywa w całości zarządca drogi, a poza tymi granicami właściciel lub użytkownik urządzeń. Zgodnie z ust. 3 art. 32 ww. ustawy koszty przełożenia urządzeń liniowych w pasie drogowym, wynikające z naruszenia lub konieczności zmian stanu dotychczasowego urządzenia liniowego, w wysokości odpowiadającej wartości tych urządzeń i przy zachowaniu dotychczasowych właściwości użytkowych i parametrów technicznych, z zastrzeżeniem ust. 4, pokrywa zarządca drogi. W myśl ust. 4 art. 32 ustawy o drogach publicznych jeżeli w wyniku uzgodnień zarządcy drogi z zainteresowaną stroną zostaną wprowadzone ulepszenia urządzeń, koszty tych ulepszeń pokrywa odpowiednio ich właściciel lub użytkownik.

Zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych przekazanie przez zarządcę drogi urządzeń, o których mowa w ust. 2-4, wykonanych w pasie drogowym, osobie uprawnionej następuje nieodpłatnie, na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego.


Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy o drogach publicznych centralnym organem administracji rządowej właściwym w sprawach dróg krajowych jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, do którego należy:

  1. wykonywanie zadań zarządcy dróg krajowych;
  2. realizacja budżetu państwa w zakresie dróg krajowych.

Zgodnie z art. 18a ust. 1 ustawy o drogach publicznych Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad realizuje swoje zadania przy pomocy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wykonuje również zadania zarządu dróg krajowych.

Zgodnie z art. 19 ustawy o drogach publicznych Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad jest zarządcą drogi. Zgodnie z art. 20 pkt 3 ustawy o drogach publicznych do zarządcy drogi należy m.in. pełnienie funkcji inwestora.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2005 r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego (Dz. U. z 2005 roku Nr 267 poz. 2251 z późn. zm.) zadania w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz zarządzania nimi finansowane są przez ministra właściwego do spraw transportu za pośrednictwem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, albo drogowych spółek specjalnego przeznaczenia w odniesieniu do dróg krajowych. Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad działając w imieniu Skarbu Państwa przekaże, zgodnie z art. 32 ust. 5 ustawy o drogach publicznych, przebudowane elementy sieci elektroenergetycznej Spółce.

Ponieważ przebudowa będzie współfinansowana ze środków budżetu państwa oraz ze środków Unii Europejskiej uzyskane przez Spółkę przysporzenie nie będzie stanowiło przychodu podatkowego podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, z uwagi na wyłącznie tego przysporzenia z przychodów podatkowych na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 updop.

Wnioskodawca wskazał końcowo, iż w analogicznym stanie faktycznym Spółka uzyskała już interpretacje indywidualną, która została wydana w dniu 17 września 2010 r. Nr IPPB5/423-390/10-2/AS potwierdzającą prawidłowość przyjętego stanowiska. Różnica w stanie faktycznym wynika tylko ze zmiany programu, w ramach którego realizowane są inwestycje. Uprzednio był to „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008-2012”, a aktualnie jest to „Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie wyłączenia od przychodu podatkowego na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przysporzenia majątkowego w związku z usuwaniem kolizji energetycznych, których efektem będzie m.in. powstanie nowych elementów infrastruktury elektroenergetycznej, finansowanych przez GDDKiA ze środków „Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015” - uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj