Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-430/13-8/RG
z 10 września 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 13 czerwca 2013 r.), uzupełnionym pismami z dnia 21 sierpnia 2013 r. (data wpływu 23 sierpnia 2013 r.) i z dnia 3 września 2013 r. (data wpływu 5 września 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania dostawy nieruchomości zabudowanej.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 21 sierpnia 2013 r. i 3 września 2013 r. o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego oraz jednoznaczne wskazanie zakresu pytania.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniach wniosku).

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Gmina jest właścicielem nieruchomości zabudowanych budynkiem murowanym dwukondygnacyjnym położonym na działkach nr … o powierzchni 700 m2 i nr … o powierzchni 900 m2.

Gmina była w posiadaniu działki nr … o pow. 900 m2, natomiast nabyła prawo użytkowania wieczystego działki gruntu o pow. 700 m2 wraz z prawem własności budynku (akt notarialny nr … z dnia 24 listopada 2009 r.).

Na obu działkach usytuowany jest jeden budynek murowany dwukondygnacyjny. Nieruchomość dotychczas nie była użytkowana (pustostan), nie ponoszono wydatków na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, budynek nie był wykorzystywany do czynności opodatkowanych, w związku z powyższym Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Gmina zamierza sprzedać powyższą nieruchomość nie naliczając podatku VAT, stosując zwolnienie w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Budynek będący przedmiotem wniosku znajduje się na działce … i … .

Działka … stanowiła nieruchomość zabudowaną przed nabyciem działki … z budynkiem. Działki o nr … i … stanowią nieruchomość zabudowaną od 1978 r. Budynek znajdujący się na działce … i … został wybudowany w 1978 r. przez ówczesnych użytkowników Gminną Spółdzielnię „…” w … i … w … . W 1995 r. Gmina nabyła prawo użytkowania wieczystego działki zabudowanej o nr …, natomiast w 2009 r. nabyła prawo użytkowania wieczystego działki zabudowanej o nr … .

Od chwili nabycia budynku przez Gminę nie poniesiono żadnych nakładów na jego ulepszenie czy rozbudowę jak również nie użytkowano budynku, przez cały ten okres był nieużytkowany (pustostan). Od dnia nabycia budynek nie był rozbudowany ani też remontowany, nie jest oddany do użytkowania. Budynek jest trwale związany z gruntem i nie stanowi budowli w rozumieniu ustawy Prawo Budowlane. Budynek od daty zakupu nie był oddany do użytkowania. Budynek stanowi pustostan. Budynek od chwili nabycia nie był oddany do używania, w związku z powyższym nie miało miejsca pierwsze zasiedlenie, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie miało miejsca pierwsze zasiedlenie. Gminie, w związku z nabyciem przedmiotowego budynku nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie budynku w związku z powyższym nie miała prawa do odliczeń podatku od towarów i usług. Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie i nie wykorzystywała budynku do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedmiotem wniosku są działki nr … i … . Budynek będący przedmiotem dostawy jest posadowiony na dwóch działkach o numerach: … i … .

Sposób nabycia działek:

  1. Gmina przed datą nabycia użytkowania wieczystego od Gminnej Spółdzielni „…” była już właścicielem tej nieruchomości, wobec czego właściciel nieruchomości (Gmina) nabywając Aktem notarialnym Nr … z dnia 7 stycznia 1997 r. użytkowanie wieczyste działki nr … o powierzchni 900 m2 zniosła to prawo do tej nieruchomości Gminnej Spółdzielni „…” w … .
  2. Akt notarialny Nr … z dnia 24 listopada 2009 r. Gmina nabyła na własność od …, z siedzibą działkę nr … o powierzchni 700 m2 (umowa sprzedaży).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku.

Czy Gmina sprzedając nieruchomość zabudowaną (budynek), położoną na działkach nr … i … zachowuje prawo do zwolnienia nieruchomości z podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, nieruchomość, którą Gmina zamierza sprzedać kwalifikuje się do zwolnienia od podatku VAT.

Uzasadnienie:

  • Gmina była w posiadaniu jednej działki natomiast nabyła prawo użytkowania wieczystego do drugiej części nieruchomości 2009 r.,
  • nieruchomość została nabyta przez Gminę jako obiekt używany (bez podatku) w ramach kompensaty za zaległości podatkowe,
  • nieruchomość nie była wykorzystywana do działalności, od nieruchomości nie odliczono podatku VAT,
  • nie ponoszono wydatków na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku również dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Warunku, o którym mowa w 43 ust. 1 pkt 10a lit. b – stosownie do art. 43 ust. 7a – nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Sprzedaż może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy jednakże w sytuacji, gdy spełnione będą łącznie dwa warunki występujące w tym artykule, tj. sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków i budowli oraz sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina jest właścicielem nieruchomości zabudowanych budynkiem murowanym dwukondygnacyjnym położonym na działkach nr … o powierzchni 700 m2 i nr … o powierzchni 900 m2. Zainteresowany zamierza sprzedać powyższą nieruchomość.

Gmina była w posiadaniu działki nr … o pow. 900 m2, natomiast nabyła prawo użytkowania wieczystego działki gruntu o pow. 700 m2 wraz z prawem własności budynku (akt notarialny nr … z dnia 24 listopada 2009 r.). Na obu działkach usytuowany jest jeden budynek murowany dwukondygnacyjny. Nieruchomość dotychczas nie była użytkowana (pustostan), nie ponoszono wydatków na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, budynek nie był wykorzystywany do czynności opodatkowanych w związku z powyższym Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Budynek będący przedmiotem wniosku znajduje się na działce … i …. Działka … stanowiła nieruchomość zabudowaną przed nabyciem działki … z budynkiem. Działki o nr … i … stanowią nieruchomość zabudowaną od 1978 r. Budynek znajdujący się na działce … i … został wybudowany w 1978 r. przez ówczesnych użytkowników Gminną Spółdzielnię „…” w … i … . W 1995 r. Gmina nabyła prawo użytkowania wieczystego działki zabudowanej o nr …, natomiast w 2009 r. nabyła prawo użytkowania wieczystego działki zabudowanej o nr … .

Od chwili nabycia budynku przez Gminę nie poniesiono żadnych nakładów na jego ulepszenie czy rozbudowę jak również nie użytkowano budynku, przez cały ten okres był nieużytkowany (pustostan). Od dnia nabycia budynek nie był rozbudowany ani też remontowany, nie jest oddany do użytkowania. Budynek jest trwale związany z gruntem i nie stanowi budowli w rozumieniu ustawy Prawo Budowlane. Budynek od daty zakupu nie był oddany do użytkowania. Budynek stanowi pustostan. Nie miało miejsca pierwsze zasiedlenie. Gminie w związku z nabyciem przedmiotowego budynku nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie budynku w związku z powyższym nie miała prawa do odliczeń podatku od towarów i usług. Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie i nie wykorzystywała budynku do wykonywania czynności opodatkowanych. Przedmiotem wniosku są działki nr … i … . Budynek będący przedmiotem dostawy jest posadowiony na dwóch działkach o numerach: … i … .

Sposób nabycia działek:

  1. Gmina przed datą nabycia użytkowania wieczystego od Gminnej Spółdzielni „…” była już właścicielem tej nieruchomości, wobec czego właściciel nieruchomości (Gmina) nabywając Aktem notarialnym Nr … z dnia 7 stycznia 1997 r. użytkowanie wieczyste działki nr … o powierzchni 900 m2 zniosła to prawo do tej nieruchomości Gminnej Spółdzielni „…” w … .
  2. Akt notarialny Nr … z dnia 24 listopada 2009 r. Gmina nabyła na własność od …, z siedzibą działkę nr … o powierzchni 700 m2 (umowa sprzedaży).

Biorąc pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę opis zdarzenia przyszłego oraz przedstawione przepisy prawa, w celu ustalenia czy dostawa budynku może korzystać ze zwolnienia, koniecznym jest zbadanie przesłanek określonych przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Dostawa budynku aby mogła korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nie może być dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą tego budynku lub części nie może upłynąć okres krótszy niż 2 lata.

Aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do wydania budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt lub jego część zostanie sprzedany lub np. oddany w najem, dzierżawę. Zarówno sprzedaż, jak i najem, dzierżawa są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem, należy uznać za pierwsze zasiedlenie także moment oddania budynku do użytkowania pierwszemu najemcy.

Mając na uwadze treść powołanych przepisów oraz przedstawione zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że dostawa nieruchomości zabudowanej budynkiem położonym na działkach nr … i … nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jednakże mając na uwadze okoliczność, iż w związku z nabyciem przedmiotowego budynku Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, jak również Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie budynku w związku z powyższym nie miała prawa do odliczeń podatku od towarów i usług i nie wykorzystywała budynku do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym przedmiotowa dostawa budynku położonego na działkach nr … nr … będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ Wnioskodawca spełni łącznie przesłanki wymienione w lit. a i b tego przepisu.

Zgodnie z dyspozycją art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy dostawie budynków, budowli lub ich części dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony. Natomiast jeśli dostawa budynków podlega opodatkowaniu również dostawa gruntów będzie podlegała opodatkowaniu. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem.

Zatem, skoro dla dostawy budynku posadowionego na wymienionych we wniosku działkach nr … i … zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT, to również dostawa gruntu, z którym trwale związany jest ww. budynek będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT.

W związku z powyższym dostawa działek nr … i …, na których posadowiony jest budynek murowany dwukondygnacyjny, będący przedmiotem wniosku będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT.

Reasumując, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości, zabudowanej budynkiem murowanym dwukondygnacyjnym na działkach nr … i nr … będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, stanowisko Wnioskodawcy, iż dostawa przedmiotowej nieruchomości zabudowanej będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj