Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-351/13-2/LK
z 17 lipca 2013 r.

 

Zmieniona przez interpretację nr PT8/033/257/853/13/WCX/14/RD-76401 w trakcie porządkowania

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23.04.2013 r. (data wpływu 25.04.2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego wystawienia faktury zbiorczej z tytułu realizacji określonych transakcji dostaw towarów/ świadczenia usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.04.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego wystawienia faktury zbiorczej z tytułu realizacji określonych transakcji dostaw towarów/ świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka S.A. (dalej również „Spółka” lub „Wnioskodawca”) w ramach prowadzonej działalności niejednokrotnie dokonuje w poszczególnych dniach miesiąca serii wielu transakcji (dostaw towarów oraz/bądź sprzedaży usług) z konkretnymi kontrahentami. Realizowane transakcje nie mają charakteru sprzedaży ciągłej. Przedmiotową sytuację obrazuje przedstawiony poniżej przykład:

W miesiącu lutym 2013 r. Wnioskodawca dokonał następujących dostaw/ świadczenia usług na rzecz kontrahenta Jana Kowalskiego (osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą):

  • 1.02 — dostawa 100 szt. towarów „X”,
  • 1.02 — realizacja usługi transportowej,
  • 15.02—sprzedaż usługi pocztowej - znaczków pocztowych o nominale 1,55 zł,
  • 25.02 - dostawa 50 szt. towarów „Y”,

Biorąc pod uwagę obowiązującą od 1 stycznia br., nowelizację regulacji prawnych dotyczących fakturowania, Wnioskodawca zamierza dokumentować tego rodzaju zdarzenia zbiorczymi fakturami — wystawianymi w trybie przewidzianym w § 9 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm, dalej również „rozporządzenie MF”).

W związku z powyższym pojawiły się wątpliwości w zakresie sposobu prezentacji w w/w fakturach danych przewidzianych w § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia MF tj. daty dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w fakturach zbiorczych wystawianych w trybie przewidzianym w § 9 ust. 3 rozporządzenia MF, z uwagi na wymogi przewidziane w § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia MF, możliwe jest wskazanie wyłącznie daty ostatniej z transakcji dokumentowanej fakturą, bez szczegółowego specyfikowania dat poszczególnych zdarzeń (dostaw towarów/ świadczenia usług)...

Zdaniem Wnioskodawcy: zgodnie § 9 ust. 3 rozporządzenia MF, faktura może dokumentować kilka odrębnych dostaw towarów lub usług dokonanych w trakcie miesiąca, jeżeli zostanie wystawiona nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym wydano towar lub wykonano usługę.

Jednocześnie przepisy rozporządzenia MF, zawierają szczegółowe wymogi w zakresie informacji, które bezwzględnie powinny być prezentowane w fakturze.

Zgodnie z obowiązującym przepisami faktura powinna zawierać m.in.

  • datę jej wystawienia (§ 5 ust. 1 pkt 1),
  • datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi o ile różni się ona od daty wystawienia faktury (§ 5 ust. 1 pkt 6),
  • w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym, podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży (§ 5 ust. 1 pkt 6),

Brzmienie aktualnych przepisów przewiduje, iż jeżeli sprzedaż (dostawa towarów / świadczenie usług) nie ma charakteru ciągłego, faktura powinna bezwzględnie zwierać daję dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi (zakładając, iż daty te są różne od daty wystawienia faktury).

W przypadku sprzedaży nie mającej charakteru ciągłego, do końca 2012 r. faktura, co do zasady, musiała zawierać datę sprzedaży (czyli dzień wykonania usługi, dokonania dostawy towaru). Natomiast po 1 stycznia 2013 r. prawodawca przy definiowaniu dat, które powinny znaleźć się w fakturze dokumentującej dostawę towarów dokonał wyraźnego rozróżnienia dat tj. w fakturze takiej podatnik obowiązany jest wskazać - datę dokonania dostawy towarów lub datę zakończenia dostawy. W przypadku zaś dokumentowania świadczenia usług faktura powinna zawierać datę wykonania usługi.

Prezentowana zmiana, jest zdaniem Wnioskodawcy wynikiem wprowadzenia możliwości udokumentowania jedną fakturą VAT kilku dostaw/usług wykonanych w jednym miesiącu, które razem nie składają się na pojęcie sprzedaży ciągłej. W sytuacji zatem, gdy sprzedawca dokona kilku/kilkunastu transakcji (dostaw towarów / świadczenia usług) w miesiącu, które będzie chciał udokumentować jedną fakturą, wówczas biorąc pod uwagę wymóg przewidziany w § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia MF, w polu „data sprzedaży” winien wskazać datę ostatniej transakcji. Biorąc po uwagę przykład zaprezentowany w stanie faktycznym, będzie to 25.02.2013 r.

Biorąc pod uwagę brzmienie aktualnych przepisów, za prawidłowe należy uznać podejście, zgodnie z którymi w fakturach zbiorczych dokumentujących szereg dostaw lub świadczeń, należy jako datę zakończenia dostawy/wykonania usługi wskazać datę realizacji ostatniego zdarzenia (ostatniej z transakcji dokumentowanej fakturą).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary, według art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Art. 8 ust. 1 ustawy stanowi, iż każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Obowiązek podatkowy, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 19 ust. 4 ustawy o VAT).

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, iż podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Ogólna zasada wynikająca z ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, iż obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru, wykonania usługi lub wystawienia faktury VAT (pod warunkiem, że została wystawiona do 7. dnia od wykonania usługi).

Jednakże, od tej zasady ustawodawca określił szereg wyjątków, ustalających w sposób odmienny moment powstania obowiązku podatkowego (uzależniony np.: od formy wydania towaru, rodzaju transakcji, otrzymania zapłaty itp.).

I tak, jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części (art. 19 ust. 11 ustawy).

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury

Kwestie dotyczące wystawiania faktur regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 ze zm.).

Fakturę wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny - § 4 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2013 r..

W myśl § 5 ust. 1 cytowanego rozporządzenia, faktura powinna zawierać:

  1. datę jej wystawienia;
  2. kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem.

W myśl § 9 ust. 1 fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-5, § 10-12 i § 16 ust. 2.

Stosownie do § 9 ust. 2 w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym, jeżeli podatnik określa w fakturze wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż 7. dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

Faktura może dokumentować kilka odrębnych dostaw towarów lub usług dokonanych w trakcie miesiąca, jeżeli zostanie wystawiona nie później niż ostatniego dnia miesiąca, w którym wydano towar lub wykonano usługę (§ 9 ust. 3 rozporządzenia). przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności niejednokrotnie dokonuje w poszczególnych dniach miesiąca serii wielu transakcji (dostaw towarów oraz/bądź sprzedaży usług) z konkretnymi kontrahentami. Realizowane transakcje nie mają charakteru sprzedaży ciągłej. Biorąc pod uwagę obowiązującą od 1 stycznia br., nowelizację regulacji prawnych dotyczących fakturowania, Wnioskodawca zamierza dokumentować tego rodzaju zdarzenia zbiorczymi fakturami — wystawianymi w trybie przewidzianym w § 9 ust. 3 rozporządzenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy w fakturach zbiorczych wystawianych w trybie przewidzianym w § 9 ust. 3 rozporządzenia MF, z uwagi na wymogi przewidziane w § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia MF, możliwe jest wskazanie wyłącznie daty ostatniej z transakcji dokumentowanej fakturą, bez szczegółowego specyfikowania dat poszczególnych zdarzeń (dostaw towarów/ świadczenia usług)...

Analizując powyższe stwierdzić należy, iż ust. 3 § 9 rozporządzenia wprowadza możliwość wystawienia zbiorczych faktur dokumentujących transakcje dokonane w trakcie miesiąca kalendarzowego niemające charakteru sprzedaży ciągłej. W takim przypadku faktura musi być wystawiona najpóźniej ostatniego dnia tego miesiąca, w którym miały miejsce dostawy towarów lub były świadczone usługi. Faktura ta winna być wystawiona zgodnie z wymogami określonymi w § 5 powołanego wyżej rozporządzenia, w tym w szczególności § 5 ust. 1 pkt 6 tj. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury.

Zatem biorąc powyższe pod uwagę Wnioskodawca począwszy od miesiąca stycznia 2013 r. ma prawo do prawo dokumentowania raz w miesiącu dla poszczególnego kontrahenta dostaw towarów lub świadczenia usług fakturą zbiorczą. Wystawiona faktura powinna spełniać wymogi określone w § 5 powołanego wyżej rozporządzenia, w tym w szczególności § 5 ust. 1 pkt 6 tj. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż możliwe jest wskazanie wyłącznie daty ostatniej z transakcji dokumentowanej fakturą, bez szczegółowego specyfikowania dat poszczególnych zdarzeń (dostaw towarów/ świadczenia usług) należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj