Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP3/443-41/12-3/TW
z 23 kwietnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP3/443-41/12-3/TW
Data
2012.04.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby tytoniowe --> Wyroby tytoniowe


Słowa kluczowe
import (przywóz)
wyroby akcyzowe
wyroby tytoniowe


Istota interpretacji
Zainteresowany wskazał, iż importowany wyrób to masa przeznaczona do kominków i palenisk - na etykiecie będzie miała umieszczone stosowne ostrzeżenia, że wyrób nie nadaje się do palenia. W konsekwencji importowany wyrób nie będzie wyrobem akcyzowym (tytoniem do palenia) i nie będzie podlegał rygorom ustawy.



Wniosek ORD-IN 578 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 26 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie podlegania akcyzie importowanej masy aromatycznej przeznaczonej do kominków i palenisk – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 stycznia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie podlegania akcyzie importowanej masy aromatycznej przeznaczonej do kominków i palenisk.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza importować do Polski z Indii produkt - masę aromatyczną, w celu jej odsprzedaży na terytorium Polski. Masa ta składać się będzie z następujących składników: trzcina cukrowa (25%), melasa (40%), naturalny aromat (10%), fruktoza (15%), gliceryna (10%). Masa nie zawiera tytoniu ani nikotyny - zostało to potwierdzone zaświadczeniem wydanym przez producenta masy.

Ponadto produkt przechodził szczegółowe badania co do składu chemicznego przeprowadzone przez laboratorium w Indiach. Na produkt wydany został certyfikat, w którym zaświadczono, że po przeprowadzeniu badań masy nie wykryto obecności tytoniu, jak i nikotyny. Masa ta opakowana będzie w torebkę foliową włożoną w szczelne pudełko plastikowe lub kartonik.

Na etykietach poza składnikami podane będą ostrzeżenia o tym, że należy wyrób chronić przed dziećmi, że wyrób nie nadaje się do jedzenia i nie nadaje się do palenia. Masa przeznaczona jest do kominków i palenisk, w celu odświeżania i odwaniania pomieszczeń, emituje w wyniku spalania zapach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, masa aromatyczna przeznaczona do kominków i palenisk, w celu odświeżania i odwaniania pomieszczeń, emitująca w wyniku spalania zapach, niezawierająca tytoniu i nikotyny, może być zaliczana do wyrobów tytoniowych (tytoniu do palenia) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, opisany wyrób masa aromatyczna przeznaczona do kominków i palenisk, w celu odświeżania i odwaniania pomieszczeń, emitująca w wyniku spalania zapach niezawierająca tytoniu i nikotyny, nie może być zaliczana do wyrobów tytoniowych (tytoniu do palenia) w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwana dalej ustawą, reguluje opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej akcyzą wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy (art. 1 ust. 1).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku Nr 1 do ustawy.

Stosownie do art. 98 ust. 1 pkt 2 ustawy, do wyrobów tytoniowych zalicza się bez względu na kod CN tytoń do palenia.

Zgodnie z art. 98 ust. 5 ustawy, za tytoń do palenia uznaje się:

  1. tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  2. odpady tytoniowe oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami w rozumieniu ust. 2, 3 i 4, a nadające się do palenia.


Zgodnie zaś z ust. 8 tego artykułu, za tytoń do palenia uznaje się produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych.

Ponieważ przedmiotowa mieszanka przeznaczona jest do kominków i palenisk w celu odświeżenia i odwaniania pomieszczeń i emituje w wyniku spalania zapach, w związku z czym nie podlega uregulowaniom zawartym w ustawie o podatku akcyzowym.

Wyżej wymienione stanowisko zostało także zaprezentowane w interpretacjach indywidualnych Dyrektorów Izb Skarbowych w: Warszawie z dnia 23 czerwca 2009 r. IPPP3/443-258/09-2/CS oraz w Poznaniu z dnia 3 stycznia 2011 r. ILPP3/443-118/10-2/TK - zgodnie z której treścią produkt w postaci masy aromatycznej przeznaczonej do kominków i palenisk, emitującej w wyniku spalania zapach i nie nadającej się do bezpośredniej konsumpcji, nie podlega przepisom ustawy o podatku akcyzowym.

Dodać należy, iż za brakiem możliwości zakwalifikowania niniejszej mieszkanki jako tytoniu do palenia przemawiają również przepisy rozporządzenia Nr 2658/87 w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, sekcja IV obejmuje: gotowe artykuły spożywcze: napoje bezalkoholowe, alkoholowe i ocet; tytoń i przemysłowe namiastki tytoniu.

W uwagach do podpozycji wskazano, iż w podpozycji CN 2403 11 wyrażenie „tytoń do fajek wodnych oznacza tytoń przeznaczony do palenia w fajkach wodnych, który składa się z mieszaniny tytoniu i gliceryny, nawet zawierającej olejki i ekstrakty aromatyczne, melasę lub cukier i nawet aromatyzowany owocami. Jednak produkty niezawierające tytoniu, przeznaczone do palenia w fajkach wodnych, są wyłączone z niniejszej podpozycji.

Tym bardziej więc masa przeznaczona do kominków i palenisk, musi być wyłączona spod pojęcia „tytoniu do palenia”, skoro tytoniu tego w ogóle nie zawiera.

Podsumowując, powyższy wyrób nie będzie kwalifikował się jako tytoń do palenia ze względu na to, iż jest on przeznaczony do kominków i palenisk, w celu odświeżania i odwaniania pomieszczeń, po drugie subsydiarnym argumentem przemawiającym za tym będzie to, iż nie zawiera on w ogóle tytoniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626), zwanej dalej ustawą, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca zamierza importować do Polski z Indii produkt - masę aromatyczną, w celu jej odsprzedaży na terytorium Polski. Masa ta składać się będzie z następujących składników: trzcina cukrowa (25%), melasa (40%), naturalny aromat (10%), fruktoza (15%), gliceryna (10%).

Wobec powyższego wyjaśnić należy, iż na mocy art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest import wyrobów akcyzowych (…).

Wskazać przy tym należy, iż ww. wyrób przeznaczony jest do kominków i palenisk w celu odświeżania i odwaniania pomieszczeń - emituje on w wyniku spalania zapach. Będzie on opakowany w torebkę foliową włożoną w szczelne pudełko plastikowe lub kartonik, a na etykietach poza składnikami podane będą ostrzeżenia o tym, że należy wyrób chronić przed dziećmi i że wyrób nie nadaje się do jedzenia i do palenia.

Zgodnie z wskazanymi powyżej przepisami masa aromatyczna będzie opodatkowana akcyzą, tj. od momentu jej wprowadzenia na terytorium kraju będzie podlegała uregulowaniom ustawy, gdy na gruncie tych przepisów będzie ona wyrobem akcyzowym.

W poz. 42 ww. załącznika nr 1 do ustawy, do wyrobów akcyzowych zaliczono papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki - bez względu na kod CN.

Do wyrobów tytoniowych w rozumieniu ustawy zalicza się - w myśl art. 98 ust. 1 ustawy - bez względu na kod CN:

  1. papierosy;
  2. tytoń do palenia;
  3. cygara i cygaretki.


Na potrzeby niniejszej interpretacji zauważyć należy, iż przepisy art. 98 ust. 2 oraz ust. 4 ustawy, wskazują co uznaje się odpowiednio za papierosy i cygara lub cygaretki. Natomiast - co istotne w niniejszej sprawie - przepis art. 98 ust. 5 ustawy definiuje, iż za tytoń do palenia uznaje się:

  1. tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego;
  2. odpady tytoniowe będące pozostałościami liści tytoniu i produktami ubocznymi uzyskanymi podczas przetwarzania tytoniu lub produkcji wyrobów tytoniowych, oddane do sprzedaży detalicznej, niebędące papierosami, cygarami lub cygaretkami, a nadające się do palenia.


Natomiast produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż tytoń, lecz poza tym spełniające kryteria ustalone w ust. 2, 3 lub 5, są traktowane jako papierosy i tytoń do palenia. Jednakże nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu i są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych (art. 98 ust. 8 ustawy).

Przepis art. 98 ust. 8 ustawy jako tytoń do palenia uznaje zatem również produkty składające się w całości albo w części z substancji innych niż sensu stricte tytoń. Muszą one tylko spełniać kryteria ustalone w art. 98 ust. 2, 3 lub 5 ustawy i traktowane są wtedy jako papierosy i tytoń do palenia.

Tytoniem do palenia - odmiennie niż sądzi Wnioskodawca - będzie więc nie tylko tytoń ale również każdy inny produkt spełniający kryteria ustalone m.in. w art. 98 ust. 2, 3 lub 5 ustawy. Jedynie dla celów medycznych (wyroby są wykorzystywane wyłącznie w celach medycznych) prawodawca wskazał, iż nie traktuje się jako wyrobów tytoniowych produktów, które nie zawierają tytoniu.

Wyjaśnić następnie należy, iż immanentną cechą tytoniu do palenia jest - jak sama nazwa wskazuje - możliwość użycia go „do palenia”. Przepis art. 98 ust. 5 ustawy wymaga bowiem aby wyrób nadawał się do palenia.

Ustawa nie definiuje pojęcia „nadawania się do palenia”. Zatem w tej kwestii odwołać należy się do językowego znaczenia tego pojęcia. Z Małego słownika j. polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 1999, str. 465 wynika, iż nadawać się - nadać się to być odpowiednim, stosowanym do czegoś lub na co. Palić - str. 593 tegoż słownika - to w szczególności używać tytoniu (opium itd.) przez wciąganie (wdychanie) dymu z żarzącego się papierosa, fajki, cygara.

Zatem, nadający się do palenia to taki wyrób, który w papierosie, fajce lub cygarze poprzez jego żarzenie się wywołuje dym nadający się do wdychania.

Zainteresowany wskazał, iż importowany wyrób to masa przeznaczona do kominków i palenisk - na etykiecie będzie miała umieszczone stosowne ostrzeżenia, że wyrób nie nadaje się do palenia. W konsekwencji importowany wyrób nie będzie wyrobem akcyzowym (tytoniem do palenia) i nie będzie podlegał rygorom ustawy.

Reasumując, w opinii tut. Organu stanowisko Wnioskodawcy uznać należy za prawidłowe, gdyż importowany wyrób nie będzie wyrobem tytoniowym (wyrobem akcyzowym).

Ponadto, należy poinformować, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowany występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

W związku z powyższym, w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do podlegania importowanej masie aromatycznej do kominków akcyzie - uznania jej już na etapie importu za wyrób tytoniowy.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Tut. Organ zaznacza, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż z Indii do Polski importowany będzie produkt - masa aromatyczna przeznaczona do kominków i palenisk, w celu odświeżania i odwaniania pomieszczeń, która emituje w wyniku spalania zapach. Masa ta opakowana będzie w torebkę foliową włożoną w szczelne pudełko plastikowe lub kartonik a na etykietach poza składnikami podane będą ostrzeżenia o tym, że należy wyrób chronić przed dziećmi, że wyrób nie nadaje się do jedzenia i nie nadaje się do palenia.

W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności stanu wyrobu w dniu importu (dotyczących opakowania, etykiety) oraz przede wszystkim jego przeznaczenia - tj. nienadawania się do palenia, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj