Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-31/13-2/TW
z 13 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2013 r. (data wpływu 21 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nawęglacza antracytowego o kodzie CN 2701, przeznaczonego do celów innych niż opałowe – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie nawęglacza antracytowego o kodzie CN 2701, przeznaczonego do celów innych niż opałowe.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej również Spółka) jest przedsiębiorstwem zajmującym się produkcją maszyn i urządzeń dla sektora górniczego. Spółka wytwarza również sprzęt stosowany w systemach przeładunkowych, zespołach transportowych, skalnictwie, kopalniach odkrywkowych. Spółka jest także znaczącym producentem przenośników, odlewów staliwnych i żeliwnych oraz producentem obudów kotwowych.

Spółka oferuje również możliwość zaprojektowania wytworzenia maszyn i urządzeń w ilościach jednostkowych, dostosowanych do indywidualnego zapotrzebowania klienta. Jednym z nowych kierunków działalności Spółki jest świadczenie usług remontowych, inwestycyjnych (w tym modernizacyjnych) i utrzymania ruchu. W ramach posiadanych kompetencji i zasobów Spółka oferuje realizację inwestycji - w branżach konstrukcyjnej, mechanicznej, elektrycznej, budowlanej, realizacje remontów i napraw, utrzymanie ruchu, serwisów naprawczych, realizację usług doraźnych, usługi ustawiania, diagnostyki, serwisu i montażu urządzeń.

Drugim nowym kierunkiem działalności Spółki jest wykonywanie szerokiego zakresu robót górniczych pod ziemią. Spółka świadczy m.in. usługi zabudowy przenośników, rozdzielni elektrycznych, rurociągów, roboty budowlane, przybierkowe i chodnikowe oraz usługi transportowe.

Spółka nabywa od Zakładu Wielobranżowego „B” (dalej Zakład Wielobranżowy) nawęglacz antracytowy o kodzie CN 2701, którego zakup potwierdzany jest fakturą VAT wraz z dokumentem dostawy oraz prowadzona jest dokumentacja i ewidencja niezbędna przy zakupie wyrobów objętych zwolnieniem z akcyzy. Spółka korzysta bowiem ze zwolnienia od akcyzy dotyczącego zużycia wyrobów węglowych w procesach metalurgicznych (art. 31a ust. 2 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym).

Zgodnie z ustawą o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), wyrobami węglowymi są wyroby energetyczne określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 cytowanej powyżej ustawy. Warunkiem ww. zwolnienia jest jednak, zgodnie z literalnym brzmieniem art. 31a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z wyłączeniem podmiotów, o których mowa w ust. 2 pkt 3 (gospodarstwa domowe i in). Należy podkreślić, iż cytowany wyżej przepis, dotyczący obowiązku prowadzenia ewidencji, warunkuje możliwość skorzystania ze zwolnienia z akcyzy. W razie braku takiej ewidencji wspomniane zużycie wyrobów węglowych podlegałoby opodatkowaniu.

Nadmienić należy, iż zgodnie z § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz. U. z 2013 r., poz. 212), Spółka korzysta ze zwolnienia od akcyzy również przy zakupie olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN 2710 1971-83 i 2710 19087-99 przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Również i w tym przypadku warunkiem ww. zwolnienia jest prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych zużywanych do celów zwolnionych.

W dniu 1 marca 2013 r. została wydana na wniosek dostawcy, interpretacja indywidualna nr IBPP4/443-561/12/LG stwierdzająca, iż wszystkie wyroby (w tym nabywany przez Spółkę nawęglacz antracytowy) sprzedawane przez Zakład Wielobranżowy nie są wyrobami węglowymi podlegającymi opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, a zatem nie podlegają przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

Zakład Wielobranżowy jest producentem i dostawcą nawęglaczy, pyłów węglowych i koksowych wykorzystywanych do produkcji żeliwa i staliwa w odlewniach żeliwa i staliwa (hutach). Produkty węglowe Zakładu Wielobranżowego wytwarzane są w różnym składzie procentowym z węgla (CN 2701) i koksu (CN 2704) i stosowane w odlewniach i hutach w celu podniesienia zawartości węgla (w różnej postaci) w produkowanych odlewach. Wyroby węglowe, będące u dostawcy Spółki surowcami, nie służą u niego celom opałowym, jak również sprzedawane przez niego wyroby gotowe nie są wykorzystywane u jego odbiorców do celów opałowych w procesach metalurgicznych. W miesiącu kwietniu br. wpłynęła do Spółki faktura wystawiona przez Zakład Wielobranżowy, dotycząca nabycia w miesiącu marcu nawęglacza antracytowego. Zgodnie z ww. interpretacją indywidualną, dostawca nie wystawił do faktury zakupu dokumentu dostawy (i nie będzie już wystawiał). Faktura została zaksięgowana a towar został przyjęty na stan magazynowy w miesiącu marcu.

Powołując się przy okazji na rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 lutego 2013 r. w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego, mocą tego rozporządzenia od dnia 1 marca 2013 r. odstąpiono od obowiązku dołączania do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy (zwolnienie jest zachowane pomimo braku obowiązku dołączania tego dokumentu), jeśli wyroby węglowe są przemieszczane w ilości nieprzekraczającej 200 kg jednorazowo, w przypadku:

  1. sprzedaży na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy,
  2. nabycia wewnątrzwspólnotowego przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy,
  3. importu przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy.

Reasumując, aktualnie w sytuacji, gdy pośredniczący podmiot węglowy sprzedaje wyroby węglowe w ilości nieprzekraczającej 200 kg jednorazowo - podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy (czyli np. Spółce), nie ma obowiązku dołączania dokumentu dostawy na podstawie wspomnianego rozporządzenia z dnia 8 lutego 2013 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w związku z opisanym powyżej stanem faktycznym, można uznać, iż nabywany przez Spółkę nawęglacz antracytowy o kodzie CN 2701, przeznaczony do celów innych niż opałowe (tj. do procesów metalurgicznych) nie stanowi wyrobu węglowego, a tym samym nie podlega w ogóle przepisom ustawy o podatku akcyzowym, a w konsekwencji czy Spółka ma obowiązek prowadzenia ewidencji w zakresie wyrobów węglowych, o której mowa w art. 31a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym?
  2. Czy w sytuacji braku obowiązku prowadzenia przez Spółkę ewidencji wyrobów węglowych o kodzie CN 2701, Spółka ma obowiązek zgłoszenia pisma do Urzędu Celnego w Legnicy w sprawie zaprzestania prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych o kodzie CN 2701 oraz złożenia tytułem aktualizacji danych deklaracji AKC-R „Zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego”?

Zdaniem Wnioskodawcy, nabywając nawęglacz antracytowy o kodzie CN 2701, nie będący wyrobem węglowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (skoro jest przeznaczony do celów innych niż opałowe, a zatem nie podlegający przepisom ustawy o podatku akcyzowym), nie ma on obowiązku prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych o kodzie CN 2701, a przepis art. 31a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym nie będzie miał tutaj zastosowania. Spółka nadal będzie prowadziła ewidencję wyrobów akcyzowych zużywanych do celów zwolnionych, w związku z zakupem olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN 2710 1971-83 i 2710 19087-99 przeznaczonych do wykorzystania do celów innych niż napędowe lub opałowe albo jako domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników, albo do produkcji paliw silnikowych, olejów opałowych, dodatków lub domieszek do paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Spółka powinna złożyć do Urzędu Celnego pismo w sprawie zaprzestania prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych o kodzie CN 2701 oraz deklarację aktualizującą AKC-R zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego dotyczącą jedynie wyrobów węglowych o kodzie CN 2701.

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Uzasadnienie stanowiska w odniesieniu do pytania 1.

Jako podmiot nabywający i zużywający wyroby akcyzowe podlegające zwolnieniu Spółka prowadzi ewidencję, o której mowa w art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym w zakresie olejów smarowych oraz pozostałych olejów o kodach CN 2710 19 71-83, 2710 19 87 -99 oraz wyrobów węglowych o kodzie CN 2701 w formie elektronicznej. Ewidencja jest prowadzona w programie „Z”, tj. w programie dopuszczonym do używania Uchwałą nr 325/2010 Zarządu Spółki z dnia 8 grudnia 2010 r. Generalnie program służy Wnioskodawcy do prowadzenia ksiąg rachunkowych, w tym ewidencjonowania przychodów i rozchodów zapasów materiałów (m. in. olejów smarowych oraz pozostałych olejów o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, wyrobów węglowych o kodzie CN 2701). Zgodnie z obowiązującą w Spółce Instrukcją obiegu i kontroli dokumentów finansowo-księgowych, dopuszczoną do stosowania Zarządzeniem Prezesa Zarządu z dnia 14 grudnia 2010 r., dokumentem potwierdzającym nabycie materiałów, w tym olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99 oraz wyrobów węglowych o kodzie CN 2701, jest dokument PZ (dokument obrotu - przychód zewnętrzny). Natomiast dokumentami rozchodu są RW (dokument obrotu - rozchód wewnętrzny) oraz Lista pobrania (Wydanie materiałów na zlecenie).

Na bazie wprowadzonych do programu ww. dokumentów sporządzany jest raport zawierający następujące dane:

  1. Dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:
    1. Nazwę wyrobów oraz ich kod CN,
    2. Ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,
    3. Ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy oraz ich łączna ilość, obliczona narastająco od początku roku kalendarzowego.
  2. Informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia.
  3. Informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy albo inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Unii Europejskiej, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte.
  4. Informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.

Zakład Wielobranżowy jest producentem i dostawcą nawęglaczy i pyłów węglowych, koksowych do produkcji żeliwa i staliwa w odlewniach żeliwa i staliwa (hutach), a w tym produktów podlegających akcyzie od dnia 1 stycznia 2012 r. Produkty węglowe (w tym nabywany przez Spółkę nawęglacz antracytowy) wytwarzane są w różnym składzie procentowym z węgla (CN 2701) i koksu (CN 2704) i stosowane w odlewniach i hutach w celu podniesienia zawartości węgla (w różnej postaci) w produkowanych odlewach. Nie są więc w żadnym przypadku używane do uzyskania ciepła, energii lub światła, lecz są tylko poddane reakcji syntezy w piecach metalurgicznych.

W reakcji tej węgiel (w postaci pyłu węglowego, pyłu koksowego lub antracytu) łączy się z roztopioną do stanu ciekłego surówką, złomem stalowym lub żeliwnym, co powoduje podwyższenie poziomu węgla w odlewie do stanu pożądanego przez odlewnię i przez to poprawę stanu skupienia (twardość, ścieralność) odlewu końcowego. Są one wprowadzone do ciekłego żeliwa lub staliwa, które już wcześniej zostało wprowadzone w stan ciekły przez podgrzanie w piecach elektrycznych, indukcyjnych, itp.

A więc produkty Wnioskodawcy nie służą do wytworzenia energii cieplnej, energii elektrycznej lub światła, lecz do procesów metalurgicznych, a więc z mocy ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), powinny być zwolnione z akcyzy.

Jeden z dostawców Zakładu Wielobranżowego otrzymał również interpretację indywidualną nr IBPP4/443-93/12/PK z dnia 24 maja 2012 r., która wyjaśnia, iż antracyt (CN 2701), koks metalurgiczny (CN 2704), lignit (CN 2704) w myśl ww. ustawy nie są produktami węglowymi, jeżeli są używane w ww. procesie odlewniczym (metalurgicznym).

Spółka stoi na stanowisku, iż powinna być zwolniona z prowadzenia ewidencji wskazanych wyżej wyrobów węglowych (nawęglacz antracytowy), gdyż nie są one wyrobami akcyzowymi. Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt la ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe określone w załączniku nr 1 do ustawy. Na podstawie art. 86 ustawy do kategorii wyrobów energetycznych zalicza się m.in. wyroby sklasyfikowane pod kodami CN 2701, CN 2702 oraz CN 2704. Wyroby te, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy, stanowią tzw. wyroby węglowe.

Według tego przepisu, wyrobami węglowymi są wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. W pozycjach tych wymieniono:

  • w poz. 19 wyroby sklasyfikowane pod kodem ex CN 2701: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych
  • w poz. 20 wyroby sklasyfikowane pod kodem ex CN 2702: węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych:
  • w poz. 21 wyroby sklasyfikowane pod kodem ex CN 2704 00: koks i półkoks z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy, ex- dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu. W sytuacji zaś, gdy wyroby węglowe nie są zużywane do celów opałowych, nie są one wyrobami węglowymi podlegającymi opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Stosownie do powyższego, przeznaczenie do celów opałowych determinuje możliwość uznania jednego z ww. wyrobów za wyrób akcyzowy. Tym samym w sytuacji Spółki, tj. nabywania nawęglacza antracytowego o kodzie CN 2701 w celu zużycia do celów metalurgicznych, gdy zużycie to nie ma celu opałowego (wyroby nie są zużywane w celu wytwarzania energii cieplnej, energii elektrycznej czy światła) uznać należy, że nabywany przez Spółkę nawęglacz antracytowy nie jest wyrobem akcyzowym.

Zgodnie z powyższym, Spółka uważa, że nabywanie ww. produktu od Zakładu Wielobranżowego nie podlega obowiązkowi prowadzenia przez Spółkę ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem, otrzymanych, wysłanych oraz zużytych przez Wnioskodawcę.

Uzasadnienie stanowiska w odniesieniu do pytania 2.

W związku z zakupem w roku 2012 przez Zainteresowanego zwolnionych z akcyzy wyrobów węglowych ujętych w art. 31a ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym o kodzie CN 2701, Spółka wysłała w dniu 28 czerwca 2012 r. do Urzędu Celnego deklarację AKC-R „Zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego” oraz pismo informujące mo rozpoczęciu prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych o kodzie CN 2701, w zakresie już prowadzonej ewidencji wyrobów akcyzowych w formie elektronicznej (opis ewidencji przedstawiony powyżej w części dotyczącej „Uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy”).

W sytuacji nabywania i zużywania nawęglacza antracytowego o kodzie CN 2701, nie będącego wyrobem węglowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem akcyzowym (a zatem nie podlegającym przepisom ustawy o podatku akcyzowym) oraz w przypadku zaprzestania prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych o kodzie CN 2701, Spółka powinna złożyć do Urzędu Celnego deklarację AKC-R „Zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku akcyzowego” oraz wysłać pismo w sprawie zaprzestania prowadzenia ewidencji wyrobów węglowych.

W związku z powyższym, Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości stanowiska przedstawionego na wstępie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Dodatkowo zaznaczyć należy, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytań) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy oraz własnym stanowisku w sprawie, które nie zostały objęte pytaniami, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj