Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-220/13-4/IR
z 18 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2013 r. (data wpływu 12 czerwca 2013 r.) z uzupełnieniem z dnia 10 września 2013 r. (data wpływu 13 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych odnośnie wynagrodzenia banku w zakresie możliwości i momentu zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 12 czerwca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Z uwagi na braki wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), pismem z dnia 5 września 2013 r., (doręczonym w dniu 9 września 2013 r.), wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 13 września 2013 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku (nadane w dniu 11 września 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością prowadząca działalność w zakresie sprzedaży ciągników oraz urządzeń i maszyn rolniczych wyłącznie na rzecz podmiotów gospodarczych, niekorzystająca ze zwolnień w zakresie opłacania podatku dochodowego, zawarła w roku 2013 r. z bankiem umowę o współpracy, w ramach której bank świadczy na rzecz Spółki usługi pośrednictwa finansowego polegające na udzieleniu dla odbiorców Spółki kredytów na zakup towarów Spółki na preferencyjnych warunkach (brak prowizji i oprocentowania kredytu).

Wynagrodzenie za wykonaną usługę określane jest jako procent wartości udzielonych kredytów. Jako udokumentowanie należnego wynagrodzenia (należnych dofinansowań) bank przekazuje Spółce, na początku kolejnego miesiąca, notę obciążeniową określającą kwotę dopłat wynikającą z umów uruchomionych w poprzednim miesiącu wraz z załącznikiem umożliwiającym szczegółową identyfikację poszczególnych transakcji i kwot dofinansowań z nimi związanych.

Wydatki wykazane na notach Spółka traktuje jako koszty bezpośrednio związane z przychodem i kwalifikuje je do kosztów uzyskania przychodów okresów (miesięcy), w których nastąpiła sprzedaż ciągników lub maszyn objętych dofinansowaniem.

Spółka nie pobiera oraz nie odprowadza podatku dochodowego z tytułu opłaconych na rzecz banku dofinansowań dotyczących poszczególnych kredytów udzielonych przez bank odbiorcom.

W uzupełnieniu wniosku dodano następujące informacje:

  1. Przedmiotem porozumienia jest określenie zasad i warunków współpracy w zakresie:
    • preferyncyjnego kredytowania przez bank zakupu pojazdów określonych w załaczniku nr 1 do porozumienia, tj.
      1. preferencyjne warunki kredytowania zakupu pojazdów obejmują: ciągniki rolnicze,
      2. minimalny wkład własny klienta wynosi 50% wartości pojazdu,
      3. prowizja za pośrednictwo kredytowe sprzedawcy 0% kredytowej wartości pojazdu,
      4. prowizja pobierana od klienta 0% wartości kredytu,
      5. dopłata wnoszona przez Sprzedawcę 8% wartości kredytu,
      6. wysokość oprocentowania kredytu udzielonego na 12 miesięcy 0%,
    • trybu i warunków przekazywania dopłat ze środków Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością stanowiących wynagrodzenie banku z tytułu usługi pośrednictwa finansowego.
  2. W ramach współpracy bank będzie udzielać kredytów na zakup pojazdów, o których mowa w ust. l, a Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością zobowiązuje się do wnoszenia na rzecz banku z tytułu usługi pośrednictwa finansowego, określonych dopłat do udzielonego przez bank kredytu.

Porozumienie zawarte zostało z bankiem krajowym. Usługa pośrednictwa finansowego polega na udzieleniu dla odbiorców Spółki kredytów na zakup towarów Spółki na preferencyjnych warunkach (brak prowizji i oprocentowania kredytu) na warunkach określonych powyżej.

Zgodnie z postanowieniami zawartego porozumienia wynagrodzenie banku uzależnione jest od kwoty udzielonych na rzecz klientów sprzedającego kredytów.

Określenia; "dopłaty do kredytów" oraz "należne dofinasowanie do kredytów" są używane zamiennie na określenie należnego od sprzedawcy wynagrodzenia na rzecz banku z tytułu świadczonych usług pośrednictwa finansowego.

Według Spółki należy tylko rozróżnić znaczenie tych kwot dla banku i dla kredytobiorcy (nabywcy towarów). Dla banku jest to kwota otrzymanego wynagrodzenia za świadczone usługi a dla nabywcy (klienta) jest to kwota otrzymanego dofinansowania.

Wynagrodzenie banku ujmowane jest na koncie 402 "Pozostałe usługi obce ".

Możliwość zakupu ciągnika wraz z kredytem na preferencyjnych warunkach stanowi formę promocji sprzedaży, nie powoduje jednak zwiększenia ceny sprzedaży dla finalnego odbiorcy, ale zwiększa wolumen sprzedaży Spółki zmniejszając jednocześnie koszty finansowania zakupów (zapotrzebowanie kredytowe) oraz koszty utrzymywania zapasów (koszty magazynowe).

Sprzedaż objęta porozumieniem z bankiem dokonywana jest na rzecz podmiotów gospodarczych, tj. osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, spółek osobowych oraz spółek kapitałowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów kwoty dopłat do kredytów nabywców stanowiące wynagrodzenie banku za wykonane usługi pośrednictwa finansowego...
  2. Kiedy należy zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów należne na rzecz banku dopłaty stanowiące wynagrodzenie banku...
  3. Czy na Spółce ciążą obowiązki płatnika z tytułu opłacenia dopłat do kredytów nabywców...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1 i nr 2, natomiast w zakresie pytania nr 3 wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1, tak więc aby wydatek mógł być uznany za koszt podatkowy musi on być:

  • poniesiony przez podatnika, tj. w ostatecznym rozrachunku musi on zostać pokryty z zasobów majątkowych podatnika (nie stanowią kosztu uzyskania przychodu podatnika wydatki, które zostały poniesione na działalność podatnika przez osoby inne niż podatnik),
  • być definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostawać w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony zostać w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • zostać właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których w myśl art. 16 ust. 1 ww. ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Zdaniem Spółki, opłacone dofinansowanie do kredytów odbiorców, stanowiące wynagrodzenie banku, jest kosztem jak najbardziej racjonalnym. Zwiększając przychody ze sprzedaży, jednocześnie ograniczając koszty magazynowania towarów i obsługi zadłużenia własnego spełnia wszystkie opisane kryteria i w związku z tym stanowi w Spółce koszt uzyskania przychodów.

Dopuszczalne jest także według Spółki zarachowanie kosztu na podstawie noty księgowej (wraz z załącznikami) wystawionej przez bank, w której jednoznacznie określono strony transakcji oraz jej zakres, wartość i daty dokonania.

Spółka uważa, że ponieważ opisywane dofinansowania nie są dla Spółki odsetkami od zobowiązań nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W ocenie Spółki w przypadku gdy koszt ma odzwierciedlenie w postaci konkretnego osiągniętego przychodu podatkowego, to jest kosztem bezpośrednio związanym z przychodem co potwierdza wyrok NSA z dnia 11 kwietnia 2012 r., sygn. akt II FSK 1706/10 "W przypadku gdy koszt poniesiony z tytułu prowizji ma odzwierciedlenie w wysokości konkretnego osiągniętego przychodu podatkowego, to jest kosztem bezpośrednio związanym z przychodem"

Ad. 2

Zgodnie z art. 15 ust. 4c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po dniu, o którym mowa w ust. 4b pkt 1 albo pkt 2, są potrącalne w roku podatkowym następującym po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie finansowe lub składane zeznanie.

Ponadto koszty uzyskania przychodów bezpośrednio związane z przychodami, odnoszące się do przychodów danego roku podatkowego, a poniesione po zakończeniu tego roku podatkowego do dnia:

  1. sporządzenia sprawozdania finansowego, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia zeznania, jeżeli podatnicy są obowiązani do sporządzania takiego sprawozdania, albo
  2. złożenia zeznania, nie później jednak niż do upływu terminu określonego do złożenia tego zeznania, jeżeli podatnicy, zgodnie z odrębnymi przepisami, nie są obowiązani do sporządzania sprawozdania finansowego

- są potrącalne w roku podatkowym, w którym osiągnięte zostały odpowiadające im przychody.

Zdaniem Wnioskodawcy, należne dopłaty do kredytu nabywcy mają charakter kosztu bezpośrednio związanego z przychodami (generują tylko jeden strumień przychodów), gdyż zapewniają finansowanie konkretnych transakcji po stronie kupującego, zapewniając Spółce szerszy rynek zbytu, dlatego też należy zaliczyć je do kosztów uzyskania przychodów w okresie (miesiącu, roku) kiedy wystąpił przychód związany z daną transakcją.

Możliwa jest szczegółowa identyfikacja, których przychodów dotyczą poszczególne opłaty z tytułu świadczonych przez bank usług pośrednictwa finansowego.

Według Wnioskodawcy, ponieważ opisywane dofinansowania nie są dla Spółki odsetkami od zobowiązań nie znajdzie zastosowania art. 16 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej w tym zakresie oceny stanowiska Spółki.

Należy podkreślić, że przedmiotem interpretacji są jedynie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Poza zakresem rozpoznania pozostają natomiast kwestie prawidłowości stosowania ustawy o rachunkowości. Powyższe wynika z brzmienia art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) zgodnie z którym przedmiotem interpretacji indywidualnej są przepisy prawa podatkowego, nie zaś prawa bilansowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj