Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-323/13/AT
z 27 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2013 r. (data wpływu 8 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „O…” – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 lipca 2013 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „O…”.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Od 1 stycznia 2012 r. Park … jest formą ochrony przyrody (art.6 ust.1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody) i jednocześnie państwową osobą prawna, w rozumieniu art. 9 pkt 14 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (art.8a ustawy o ochronie przyrody).


W ramach wykonywania działalności Park … uzyskuje m. in. następujące dochody:


  • z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zwolnione od VAT) oraz inne cele niż mieszkaniowe (opodatkowane stawką 23%);
  • ze sprzedaży drewna opałowego (opodatkowane stawką 8%) oraz drewna pozostałego (opodatkowane stawką 23%);
  • związane ze sprzedażą wydawnictw i innych „gadżetów” związanych z Parkiem … (opodatkowane stawką 23%);
  • dzierżawy gruntów na cele rolnicze (zwolnione od VAT) oraz na cele inne niż rolnicze (opodatkowane stawką 23%);
  • ze sprzedaży siana (opodatkowane stawką 8%);
  • z tytułu opłat za wstęp do Parku (opodatkowane stawką 8% i 23%).


W związku z powyższym Park … wykonuje czynności zarówno opodatkowane, jak i zwolnione. Jeśli wydatek jest związany z czynnościami opodatkowanymi – odlicza VAT w 100%, natomiast gdy danego wydatku nie da się przypisać jednoznacznie – odlicza VAT za pomocą wskaźnika proporcji lub nie odlicza wcale.

Zdarzenie:


Park … złożył wniosek o sfinansowanie projektu pn.: „O…”:


  • w dniu 7 maja 2013 r - do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska (w wysokości do 45% wartości projektu);
  • w dniu 26 czerwca 2013 r. - do Instrumentu Finansowego … (w wysokości 50% wartości projektu);
  • pozostałą kwotę stanowić będą środki własne.


Planowany termin realizacji projektu to 1 stycznia 2015 r. – 31 grudnia 2019 r. Projekt będzie realizowany jedynie w przypadku otrzymania dofinansowania z ww. funduszy.


Głównym celem projektu jest:


  • kształtowanie właściwego stanu siedlisk dla zapewnienia skutecznej ochrony ptaków wodnobłotnych;
  • udrożnienie korytarza ekologicznego rzeki …. poprzez budowę przepławki przy piętrzeniu Elektrowni Wodnej w ….;
  • poprawa naturalnych procesów fluwialnych w dolinie …. na odcinku … km i siedmiu starorzeczy.


Powyższe cele będą realizowane poprzez:


  • przywrócenie sprawności (modernizację) systemu melioracyjnego, co zagwarantuje zarządzanie wodą, dostosowane do potrzeb ptaków wodnobłotnych;
  • wykaszanie … ha powierzchni oraz rozbiórka wału ziemnego o długości ok. … km, co doprowadzi do odtworzenia łąk okresowo zalewanych wodami jeziora …., jako siedlisk ptaków wodnobłotnych;
  • likwidację fragmentów obwałowań przybrzeżnych rzeki poprzedzoną przebudową dwóch odcinków wałów ochronnych na łącznej długości … km, co umożliwi przywrócenie naturalnego charakteru siedlisk: …. na odcinku … km i siedmiu starorzeczy oraz spontaniczny rozwój roślinności dna doliny rzeki, w tym lęgów jesionowo-olszowych;
  • wybudowanie przepławki na piętrzeniu elektrowni wodnej w …., co umożliwi migrację ryb i minogów.


Dodatkowo w ramach projektu, beneficjent planuje:


  • wybudowanie platformy obserwacyjnej, dzięki czemu będzie ograniczania antropopresja na wschodnim brzegu Jeziora …. (Polder … i … - siedlisko ptaków wodnobłotnych);
  • prowadzenie działań edukacyjnych (m. in.: warsztaty edukacyjne, konkursy artystyczne, wystawy pokonkursowe, festyn), co ma na celu podniesienie świadomości ekologicznej mieszkańców obszaru projektu;
  • prowadzenie działań promocyjnych projektu (m. in.: prowadzenie strony www, wydanie informatorów, postery) – rozpowszechnianie wiedzy o projekcie, podmiotach finansujących oraz obszarach Natura 2000;
  • prowadzenie monitoringu efektów ekologicznych projektu poprzez prowadzenie monitoringu ichtiologicznego, ornitologicznego i stanu siedlisk, co wiąże się z koniecznością zakupu odpowiedniego sprzętu, bądź zlecenia części badań firmie zewnętrznej;
  • prowadzenie monitoringu realizacji projektu (obsługa administracyjna projektu, kontrole, spotkania, konferencje, zewnętrzny audyt finansowy).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy podatek od towarów i usług, który będzie naliczany w związku z realizacją projektu, może być w jakikolwiek sposób odzyskany ?


Wnioskodawca uważa, że nie będzie mógł odzyskać VAT, który zostanie naliczony z tytułu zakupów dokonywanych w ramach projektu …, ponieważ nie będzie to miało związku z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Wnioskodawca zauważa, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług , w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w ich przypadku do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu opodatkowaniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług – z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4 (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20, o czym stanowi art. 88 ust. 4 ustawy.

Według art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W treści rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu. Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.


W złożonym wniosku poinformowano, że Wnioskodawca, w ramach wykonywania działalności, uzyskuje m. in. następujące dochody:


  • z najmu i dzierżawy obiektów na cele mieszkaniowe (zwolnione od VAT) oraz inne cele niż mieszkaniowe (opodatkowane stawką 23%);
  • ze sprzedaży drewna opałowego (opodatkowane stawką 8%) oraz drewna pozostałego (opodatkowane stawką 23%);
  • związane ze sprzedażą wydawnictw i innych „gadżetów” związanych z Parkiem … (opodatkowane stawką 23%);
  • dzierżawy gruntów na cele rolnicze (zwolnione od VAT) oraz na cele inne niż rolnicze (opodatkowane stawką 23%);
  • ze sprzedaży siana (opodatkowane stawką 8%);
  • z tytułu opłat za wstęp do Parku (opodatkowane stawką 8% i 23%).


Park … wykonuje czynności zarówno opodatkowane, jak i zwolnione.

Park … złożył wniosek o sfinansowanie projektu pn.: „O…”.


Głównym celem projektu jest:


  • kształtowanie właściwego stanu siedlisk dla zapewnienia skutecznej ochrony ptaków wodnobłotnych;
  • udrożnienie korytarza ekologicznego rzeki …. poprzez budowę przepławki przy piętrzeniu Elektrowni Wodnej w ….;
  • poprawa naturalnych procesów fluwialnych w dolinie …. na odcinku … km i siedmiu starorzeczy.


Powyższe cele będą realizowane poprzez:


  • przywrócenie sprawności (modernizację) systemu melioracyjnego, co zagwarantuje zarządzanie wodą, dostosowane do potrzeb ptaków wodnobłotnych;
  • wykaszanie … ha powierzchni oraz rozbiórka wału ziemnego o długości ok. … km, co doprowadzi do odtworzenia łąk okresowo zalewanych wodami jeziora …., jako siedlisk ptaków wodnobłotnych;
  • likwidację fragmentów obwałowań przybrzeżnych rzeki poprzedzoną przebudową dwóch odcinków wałów ochronnych na łącznej długości … km, co umożliwi przywrócenie naturalnego charakteru siedlisk: …. na odcinku … km i siedmiu starorzeczy oraz spontaniczny rozwój roślinności dna doliny rzeki, w tym lęgów jesionowo-olszowych;
  • wybudowanie przepławki na piętrzeniu elektrowni wodnej w …., co umożliwi migrację ryb i minogów.


Dodatkowo w ramach projektu, beneficjent planuje:


  • wybudowanie platformy obserwacyjnej, dzięki czemu będzie ograniczania antropopresja na wschodnim brzegu Jeziora …. (Polder … i … - siedlisko ptaków wodnobłotnych);
  • prowadzenie działań edukacyjnych (m. in.: warsztaty edukacyjne, konkursy artystyczne, wystawy pokonkursowe, festyn), co ma na celu podniesienie świadomości ekologicznej mieszkańców obszaru projektu;
  • prowadzenie działań promocyjnych projektu (m. in.: prowadzenie strony www, wydanie informatorów, postery) – rozpowszechnianie wiedzy o projekcie, podmiotach finansujących oraz obszarach Natura 2000;
  • prowadzenie monitoringu efektów ekologicznych projektu poprzez prowadzenie monitoringu ichtiologicznego, ornitologicznego i stanu siedlisk, co wiąże się z koniecznością zakupu odpowiedniego sprzętu, bądź zlecenia części badań firmie zewnętrznej;
  • prowadzenie monitoringu realizacji projektu (obsługa administracyjna projektu, kontrole, spotkania, konferencje, zewnętrzny audyt finansowy).


Na tym tle stwierdzić należy, że rozstrzygnięcie kwestii, czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją opisanego we wniosku projektu, wymaga zbadania zakresu związku tego projektu z działalnością, dla której powołano Wnioskodawcę (działalność Parku …) w kontekście opodatkowanej podatkiem od towarów i usług działalności gospodarczej Wnioskodawcy, polegającej na pobieraniu opłat za wstęp do Parku.

Wobec tego, biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym stwierdzić należy, że całościowa analiza okoliczności sprawy prowadzi do konkluzji, że nadrzędna zasada neutralności VAT, wyrażona najpełniej w dyspozycji powołanego uprzednio przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, uprawnia Wnioskodawcę do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących dokonane zakupy w zakresie wskazanym w tym przepisie. Zaznaczenia wymaga, że realizowany projekt wykazuje – w ocenie tut. organu – pośredni związek ze sprzedażą opodatkowaną, polegającą na pobieraniu opłat za wstęp do Parku. Wnioskodawcy przysługuje zatem prawo do odliczenia stosownej części podatku naliczonego, związanego z czynnościami opodatkowanymi, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w art. 88 tej ustawy. W konsekwencji, Wnioskodawca ma prawo do wystąpienia o zwrot odpowiedniej kwoty podatku naliczonego, wynikającego z ww. faktur rozliczanych w stosownym okresie rozliczeniowym, o ile wystąpi nadwyżka kwoty podatku naliczonego nad kwotą podatku należnego w tym okresie rozliczeniowym, wykazana w stosownej deklaracji składanej dla celów podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj