Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-504/13/BJ
z 2 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2013 r. (data wpływu do tut. Biura – 30 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 11 lipca 2013 r. i w dniu 30 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wprowadzenia ulg i zniżek dla rodzin wielodzietnych w ramach programu „ ...” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2013 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych wprowadzenia ulg i zniżek dla rodzin wielodzietnych w ramach programu „ ...”.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych pismem z dnia 01 lipca 2013 r. a następnie 18 lipca 2013 r. znak: IBPB II/1/415-504/13/BJ wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 11 lipca 2013 r. i w dniu 30 lipca 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Władze samorządowe Gminy T. zaniepokojone ujemnym przyrostem naturalnym i tendencją do starzenia się społeczeństwa planują na podstawie przepisu art. 17 ust. 2 pkt 4 oraz art. 110 ust. 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r., poz.182) wprowadzenie programu osłonowego dla rodzin wielodzietnych pn. „ ...”. Program ten będzie skierowany do rodzin wielodzietnych i rodzin zastępczych zamieszkałych na terenie Gminy T. Celem programu jest wzmocnienie kondycji bytowej rodzin wielodzietnych, wspieranie realizacji jej funkcji opiekuńczo-wychowawczej, promowanie modelu dużej rodziny, kształtowanie jej pozytywnego wizerunku.

Uczestnicy programu uprawnieni będą do korzystania na preferencyjnych warunkach z usług i świadczeń oferowanych przez jednostki organizacyjne gminy oraz przedsiębiorców biorących udział w programie. Do ulg i zniżek mają prawo zarówno dzieci jak i rodzice. Dochód rodziny nie będzie brany pod uwagę przy kwalifikacji uczestników, jedynym kryterium doboru do programu będzie wielodzietność.

Poprzez „Rodzinę Wielodzietną” rozumie się rodzinę zamieszkałą na terenie Gminy T., składającą się z rodziców/opiekunów mających na utrzymaniu troje i więcej dzieci w wieku do 18 roku życia lub 26 roku życia, w przypadku gdy dziecko jest niepełnosprawne lub jest niepracujące i jednocześnie uczy się lub studiuje.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca doprecyzował zdarzenie przyszłe i wskazał, że:

  • Zgodnie z regulaminem programu „ ...” – program skierowany będzie do rodzin wielodzietnych i rodzin zastępczych zamieszkałych na terenie gminy T. mających na utrzymaniu troje i więcej dzieci w wieku do 18 roku życia lub 26 roku życia w przypadku gdy dziecko jest niepełnosprawne lub jest niepracujące i jednocześnie uczy się lub studiuje. Dlatego uchwała nie będzie precyzować indywidualnego adresata.
  • Każdy z członków uprawnionych rodzin, które złożą wniosek o przystąpienie do programu otrzyma indywidualną imienną kartę (posiadać będzie ona numer uczestnika programu, termin ważności i wydawana będzie na czas określony). Karta będzie upoważniać do ulg i zniżek w zakupie towarów, usług i świadczeń w podmiotach i instytucjach, które przystąpią do programu „ ...”. Karta uprawniająca poszczególnych członków rodzin wielodzietnych do udziału w programie będzie miała więc charakter indywidualno-konkretny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy świadczenie rodziny, uzyskane z tytułu realizacji uprawnień do ulgowego zakupu usług i towarów, np. biletu na krytą pływalnię lub książki w księgarni jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie zwolnienia świadczeń socjalnych z podatku dochodowego a tym samym podmiot stosujący takie ulgi dla rodzin wielodzietnych nie musi sporządzać informacji PIT - 8C?

Wnioskodawca wskazał, iż posiadanie dziecka związane jest z dużymi kosztami jego utrzymania i wychowania, stąd koszty utrzymania rodzin wielodzietnych są wielokrotnie większe niż rodzin posiadających 1 lub 2 dzieci. Problem ten niejednokrotnie podnoszony był jako główna przyczyna niskiego przyrostu naturalnego w naszym kraju. Dzieci z rodzin wielodzietnych rzadziej korzystają z usług oferowanych przez instytucje kultury czy ośrodki sportowo-rekreacyjne, dlatego podlegają swoistemu rodzajowi wykluczenia społecznego. Wprowadzenie socjalnego pakietu osłonowego dla rodzin wielodzietnych przyczyni się nie tylko do poprawy bytu tych rodzin, ale także wspomoże rodziców w ich funkcjach opiekuńczo-wychowawczych. Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r., poz. 182) pomoc społeczna to m.in. wspieranie rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwienia im życia w warunkach odpowiadających godności człowieka.

Dlatego Wnioskodawca uważa, że program przyjęty uchwałą Rady Miasta na podstawie art. 17 ust. 2 pkt 4 oraz art. 110 ustawy o pomocy społecznej może zostać uznany za świadczenie z zakresu pomocy społecznej, tym samym podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z generalną zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r., poz. 361, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zawiera katalog źródeł przychodów podlegających regulacjom ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 9 tej ustawy źródłem przychodów są „inne źródła”.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „w szczególności” wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są świadczenia z pomocy społecznej.

Stosownie do art. 17 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2013 r., poz. 182 z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów osłonowych.

Z wniosku wynika, iż władze samorządowe Gminy T. planują na podstawie przepisu art. 17 ust. 2 pkt 4 oraz art. 110 ust. 10 ustawy o pomocy społecznej wprowadzenie programu osłonowego dla rodzin wielodzietnych pn. „ ...”. Uczestnicy programu uprawnieni będą do korzystania na preferencyjnych warunkach z usług i świadczeń oferowanych przez jednostki organizacyjne gminy oraz przedsiębiorców biorących udział w programie. Do ulg i zniżek mają prawo zarówno dzieci jak i rodzice.

Program „ ...” skierowany będzie do rodzin wielodzietnych i rodzin zastępczych zamieszkałych na terenie gminy T., mających na utrzymaniu troje i więcej dzieci w wieku do 18 roku życia lub 26 roku życia w przypadku gdy dziecko jest niepełnosprawne lub jest niepracujące i jednocześnie uczy się lub studiuje. Dlatego uchwała nie będzie precyzować indywidualnego adresata. Każdy z członków uprawnionych rodzin, które złożą wniosek o przystąpienie do programu otrzyma indywidualną imienną kartę (posiadać będzie ona numer uczestnika programu, termin ważności i wydawana będzie na cza określony). Karta będzie upoważniać do ulg i zniżek w zakupie towarów, usług i świadczeń w podmiotach i instytucjach, które przystąpią do programu „ ...”. Karta uprawniająca poszczególnych członków rodzin wielodzietnych do udziału w programie będzie miała więc charakter indywidualno-konkretny.

Wnioskodawca uważa, iż program przyjęty uchwałą Rady Miasta może zostać uznany za świadczenie z zakresu pomocy społecznej, tym samym podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, że przyjęty uchwałą Rady Miasta program „ ...” nie będzie precyzować indywidualnego adresata, co z kolei oznacza, że skierowany będzie do wszystkich osób określonych w regulaminie tego programu, tj. do członków z rodzin wielodzietnych i rodzin zastępczych zamieszkałych na terenie gminy mających na utrzymaniu troje i więcej dzieci w wieku do 18 roku życia lub 26 roku życia, w przypadku gdy dziecko jest niepełnosprawne lub jest niepracujące i jednocześnie uczy się lub studiuje. Zatem wszystkie uprawnione osoby będą mogły korzystać z oferowanych w ramach programu ulg i zniżek w zakupie towarów, usług i świadczeń w podmiotach i instytucjach, które przystąpią do ww. programu. Tym samym świadczenia te nie będą miały charakteru indywidualnego i nie będą powodowały powstania przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych po stronie osób uprawnionych.

W związku z tym, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie powstanie w ogóle przychód, tym samym – wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy – zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie będzie miało zastosowania.

Mając na uwadze opisane we wniosku zdarzenie przyszłe oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że oferowane w ramach programu „ ...” świadczenia w postaci uprawnień do ulgowego zakupu biletu na krytą pływalnię lub książki w księgarni nie będą stanowić przychodu w rozumieniu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i to też z tego powodu Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzania dla osób korzystających z tych uprawnień informacji PIT-8C.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj