ILPP4/443-805/11-4/EWW, Dyrektor - ILPP4/443-805/11-3/EWW">

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-805/11-3/EWW
z 14 marca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP4/443-805/11-3/EWW
Data
2012.03.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
modernizacja
remonty
roboty budowlano-montażowe
stawka


Istota interpretacji
Czy świadczone przez Zainteresowanego usługi wymienione w pkt od 1 do 6 w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, opodatkowane są stawką VAT w wysokości 8%?



Wniosek ORD-IN 736 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2011 r. (data wpływu 12 grudnia 2011 r.) uzupełnionym o opłatę w dniu 12 marca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe - w zakresie stawki podatku dla czynności montażu wskazanych w pkt 1, 2, 5 i 6,
  • nieprawidłowe - w zakresie stawki podatku dla czynności montażu wskazanych pkt w 3 i 4.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla czynności montażu. Wniosek uzupełniono o opłatę w dniu 12 marca 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na produkcji okien z PCV oraz produkcji domów drewnianych w systemie szkieletowym. W związku z produkcją okien z profili PCV, Zainteresowany świadczy usługi remontowo-budowlane w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Świadczone usługi polegają na demontażu starej stolarki okiennej, montażu nowej stolarki okiennej, obróbkach murarsko-tynkarskich, uzupełnianiu ubytków powstałych po demontażu starej stolarki. Usługi powyższe świadczone są jako usługa kompleksowa - wszystkie wymienione czynności lub pojedyncze czynności, np.: montaż nowej stolarki okiennej bez demontażu starej i obróbek po montażu, w zależności od życzenia klienta.

Na potrzeby wykonania wyżej opisanych usług, Spółka produkuje stolarkę okienną oraz rolety zewnętrzne z zakupionych surowców lub gotowych komponentów do montażu.

Częścią składową stolarki okiennej są roletki wewnętrzne oraz moskitiery montowane na stałe do stolarki okiennej, stanowiące jej integralną część.

Wykonywanie usług można podzielić na:

  1. montaż stolarki okiennej, uzbrojonej w procesie produkcji stolarki w roletki i moskitiery jedna usługa montażu stolarki,
  2. montaż stolarki okiennej bez dodatkowego wyposażenia stolarki - bez roletek i moskitier,
  3. montaż roletek lub moskitier do wcześniej zamówionych usług montażu stolarki okiennej,
  4. montaż roletek lub moskitier do stolarki istniejącej w budynku, niemontowanej przez Spółkę - okna zostały wykonane przez innego zleceniobiorcę, a klient zamawia jedynie montaż roletek lub moskitier,
  5. montaż rolet zewnętrznych wraz ze stolarką okienną,
  6. montaż rolet zewnętrznych bez stolarki okiennej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Zainteresowanego usługi wymienione w pkt od 1 do 6 w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, opodatkowane są stawką VAT w wysokości 8%...

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie wykonywane usługi są to usługi budowlano-remontowe i w związku z powyższym, do wszystkich z nich ma on prawo zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Usługi montażu roletek oraz moskitier są integralną i montowaną na stałe częścią stolarki okiennej i stanowią część tak niezbędną jak na przykład klamka.

W związku z postępem techniki i udoskonalaniem oferowanych przez Spółkę usług i produktów, elementy takie jak roletki i moskitiery stają się oczywistą częścią składową.

Klient powinien mieć prawo do zamówienia opisanych wyżej usług w dwóch etapach, bez konsekwencji podwyższenia stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe - w zakresie stawki podatku dla czynności montażu wskazanych w pkt 1, 2, 5 i 6 oraz za nieprawidłowe w zakresie stawki podatku dla czynności montażu wskazanych w pkt 3 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2 -12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku w stosunku do niektórych czynności.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Przepis art. 41 ust. 12b ustawy stanowi, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca będący producentem okien z PCV oraz domów drewnianych w systemie szkieletowym, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy również usługi remontowo-budowlane w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym. Wykonywane czynności polegają na demontażu starej stolarki okiennej, montażu nowej stolarki okiennej, obróbce murarsko-tynkarskich, uzupełnianiu ubytków powstałych po demontażu starej stolarki. Usługi powyższe świadczone są jako usługa kompleksowa - wszystkie wymienione czynności lub pojedyncze czynności, np.: montaż nowej stolarki okiennej bez demontażu starej i obróbek po montażu, w zależności od życzenia klienta.

W związku z tym, że przepisy dotyczące podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „budowa”, „remont”, „modernizacja”, „termomodernizacja”, „przebudowa”, „roboty budowlane”, należy dokonać ich wykładni w oparciu o przepisy z innych dziedzin.

W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie - należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych - należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie - należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (…) (pkt 7a),
  • remoncie - należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).

W świetle art. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. Nr 223, poz. 1459), przez przedsięwzięcie termomodernizacyjne rozumie się przedsięwzięcie, którego przedmiotem jest:

  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.

Pojęcie „modernizacja” - według słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 474, kol. 2) - oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.

Modernizacja, podobnie jak w przypadku innych wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy czynności, powinna zatem dotyczyć elementów konstrukcyjnych obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wskazać należy, że z uwagi na to, iż obniżone stawki podatku mają charakter wyjątkowy, winny mieć zastosowanie do czynności wskazanych wprost przez ustawodawcę w ustawie o podatku od towarów i usług. Preferencyjna stawka podatku miała i ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania, czy montażu różnych towarów.

Należy zauważyć, iż sama usługa montażu czy też instalacja poszczególnych towarów nie może być traktowana jako czynność wymieniona w art. 41 ust. 12 ustawy. Dopiero w połączeniu z zespołem innych czynności, w wyniku których podnosi się bądź też przywraca poprzedni stan faktyczny czy wartość użytkową budynku lub lokalu, usługę taką można traktować jako czynność, o której mowa w ustawie.

Z przedstawionych informacji wynika, iż w zależności od życzenia klienta, Wnioskodawca wykonuje następujące czynności montażu:

  1. montaż stolarki okiennej, uzbrojonej w procesie produkcji stolarki w roletki i moskitiery jedna usługa montażu stolarki,
  2. montaż stolarki okiennej bez dodatkowego wyposażenia stolarki - bez roletek i moskitier,
  3. montaż roletek lub moskitier do wcześniej zamówionych usług montażu stolarki okiennej,
  4. montaż roletek lub moskitier do stolarki istniejącej w budynku, niemontowanej przez Spółkę - okna zostały wykonane przez innego zleceniobiorcę, a klient zamawia jedynie montaż roletek lub moskitier,
  5. montaż rolet zewnętrznych wraz ze stolarką okienną,
  6. montaż rolet zewnętrznych bez stolarki okiennej.

Na potrzeby wykonania wyżej opisanych usług, Spółka produkuje stolarkę okienną oraz rolety zewnętrzne z zakupionych surowców lub gotowych komponentów do montażu.

Odnosząc powołane przepisy do przedstawionego opisu sprawy, stwierdzić należy, że w przypadkach wykonywania przez Zainteresowanego czynności montażu w obiektach objętych społecznym programem mieszkaniowym, w sytuacjach, gdy wykonywane są one w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy, dla:

  1. montażu stolarki okiennej, uzbrojonej w procesie produkcji stolarki w roletki i moskitiery (jedna usługa montażu stolarki) - zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 8%,
  2. montażu stolarki okiennej bez dodatkowego wyposażenia stolarki - bez roletek i moskitier zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 8%,
  3. montażu roletek lub moskitier do wcześniej zamówionych usług montażu stolarki okiennej zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 23%,
  4. montażu roletek lub moskitier do stolarki istniejącej w budynku, niemontowanej przez Spółkę (okna zostały wykonane przez innego zleceniobiorcę, a klient zamawia jedynie montaż roletek lub moskitier) - zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 23%,
  5. montażu rolet zewnętrznych wraz ze stolarką okienną - zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 8%,
  6. montaż rolet zewnętrznych bez stolarki okiennej - zastosowanie ma stawka podatku w wysokości 8%.

Zaznaczyć należy, że w sytuacjach wskazanych powyżej w pkt 3 i 4, dotyczących montażu roletek lub moskitier, dla których właściwa stawka podatku wynosi 23%, czynności polegające na ich montażu są zaopatrywaniem obiektów (budynków, mieszkań) w elementy wyposażenia, a efekt wykonywanych prac nie staje się elementem konstrukcyjnym danego obiektu. Fakt trwałego przytwierdzenia roletek lub moskitier np. do stolarki okiennej, w przedmiotowych przypadkach pozostaje bez znaczenia, bowiem w wyniku mocowania nie następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku lub lokalu mieszkalnego.

Dodatkowo należy wskazać, iż obniżana do wysokości 8% stawka podatku ma zastosowanie w przedmiotowej sprawie do całości robót (koszt robocizny oraz materiału) przy założeniu, że Zainteresowany zawarł umowy na wykonanie usługi, bez wyodrębnienia poszczególnych elementów, które składają się na tą usługę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W niniejszej interpretacji rozstrzygnięto wniosek w stanie faktycznym w zakresie stawki podatku dla czynności montażu. Natomiast w zdarzeniu przyszłym w ww. zakresie wydana została interpretacja indywidualna z dnia 14 marca 2012 r. nr ILPP4/443-805/11-4/EWW.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj