Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-487/13-2/MW
z 10 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2013 r. (data wpływu 28 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa oraz terminu odliczenia podatku VAT w związku z zakupem praw za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca otrzymał fakturę
  • prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca otrzymał fakturę

jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 28 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa oraz terminu odliczenia podatku VAT w związku z zakupem praw za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca otrzymał fakturę
  • prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji VAT-7 za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca otrzymał fakturę

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) jest osobą prawną, polskim rezydentem podatkowym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT) w Polsce. Wnioskodawca należy do międzynarodowej grupy kapitałowej … (dalej: Grupa). Wnioskodawca planuje zakupić prawa własności intelektualnej, w szczególności prawa autorskie oraz prawa dotyczące znaków towarowych i wzorów przemysłowych.

Prawa autorskie są majątkowymi prawami autorskimi do utworów (np. majątkowe prawa autorskie do etykiet na butelki, do wzorów butelek, logotypów, materiałów reklamowych) w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (t.j. Dz. U. z 2006 r., Nr 90, poz. 631 ze zm.). Prawami dotyczącymi znaków towarowych są w szczególności prawa ochronne na znaki towarowe, o których mowa w artykule 121 ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej, (t.j. Dz. U. z 2003 r., Nr 119, poz. 1117 ze zm., dalej: Prawo własności przemysłowej), jak również prawa z rejestracji znaków towarowych, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1985 r. o znakach towarowych (Dz. U, Nr 5, poz. 17 ze zm.) w zw. z art. 315 ust. 1 ustawy Prawo własności przemysłowej, lub prawa z wniosków o udzielenie praw ochronnych na znaki towarowe, jak również inne prawa opisane poniżej. Prawami dotyczącymi wzorów przemysłowych jest w szczególności prawo z rejestracji wzoru przemysłowego (wzór dotyczący butelki), określone w artykule 105 ust. 1 Prawa własności przemysłowej. Przedmiotem transakcji będą również prawa dotyczące wspólnotowych znaków towarowych uzyskane w Unii Europejskiej lub inne prawa do znaków towarowych. Prawa będące przedmiotem transakcji zakupu określane są dalej łącznie jako: Prawa.

Obecnie właścicielem Praw jest … Sp. z o.o. spółka komandytowa (dalej: Spółka Komandytowa). Prawa zostały wniesione do Spółki Komandytowej w 2009 r. w drodze aportu przez Wnioskodawcę. Spółka Komandytowa wykorzystywała Prawa w prowadzonej działalności poprzez oddawanie Praw do używania w ramach Grupy na podstawie umowy licencji w zamian za wynagrodzenie. Wnioskodawca jest obecnie komandytariuszem Spółki Komandytowej.

Przed sprzedażą Praw, w związku z rozważanymi działaniami restrukturyzacyjnymi w ramach Grupy, planowane jest przekształcenie Spółki Komandytowej w spółkę komandytowo-akcyjną (dalej: Spółka Komandytowo-Akcyjna lub SKA). W wyniku przekształcenia wspólnicy Spółki Komandytowej, w tym Wnioskodawca, staną się wspólnikami Spółki Komandytowo-Akcyjnej. W szczególności, Wnioskodawca uzyska status akcjonariusza oraz będzie miał prawo do udziału w zyskach uzyskiwanych przez Spółkę Komandytowo-Akcyjną. Wnioskodawca będzie jedynym akcjonariuszem Spółki Komandytowo-Akcyjnej. Drugim wspólnikiem (komplementariuszem) w Spółce Komandytowo- Akcyjnej będzie inny podmiot z Grupy (spółka kapitałowa z siedzibą i miejscem zarządu na terytorium Polski), będący obecnie komplementariuszem Spółki Komandytowej.

Przeniesienie Praw będących przedmiotem sprzedaży nastąpi z momentem podpisania umowy sprzedaży ze Spółką Komandytowo-Akcyjną. Termin płatności z tytułu nabycia Praw zostanie ustalony przez strony w umowie.

Wnioskodawca nabędzie Prawa w momencie podpisania umowy i będzie je wykorzystywał w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej VAT (ogólnie produkcja i sprzedaż wyrobów spirytusowych oznaczonych poszczególnymi Prawami). Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości dalszej sprzedaży Praw.

W związku z nabyciem Praw Wnioskodawca otrzyma od sprzedającego fakturę VAT wskazującą cenę sprzedaży Praw oraz naliczony podatek VAT według stawki 23%. Faktura dokumentująca zbycie Praw zostanie wystawiona nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed terminem płatności określonym w umowie i na fakturze.

Po sprzedaży Spółka Komandytowo - Akcyjna będzie w dalszym ciągu zatrudniała pracowników, będzie stroną niektórych umów zawartych przez Spółkę Komandytową, oraz będzie świadczyła usługi dotyczące Praw na rzecz Wnioskodawcy (obsługa prawna, marketing).

Wnioskodawca wskazał ponadto, że w zależności od uwarunkowań biznesowych możliwe jest prowadzenie również dodatkowych czynności restrukturyzacyjnych wobec SKA w tym:

  1. zbycie akcji oraz całości praw i obowiązków komplementariusza w Spółce Komandytowo - Akcyjnej,
  2. likwidacja Spółki Komandytowo - Akcyjnej,
  3. połączenie Spółki Komandytowo - Akcyjnej z innym podmiotem, w tym Wnioskodawcą gdzie Wnioskodawca będzie spółką przejmującą, lub
  4. przekształcenie Spółki Komandytowo - Akcyjnej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością i połączenie z innym podmiotem, w tym potencjalnie Wnioskodawcą, gdzie Wnioskodawca będzie spółką przejmującą,
  5. lub też SKA może kontynuować działalność.

Powyższe działania restrukturyzacyjne (o ile wystąpią) nie będą miały wpływu na przebieg transakcji sprzedaży Praw (tj. ich skutki prawne będą miały miejsce już po jej dokonaniu). Wnioskodawca wspomina o nich jedynie w celu kompletności opisu zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT związanego z zakupem Praw (w zakresie, w jakim nabyte Prawa wykorzystywane będą w działalności opodatkowanej VAT Wnioskodawcy) w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma on fakturę VAT dokumentującą ww. zakup, wystawioną nie później niż z momentem powstania obowiązku podatkowego (terminem płatności wskazanym w umowie lub na fakturze) i nie wcześniej niż 30 dnia przed tym momentem?
  2. Czy w przypadku, gdy za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca otrzyma fakturę VAT dokumentującą zakup Praw, kwota podatku naliczonego VAT wykazanego przez podatnika w złożonej do urzędu skarbowego deklaracji VAT, obejmująca podatek naliczony VAT wynikający z tej faktury (w zakresie, w jakim nabyte Prawa wykorzystywane będą w działalności opodatkowane; VAT Wnioskodawcy) będzie wyższa od kwoty podatku należnego Wnioskodawcy wykazanej w tej deklaracji, zaś Wnioskodawca dokona w tym okresie czynności opodatkowanych na terytorium kraju, będzie przysługiwało mu prawo do zwrotu na rachunek bankowy nadwyżki naliczonego podatku w terminie 60 dni od dnia złożenia deklaracji VAT za ten okres do urzędu skarbowego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Wnioskodawca stoi na stanowisku, zgodnie z którym będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT związanego z zakupem Praw (z uwagi na fakt, że nabyte Prawa będą służyły działalności opodatkowanej VAT Wnioskodawcy) w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma on fakturę VAT dokumentującą ww. zakup, wystawioną nie później niż z momentem powstania obowiązku podatkowego (terminem płatności wskazanym w umowie lub na fakturze) i nie wcześniej niż 30 dnia przed tym momentem.

Zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 w zw. z art. 28l pkt 1) ustawy o VAT, moment powstania obowiązku podatkowego z usług sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw powstaje, z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze. Oznacza to, że moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu sprzedaży Praw określany jest przez datę dokonania przez Nabywcę płatności. Jeżeli jednak rozliczenie pomiędzy stronami nastąpiło w późniejszym terminie niż termin wynikający z umowy lub faktury - wówczas moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu zbycia Praw nastąpiłby w dacie upływu terminu płatności wskazanej w umowie lub na fakturze (w przypadku ewentualnej rozbieżności między tymi terminami, obowiązek podatkowy powstawałby w terminie wcześniejszym).

Jednocześnie, § 11 ust. 1 i 2 Rozporządzenia zawiera szczególne regulacje dotyczące momentu wysławienia faktury dokumentującej m.in. czynności, w przypadku których moment powstania obowiązku podatkowego określany jest zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy o VAT (tj. jak wskazano powyżej, również w przypadku sprzedaży Praw będącej przedmiotem niniejszego wniosku). Zgodnie z tymi regulacjami, faktura dokumentująca sprzedaż może być wystawiona nie później niż z chwilą, powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego (którym jest albo data otrzymania całości lub części zapłaty albo ustalony w umowie lub na fakturze termin płatności, w zależności które nastąpi wcześnie).

Z powyższych zasad wynika zatem możliwość wystawienia przez SKA faktury z tytułu sprzedaży Praw, a co za tym idzie możliwe jest otrzymanie przez Wnioskodawcę faktury przed terminem płatności (faktycznym czy też określonym w umowie lub na fakturze) z tytułu zakupu Praw.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem przypadków szczegółowo wskazanych w ustawie. Ustęp 2 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu stanowi, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z kolei, w myśl art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem przypadków wskazanych w ustawie.

Spółka pragnie zwrócić uwagę, że na podstawie art. 86 ust. 12a pkt 1) w zw. z art. 19 ust. 13 pkt 9) oraz art. 28l pkt 1 ustawy o VAT, do sprzedaży praw nie ma zastosowania art. 86 ust. 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku otrzymania faktury z tytułu nabycia towarów lub zakupu usług przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania tym towarem albo wykonania usługi.

Konsekwentnie, w zakresie w jakim Wnioskodawca będzie wykorzystywał Prawa do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT związanego z zakupem Praw w deklaracji za okres, w którym otrzyma fakturę VAT dokumentującą tę transakcję.

Ad. 2

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w przypadku, gdy za okres rozliczeniowy, w którym Wnioskodawca otrzyma fakturę VAT dokumentującą zakup Praw, kwota podatku naliczonego VAT (obejmująca, podatek naliczony VAT wynikający z faktury dokumentującej zakup Praw) wykazanego przez podatnika "w złożonym do urzędu skarbowego rozliczeniu będzie wyższa od kwoty podatku należnego, zaś Wnioskodawca dokona w tym okresie czynności opodatkowanych na terytorium kraju, będzie przysługiwało mu prawo do zwrotu na rachunek bankowy nadwyżki naliczonego podatku w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia za ten okres do urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w danym okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu na rachunek bankowy. Z kolei, zgodnie z art. 87 ust. 2 ustawy o VAT, zwrot różnicy podatku następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika, w sytuacji gdy zasadność zwrotu nie wymaga dodatkowego zweryfikowania.

Wobec braku szczególnych uregulowań w zakresie możliwości wystąpienia przez nabywcę usług o zwrot VAT w opisanej wyżej sytuacji, Wnioskodawca otrzymujący fakturę z tytułu zakupu Praw przed terminem płatności (i przed terminem płatności określonym w umowie lub na fakturze), uprawniony jest do wystąpienia z wnioskiem o zwrot VAT na rachunek na zasadach ogólnych. W szczególności, wobec prowadzenia przez Wnioskodawcę ciągłej działalności opodatkowanej VAT (produkcja i sprzedaż wyrobów spirytusowych) również w miesiącu, w którym zakupi Prawa, nie będzie miał tutaj zastosowania art. 87 ust. 5a ustawy o VAT (przewidujący wydłużony termin zwrotu w przypadku braku dokonania czynności podlegającej opodatkowaniu w okresie rozliczeniowym).

W konsekwencji, jeżeli w okresie, za który Wnioskodawca dokona odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup Praw, kwota podatku naliczonego Wnioskodawcy będzie wyższa od kwoty podatku należnego, zaś Wnioskodawca dokona w tym okresie czynności opodatkowanych VAT, będzie on uprawniony do uzyskania zwrotu takiej nadwyżki na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia do urzędu skarbowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Terminy, w których powstaje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego ustawodawca określił w art. 86 ust. 10-13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stosownie do postanowień art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Przepis art. 86 ust. 11 ustawy stanowi, że jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Ponadto podkreślić w tym miejscu należy, iż prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony uzależnione jest nie tylko od posiadanego dokumentu potwierdzającego transakcję zakupu towaru czy usługi, ale również od możliwości dysponowania towarem jak właściciel albo wykonania usługi.

Zgodnie z art. 86 ust. 12 ustawy, w przypadku otrzymania faktury, o której mowa w ust. 2 pkt 1 lit. a lub lit. c, przed nabyciem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel albo przed wykonaniem usługi, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje z chwilą nabycia prawa do rozporządzania towarem lub z chwilą wykonania usługi.

Jednakże w art. 86 ust. 12a ustawy postanowiono, iż przepisu ust. 12 nie stosuje się do przypadków, gdy:

  1. faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11,
  2. nabycie prawa do dysponowania towarem jak właściciel lub wykonanie usługi nastąpiło przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej, w której podatnik dokonał obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury.

Zatem zasady, o której mowa w art. 86 ust. 12 ustawy, nie stosuje się do przypadków, gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11 ustawy. Oznacza to, iż nabywca w przypadku otrzymania faktury przed zakończeniem świadczonej usługi, która dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11 ustawy ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w okresie rozliczeniowym, w którym powstał obowiązek podatkowy od tych czynności u sprzedawcy.

Ponadto należy wskazać, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują wiele sytuacji, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Zgodnie z przepisem art. 19 ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury nie później niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy).

Natomiast w myśl art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług, o których mowa w art. 28l pkt 1.

W art. 28l pkt 1 ustawy jest mowa o usługach w zakresie sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw.

Stosownie do art. 19 ust. 15 ustawy, w przypadkach określonych w ust. 10 oraz ust. 13 pkt 2-4 i 7-10, otrzymanie części zapłaty (ceny) lub części wkładu budowlanego i mieszkaniowego powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części.

Art. 106 ust. 1 ustawy określa, iż podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Zgodnie z art. 106 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:

  1. określi szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania;
  2. może określić wzory faktur dla wszystkich lub niektórych rodzajów czynności;
  3. może określić przypadki, w których faktury mogą być wystawiane przez inne podmioty niż wymienione w ust. 1 i 2, oraz szczegółowe zasady i warunki wystawiania faktur w takich przypadkach.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w powyższym przepisie, Minister Finansów wydał obowiązujące od dnia 1 kwietnia 2011 r. rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem, regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, fakturę wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny.

W myśl § 9 ust. 1 rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-5, § 10-12 i § 16 ust. 2.

Jak stanowi § 11 ust. 1 rozporządzenia, w przypadkach określonych w art. 19 ust. 10, ust. 13 pkt 1-4 i 7-11, ust. 16a i 16b ustawy, fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego.

Faktury, o których mowa w ust. 1, nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego (§ 11 ust. 1 ust. 2 rozporządzenia).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca planuje zakupić prawa własności intelektualnej, w szczególności prawa autorskie oraz prawa dotyczące znaków towarowych i wzorów przemysłowych. Przeniesienie Praw będących przedmiotem sprzedaży nastąpi z momentem podpisania umowy sprzedaży ze Spółką Komandytowo-Akcyjną. Termin płatności z tytułu nabycia Praw zostanie ustalony przez strony w umowie. Wnioskodawca nabędzie Prawa w momencie podpisania umowy i będzie je wykorzystywał w ramach prowadzonej działalności opodatkowanej VAT (ogólnie produkcja i sprzedaż wyrobów spirytusowych oznaczonych poszczególnymi Prawami). Wnioskodawca nie wyklucza w przyszłości dalszej sprzedaży Praw. W związku z nabyciem Praw Wnioskodawca otrzyma od sprzedającego fakturę VAT wskazującą cenę sprzedaży Praw oraz naliczony podatek VAT według stawki 23%. Faktura dokumentująca zbycie Praw zostanie wystawiona nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30 dnia przed terminem płatności określonym w umowie i na fakturze.

Z analizy przytoczonych wyżej przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę (art. 86 ust. 1 pkt 10 ustawy). Jest to zasada ogólna, dotycząca terminów odliczenia. Dotyczy ona podatku naliczonego od czynności dokonanych w obrocie krajowym, nie ma jednakże zastosowania, gdy fakturę otrzymano przed wykonaniem usługi lub przed nabyciem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, a także do tzw. szczególnych przypadków powstania obowiązku podatkowego, o których mowa w art. 19 ust. 13 pkt 1, 2, 4, 7, 9-11 ustawy. W sytuacji, gdy sprzedawca wystawi fakturę przed powstaniem obowiązku podatkowego, faktura taka nie uprawnia do odliczenia podatku naliczonego, dopóki u sprzedawcy nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu transakcji, której dotyczy faktura.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca planuje zakupić prawa własności intelektualnej, w szczególności prawa autorskie oraz prawa dotyczące znaków towarowych i wzorów przemysłowych, co zostanie udokumentowane fakturą VAT.

Mając na uwadze postanowienia art. 86 ust. 12a pkt 1 ustawy w związku z art. 19 ust. 13 pkt 9 i art. 28l pkt 1 ustawy (stanowiących, że przepisu art. 86 ust. 12 ustawy nie stosuje się do przypadków, gdy faktura dokumentuje czynności, od których obowiązek podatkowy powstał m.in. zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 9 ustawy) w sprawie nie znajdą zastosowania postanowienia art. 86 ust. 12 ustawy.

Zatem w niniejszej sprawie, aby podatnik - Wnioskodawca nabył prawo do odliczenia podatku VAT, musi powstać obowiązek podatkowy u sprzedawcy. Prawo do odliczenia powstaje, w myśl art. 86 ust. 12a pkt 1 ustawy, za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy od tej czynności u sprzedawcy, tj. wystawcy faktury (czyli w momencie otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze).

Należy wskazać, iż z § 11 ust. 1 i ust. 2 powołanego wyżej rozporządzenia wynika, iż faktura VAT dokumentująca opisane we wniosku usługi powinna zostać przez usługodawcę wystawiona nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego i nie wcześniej niż 30. dnia przed powstaniem tego obowiązku.

Zatem w przypadku, gdy Wnioskodawca otrzyma fakturę VAT dokumentującą zakup praw wystawioną przed całościowym wykonaniem usługi, a należność z niej wynikającą opłaci po jej otrzymaniu, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego za okres rozliczeniowy, w którym powstanie obowiązek podatkowy u sprzedawcy.

Reasumując, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT związanego z zakupem Praw (w zakresie, w jakim nabyte Prawa wykorzystywane będą w działalności opodatkowanej VAT Wnioskodawcy) w rozliczeniu za okres, w którym powstanie obowiązek podatkowy u sprzedawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego VAT związanego z zakupem ww. Praw (w zakresie, w jakim nabyte Prawa wykorzystywane będą w działalności opodatkowanej VAT Wnioskodawcy) w rozliczeniu za okres, w którym otrzyma on fakturę VAT dokumentującą ww. zakup, należało uznać za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W myśl art. 87 ust. 2 ustawy, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, lub na wskazany przez podatnika rachunek banku lub na rachunek spółdzielczej kasy oszczędnościowo – kredytowej, jako zabezpieczenie udzielanego przez ten bank lub przez tę kasę kredytu, na podstawie złożonego przez podatnika, do naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do złożenia deklaracji podatkowej, pisemnego, nieodwołalnego upoważnienia organu podatkowego, potwierdzonego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo – kredytową udzielających kredytu, do przekazania tego zwrotu. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Na podstawie zaś ust. 5a powołanego artykułu, w przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową, zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Stosownie do art. 86 ust. 19 ustawy, jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Z cytowanych wyżej przepisów można wywieść podstawowe warunki, od których ustawa o podatku od towarów i usług uzależnia przyznanie danemu podmiotowi prawa do zwrotu różnicy podatku od towarów i usług w omawianym trybie, a zatem:

  1. kwotę podatku naliczonego podatnik wykazał we właściwym terminie (okresie rozliczeniowym), określonym w art. 86 ust. 10-18 ustawy,
  2. w tym samym okresie rozliczeniowym podatnik wykazał kwotę podatku należnego, a kwota ta jest niższa od kwoty podatku naliczonego.

Jak wskazano wyżej, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem praw. Prawo to będzie przysługiwało w rozliczeniu za okres, w którym powstanie obowiązek podatkowy u sprzedawcy. Zatem jeśli w tym samym okresie rozliczeniowym Wnioskodawca dokona czynności opodatkowanych na terytorium kraju, wykaże kwotę podatku należnego i kwota ta będzie niższa od kwoty podatku naliczonego, będzie uprawniony do uzyskania zwrotu nadwyżki podatku na rachunek bankowy w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia do urzędu skarbowego.

Zatem prawo do ww. zwrotu będzie przysługiwało Wnioskodawcy w rozliczeniu za okres, kiedy będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup praw (tj. za okres, w którym u dostawcy powstania obowiązek podatkowy), a nie w rozliczeniu za okres, kiedy Wnioskodawca otrzyma fakturę).

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie, należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytań) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniami - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj