Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-640/13-2/MM
z 17 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. 2012r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 czerwca 2013r. (data wpływu 27 czerwca 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu badawczego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 czerwca 2013r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu badawczego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


Instytut… (zwany dalej Instytutem) jest jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, której zadania zostały zdefiniowane w ustawie o PAN z dnia 30 kwietnia 2010r. Usługi naukowo-badawcze świadczone przez Instytut zaliczane są do usług badawczo-rozwojowych, które posiadają obecnie klasyfikację - PKWIU 72.19.13, w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz.1054 ze zm.) zwaną dalej „ustawą o VAT”.

Instytut realizuje w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa: Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.1 Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2. Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych, projekt kluczowy: „Cukry jako surowce odnawialne w syntezie produktów o wysokiej wartości dodanej”.

Instytut C, Instytut O, Uniwersytet…, Politechnika ….. oraz Uniwersytet ….. Pomiędzy Konsorcjum, a Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego została zawarta w dniu 30.12.2009r. umowa nr POIG ….., której przedmiotem jest udzielenie dofinansowania Instytutowi, jako Beneficjentowi na realizację ww. projektu kluczowego wraz z Partnerami Projektu - uczestnikami Konsorcjum.

Okres trwania Projektu Kluczowego to: 1 stycznia 2010 – 31 grudnia 2014r., a jego całkowita wartość wynosi 25 503 764 PLN. Projekt jest dofinansowany w 100% w odniesieniu do wydatków kwalifikowanych tj. wszystkich zakupów niezbędnych do jego realizacji. Finansowanie następuje w 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i w 15% z budżetu Państwa w formie dotacji rozwojowej, o której mowa w art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.).

Projekt obejmuje rozwój metodologii syntezy enancjometrycznie czystych produktów o wysokiej wartości dodanej z surowców odnawialnych, posiadających aplikacyjny charakter, spełniających szereg wymagań oraz pozwalających na zaimplementowanie ich w praktyce przemysłowej i będących przedmiotem zainteresowania krajowego przemysłu chemicznego, farmaceutycznego, kosmetycznego i spożywczego. Istotą projektu jest wykorzystanie łatwo dostępnych i tanich substratów, jakimi są cukry proste (surowce odnawialne) w syntezie organicznej.

Spodziewanym efektem projektu będzie opracowanie nowoczesnych metodologii syntezy produktów o wysokiej wartości dodanej wytwarzania wybranych leków, udostępnienie wyników badań naukowych w formie publikacji naukowych i rozwój kadry naukowej. Ponadto, przewiduje się ochronę innowacyjnych rozwiązań w postaci zgłoszeń patentowych, skomercjalizowanych wyników badań B+R zastosowanych m.in. w przemyśle farmaceutycznym, kosmetycznym i spożywczym.

Powyższe cele Projektu Kluczowego zostały określone wskaźnikami ich rezultatu do osiągnięcia przez uczestników Konsorcjum, w tym przez Instytut w okresie 2015-2019:

  1. Liczba wdrożeń powstałych w wyniku realizacji strategicznych programów badawczych — wartość docelowa 2 sztuki;
  2. Liczba skomercjalizowanych wyników badań B+R —5 sztuk;
  3. Liczba bezpośrednio utworzonych miejsc pracy (EPC) — wartość docelowa 8 EPC;
  4. Liczba utworzonych nowych etatów badawczych (EPC) — wartość docelowa 11 EPC;
  5. Liczba publikacji powstałych w efekcie realizacji projektu — wartość docelowa 76;
  6. Liczba stopni naukowych uzyskanych w związku zrealizowanym projektem — docelowo: 24;
  7. Liczba zgłoszeń patentowych jako efekt realizacji przedsięwzięcia — wartość docelowa 18 patentów;
  8. Liczba umów przekazania praw własności intelektualnej—6 sztuk;
  9. Liczba przedsiębiorstw współpracujących z jednostką po zakończeniu projektu — 7;
  10. Liczba przygotowanych zastosowań praktycznych gotowych do użycia - 8.


Projekt jest realizowany zgodnie z:

  1. Przepisami prawa krajowego i wspólnotowego oraz zasadami polityk wspólnotowych, które są dla niego wiążące, w tym z przepisami dotyczącymi konkurencyjności, zamówień publicznych, ochrony środowiska oraz równouprawnienia kobiet i mężczyzn;
  2. Programem Operacyjnym Innowacyjna Gospodarka 2007-2013 oraz szczegółowymi priorytetami programu;
  3. Wytycznymi Ministra Rozwoju Regionalnego wydanymi na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm.) obowiązującymi na dzień dokonania odpowiedniej czynności;
  4. Umową, a w szczególności opisem Projektu zawartym we wniosku o dofinansowanie, który stanowi załącznik nr 2 do Umowy oraz ze wskazanym w Umowie terminem obejmującym okres kwailfikowalności.

Udzielenie Instytutowi oraz pozostałym partnerom Projektu wsparcia przez MNiSW poprzez dofinansowanie nie stanowi pomocy publicznej w rozumieniu art. 87 ust. 1 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską. W tym celu Instytut, jako Beneficjent, podpisał zobowiązanie do rozpowszechniania wyników prowadzonych badań na równych zasadach rynkowych wszystkim podmiotom zainteresowanym gospodarczym wykorzystaniem tych wyników, z uwzględnieniem przepisów o prawach autorskich i prawie własności przemysłowej. Realizując powyższy punkt umowy, uzyskane wyniki badań naukowych są rozpowszechniane przez Instytut poprzez ich publikowanie w czasopismach naukowych, prezentowanie na konferencjach naukowych i zagranicznych oraz na stronie internetowej Instytutu.

Prawa autorskie do wyników badań naukowych, uzyskanych w trakcie realizacji Projektu, przysługują wyłącznie Instytutowi oraz Partnerom Projektu, w części odpowiadającej zadaniom, które każdy z podmiotów wykonywał w zakresie Projektu Kluczowego.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy, mając na uwadze powyższy stan faktyczny, Instytutowi przysługuje w całości prawo do obniżenia podatku należnego VAT o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług wykorzystywanych do realizacji opisanego Projektu, zarówno gdy w latach 2015-2019 nastąpi zakładana sprzedaż wyników projektu opodatkowana należnym podatkiem, z zastosowaniem 23% stawki VAT, jak i w przypadku, gdy sprzedaż opodatkowana nie zostanie zrealizowana, z przyczyn niezależnych od Instytutu?
  2. Zakładając pozytywną odpowiedź organu na pytanie 1, oraz biorąc pod uwagę, iż Instytut nie odliczał kwot podatku naliczonego od dokonywanych zakupów towarów i usług, w zakresie realizacji opisanego Projektu, czy powinien on jako podatnik podatku od towarów i usług dokonać korekt deklaracji podatkowych VAT-7, za okres opisany w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT

Stanowisko Wnioskodawcy:


Ad. 1


Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie zaś z art. 86 ust.2 pkt 1 lit. a) tej ustawy, kwota podatku naliczonego stanowi sumę kwot podatku określonego w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust 2, bez względu na cele lub rezultat takiej działalności. Zdaniem Wnioskodawcy, z literalnego brzmienia przytoczonego powyżej przepisu wynika fakt, że uznanie podmiotu za podatnika nie jest uzależnione od celu lub rezultatu jego działalności. Oznacza to, że aby uznać działalność podmiotu za działalność gospodarczą nie jest konieczne, aby przyniosła ona efekty w postaci osiągniętego zysku. Zatem w rozumieniu art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, podatnikiem jest także podmiot prowadzący działalność generującą straty, a także podmiot, który nie dokonał żadnej sprzedaży. W konsekwencji Wnioskodawca uważa, że podatnikiem jest także podmiot, który zadeklarował zamiar prowadzenia działalności gospodarczej i poczynił w tym celu określone nakłady pracy i środków, chociaż działalności gospodarczej jeszcze nie rozpoczął.

Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, że projekt jest ukierunkowany na przyśpieszenie postępu w rozwoju metodologii syntezy enancjometrycznie czystych produktów o dużej wartości dodanej. Tym samym wpisuje się on w najbardziej istotne i aktualne trendy chemii organicznej na świecie. Wagę projektu podnosi fakt zapotrzebowania przemysłowego na metody i technologie prowadzące do optycznie czystych związków organicznych o zdefiniowanych właściwościach fizykochemicznych (nowe materiały) i biologicznych (substancje czynne dla nowych leków, półprodukty dla przemysłu chemicznego, kosmetycznego i spożywczego).


Oznacza to, że konsekwencją przeprowadzonego programu może być sprzedaż praw licencyjnych lub patentów powstałych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej Instytutu.


Instytut wraz z pozostałymi uczestnikami konsorcjum zadeklarował w umowie z MNiSW zamiar dokonania wdrożeń programów operacyjnych oraz zgłoszeń patentowych do końca 2019r. Nie można jednak w obecnej fazie realizacji Projektu Kluczowego przewidzieć rezultatów podejmowanych przez Instytut zadań badawczych.

Podsumowując, zdaniem Zainteresowanego, w opisanym powyżej stanie faktycznym spełnione są przesłanki ustawowe pozwalające na zgodne z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, obniżenie podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, wynikającego z otrzymanych faktur dokumentujących nabycia towarów i usług związanych z realizacją Projektu Kluczowego - „Cukry jako surowce odnawialne w syntezie produktów o wysokiej wartości dodanej”. Wnioskodawca zauważa, że w analogicznej sprawie występował już o interpretację do Ministra Finansów i otrzymał pozytywną opinię (interpretacja IPPP1/443-494/13-2/IGo z dnia 17 czerwca 2013r.).


Ad. 2


Instytut, uczestniczący w Programie Kluczowym nie dokonywał przez lata 2010-2012 odliczenia kwot podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z jego realizacją. Było to konsekwencją wydanej przez Ministra Finansów interpretacji indywidualnej z dnia 19 marca 2008r. (znak IPPP1/443-779/07-4/GD), w której odmówił on Instytutowi prawa do pomniejszenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego, uznając iż działalność badawczo-rozwojowa prowadzona przez Instytut nie stanowi świadczenia usług, w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT.

Zakładając, iż na obecny wniosek i zadane w nim pytanie 1-sze Wnioskodawca otrzyma odpowiedź potwierdzającą prawo do pomniejszenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego – Wnioskodawca musi dokonać korekty rozliczeń podatku od towarów i usług, za okres, w którym to prawo przysługiwało, zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi: „Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego”.

Z treści powyżej zacytowanego przepisu Wnioskodawca wnioskuje, że ewentualna korekta rozliczeń podatku naliczonego wynikającego z otrzymywanych faktur objęłaby deklaracje podatkowe VAT-7 składane przez Instytut począwszy od 2010r. tj. od roku, w którym nastąpiły zakupy towarów i usług związane z ww. projektem naukowo – badawczym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej „ustawą o VAT”, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) tego artykułu kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18 (ust. 10 pkt 1 powołanego artykułu).


Przepisy art. 86 ust. 11 i ust. 13 ustawy o VAT wskazują dodatkowe terminy obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, w sytuacji gdy podatnik nie dokonał tego obniżenia w terminie otrzymania faktury.


I tak, stosownie do ust. 11 ww. artykułu, jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.


Natomiast, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 11, 12, 16 i 18, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego (art. 86 ust. 13 ustawy o VAT).

Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli takich, które generują podatek należny.

Zatem, warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do działalności opodatkowanej, czyli w przypadku wykonywania czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, iż formułując w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonywane są z zamiarem wykorzystania ich w ramach działalności opodatkowanej podatnika.

Istotna jest więc intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o VAT wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane wyłącznie do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku. Prawo to może zostać zrealizowane w terminach określonych w art. 86 ust. 10-13 ustawy o VAT.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył również mechanizmy, które nakazują podatnikowi korektę podatku naliczonego w przypadku, gdyby dokonane przez niego odliczenie podatku z tytułu zrealizowanych zakupów okazało się w przyszłości z różnych względów nieuzasadnione.

Ustawa o podatku od towarów i usług daje podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Wnioskodawca, będący jednostką naukową realizuje w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, Oś priorytetowa: Badania i rozwój nowoczesnych technologii, Działanie 1.1 Wsparcie badań naukowych dla budowy gospodarki opartej na wiedzy, Poddziałanie 1.1.2. Strategiczne programy badań naukowych i prac rozwojowych, projekt kluczowy: „Cukry jako surowce odnawialne w syntezie produktów o wysokiej wartości dodanej”. Pomiędzy Konsorcjum, a Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego została zawarta w dniu 30.12.2009r. umowa nr ………, której przedmiotem jest udzielenie dofinansowania Instytutowi, jako Beneficjentowi na realizację ww. projektu kluczowego wraz z Partnerami Projektu - uczestnikami Konsorcjum.

Spodziewanym efektem projektu będzie opracowanie nowoczesnych metodologii syntezy produktów o wysokiej wartości dodanej wytwarzania wybranych leków, udostępnienie wyników badań naukowych w formie publikacji naukowych i rozwój kadry naukowej. Ponadto, przewiduje się ochronę innowacyjnych rozwiązań w postaci zgłoszeń patentowych, skomercjalizowanych wyników badań B+R zastosowanych m.in. w przemyśle farmaceutycznym, kosmetycznym i spożywczym. Oznacza to, że konsekwencją przeprowadzonego programu może być sprzedaż praw licencyjnych lub patentów powstałych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej Zainteresowanego.

Instytut zadeklarował w Umowie z MNiSW zamiar dokonania wdrożeń programów operacyjnych oraz zgłoszeń patentowych do końca 2019 r. Nie można jednak w obecnej fazie realizacji projektu przewidzieć rezultatów podejmowanych przez Instytut zadań badawczych.

Powyższe wskazuje, że efekty opisanego projektu będą w przyszłości generowały przychody podlegające opodatkowaniu.


Jak wskazano powyżej, dla określenia prawa do odliczenia istotny jest zamiar, z jakim dokonywany jest zakup towaru lub usługi w momencie nabycia, a w opisanej sprawie projekt realizowany jest z założeniem wykorzystania jego efektów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz przedstawiony przez Wnioskodawcę opis sprawy, stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie spełniony będzie podstawowy warunek uprawniający podatnika do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Reasumując w przypadku realizacji projektu, którego wyniki są przeznaczone na sprzedaż, nabyte towary i usługi związane z realizacją tego projektu należy uznać za służące czynnościom opodatkowanym, nawet w przypadku gdy zakładana sprzedaż z przyczyn niezależnych od Podatnika nie zostanie zrealizowana. W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych (tj. sprzedaż praw licencyjnych lub patentów powstałych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej), Wnioskodawcy będzie przysługiwało w całości prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu zarówno, gdy do 31.12.2019r. nastąpi sprzedaż wyników projektu jak i w przypadku, gdy sprzedaż nie zostanie zrealizowana z przyczyn niezależnych od Wnioskodawcy.


Ponadto, co również wynika z powołanych wyżej przepisów, biorąc pod uwagę, iż Wnioskodawca nie odliczał kwot podatku naliczonego od dokonywanych zakupów towarów i usług, w zakresie realizacji opisanego Projektu, powinien on jako podatnik podatku od towarów i usług dokonać korekt deklaracji podatkowych VAT-7, za okres opisany w art. 86 ust. 13 ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie dwóch pytań należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj