Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-535/13/UH
z 10 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 kwietnia 2013r. (data wpływu 26 kwietnia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący opis stanu faktycznego:

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie świadczenia usług szkoleniowych w formie tradycyjnej oraz w formule on line. Prowadzone szkolenia w formie tradycyjnej obejmują w szczególności:

  1. Szkolenia dedykowane dla zespołów handlowych tj. psychologia sprzedaży, techniki sprzedaży, negocjacje, obsługa klienta, telemarketing, zarządzanie sprzedażą,, zarządzanie czasem i pracą dla handlowców;
  2. Szkolenia dedykowane dla kadry managerskiej mogą dotyczyć następujących zagadnień tj. trening umiejętności managerskich, budowanie zespołów, rozwijanie kompetencji pracowniczych, coaching managerski, delegowanie, motywowanie, zarządzanie czasem i pracą dla managerów, twórcze rozwiązywanie problemów, negocjacje, rozwiązywanie konfliktów.

Szkolenia w formule on line obejmują w szczególności: szkolenia word, szkolenia excel. Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzone przez niego szkolenia nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ustawy VAT. Nabywcami usług szkoleniowych są zarówno podmioty będące czynnymi podatnikami VAT jak również inne osoby niebędące podatnikami podatku VAT. Kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przekracza kwoty wskazane w § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012r. poz. 1382) - dalej rozporządzenie. Wnioskodawca nie jest członkiem systemu oświaty. W szczególności Wnioskodawca nie jest wpisany do ewidencji, o której mowa w art. 82 ustawy o systemie oświaty. Usługi Wnioskodawcy nie są finansowane ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedając usługi szkoleniowe osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarcze rolnikom ryczałtowym, pomimo przekroczenia określonych w § 3 rozporządzenia progów Wnioskodawca - korzysta w 2013r. i 2014r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2.1 rozporządzenia w zw. z pkt 29 załącznika do rozporządzenia?

Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na fakt, iż świadczone przez niego usługi szkoleniowe klasyfikowane są jako PKWiU 85.59,19.0 „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane to niezależnie od obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest on zwolniony z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej. Zgodnie z § 2.1 rozporządzenia „Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do 31 grudnia 2014r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.” Zgodnie z treścią rozporządzenia – poz. 29 załącznika do rozporządzenia - do czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej zalicza się klasyfikowane zgodnie z PKWiU jako ex 85:

„Usługi w zakresie edukacji - z wyłączeniem:

  • usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10),
  • usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),
  • usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11)”.

Wnioskodawca wskazuje, iż świadczone przez niego usługi szkoleniowe są usługami w zakresie edukacji, mieszczącymi się w zakresie symbolu PKWiU ex 85.

Ponadto Wnioskodawca nie świadczy:

  • usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0),
  • usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0),
  • usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).

W związku z powyższym sprzedając usługi szkoleniowe osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym, pomimo przekroczenia określonych w § 3 rozporządzenia progów Wnioskodawca korzysta w 2013r. i 2014r. ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem kryterium decydującym o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie szczególne dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących poszczególnych czynności i podatników zawarte zostały w § 2 i 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012r. poz. 1382).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 powołanego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014r. podatników, u których kwota obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20.000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli kwota obrotu z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20.000 zł.

Zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia, w przypadku podatników, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20.000 zł.

Wskazać w tym miejscu należy, iż każda sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych ma wpływ na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwotę obrotu uprawniającą do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących określa się sumując całą sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Obliczając powyższą kwotę obrotu nie wyłącza się zatem sprzedaży towarów i usług, które na mocy rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących jako wymienione w załączniku do rozporządzenia zostały przedmiotowo zwolnione z obowiązku ewidencjonowania. Do obrotu wlicza się zatem sprzedaż ze wszystkich czynności wykonywanych na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych (wszystkie rodzaje działalności).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe w formie tradycyjnej oraz w formule on line. Prowadzone szkolenia w formie tradycyjnej obejmują w szczególności: szkolenia zespołów handlowych w zakresie psychologii sprzedaży, techniki sprzedaży, negocjacji, obsługi klienta, telemarketingu, zarządzania sprzedażą,, zarządzania czasem i pracą oraz szkolenia kadry managerskiej w zakresie treningu umiejętności managerskich, budowania zespołów, rozwijania kompetencji pracowniczych, coachingu managerskiego, delegowania, motywowania, zarządzania czasem i pracą, twórcze rozwiązywanie problemów, negocjacje, rozwiązywanie konfliktów. Wnioskodawca przeprowadza też szkolenia w formule on line, które obejmują w szczególności Word i Excel. Świadczone usługi szkoleniowe Wnioskodawca sklasyfikował pod symbolem PKWiU 85.59.19.0 - „Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Wnioskodawca przekroczył kwotę obrotu realizowanego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych wskazaną w § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012r.

Należy zauważyć, iż zgodnie § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym określonych czynności wykonywanych przez podatnika.

W poz. 29 załącznika do ww. rozporządzenia z dnia 29 listopada 2012r. wymieniono usługi w zakresie edukacji (ex PKWiU 85.) – z wyłączeniem: – usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych (PKWiU 85.51.10.0) – usług świadczonych przez szkoły tańca i instruktorów tańca (PKWiU 85.52.11.0) – usług świadczonych przez szkoły nauki jazdy (PKWiU 85.53.11).

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca świadcząc usługi szkoleniowe dedykowane dla zespołów handlowych oraz dla kadry managerskiej sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85.59.19.0, korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu tych usług do dnia 31 grudnia 2014r.

W świetle powyższego, pomimo przekroczenie limitu obrotów obligującego do rozpoczęcia ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, Wnioskodawca może nadal korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotów z tytułu świadczenia ww. usług szkoleniowych.

Nadmienić jednak wypada, że w przypadku dokonania przez Wnioskodawcę jakiejkolwiek czynności nieobjętej zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania (niewymienionej w załączniku do rozporządzenia), będzie on zobowiązany do zaewidencjonowania tej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – tj. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w ….

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj