Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-985/11/ENB
z 30 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-985/11/ENB
Data
2012.01.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
działki rolne
gospodarstwo rolne
grunty rolne
sprzedaż nieruchomości
źródła przychodu


Istota interpretacji
Czy sprzedaż działek nabytych w 1979r. podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2011 r. (data wpływu 31 października 2011 r.) uzupełnionym pismem w dniu 5 stycznia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 31 października 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 5 stycznia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości.


We wniosku tym i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest właścicielem niewielkiej ilości gruntów rolnych o powierzchni 3,7921 ha. Gospodarstwo zostało przekazane Wnioskodawcy przez rodziców w 1979 r. W ubiegłym roku Wnioskodawca wystąpił do Prezydenta Miasta o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie osiedla budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z infrastrukturą techniczną. Prawomocną decyzją o warunkach zabudowy Prezydent Miasta ustalił warunki zabudowy dla przedmiotowej inwestycji. W związku z uzyskaniem warunków zabudowy dla osiedla domków jednorodzinnych, zgodnie z którymi każdy budynek powinien dysponować terenem o wielkości nie mniejszej niż 1000 m2, Wnioskodawca zamierza sprzedawać wydzielone działki pod zabudowę mieszkalną jednorodzinną. Na dzień dzisiejszy jest trzech potencjalnych kupców, zainteresowanych zakupem terenu pod zabudowę mieszkalną jednorodzinną. Działki które Wnioskodawca zamierza sprzedać nabył w 1979 r. w drodze darowizny, w celu prowadzenia gospodarstwa rolnego. Od chwili nabycia grunty rolne przeznaczone były pod uprawę zbóż: żyta, pszenicy, łubinu i jęczmienia. Rodzina Wnioskodawcy utrzymuje się z uprawy gruntów rolnych.

Wcześniej Wnioskodawca dzierżawił grunty rolne od Gminy Miasta E., a obecnie dzierżawi grunty rolne pochodzące z byłego PGR. Agencja Nieruchomości Rolnych pismem z dnia 15 września 2011 r. poinformowała Wnioskodawcę, że umowa dzierżawy wygasa i w związku z tym dzierżawiona nieruchomość przeznaczona jest na sprzedaż. Jako wieloletniemu dzierżawcy, Wnioskodawcy przysługuje prawo pierwokupu, z którego zamierza skorzystać, bowiem chce nadal te grunty uprawiać. Wnioskodawca nie posiada jednak środków, aby móc zakupić te grunty i na ich wykup zamierza przeznaczyć środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży nieruchomości, dla której uzyskał warunki zabudowy. Ponadto Wnioskodawca część środków zmierza przeznaczyć na remont domu oraz budynków gospodarczych, bowiem wymagają one kapitalnego remontu.

Wnioskodawca nie nabywał innych nieruchomości z zamiarem odsprzedaży, ani też nie zbywał innych nieruchomości. Zbył jednakże część gruntów nabytych w 1979 r. w drodze darowizny, w celu spłaty kredytu.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


Czy w związku z planowaną sprzedażą Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, przychód uzyskany ze sprzedaży całości lub części nieruchomości, które wchodziłyby w skład gospodarstwa rolnego będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych w sytuacji gdy środki ze sprzedaży tej nieruchomości będą przeznaczone na modernizację gospodarstwa rolnego i zakup nieruchomości rolnych w celu powiększenia gospodarstwa rolnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a) – c) – przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


W świetle powyższego, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest właścicielem niewielkiej ilości gruntów rolnych o powierzchni 3,7921 ha. Gospodarstwo zostało przekazane Wnioskodawcy przez rodziców w 1979 r. W ubiegłym roku Wnioskodawca wystąpił do Prezydenta Miasta o ustalenie warunków zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie osiedla budynków mieszkalnych jednorodzinnych wraz z infrastrukturą techniczną. Prawomocną decyzją o warunkach zabudowy Prezydent Miasta ustalił warunki zabudowy dla przedmiotowej inwestycji. W związku z uzyskaniem warunków zabudowy dla osiedla domków jednorodzinnych, zgodnie z którymi każdy budynek powinien dysponować terenem o wielkości nie mniejszej niż 1000 m2, Wnioskodawca zamierza sprzedawać wydzielone działki pod zabudowę mieszkalną jednorodzinną. Na dzień dzisiejszy jest trzech potencjalnych kupców, zainteresowanych zakupem terenu pod zabudowę mieszkalną jednorodzinną. Działki które Wnioskodawca zamierza sprzedać, nabył w 1979 r. w drodze darowizny, w celu prowadzenia gospodarstwa rolnego. Od chwili nabycia grunty rolne przeznaczone były pod uprawę zbóż: żyta, pszenicy, łubinu i jęczmienia. Rodzina Wnioskodawcy utrzymuje się z uprawy gruntów rolnych.

Wcześniej Wnioskodawca dzierżawił grunty rolne od Gminy Miasta E., a obecnie dzierżawi grunty rolne pochodzące z byłego PGR. Agencja Nieruchomości Rolnych pismem z dnia 15 września 2011 r. poinformowała Wnioskodawcę, że umowa dzierżawy wygasa i w związku z tym dzierżawiona nieruchomość przeznaczona jest na sprzedaż. Jako wieloletniemu dzierżawcy, Wnioskodawcy przysługuje prawo pierwokupu, z którego zamierza skorzystać, bowiem chce nadal te grunty uprawiać. Wnioskodawca nie posiada jednak środków, aby móc zakupić te grunty i na ich wykup zamierza przeznaczyć środki pieniężne uzyskane ze sprzedaży nieruchomości, dla której uzyskał warunki zabudowy. Ponadto Wnioskodawca część środków zmierza przeznaczyć na remont domu oraz budynków gospodarczych, bowiem wymagają one kapitalnego remontu.

Wnioskodawca nie nabywał innych nieruchomości z zamiarem odsprzedaży, ani też nie zbywał innych nieruchomości. Zbył jednakże część gruntów nabytych w 1979 r. w drodze darowizny, w celu spłaty kredytu.

Analizując czy sprzedaż nieruchomości stanowi źródło przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy sprzedaż ta nie nastąpi w wykonywaniu działalności gospodarczej, zdefiniowanej w art. 5a ust. 1 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Zgodnie z tym przepisem - ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Zatem pojęcie działalności gospodarczej charakteryzuje się między innymi prowadzeniem tej działalności w celach zarobkowych, prowadzeniem działalności na własny rachunek, jej zorganizowaniem i ciągłością – zawodowym charakterem, uczestnictwem w obrocie gospodarczym. Ponadto przy ocenie zakresu pojęcia działalności gospodarczej nie można abstrahować od zamiaru podmiotu podejmującego poszczególne czynności.


W świetle powyższego uznać należy, iż działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności, czy też jej rodziny.

Zatem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

W konsekwencji, w oparciu o okoliczności przedstawione przez Wnioskodawcę, a w szczególności fakt, iż przedmiotowa nieruchomość została nabyta w 1979 r. w drodze darowizny od rodziców, wyłącznie w celu prowadzenia gospodarstwa rolnego i była wykorzystywana w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności rolniczej stwierdzić należy, iż sprzedaż wydzielonych z niej działek nie będzie stanowiła źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, bowiem zostanie dokonana po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości.

Wobec powyższego przychód uzyskany z tego tytułu, nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Zatem za nieprawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym przychód uzyskany ze sprzedaży będzie podlegał zwolnieniu od podatku dochodowego w związku z przeznaczeniem go na modernizację gospodarstwa rolnego i zakup nieruchomości rolnych w celu powiększenia gospodarstwa.

Przy czym należy zastrzec, iż rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest ustalanie, czy sprzedaż działek wypełnia znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, bowiem stanowi to domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj