Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-188/13/PS
z 5 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym na formularzu ORD – IN z dnia 10 czerwca 2013 r. (data wpływu 14 czerwca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej między innymi podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu z dnia 10 czerwca 2013 r. przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Uchwałą Walnego Zgromadzenia Członków Izby w oparciu o art. 17 ust. 13 Statutu Izby, Izba zamierza podjąć działalność gospodarczą polegającą na:


  1. świadczeniu dla podmiotów gospodarczych - członków Izby - usług polegających na przesyłaniu drogą informatyczną członkom Izby informacji o ofertach gospodarczych, targach i imprezach dotyczących spraw gospodarczych, możliwościach nawiązywania kontaktów gospodarczych;
  2. promocji firm - członków Izby w wydawnictwach Izbowych tj. biuletynach, K. G. - umieszczanych głównie na stronie internetowej Izby i innych okazjonalnych wydawnictwach także papierowych;
  3. organizacji szkoleń i seminariów dla członków Izby.


Za wszystkie ww. usługi naliczana ma być członkom Izby opłata ryczałtowa i wystawiana kwartalnie faktura z podatkiem VAT zwolnionym.

Niezależnie od powyższego członkowie Izby uiszczać będą raz w roku statutową składkę członkowską.

Ponadto w ramach działalności Izby wynajmowane będą odpłatnie pomieszczenia izby (sale konferencyjne) na szkolenia, narady itp. dla innych podmiotów nie będących członkami Izby. Przychody z tak prowadzonej działalności będą w całości przeznaczone na cele statutowe Izby, w tym także na pokrycie wydatków związanych z ww. usługami. W roku 2013 r. przychody z tytułu prowadzenia wyżej opisanej działalności Jednostka szacuje na 74 000 zł. Całkowity przychód Izby w roku 2013 szacuje na kwotę 102 000 zł.

Jednostka potwierdza również, że Izba działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (t. j. Dz. U. z 2009 r., Nr 84, poz. 710). Izba posiada wpis do Krajowego Rejestru Sądowego. Rejestr prowadzony jest przez Sąd Rejonowy VIII Wydział Gospodarczy. Wpis został dokonany 5 czerwca 2012 r. pod sygn. akt ... .


W związku z powyższym zadano między innymi następujące pytanie.


Czy dochody uzyskiwane ze świadczenia usług, które Izba jako podatnik podatku dochodowego od osób prawnych świadczy w zakresie opisanym w rubryce 68 są zwolnione przedmiotowo z podatku dochodowego, szczególnie w sytuacji gdy uzyskany dochód jest w całości przeznaczony na realizację celów statutowych Izby?


Zdaniem Izby nie ulega wątpliwości, że Izba jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i jest zwolniona przedmiotowo z tego podatku. Zdaniem Jednostki korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych gdyż dochody uzyskane ze świadczenia usług na rzecz członków Izby są w całości przeznaczone na działalność statutową Izby. Wynika to wprost z zapisu art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, że Wnioskodawca jest Izbą Gospodarczą działającą na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (t. j. Dz. U. z 2009 r., Nr 84, poz. 710). Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 tej ustawy, izby gospodarcze oraz ich jednostki organizacyjne podlegają obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Izby gospodarcze oraz ich jednostki organizacyjne uzyskują osobowość prawną z chwilą wpisania do Krajowego Rejestru Sądowego (art. 8 ust. 2).

Izby Gospodarcze są więc podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych (art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.)). Jednocześnie, nie zostały one wymienione przez ustawodawcę w treści art. 6 ust. 1 oraz ust. 2 tej ustawy, jako podmioty, które zwolnione są od podatku. W konsekwencji podlegają one ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że przedmiotem opodatkowania jest – co do zasady – dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty (art. 7 ust. 1 ustawy). Dochód ten stanowi natomiast osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania (art. 7 ust. 2).

Stosownie natomiast do art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody związków zawodowych, społeczno-zawodowych organizacji rolników, izb rolniczych, izb gospodarczych, organizacji samorządu gospodarczego rzemiosła, spółdzielczych związków rewizyjnych, organizacji pracodawców i partii politycznych, działających na podstawie odrębnych ustaw - w części przeznaczonej na cele statutowe, z wyłączeniem działalności gospodarczej.


Literalne brzmienie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy wskazuje, że dochody podatników, o których mowa w tym przepisie, nie podlegają opodatkowaniu po spełnieniu łącznie następujących warunków:


  1. przeznaczenia dochodów na cele statutowe, czyli cele wyraźnie określone w statucie oraz, gdy
  2. środki te nie zostały przeznaczone na działalność gospodarczą.


Powyższe zwolnienie przedmiotowe posiada jednak ograniczenia. Stosownie do art. 17 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:


  • dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
  • dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  • dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.


Art. 17 ust. 1b ustawy podatkowej stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Jak wskazano powyżej dla zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy konieczne jest przeznaczenie i wydatkowanie dochodów na niegospodarcze cele statutowe. Wolny od podatku jest zatem dochód Izby, niezależnie od źródeł pochodzenia (oprócz dochodów określonych w art. 17 ust. 1a), w tym z działalności gospodarczej, który zostanie przeznaczony i wydatkowany wyłącznie na działalność statutową (tj. działalność określoną w statucie Izby).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza podjąć działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu dla podmiotów gospodarczych - członków Izby - usług polegających na przesyłaniu drogą informatyczną członkom Izby informacji o ofertach gospodarczych, targach i imprezach dotyczących spraw gospodarczych, możliwościach nawiązywania kontaktów gospodarczych, promocji firm - członków Izby – w wydawnictwach Izbowych tj. biuletynach, K. G. - umieszczanych głównie na stronie internetowej Izby i innych okazjonalnych wydawnictwach także papierowych, organizacji szkoleń i seminariów dla członków Izby oraz wynajmowaniu odpłatnie pomieszczeń Izby (sal konferencyjnych) na szkolenia, narady itp. dla innych podmiotów nie będących członkami Izby.

Jednostka wskazała również, że przychody z tak prowadzonej działalności będą w całości przeznaczone na cele statutowe Izby, w tym także na pokrycie wydatków związanych z ww. usługami. Zatem z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że dochody Izby mogą zostać wydatkowane również na finansowanie działalności gospodarczej.

W świetle powyższego stwierdzić zatem należy, iż dochody Izby uzyskane z tytułu prowadzonej we wskazanym we wniosku zakresie działalności gospodarczej (odpłatnej, dochodowej) przeznaczone na wsparcie realizacji celów statutowych niebędących działalnością gospodarczą (tj. działalnością nieposiadającą zarobkowego i odpłatnego charakteru) korzystać mogą ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Natomiast dochody w części przeznaczonej na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą stosownie do treści art. 7 ust. 1 ustawy podlegać będą opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Reasumując, stanowisko Izby, w świetle którego Izba korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych gdyż dochody uzyskane ze świadczenia usług na rzecz członków Izby są w całości przeznaczone na działalność statutową Izby – uznać należy co do zasady za prawidłowe.

Podkreślić także należy, że norma wynikająca z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy stanowi formę ulg podatkowych, które naruszają zasadę równości i powszechności opodatkowania. Tym samym powinna być interpretowana ściśle. Niedopuszczalne jest stosowanie wykładni rozszerzającej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj