Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-130/13-2/JW
z 2 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 6.02.2013 r. (data wpływu 11.02.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11.02.2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca prowadzi lokale gastronomiczne w wynajmowanych przez siebie pomieszczeniach. Wszystkie lokale znajdują się na dworcach kolejowych. Można wyróżnić co najmniej dwa rodzaje lokali:

  1. Pawilon: lokal o charakterze otwartym, z długą ladą, przed którą w zasadzie kończy się obręb lokalu. Klient otrzymuje wyrób do ręki w torbie papierowej lub pergaminowej z przeznaczeniem do spożycia „na wynos”. W przypadku takiego lokalu w obrębie lokalu lub poza obrębem znajduje się pewna liczba wysokich stolików oraz niskich stolików z krzesłami, gdzie w razie potrzeby można skonsumować wyrób na miejscu. Wnioskodawca zapewnia porządek w obrębie lokalu oraz czystość stolików a także muzykę płynącą z głośników.
  2. Kawiarnia: lokal o charakterze zamkniętym, do którego można wejść, przeznaczony do szybkiej obsługi. Klient na zasadzie samoobsługi otrzymuje towary na tacy, którą sam zabiera do jednego z licznych stolików. Na życzenie klient może otrzymać towar również zapakowany na wynos. Po spożyciu klient powinien odnieść pustą tacę i odpady na przeznaczony do tego wózek. Wnioskodawca zapewnia porządek w lokalu oraz czystość stolików a także muzykę płynącą z głośników.

W lokalach o przedstawionej wyżej charakterystyce Wnioskodawca świadczy usługi gastronomiczne, sprzedając przede wszystkim wyroby piekarnicze (kanapki oraz ciastka) a także - w mniejszym zakresie - sałatki oraz zapiekanki, rozumiane jako potrawa wieloskładnikowa, zapiekana w piecu oraz koktajle owocowe („smoothie”).

Oferta uzupełniona jest o napoje gazowane, wodę mineralną oraz napoje gorące takie jak kawa i herbata, które jednak ze względu na jednoznaczne wyłączenie ich w poz. 7 pkt 3-5 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.04.2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. nr 73, poz. 392, Dz. U. z 2012 r. poz. 1485) z kategorii „Usługi związane z wyżywieniem” nie są przedmiotem niniejszego wniosku. Żaden z produktów (z wyłączeniem napojów butelkowych) nie jest kupowany w formie umożliwiającej jego natychmiastowe spożycie, lecz w lokalu przechodzi mniej lub bardziej złożony proces uzdatniający go do spożycia zaraz po przyrządzeniu.


Sposób wytwarzania poszczególnych przykładowych i zdaniem Wnioskodawcy reprezentatywnych dla poszczególnych grup artykułów jest następujący:


Croissant z czekoladą - wyrób gotowy powstaje z półproduktu w formie surowej (przed obróbką termiczną), głęboko zamrożonej, skonfekcjonowanej (nie wymaga formowania). W celu sprzedaży, półprodukt ten, w specjalnym urządzeniu, podlega stopniowemu rozmrażaniu i fermentacji drożdżowej (wzrostowi). Przed upieczeniem smarowany jest masą z roztrzepanego jajka, by nadać połysk. Następnie wypiekany jest w piecu piekarniczym i sprzedawany klientowi końcowemu.


Ciastko z jabłkiem - wyrób gotowy powstaje z półproduktu w formie surowej (przed obróbką termiczną) głęboko zamrożonej, skonfekcjonowanej (nie wymaga formowania). W celu sprzedaży, półprodukt ten, w specjalnym urządzeniu, podlega stopniowemu rozmrażaniu i fermentacji drożdżowej (wzrostowi). Następnie wypiekany jest w piecu piekarniczym. Przed sprzedażą klientowi końcowemu dodatkowo smarowany jest na wierzchu np. marmoladą.

Bagietka z serem gouda i szynką - bagietka powstaje z półproduktu w formie surowej (przed obróbką termiczną), głęboko zamrożonej, skonfekcjonowanej (nie wymaga formowania). W celu sprzedaży, półprodukt ten w specjalnym urządzeniu podlega stopniowemu rozmrażaniu i fermentacji drożdżowej (wzrostowi). Przed pieczeniem na miejscu robione są nacięcia, by nadać gotowemu pieczywu atrakcyjny wygląd oraz zależnie od potrzeb posypywana jest dodatkami takimi jak słonecznik, oregano, mak, itd. Następnie bagietka wypiekana jest w piecu piekarniczym, po ostygnięciu wzbogacana o pozostałe składniki (ser, wędlinę, warzywa) i sprzedawana klientowi końcowemu.

Muffin jagodowy - produkt kupowany jest w formie upieczonej, lecz zamrożonej. Na miejscu podlega powolnemu rozmrożeniu w specjalnym urządzeniu, zapewniającym, że nie straci on wartości smakowych oraz konsystencji. Po rozmrożeniu jest gotowy do spożycia.


Sałatki - sałatki sporządzane są z surowych warzyw z dodatkiem gotowego sosu (dressingu), ewentualnie z dodatkiem serów, nasion oraz grillowanego mięsa w nieznacznych ilościach.


Należy nadmienić, że Wnioskodawca wystąpił do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o klasyfikację odnośnie numeru PKWiU dla sprzedaży czterech z pierwszych artykułów (croissant z czekoladą, ciastko z jabłkiem, bagietka z serem gouda i szynką, muffin jagodowy). We wniosku podany został, przytoczony na wstępie sposób serwowania, sposób przyrządzania, a także szczegółowy (procentowy) skład wszystkich produktów w tym również skład ciasta, będącego każdorazowo podstawowym składnikiem wyżej wymienionych wyrobów.

OKN Urzędu Statystycznego w klasyfikacji OKN-5672/KU-4031/2012 z dnia 31.12.2012 r. stwierdził, że sprzedaż wszystkich tych czterech przykładowych wyrobów wymienionych we wniosku (croissant z czekoladą, ciastko z jabłkiem, bagietka z serem gouda i szynką, muffin jagodowy) - bez względu na to czy klienci spożywają je na miejscu, czy biorą na wynos - mieści się w grupowaniu PKWiU 56.10.1 „Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy sprzedaż wszystkich wyżej wymienionych artykułów oraz podobnych artykułów spożywczych (kanapek, ciastek, sałatek) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według stawki 8%, gdyż stanowi ona „Usługi związane z wyżywieniem” PKWiU ex 56, które zgodnie z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.04.2011 r. podlegają opodatkowaniu wyżej wymienioną stawką ?


Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wyroby (za wyjątkiem napojów gazowanych, wody mineralnej oraz napojów gorących takich jak kawa czy herbata) sprzedawane w lokalach stanowią usługę gastronomiczną, a nie dostawę towaru. Naczelną zasadą przyświecającą działalności Wnioskodawcy jest chęć by wszystkie artykuły oferowane klientom były jak najświeższe i były dostępne do spożycia w możliwie najkrótszym czasie po przygotowaniu. Dlatego niemal cały proces „produkcyjny” odbywa się w lokalu gastronomicznym przy użyciu bardzo nisko przetworzonych składników, doprowadzanych do ich finalnej postaci przy zastosowaniu urządzeń do powolnego (nawet kilkanaście godzin) rozmrażania, fermentacji drożdżowej, a także pieców o parametrach spotykanych w piekarniach. Także pozostałe wyroby jak np. sałatki przygotowywane są na miejscu z niemal podstawowych produktów przy jedynie minimalnym dodatku produktów już przetworzonych.

Ponadto - jako dodatek do usługi przygotowania świeżych produktów spożywczych - Wnioskodawca zapewnia swoim klientom wydzielone miejsce, w którym mogą w -przeważającej mierze na siedząco - na przykład w oczekiwaniu na pociąg, spożyć przygotowane produkty, a więc nie można stwierdzić, że klient otrzymuje do ręki towar, którym Wnioskodawca jedynie handluje, bez możliwości konsumpcji na miejscu, lecz ma wybór co do miejsca i sposobu spożycia, a więc w razie życzenia korzysta z kompleksowej usługi.


Wyżej przedstawione stanowisko poparte jest przez uzasadnienie do ww. klasyfikacji OKN US w Łodzi, które Wnioskodawca cytuje w całości:


„- pod pojęciem produktów rozumie się wyroby i usługi,


  • pod pojęciem wyrobów rozumie się surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i części tych wyrobów - o ile występują w obrocie,
  • pod pojęciem usług rozumie się:
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

W związku z powyższym, nie można klasyfikować wymienionych w piśmie wyrobów, jako występujących w obrocie, ponieważ przeznaczone są one do spożycia bezpośrednio po przyrządzeniu i stanowią efekt końcowy usługi jaką jest przygotowanie ich w lokalu gastronomicznym”.

W związku z powyższym uzasadnieniem, czynności wykonywane przez Wnioskodawcę, jako zaklasyfikowane do PKWiU ex 56, mieszczą się w poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4.04.2011 r. i podlegają opodatkowaniu stawką 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi lokale gastronomiczne w wynajmowanych przez siebie pomieszczeniach. Wszystkie lokale znajdują się na dworcach kolejowych. Można wyróżnić co najmniej dwa rodzaje lokali:

  1. Pawilon - lokal o charakterze otwartym, z długą ladą, przed którą w zasadzie kończy się obręb lokalu. Klient otrzymuje wyrób do ręki w torbie papierowej lub pergaminowej z przeznaczeniem do spożycia „na wynos”. W przypadku takiego lokalu w obrębie lokalu lub poza obrębem znajduje się pewna liczba wysokich stolików oraz niskich stolików z krzesłami, gdzie w razie potrzeby można skonsumować wyrób na miejscu. Wnioskodawca zapewnia porządek w obrębie lokalu oraz czystość stolików a także muzykę płynącą z głośników.
  2. Kawiarnia - lokal o charakterze zamkniętym, do którego można wejść, przeznaczony do szybkiej obsługi. Klient na zasadzie samoobsługi otrzymuje towary na tacy, którą sam zabiera do jednego z licznych stolików. Na życzenie klient może otrzymać towar również zapakowany na wynos. Po spożyciu klient powinien odnieść pustą tacę i odpady na przeznaczony do tego wózek. Wnioskodawca zapewnia porządek w lokalu oraz czystość stolików a także muzykę płynącą z głośników.

W lokalach o przedstawionej wyżej charakterystyce Wnioskodawca świadczy usługi gastronomiczne, sprzedając przede wszystkim wyroby piekarnicze (kanapki oraz ciastka) a także - w mniejszym zakresie - sałatki oraz zapiekanki, rozumiane jako potrawa wieloskładnikowa, zapiekana w piecu oraz koktajle owocowe („smoothie”). Żaden z produktów nie jest kupowany w formie umożliwiającej jego natychmiastowe spożycie, lecz w lokalu przechodzi mniej lub bardziej złożony proces uzdatniający go do spożycia zaraz po przyrządzeniu.


Sposób wytwarzania przykładowych i zdaniem Wnioskodawcy reprezentatywnych dla poszczególnych grup artykułów jest następujący:


Croissant z czekoladą, ciastko z jabłkiem, bagietka z serem gouda i szynką - wyroby gotowe powstają z półproduktu w formie surowej (przed obróbką termiczną), głęboko zamrożonej, skonfekcjonowanej (nie wymagają formowania). W celu sprzedaży, półprodukty te, w specjalnym urządzeniu, podlegają stopniowemu rozmrażaniu i fermentacji drożdżowej (wzrostowi). Przed upieczeniem croissant z czekoladą smarowany jest masą z roztrzepanego jajka, by nadać połysk. Bagietka z serem gouda i szynką przed pieczeniem ma robione nacięcia, by nadać gotowemu pieczywu atrakcyjny wygląd oraz zależnie od potrzeb posypywana jest dodatkami takimi jak słonecznik, oregano, mak, itd. Bagietka po ostygnięciu wzbogacana jest o pozostałe składniki (ser, wędlinę, warzywa). Ciastko z jabłkiem przed sprzedażą klientowi smarowane jest na wierzchu np. marmoladą. Ww. wyroby wypiekane są w piecu piekarniczym i sprzedawane klientowi końcowemu.

Muffin jagodowy - produkt kupowany jest w formie upieczonej, lecz zamrożonej. Na miejscu podlega powolnemu rozmrożeniu w specjalnym urządzeniu, zapewniającym, że nie straci on wartości smakowych oraz konsystencji. Po rozmrożeniu jest gotowy do spożycia.


Sałatki - sporządzane są z surowych warzyw z dodatkiem gotowego sosu (dressingu), ewentualnie z dodatkiem serów, nasion oraz grillowanego mięsa w nieznacznych ilościach.


Wnioskodawca zgodnie z uzyskaną klasyfikacją z Urzędu Statystycznego wskazał, iż opisane we wniosku artykuły spożywcze mieszczą się w grupowaniu PKWiU 56.10.1 „Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”.


Na tle zaprezentowanej sprawy, wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do kwestii czy sprzedaż wszystkich wyżej wymienionych artykułów spożywczych (kanapek, ciastek, sałatek) podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, według stawki 8%, gdyż stanowi ona „Usługi związane z wyżywieniem” PKWiU cx 56.


Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie elementem pozwalającym stwierdzić jaką należy zastosować stawkę podatku VAT, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


W art. 5a ustawy postanowiono, iż towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).


I tak w dziale 56 ww. klasyfikacji obejmującym „Usługi związane z wyżywieniem” mieszczącym się w Sekcji I wymienione zostały 56.10.1 „Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”.


Jednocześnie należy wskazać, iż to Wnioskodawca jest zobowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem wykonywanych czynności.


Stosownie, bowiem do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.


Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22 %, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.


W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Stosownie do art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %; (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.


Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do towarów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi”. Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru lub usługi z danego grupowania.

Natomiast w myśl § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013, poz. 247 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.


W poz. 7 załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia, zawierającego listę towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8%, wymienione zostały usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca przyporządkował sprzedawane wyroby do grupy PKWiU 56.10.1 „Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”.


Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy wskazać, iż dział 56 w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obejmuje usługi związane z zapewnieniem pełnego wyżywienia przeznaczonego do bezpośredniej konsumpcji w restauracjach, włączając restauracje samoobsługowe i oferujące posiłki „na wynos”, z lub bez miejsc do siedzenia. Nie jest tu istotny rodzaj obiektu serwującego posiłki, ale fakt, że są one przeznaczone do bezpośredniej konsumpcji.

Wnioskodawca wskazał, że klasyfikacja statystyczna dla sprzedawanych wyrobów - artykułów spożywczych to PKWiU 56.10.1. Jednocześnie z okoliczności sprawy nie wynika, aby sprzedaż przedmiotowych wyrobów, mieściła się wśród wyłączeń wskazanych w poz. 7 załącznika nr 1 do cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Wobec powyższego mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego oraz przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę opisanych we wniosku wyrobów stanowi usługę gastronomiczną, sklasyfikowaną jako „Usługi związane z wyżywieniem” - PKWiU ex 56. Zatem przedmiotowe czynności opodatkowane będą preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8 %, zgodnie z poz. 7 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj