Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-352/13/MN
z 9 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 4 kwietnia 2013 r. (data wpływu 16 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:


  • braku opodatkowania usług geodezyjnych polegających na udostępnianiu danych i informacji, materiałów znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wykonywaniu czynności związanych z udostępnieniem tych informacji, wykonywaniu wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego – jest prawidłowe,
  • opodatkowania czynności polegających na sporządzaniu kopii dokumentów dotyczących usług geodezyjno-kartograficznych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług geodezyjnych polegających na udostępnianiu danych i informacji, materiałów znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wykonywaniu czynności związanych z udostępnieniem tych informacji, wykonywaniu wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego oraz czynności polegających na sporządzaniu kopii dokumentów dotyczących usług geodezyjno-kartograficznych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


1. Zgodnie z art. 2 ust. l ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Art. 4 ust. 1 pkt 9 ustawy stanowi, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru. Cytowany artykuł w ust. 4 stanowi, że ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej. Miasto jest miastem na prawach powiatu (art. 91 ustawy). Według art. 92 ust. 2 miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie. Organem wykonawczym powiatu jest prezydent miasta (art. 92 ust. l pkt 2). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu określa ustawa o samorządzie gminnym (art. 92 ust. 3 ustawy). Według przepisów ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (art. 33 ust. l). Gmina jest podatnikiem podatku od towarów i usług, co określa art. 15 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Urząd miasta, jako aparat pomocniczy starosty (prezydenta) wykonuje zadania w zakresie zasobów powiatowych, dotyczące gromadzenia i prowadzenia państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontroli opracowań przyjmowanych do zasobu, a także udostępnianiu tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym (art. 40 ust. 3 pkt 3) ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne. Urząd pobiera opłaty z tytułu usług geodezyjnych za udostępnianie danych i informacji, materiałów znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz za wykonywanie czynności związanych z udostępnieniem tych informacji, wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (art. 40 ust. 3 lit. c ustawy). Wysokość opłat jest ściśle określona w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielania informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego. Opłaty te są dochodami własnymi budżetu powiatu (gminy) (art. 41b ust. 2 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne).


W przepisach dotyczących podatku VAT, czynności wykonywane przez przedmioty prawa publicznego w zakresie ich zadań publicznych podzielono na:


  • wykonywane przez organy władzy publicznej i urzędy je obsługujące;
  • wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego.



Przy czym czynności wykonywane przez organy władzy publicznej i urzędy je obsługujące w zakresie ich zadań publicznych nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, co wynika z artykułu 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Artykuł ten stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Natomiast czynności dotyczące zadań publicznych, wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego zastały potraktowane jako usługi zwolnione od VAT, co stanowi § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Całkowicie inaczej przedstawia rodzaj stosowania opłat. Wobec niejasności interpretacji przepisów Urząd za wymienione czynności wystawia faktury VAT ze „stawką podatku VAT zwolnioną” (PKWiU 75).


2. Analogicznie do sprawy opisywanej powyżej, Urząd Miasta stosuje te same przepisy prawa do poboru opłat za czynności związane ze sporządzaniem kopii dokumentów dotyczących udostępniania danych i informacji materiałów znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wykonywania czynności związanych z udostępnieniem tych informacji, wykonywania wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego. Traktując czynności kopiowania dokumentów za ściśle związane z realizacją wniosków za wykonanie czynności geodezyjno-kartograficznych, usługi te zostały potraktowane jako czynności administracyjne, a nie usługi o charakterze cywilnoprawnym. Wobec powyższego opłaty podlegają opodatkowaniu z VAT zwolnionym ( § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług). Należna kwota za czynności kopiowania doliczana jest do ww. opłat (opisywanych w pkt 1 wniosku) z dodanym VAT-em zwolnionym (pkwiu 75) i wystawiana jest na to wspólna faktura.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie:


  1. Czy opłaty za usługi geodezyjne i kartograficzne wynikające z przepisów ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne powinny podlegać w świetle obowiązujących przepisów opodatkowaniu podatkiem VAT?
  2. Czy opłaty związane ze sporządzaniem kopii dokumentów dotyczących usług geodezyjno-kartograficznych powinny kwalifikować się jako czynności o charakterze cywilnoprawnym i podlegać w świetle obowiązujących przepisów podatkiem VAT 23%?


Zdaniem Urzędu Miasta, pobierając opłaty z zakresu geodezji i kartografii, wykonuje On zadania publiczne powiatu, określone przepisami z zakresu administracji rządowej, w związku z tym powinno się go traktować jako organ władzy publicznej, a nie jako jednostkę samorządu terytorialnego, dla którego są przewidziane odrębne przepisy. Różnica w przestrzeganiu przepisów prawa w tych dwóch przypadkach jest znacząca.

Urząd Miasta, jako organ władzy publicznej wykonujący zadania o charakterze publicznym, z wyłączeniem czynności z zakresu prawa cywilnego nie jest uznawany za podatnika VAT. Wobec tego ww. opłaty nie podlegają podatkowi VAT (art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług).

Natomiast Urząd Miasta, traktowany jako jednostka samorządu terytorialnego, wykonujący zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, jest podatnikiem VAT, a wykonywane czynności powinny być zwolnione od podatku, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, o czym stanowi § 13 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując ww. opłaty, dotyczące udostępniania informacji, materiałów znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz usług wykonywania wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego nie powinny podlegać podatkowi VAT.

Urząd Miasta, pobierając opłaty dotyczące czynności dotyczących sporządzenia kopii dokumentów związanych z udostępnianiem informacji materiałów znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz kopii usług wykonania wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, powinien być traktowany jako organ jednostki samorządu terytorialnego, a nie organ władzy publicznej, realizujący zadania starosty z zakresu administracji rządowej. Wyżej wymienione opłaty mają charakter cywilnoprawny. Nie wynikają z przepisów prawa geodezyjnego i kartograficznego, ani z przepisów rozporządzeń wykonawczych. Zatem ww. opłaty powinny być traktowane jako świadczenie usług, o których mowa art. 8 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując, Urząd Miasta w świetle zmiany przepisów o podatku od towarów i usług, powinien ewidencjonować dodatkowe usługi sporządzania kopii dokumentów z naliczonym podatkiem VAT 23%, drukować faktury osobom prawnym, a osobom fizycznym tylko na żądanie i wykazywać obroty z tego tytułu w deklaracji VAT-7.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:


  • prawidłowe w zakresie braku opodatkowania usług geodezyjnych polegających na udostępnianiu danych i informacji, materiałów znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wykonywaniu czynności związanych z udostępnieniem tych informacji, wykonywaniu wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego,
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania czynności polegających na sporządzaniu kopii dokumentów dotyczących usług geodezyjno-kartograficznych.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. z 2011 r. Dz. U. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ww. ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 w tym również:


  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Od wspomnianej zasady ustawodawca przewidział jednak pewne wyjątki. I tak na podstawie art. 15 ust. 6 cyt. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Generalnie zatem wyłączone od opodatkowania podatkiem od towarów i usług są czynności wykonywane przez podmioty prawa publicznego (organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy) w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego.

Zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 ze zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym: starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 cyt. ustawy).


W myśl art. 40 ust. 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do:


  1. Głównego Geodety Kraju – w zakresie zasobu centralnego;
  2. marszałków województw – w zakresie zasobów wojewódzkich;
  3. starostów – w zakresie zasobów powiatowych.


Zgodnie z przepisem art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t.j. Dz. U z 2013 r., poz. 595), prawa powiatu przysługują miastom, które w dniu 31 grudnia 1998 r. liczyły więcej niż 100.000 mieszkańców, a także miastom, które z tym dniem przestały być siedzibami wojewodów, chyba że na wniosek właściwej rady miejskiej odstąpiono od nadania miastu praw powiatu, oraz tym, którym nadano status miasta na prawach powiatu, przy dokonywaniu pierwszego podziału administracyjnego kraju na powiaty.


Ponadto, zgodnie z art. 92 ust. 1 cyt. ustawy, funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje:


  1. rada miasta;
  2. prezydent miasta.


W myśl art. 92 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym, miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie.

Na podstawie art. 40 ust. 3c ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w także czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wypisów i wyrysów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne, z zastrzeżeniem ust. 3d oraz art. 12 ust. 1 i 2, art. 14 ust. 1, art. 15 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. infrastrukturze informacji przestrzennej i art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

Wysokość tych opłat jest ściśle określona w przepisach i wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333), wydanego na podstawie art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b ww. ustawy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że wykonywane przez starostę jako organ władzy publicznej czynności, polegające na udostępnieniu danych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego należą do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej. Jednocześnie w miastach na prawach powiatu funkcję organów powiatu sprawuje prezydent miasta.

Z treści wniosku wynika, że Urząd Miasta pobiera opłaty z tytułu usług geodezyjnych za udostępnianie danych i informacji, materiałów znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz za wykonywanie czynności związanych z udostępnieniem tych informacji, wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (art. 40 ust. 3 lit. c ustawy). Wysokość opłat jest ściśle określona w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielania informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego.

Jeżeli zatem w przedmiotowej sprawie Prezydent Miasta realizując zadania Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, faktycznie pełni funkcję Starosty, to działa on jako organ władzy publicznej, a wykonywane czynności przez Urząd Miasta, będący urzędem obsługującym organ władzy publicznej, polegające na udostępnianiu danych i informacji, materiałów znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wykonywaniu czynności związanych z udostępnieniem tych informacji, wykonywaniu wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego należą do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej.

Organ władzy publicznej oraz urząd obsługujący ten organ, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług. Wprawdzie art. 15 ust. 6 cyt. ustawy stanowi, że wspomniane organy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jednak w analizowanym przypadku taka sytuacja nie występuje. Czynności, o których mowa, mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny.

W kontekście powyższego należy uznać, iż Urząd Miasta, działając jako urząd obsługujący Prezydenta Miasta (organ władzy publicznej) w zakresie wykonywania czynności związanych z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Zatem opłaty pobierane za ww. czynności, w wysokości określonej cyt. rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r., nie są objęte podatkiem od towarów i usług.

Tożsame zasady dotyczą pobieranych opłat związanych ze sporządzaniem kopii dokumentów dotyczących ww. usług geodezyjnych i kartograficznych. Czynności te również mieszczą się w wyłączeniu, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż - wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - nie mają charakteru cywilnoprawnego. Mają one bowiem ścisły związek z udostępnianiem danych i informacji, materiałów znajdujących się w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz wykonywaniem czynności związanych z udostępnieniem tych informacji, wykonywaniem wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, zatem należą one również do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej. Tym samym nie są to czynności wykonywane przez podmiot występujący w charakterze podatnika, zatem pobierane opłaty za sporządzanie kopii dokumentów dotyczących opisanych usług geodezyjnych i kartograficznych nie podlegają opodatkowaniu.

Konsekwentnie, skoro przedmiotowe czynności nie podlegają opodatkowaniu, nie powinny one być dokumentowane fakturami, o których mowa w art. 106 ust. 1 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl bowiem art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, ust. 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W myśl art. 106 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Ponadto stosownie do treści art. 109 ust. 3 ustawy, podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 – dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Przytoczona regulacja wskazuje na konieczność prowadzenia przez podatnika ewidencji, służącej sporządzeniu deklaracji podatkowej, która będzie poprawna materialnie i formalnie.

Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Na podstawie delegacji zawartej w art. 99 ust. 14 ww. ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, wzory deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3 i 8 i 9, wraz z objaśnieniami co do sposobu prawidłowego ich wypełnienia oraz terminu i miejsca ich składania, w celu umożliwienia rozliczenia podatku.

Stosownie do treści załącznika nr 4 „Objaśnienia do deklaracji dla podatku od towarów i usług (VAT-7, VAT-7K i VAT-7D)” do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 marca 2013 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r., poz. 394), w części C wykazuje się wszystkie czynności podlegające opodatkowaniu, dla których obowiązek podatkowy powstał w okresie rozliczeniowym, za który składana jest deklaracja, po uwzględnieniu korekt wynikających z art. 29 ust. 4 ustawy oraz innych korekt wynikających z przepisów o podatku od towarów i usług, jeżeli mają wpływ na rozliczenie w okresie, za który składana jest deklaracja. (…).

Skoro zatem deklaracja winna obejmować czynności podlegające opodatkowaniu, czynności mieszczące się w wyłączeniu, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług (niepodlegające opodatkowaniu), nie powinny być ujmowane w składanych deklaracjach dla podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj