Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-73/11/MS
z 18 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-73/11/MS
Data
2012.04.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi hotelarskie
usługi kompleksowe


Istota interpretacji
Czy świadczone przez Spółkę usługi „pobyt konferencyjny”, obejmujące opisane powyżej świadczenia, podlegają opodatkowaniu stawką obniżoną (obecnie 8%), jako usługi wymienione w poz. 163 załącznika nr 3 do tej ustawy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 19 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pn. „pobyt konferencyjny” - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 stycznia 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług pn. „pobyt konferencyjny”.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka prowadzi przedsiębiorstwo hotelowe (hotel SPA). Na terenie hotelu Spółka prowadzi również restaurację oraz instytut kosmetyczny.

Spółka oferuje klientom biznesowym (przedsiębiorcom) kompleksową usługę, określaną jako „pobyt konferencyjny”. Usługa ta obejmuje udostępnienie przez Spółkę zaplecza logistycznego dla odbywającej się na terenie hotelu konferencji wraz z zapewnieniem noclegu i wyżywienia jej uczestnikom, ewentualnie również dodatkowe, uzgodnione z klientem, świadczenia w trakcie pobytu uczestników konferencji w hotelu Spółki.

Szczegółowy zakres świadczeń zapewnianych przez Spółkę w ramach usługi „pobyt konferencyjny” obejmuje każdorazowo:

  • zakwaterowanie uczestników konferencji w hotelu Spółki przez co najmniej jedną dobę hotelową,
  • zapewnienie wyżywienia uczestnikom konferencji w trakcie pobytu w hotelu (w zakresie uzgodnionym z klientem),
  • zapewnienie jednej lub więcej sal konferencyjnych, z odpowiednim (uzależnionym od zapotrzebowania)wyposażeniem technicznym, tj. komputer, projektor multimedialny z ekranem, sprzęt nagłaśniający, tablice, papier i przybory do pisania itp.,
  • zorganizowanie poczęstunku w trakcie przerw w konferencji, w ramach którego serwowane są napoje gorące (kawa, herbata), napoje orzeźwiające, kanapki, ciastka, przekąski itp.


Jeżeli istnieje takie zapotrzebowanie ze strony klienta, w ramach usługi „pobyt konferencyjny” Spółka może również zapewnić pewne dodatkowe świadczenia, mające na celu uatrakcyjnienie uczestnikom konferencji pobytu w hotelu Spółki. Świadczenia te mogą obejmować przykładowo:

  • udostępnienie uczestnikom konferencji możliwości korzystania z oferowanych przez Spółkę w instytucie kosmetycznym zabiegów kosmetycznych (z góry określane są zarówno rodzaj dostępnych zabiegów kosmetycznych oraz wymiar, w jakim są udostępniane w ramach usługi „pobyt konferencyjny”),
  • zorganizowanie bankietu, imprezy tanecznej (lub innej imprezy integracyjnej), ogniska itp. atrakcji na terenie obiektu hotelowego,
  • zorganizowanie zajęć rekreacyjnych poza obiektem hotelowym Spółki, takich jak: zwiedzanie atrakcji turystycznych w okolicach hotelu, kolacja w pobliskiej restauracji regionalnej itp. (jeśli usługa „pobyt konferencyjny” obejmuje ten element. Spółka najczęściej nabywa tego rodzaju świadczenia od podmiotów trzecich).


Usługa „pobyt konferencyjny” nie obejmuje zapewnienia przez Spółkę programu merytorycznego konferencji. Kwestia ta, podobnie jak dobór i zatrudnienie odpowiednich prelegentów, przygotowanie materiałów dydaktycznych, pozostaje wyłącznie w gestii klienta Spółki.

Cena usługi „pobyt konferencyjny” jest każdorazowo indywidualnie uzgadniana z klientem przed rozpoczęciem konferencji i przyjazdem uczestników do hotelu Spółki. Kalkulując cenę za tę usługę Spółka bierze pod uwagę przede wszystkim długość pobytu uczestników konferencji w hotelu (liczbę noclegów), lecz również pozostałe oferowane w ramach usługi świadczenia zapewniane samodzielnie (wyżywienie, zabiegi kosmetyczne, udostępnienie sal konferencyjnych i sprzętu, imprezy integracyjne, itp.) oraz nabywane od podmiotów trzecich współpracujących ze Spółką.

Szczegółowy kosztorys uwzględniający poszczególne świadczenia może stanowić załącznik do umowy z klientem. Niemniej, ostateczna cena skalkulowana jest zawsze łącznie dla całej usługi. Z tytułu omawianej usługi Spółka wystawia klientowi fakturę VAT zawierającą jedną pozycję - „pobyt konferencyjny” (tj. nie wymienia na fakturze odrębnie poszczególnych świadczeń składających się na tę usługę).

Spółka zwróciła się do Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego w Łodzi z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej, zawierając we wniosku wskazany wyżej opis czynności oferowanych przez Spółkę w ramach usługi „pobyt konferencyjny”. W odpowiedzi na wniosek, Spółka uzyskała opinię klasyfikacyjną wydaną w dniu 30 grudnia 2011 r., na gruncie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2008 r., w której stwierdzono: „wymienione w piśmie usługi świadczone przez hotel, obejmujące tzw. pakiety konferencyjne, w skład których wchodzą usługi noclegowe i usługi towarzyszące wliczone w cenę rachunku za nocleg (wyżywienie, udostępnienie sali konferencyjnej z wyposażeniem, poczęstunek w trakcie przerw i różne atrakcje np. zabiegi kosmetyczne, bankiety, zajęcia rekreacyjne), klasyfikowane są w zakresie grupowania: PKWiU 55.10.10.0 - Usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe.”

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Spółkę usługi „pobyt konferencyjny”, obejmujące opisane powyżej świadczenia, podlegają opodatkowaniu stawką obniżoną (obecnie 8%), jako usługi wymienione w poz. 163 załącznika nr 3 do tej ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez nią usługi „pobyt konferencyjny”, obejmujące świadczenia wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, podlegają opodatkowaniu stawką obniżoną (obecnie 8%), jako usługi wymienione w poz. 163 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku VAT wynosi 7%. Na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.

Załącznik 3 do ustawy o VAT, pod pozycją 163, wymienia „usługi związane z zakwaterowaniem” zawierające się w dziale 55 PKWiU z 2008 r. Dział ten obejmuje usługi klasyfikowane w grupowaniu PKWiU 55.10.10.0 - „Usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe”. W tym właśnie grupowaniu, w świetle uzyskanej przez Spółkę opinii Wojewódzkiego Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 30 grudnia 2011 r., łącznie klasyfikowane są usługi Spółki określane mianem „pobytów konferencyjnych”.

Zasady stosowania przepisów statystycznych dla celów podatku VAT zmieniły się od 1 stycznia 2011 r. Została wówczas uchylona ogólna zasada przewidująca, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (z pewnymi wyjątkami). Jednocześnie, ustawodawca wprowadził jednak do ustawy o VAT nową regulację. Zgodnie z dodanym 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Konstrukcja, o której mowa w art. 5a, została wykorzystana przez ustawodawcę przede wszystkim w celu określenia katalogu towarów i usług podlegających opodatkowaniu stawkami obniżonymi VAT. Należy też zauważyć, że stosując odwołania do przepisów statystycznych, ustawodawca posługuje się dwiema technikami. W przypadku, gdy intencją prawodawcy jest modyfikacja polegająca na ograniczeniu stosowania stawki obniżonej wyłącznie do określonych towarów lub usług zawierających się w danym grupowaniu statystycznym (a więc zawężenie zakresu stosowania preferencyjnej stawki w porównaniu do zakresu danego grupowania statystycznego), wskazując na symbol grupowania statystycznego, poprzedza je symbolem „PKWiU ex” (por. art. 2 pkt 30 ustawy o VAT). W pozostałych przypadkach, gdy powołane jest wyłącznie dane grupowanie PKWiU z 2008 r., bez poprzedzenia go symbolem „ex”, stawka obniżona podatku VAT ma zastosowanie do wszelkich towarów i usług zawierających się w tym grupowaniu.

Powołany wyżej przepis zawarty w pozycji 163 załącznika nr 3 do ustawy o VAT przewiduje zastosowanie stawki obniżonej (obecnie 8% VAT) do usług zawierających się w dziale 55 PKWiU z 2008 r., nie zawężając dodatkowo zakresu stosowania tej stawki. W świetle ww. opinii klasyfikacyjnej z dnia 30 grudnia 2011 r., świadczone przez Spółkę usługi są klasyfikowane łącznie i zawierają się w dziale 55 PKWiU z 2008 r. „Usługi związane z zakwaterowaniem”, a dokładniej w grupowaniu PKWiU 55.10.10.0.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że opisane w niniejszym wniosku usługi „pobyt konferencyjny” podlegają opodatkowaniu stawką obniżoną VAT (obecnie 8%).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 5 ust. 2 cyt. ustawy, czynności określone w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Z art. 7 ust. 1 cyt. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy – wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r.:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.


Z kolei w pozycji 163 załącznika nr 3 do ustawy, który stanowi wykaz towarów i usług podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%, wymienione zostały usługi w grupowaniu PKWiU 55 „usługi związane z zakwaterowaniem”.

Z przywołanych na wstępie przepisów art. 5 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że opodatkowanie podatkiem od towarów i usług ustawodawca powiązał z wystąpieniem określonych zdarzeń, tj. m.in. dostawą towaru lub świadczeniem usług. Dla opodatkowania istotne zatem jest to, czy w danym przypadku mamy do czynienia z jedną z czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy. A zatem o stosowaniu określonej stawki podatku decydować będzie faktyczna czynność.

Aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną (kompleksową), winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez usługi pomocniczej.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy jedna usługa obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia kilka świadczeń, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową, obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Należy zauważyć, że koncepcję opodatkowania świadczeń kompleksowych wypracował Trybunał Sprawiedliwości UE, w wydanych orzeczeniach na podstawie pierwotnie obowiązującej Szóstej Dyrektywy Rady (77/388/EWG) oraz obecnie obowiązującej Dyrektywy VAT. W szczególności w wyroku w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd, Trybunał uznał, że jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej. Pogląd ten znajduje również potwierdzenie w wyroku w sprawie C-2/95 Sparekassernes Datacenter (SDC), czy też w sprawie C-41/04 Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV.

Zatem w przypadku usług o charakterze złożonym, o wysokości stawki podatku decydować będzie to, czy w danych okolicznościach mamy do czynienia z jedną usługą kompleksową, czy też z szeregiem jednostkowych usług. Ocena tej okoliczności winna odbywać się więc w oparciu o to, czy dokonywane czynności (świadczenia) wykazują ze sobą tak ścisłe powiązanie, że w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter.

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi hotel SPA, na terenie którego prowadzi również restaurację oraz instytut kosmetyczny. Spółka oferuje klientom biznesowym (przedsiębiorcom) kompleksową usługę, określaną jako „pobyt konferencyjny”. Usługa ta obejmuje udostępnienie przez Spółkę zaplecza logistycznego dla odbywającej się na terenie hotelu konferencji wraz z zapewnieniem noclegu i wyżywienia jej uczestnikom, ewentualnie również dodatkowe, uzgodnione z klientem, świadczenia w trakcie pobytu uczestników konferencji w hotelu Spółki.

Jeżeli istnieje takie zapotrzebowanie ze strony klienta, w ramach usługi „pobyt konferencyjny” Spółka może również zapewnić pewne dodatkowe świadczenia, mające na celu uatrakcyjnienie uczestnikom konferencji pobytu w hotelu Spółki. Świadczenia te mogą obejmować przykładowo: udostępnienie uczestnikom konferencji możliwości korzystania z oferowanych przez Spółkę w instytucie kosmetycznym zabiegów kosmetycznych (z góry określane są zarówno rodzaj dostępnych zabiegów kosmetycznych oraz wymiar, w jakim są udostępniane w ramach usługi „pobyt konferencyjny”), zorganizowanie bankietu, imprezy tanecznej (lub innej imprezy integracyjnej), ogniska itp. atrakcji na terenie obiektu hotelowego, zorganizowanie zajęć rekreacyjnych poza obiektem hotelowym Spółki, takich jak: zwiedzanie atrakcji turystycznych w okolicach hotelu, kolacja w pobliskiej restauracji regionalnej itp. (jeśli usługa „pobyt konferencyjny” obejmuje ten element. Spółka najczęściej nabywa tego rodzaju świadczenia od podmiotów trzecich).

Usługa „pobyt konferencyjny” nie obejmuje zapewnienia przez Spółkę programu merytorycznego konferencji. Kwestia ta, podobnie jak dobór i zatrudnienie odpowiednich prelegentów, przygotowanie materiałów dydaktycznych, pozostaje wyłącznie w gestii klienta Spółki. Cena usługi „pobyt konferencyjny” jest każdorazowo indywidualnie uzgadniana z klientem przed rozpoczęciem konferencji i przyjazdem uczestników do hotelu Spółki. Kalkulując cenę za tę usługę Spółka bierze pod uwagę przede wszystkim długość pobytu uczestników konferencji w hotelu (liczbę noclegów), lecz również pozostałe oferowane w ramach usługi świadczenia zapewniane samodzielnie (wyżywienie, zabiegi kosmetyczne, udostępnienie sal konferencyjnych i sprzętu, imprezy integracyjne, itp.) oraz nabywane od podmiotów trzecich współpracujących ze Spółką. Szczegółowy kosztorys uwzględniający poszczególne świadczenia może stanowić załącznik do umowy z klientem. Niemniej, ostateczna cena skalkulowana jest zawsze łącznie dla całej usługi. Z tytułu omawianej usługi Spółka wystawia klientowi fakturę VAT zawierającą jedną pozycję - „pobyt konferencyjny” (tj. nie wymienia na fakturze odrębnie poszczególnych świadczeń składających się na tę usługę).

Na tym tle, wątpliwości po stronie Wnioskodawcy powstały w związku z możliwością potraktowania oferowanej przez Wnioskodawcę usługi „pobyt konferencyjny” dla celów podatku od towarów i usług jako jednej usługi mieszczącej się w grupowania: PKWiU 55.10.10.0 – „Usługi w zakresie noclegów i usługi towarzyszące świadczone przez hotele, motele, pensjonaty i inne obiekty hotelowe”, jako związanej z zakwaterowaniem, podlegającej opodatkowaniu wg preferencyjnej 8% stawki, na podstawie poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy.

W pierwszej kolejności wskazać należy, iż jak wskazano wyżej w załączniku nr 3 pod pozycją 163 wymienione zostały usługi o symbolu PKWiU 55 - usługi związane z zakwaterowaniem, a zatem zgodnie z powyższą regulacją opodatkowaniu 8% stawką podatku od towarów i usług podlegają wyłącznie usługi w zakresie zakwaterowania, przy czym podkreślić należy, że uregulowanie to jest wynikiem implementacji Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE Nr L 347 str. 1) – Załącznik III (wcześniej VI Dyrektywy - Załącznik H do VI Dyrektywy) zawiera wykaz dostaw towarów i usług, które mogą podlegać obniżonym stawkom VAT. Wśród tych usług wymieniono: „usługi zakwaterowania w hotelach i podobnych obiektach, w tym zakwaterowanie w obiektach wypoczynkowych oraz wynajem miejsc kempingowych i miejsc do parkowania dla przyczep kempingowych”.

Mając na uwadze powyższe, jak również fakt, że z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Spółka oferuje klientom biznesowym kompleksową usługę, określaną jako „pobyt konferencyjny”, w ramach której przede wszystkim udostępnia zaplecze logistyczne dla odbywającej się na terenie hotelu konferencji, a przy tym zapewnienia nocleg i wyżywienie jej uczestnikom (ewentualnie również dodatkowe, uzgodnione z klientem, świadczenia w trakcie pobytu uczestników konferencji w hotelu Spółki) – to w ocenie tutejszego organu, wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy, w przedstawionych okolicznościach usługą główną świadczoną przez Wnioskodawcę pod nazwą „pobyt konferencyjny” jest usługa organizacji konferencji, na którą składają się inne świadczenia pomocnicze (w tym m.in. zakwaterowanie), a nie usługa hotelowa związana z zakwaterowaniem. W przypadku bowiem nabycia przez przedsiębiorcę usługi „pobyt konferencyjny”, oczywistym jest, że intencją kontrahentów jest nabycie usługi organizacji konferencji, a nie wyłącznie usługi zakwaterowania z wyżywieniem.

A zatem na gruncie zarówno przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, jak również orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, uwzględniając przywołaną wcześniej analizę kompleksowości świadczonych czynności stwierdzić należy, iż czynności niezbędne do organizacji konferencji, nie będą stanowiły świadczenia odrębnych usług, zatem dla celów ich opodatkowania należy stosować stawkę właściwą dla świadczenia głównego, tj. usługi organizacji konferencji.

W ocenie tut. organu świadczeniami niezbędnymi do realizacji usług, związanych z organizacją konferencji są następujące świadczenia, spośród wymienionych przez Spółkę:

  • zapewnienie jednej lub więcej sal konferencyjnych, z odpowiednim (uzależnionym od zapotrzebowania) wyposażeniem technicznym, tj. komputer, projektor multimedialny z ekranem, sprzęt nagłaśniający, tablice, papier i przybory do pisania itp.,
  • zorganizowanie poczęstunku w trakcie przerw w konferencji, w ramach którego serwowane są napoje gorące (kawa, herbata), napoje orzeźwiające, kanapki, ciastka, przekąski itp.
  • zapewnienie wyżywienia uczestnikom konferencji w trakcie pobytu w hotelu (w zakresie uzgodnionym z klientem),
  • zakwaterowanie uczestników konferencji w hotelu Spółki przez co najmniej jedną dobę hotelową.


Nie można bowiem w przedstawionych okolicznościach uznać, iż ww. usługi mają charakter samoistny. Każda w ww. czynności stanowi, w ocenie tut. organu, element usługi kompleksowej, związanej z przygotowaniem konferencji. Czynności te bowiem są niezbędne do świadczenia usługi przygotowania konferencji, zatem traktowane, jako jedna, kompleksowa usługa przygotowania konferencji winna być opodatkowana stawką właściwą dla tego typu usług, tj. wg stawki podstawowej w wysokości 23%.

Natomiast pozostałe, oferowane przez Spółkę dodatkowe świadczenia, które nie są niezbędne do rzetelnego i właściwego świadczenia usług polegających na przygotowaniu konferencji należy traktować jako odrębne, niezależne od usług organizacji konferencji świadczenia, które powinny być opodatkowane wg stawek właściwych dla tych czynności.

Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, iż w związku z organizacją pobytu konferencyjnego Spółka może zapewnić również dodatkowe świadczenia mające na celu uatrakcyjnienie uczestnikom konferencji pobytu w hotelu.

A zatem w przypadku zapewnienia dodatkowych świadczeń, tj.:

  • udostępnienie uczestnikom konferencji możliwości korzystania z oferowanych przez Spółkę w instytucie kosmetycznym zabiegów kosmetycznych (z góry określane są zarówno rodzaj dostępnych zabiegów kosmetycznych oraz wymiar, w jakim są udostępniane w ramach usługi „pobyt konferencyjny”),
  • zorganizowanie bankietu, imprezy tanecznej (lub innej imprezy integracyjnej), ogniska itp. atrakcji na terenie obiektu hotelowego,
  • zorganizowanie zajęć rekreacyjnych poza obiektem hotelowym Spółki, takich jak: zwiedzanie atrakcji turystycznych w okolicach hotelu, kolacja w pobliskiej restauracji regionalnej itp. (jeśli usługa „pobyt konferencyjny” obejmuje ten element. Spółka najczęściej nabywa tego rodzaju świadczenia od podmiotów trzecich).mamy do czynienia - w ocenie tut. organu - z odrębnymi świadczeniami, które mogą być wykonywane niezależnie od wykonania usługi przygotowania zaplecza do konferencji, przy założeniu że świadczenia te nie stanowią usługi turystyki, dla których ustawodawca przewidział szczególną procedurę opodatkowania i ustalania podstawy opodatkowania, uregulowaną w art. 119 ustawy o podatku od towarów i usług. Nie sposób bowiem uznać, że te dodatkowe świadczenia wykazują ścisłe powiązanie i są niezbędne do przygotowania konferencji, w taki sposób, iż w sensie gospodarczym tworzą jedną całość, których rozdzielenie miałoby sztuczny charakter. Nie można również uznać, iż dodatkowe świadczenia są zdeterminowane przez usługę główną (usługę przygotowania konferencji) oraz że nie można wykonać lub wykorzystać usługi głównej bez tych dodatkowych usług.


Powyższe okoliczności wskazują, iż dodatkowe świadczenia oferowane w organizacji konferencji, nie stanowią środka do lepszego wykonania tych usług, stanowią one świadczenia dodatkowe, które nie są niezbędne do świadczenia usług organizacji konferencji, mimo iż ich wartość jest objęta jedną ceną, ustalaną przez Spółkę każdorazowo indywidualnie z klientem. Cena, jak wskazano we wniosku jest kalkulowana z uwzględnieniem zarówno kosztów związanych z przygotowaniem konferencji oraz zaplecza logistycznego, jak również pozostałe, oferowane dodatkowe świadczenia.

Czynności, które nie są niezbędne do świadczenia usług organizacji konferencji stanowią odrębne od tych usług świadczenia, podlegające w oparciu o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług odrębnemu opodatkowaniu, wg stawek właściwych dla poszczególnych rodzajów świadczeń.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w odniesieniu do zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj