Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-318/13-2/MK1
z 5 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26.06.2013 r. (data wpływu 01.07.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.07.2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych połączenia spółek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

H. (dalej H. lub Spółka) jest spółką kapitałową, mającą siedzibę w Belgii i jest belgijskim rezydentem podatkowym. H. należy do międzynarodowej grupy spółek z branży motoryzacyjnej (dalej: Grupa). W ramach Grupy planowane są zmiany organizacyjne, w wyniku których H. ma pełnić rolę podmiotu dominującego, odpowiedzialnego m.in. za centralną organizację dystrybucji w poszczególnych krajach części zamiennych do pojazdów produkowanych przez Grupę. Rozwiązanie to ma na celu ograniczenie kosztów związanych z utrzymywaniem lokalnych spółek logistycznych.

W związku ze wskazanymi działaniami w zakresie zmian organizacyjnych planowane jest dokonanie połączenia H. z innymi spółkami z Grupy, w tym m.in. L. Sp. z o.o. dalej: L.) (dalej: Spółka Zależna), będącą podatnikiem PDOP i podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji części zamiennych produkowanych przez inne podmioty z Grupy.

Na moment połączenia jedynym udziałowcem L. będzie H. Omawiane połączenie zostanie dokonane przez przejęcie w taki sposób, że H. będzie spółką przejmującą, a L. spółką przejmowaną. Połączenie transgraniczne przeprowadzone zostanie na podstawie właściwych przepisów, w szczególności zgodnie z regulacjami zawartymi w art. 491 § 11, art. 492 § 1 pkt 1 oraz art. 5161 i następnych ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks Spółek Handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm., dalej KSH).

Zasadniczo przeniesienie majątku Spółki Zależnej na spółkę przejmującą następuje w zamian za wydanie udziałów spółki przejmującej wspólnikom spółki przejmowanej, niemniej jednak, ze względu na to, że w momencie przejęcia H. będzie jedynym udziałowcem Spółki Zależnej, w następstwie przejęcia nie zostaną wydane żadne udziały. W związku z planowanym połączeniem, H., jako udziałowcowi Spółki Zależnej, nie zostaną również wypłacone żadne dopłaty w gotówce. Ponadto w wyniku połączenia nie dojdzie do podwyższenia kapitału spółki przejmującej tj. H. NV.

Konsekwencją dokonanego połączenia spółek byłaby tzw. sukcesja generalna przez Spółkę praw i obowiązków Spółki Zależnej. Regułę tę statuuje art. 494 § 1 KSH, według którego spółka przejmująca wstępuje z dniem połączenia we wszystkie prawa i obowiązki spółki przejmowanej.

W następstwie planowanego połączenia działalność prowadzona dotychczas przez Spółkę Zależną na terytorium Polski zostanie przeniesiona do H. Po połączeniu ze Spółką Zależną H. będzie kontynuować działalności na terytorium Polski w formie oddziału utworzonego przez H. przed połączeniem, który w wyniku połączenia przejąłby majątek L.

Obecnie H. jest zarejestrowana dla celów podatku VAT w Polsce. Także na moment połączenia H. będzie podatnikiem VAT w Polsce. Ponadto Spółka pragnie wskazać, że przed dokonaniem połączenia rzeczywisty ośrodek zarządzania Wnioskodawcy będzie znajdował się na terytorium Belgii. Działalność Wnioskodawcy w Polsce do momentu połączenia nie będzie związana z istnieniem rzeczywistego ośrodka zarządzania w Polsce (będzie on zlokalizowany w Belgii), a po połączeniu działalność prowadzona w Polsce będzie miała formę oddziału Wnioskodawcy, gdzie wybrani pracownicy będą sprawowali pewne funkcje zarządcze i kontrolne dotyczące tej działalności - niemniej jednak będą oni podlegali pod zarząd Wnioskodawcy znajdujący się w Belgii i będą związani poleceniami / instrukcjami otrzymywanymi z Belgii.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy realizacja opisanego powyżej transgranicznego połączenia H. z L. będzie neutralna dla Spółki na gruncie przepisów ustawy o PDOP...
  2. Czy planowane połączenie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego dla H. na gruncie ustawy o VAT oraz / lub ustawy o PCC...
  3. Czy prawidłowe jest stanowisko, iż w świetle art. 93-93d Ordynacji podatkowej, H. wejdzie na zasadzie sukcesji generalnej we wszelkie prawa i obowiązki podmiotu przejmowanego (Spółki Zależnej) przewidziane w przepisach prawa podatkowego, w tym także H. będzie uprawniona do przejęcia ewentualnej nadwyżki podatku naliczonego nad należnym zadeklarowanej przez L. w deklaracjach VAT-7 złożonych za okresy poprzedzające połączenie...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i podatku od towarów i usług zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy

Ad. 2

W opinii H. planowane połączenie nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego dla Spółki na terytorium Polski na gruncie ustawy o PCC”

Zdaniem H. w odniesieniu do planowanego połączenia Spółki ze Spółką Zależną nie znajdą zastosowania przepisy ustawy o PCC. W szczególności zgodnie z przepisami ustawy o PCC opodatkowaniu PCC podlegają umowy spółki i ich zmiany, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania PCC.

Jednocześnie zgodnie z art. 1 ust. 5 ustawy o PCC umowa spółki kapitałowej oraz jej zmiana podlega podatkowi, jeżeli w chwili dokonania czynności na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej znajduje się rzeczywisty ośrodek zarządzania albo siedziba tej spółki jeżeli - jej rzeczywisty ośrodek zarządzania nie znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego.

W świetle powyższego w związku z faktem że ani rzeczywisty ośrodek zarządzania ani siedziba H. nie znajdują się w Polsce wskazane przepisy nie będą miały zastosowania w odniesieniu do Spółki. Brak przy tym w ustawie o PCC innych przepisów, które mogłyby nakładać jakikolwiek obowiązek podatkowy na Spółkę na gruncie PCC w związku z omawianym połączeniem.

W związku z powyższym zdaniem H. planowane połączenie Spółki ze Spółką Zależną nie będzie skutkować powstaniem obowiązku podatkowego dla H. na terytorium Polski na gruncie ustawy o PCC.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj