Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-53/12/JK
z 18 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-53/12/JK
Data
2012.05.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Zwolnienie z akcyzy czynności podlegających opodatkowaniu wobec instytucji Wspólnot Europejskich i innych


Słowa kluczowe
ewidencja
podmiot zużywający
węgiel


Istota interpretacji
Prawo do zwolnienia od akcyzy z tytułu zużycia wyrobów węglowych oraz kwestia dokumentowania tego zużycia.



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2012 r.) uzupełnione pismem z dnia 19 marca 2012 r. oraz skorygowane pismem z dnia 14 maja 2012 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy oraz sposobu prowadzenia ewidencji zużytych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 lutego 2012 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia od akcyzy oraz sposobu prowadzenia ewidencji zużytych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące stany faktyczne.


Wnioskodawca nabywa od spółki węglowej węgiel kamienny na potrzeby produkcji ciepła na cele grzewcze i ciepłej wody przez jedną z kotłowni spółki. Kotłownia jest wyodrębnioną w regulaminie organizacyjnym jednostką o określonym budżecie, której przydzielono konkretyzowane zadania. Kotłownia K-93 zakwalifikowana jest jako instalacja do spalania paliw o nominalnej mocy cieplnej >20 MWt. Spalanie węgla kamiennego (typu 23-18-06) odbywa się w zespole kotłów energetycznych - 4 kotły wodne WLM-5 o nominalnej mocy 5,815 każdy. Paliwo z placu opałowego transportowane jest taśmociągiem do lejów zasypowych kotłów. Następnie poddawane jest spalaniu na rusztach mechanicznych. W wyniku spalania w kotłach miału węglowego, emitowane są do powietrza zanieczyszczenia gazowe oraz pyłowe. Spaliny z komór spalania, po przejściu przez układ odpylający w postaci baterii cyklonów, odprowadzane są do atmosfery dwoma stalowymi kominami. Pyły (popioły lotne) z cyklonów są zbierane w miejscu wytworzenia, a następnie zamykane w hermetycznych workach. Po zgromadzeniu odpowiedniej ilości, odpady oddawane są wyspecjalizowanej firmie. Spółka jako prowadzący instalację (kotłownię) zobowiązana jest na mocy art. 147 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r., Nr 25, poz. 150 ze zm.) do okresowych pomiarów wielkości emisji w razie wprowadzania do środowiska znacznych ilości substancji lub energii. Zgodnie z § 2 ust. 7 oraz § 2 ust. 8 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 4 listopada 2008 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów wielkości emisji oraz pomiarów ilości pobieranej wody (Dz. U. Nr 206, poz. 1291) okresowe pomiary emisji do powietrza prowadzi się dla instalacji spalania o łącznej nominalnej mocy cieplnej mniejszej niż 100MW z częstotliwością dwa razy do roku, raz w sezonie zimowym (październik-marzec) oraz w sezonie letnim (kwiecień-wrzesień). Dodatkowo Urząd Miasta - decyzją na wprowadzanie gazów i pyłów nałożył na Spółkę obowiązek wykonywania dodatkowych pomiarów emisji zanieczyszczeń do powietrza w kotłowni w sezonie zimowym. Wyniki pomiarów obrazują spełnienie obowiązujących przepisów dotyczących standardów emisyjnych, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 22 kwietnia 2011 r. w sprawie standardów emisyjnych z instalacji (Dz. U. Nr 95, poz. 558). Jednocześnie pomiary potwierdzają, że zastosowanie baterii cyklonów powoduje zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza o 79%. Dodatkowo Spółka w 2010 r. zleciła firmie zewnętrznej wykonanie obliczeń rozkładu stężeń pyłu zawieszonego PM 10 pochodzącego z kotłowni. Innowacyjność badania polegała na określeniu wpływu emisji pyłu zawieszonego PM 10 na jakość powietrza także poza granicami terenu kotłowni, w tym na terenach związanych ze stałym pobytem ludzi. Analiza objęła również emisję niezorganizowaną ze wszystkich operacji towarzyszących procesowi spalania w kotłowni, między innymi transportu, rozładunku i magazynowania węgla. Wyniki kompleksowej analizy potwierdziły, ze oddziaływanie emisji zorganizowanej oraz niezorganizowanej pyłu nie powodują przekroczeń standardów jakości powietrza na terenie oraz poza terenem kotłowni. Na terenie zakładu na bieżąco ograniczana jest emisja nie tylko poprzez sprawnie działające cyklony, ale również poprzez szczelne poszycia zasobników opału oraz dodatkowy układ pomiarowy zamontowany dla potrzeb ewidencji bezpowrotnie zużytej wody bieżącej do zraszania. Ponadto Spółka podlega ETS. Europejski System Handlu Emisjami (ETS), który jest pierwszym na świecie międzynarodowym systemem opartym na handlu zezwoleniami na emisje dwutlenku węgla C02, którego głównym celem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych w Unii Europejskiej. Odbywa się to obecnie na zasadzie rozdzielania przez poszczególne państwa członkowskie darmowych uprawnień do emisji C02 w postaci zezwoleń lub decyzji administracyjnych. Przedsiębiorstwa, które utrzymują swoje emisje poniżej przyznanego przez państwo pułapu, mogą sprzedać pozostałe uprawnienia po cenie wyznaczonej przez rynek. W przypadku odwrotnym tj. emisji powyżej wyznaczonego limitu przedsiębiorcy mają wybór między: inwestycjami w nowe technologie niskowęglowe w celu utrzymania niskiego poziomu emisji zgodnego z przyznanym przez państwo limitem lub zakupem nowych zezwoleń uprawniających do emisji dodatkowych ton C02. Taka konstrukcja systemu zmusza przedsiębiorców do wzięcia pod uwagę kosztów emisji i zachęca do korzystania ze źródeł energii emitujących mniej dwutlenku węgla. Powoduje redukcję globalnych emisji gazów cieplarnianych, przez co zapobiega osiągnięciu przez zmiany klimatu niebezpiecznego poziomu. Wnioskodawca decyzją z 2006 r. wydaną przez Prezydenta Miasta otrzymał zezwolenie na udział w ww. systemie. W drugim okresie rozliczeniowym systemu, obejmującym lata 2008-2012, przyznana ilość uprawnień wynosi (29524) wynikających z Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla - pozycja KPRU: PL-0144-05, kod instalacji E1.1. Równolegle z przyznaniem uprawnień w Spółce wdrożone zostały instrukcje: „Monitorowania wielkości emisji C02 w kotłowni” oraz „Monitorowania aspektów środowiskowych” zgodnie z rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 12 września 2008 r. w sprawie sposobu monitorowania wielkości emisji substancji objętych wspólnotowym systemem handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. Nr 183, poz. 1142). Stworzona została także specjalna procedura na wypadek niedoboru lub nadwyżki większej niż 10% średniorocznego przydziału uprawnień w danym roku rozliczeniowym. Powołano także stanowisko Specjalisty ds. ochrony środowiska odpowiedzialnego za spełnienie wymagań prawnych w zakresie ETS.

Spółka wskazuje, iż udział zakupu wyrobów węglowych nabywanych przez Spółkę dla celów produkcji ciepła w wartości produkcji sprzedanej ciepła wyprodukowanego w kotłowni wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Kotłownia stanowi, zdaniem Spółki, zorganizowaną część przedsiębiorstwa dla celów podatkowych. Zgodnie z regulaminem wewnętrznym GPEC, kotłownia jest odrębną jednostką organizacyjną tzw. zespołem. Ma ściśle określone cele, zadania i odpowiedzialność. Posiada swój budżet, obejmujące planowane koszty i przychody, zyski oraz zobowiązania. Ma określoną stanowiskowo obsadę personalną, podlega jednolitemu kierownictwu, dysponuje specjalistycznym wyposażeniem. Z tych względów kotłownia mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone w regulaminie zadania gospodarcze.

Ponadto, Spółka wskazuje, że w procesie produkcji ciepła w kotłowni pomiar zużycia węgla dokonywany jest na etapie zasilania paliwem kotłów. Węgiel przeładowany do kosza zasypowego taśmociągu wznoszącego, skąd kierowany jest bezpośrednio do lejów zasypowych kotłów. Do taśmociągu zabudowany jest system wagowy, który na bieżąco monitoruje ilość węgla wykorzystywanego w procesie produkcji ciepła. Dane z systemu wagowego zapisywane są na serwerze Spółki i przekazywane do działu technicznego. Umożliwia to Spółce bieżącą kontrolę ilości zużytego węgla w dowolnym momencie w ciągu doby.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z akcyzy wynikającego z art. 31 a ust. 2 pkt 9 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, na wyroby węglowe zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej...
  2. Czy Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia z akcyzy wynikającego z art. 31 a ust. 2 pkt 8 ustawy jako zakład energochłonny zużywający węgiel do celów opałowych...
  3. Czy Spółka na mocy § 4 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, uprawniona jest do dokonywania wpisów w ewidencji zużytych wyrobów węglowych zwolnionych raz na miesiąc...


Stanowisko Wnioskodawcy.


Ad. 1


Zgodnie z art. 31 a ust. 2 pkt 9 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Powyższe zwolnienie wynika z konieczności wdrożenia dyrektywy Rady 2003/96/WE z dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej w zakresie podatku akcyzowego od węgla, węgla brunatnego i koksu. (Dz. U. L 283 z 31.10.2003). Art. 17b dyrektywy stanowi, że państwa członkowskie mogą stosować obniżki podatku do zużycia produktów energetycznych wykorzystywanych do ogrzewania w przypadku, gdy m.in. wprowadzone zostały w życie systemy zezwoleń handlowych lub równoważne uzgodnienia, o ile prowadzą one do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. W ocenie Wnioskodawcy, posiadane przez Spółkę zezwolenie na handel uprawnieniami do emisji C02 wydane przez uprawniony podmiot spełnia przesłanki do zwolnienia wynikającego z ustawy. System ETS zapobiega ociepleniu klimatu poprzez redukcję emisji gazów cieplarnianych do powietrza. Przedsiębiorstwa w celu ograniczenia emisji i tym samym wydatków na zakup dodatkowych uprawnień inwestują w technologie niskoemisyjne i szukają sposobów walki ze zmianami klimatu. Ma to niewątpliwie wpływ na ochronę środowiska oraz podwyższanie efektywności energetycznej. Zdaniem Zainteresowanego, wskazane stanowisko znajduje potwierdzenie w uzasadnieniu do projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku akcyzowym, gdzie wskazano, iż: zwolnieniu podlegać będzie także zużycie węgla i koksu, gdy wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Za systemy takie uważa się m.in. system ETS, o którym mowa w dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE. Poza posiadanymi uprawnienia ETS, Wnioskująca w inny sposób osiąga cele dotyczące ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Spółka w celu zmniejszenia emisji zanieczyszczeń z kotłowni korzysta z odpylaczy cyklonowych, których skuteczność potwierdzona licznymi badaniami wynosi 79%. Spółka zamierza w najbliższych miesiącach zainstalować na cyklonach elektrofiltry, które zredukują szkodliwą emisję do 0,01%. Spółka dokłada także wszelkich starań aby kupować jak najlepszej jakości opał z uwagi na fakt, że, ilość zanieczyszczeń emitowanych do atmosfery z kotłowni zależy bezpośrednio od ilości i jakości (wartość opałowa, zawartość popiołu, zawartość siarki, wilgoć całkowita) zużytego paliwa. Obecnie, trwają, analizy ekonomiczne, środowiskowe i kosztowe realizacji planu modernizacji kotłowni K-93, która będzie miała na celu na zwiększenie efektywności, ograniczenie emisji pyłów i gazów oraz zwiększenia bezpieczeństwa dostaw.

Z uwagi na powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, w Spółce zostały wprowadzone systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska oraz do podwyższenia efektywności energetycznej, co skutkuje zwolnieniem z akcyzy wyrobów węglowych wykorzystywanych do produkcji ciepła w kotłowni.


Ad. 2.


Zgodnie z art. 31 a ust. 2 pkt 8 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane przez zakłady energochłonne do celów opałowych. Art. 31a ust. 10 stanowi, że przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Zdaniem Wnioskującej posiadana kotłownia K-93 jest zakładem energochłonnym.

Z uwagi na powyższe, w ocenie Spółki, węgiel zużywany przez kotłownię do produkcji ciepła jest zwolniony od akcyzy.


Ad. 3


W ocenie Spółki, zgodnie z § 4 ust. 4 rozporządzenia, dopuszcza się wpisywanie do ewidencji ilości zużytych wyrobów węglowych raz w miesiącu, po zweryfikowaniu jej podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.


Zdaniem Wnioskodawcy, opisany sposób pomiaru spełnia przesłanki do dokonywania wpisów w ewidencji raz w miesiącu, gdyż umożliwia dokładną i rzeczywistą kontrolę zużycia węgla w Spółce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych stanów faktycznych uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), dalej zwanej ustawą, wyroby węglowe, to wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 załącznika nr 1 do ustawy. Zgodnie z treścią wskazanego załącznika do wyrobów akcyzowych zalicza się:


  • węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgła - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowane do kodu CN 2701,
  • węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2702,
  • koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych, klasyfikowany do kodu CN 2704 00.


W myśl art. 2 ust. 1 pkt 22 lit. a ustawy, podmiot zużywający to podmiot mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, który wyroby akcyzowe objęte zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie zużywa na cele uprawniające do zwolnienia.


Zgodnie z art. 31a ust. 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy wyroby węglowe zużywane:


  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, ze zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536, ze zm.).
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 ,,produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych” w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990 r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz.Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, ze zm.; Dz.Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, ze zm.);
  8. przez zakłady energochłonne do celów opałowych;
  9. przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.


W myśl ust. 10 cytowanego artykułu, przez zakłady energochłonne rozumie się podmioty, u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Zakład energochłonny nie może być mniejszy niż zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumiana jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Stosownie do przepisów art. 31a ust. 4-7 ustawy, warunkiem zwolnienia określonego w art. 31 a ust. 2 ustawy jest prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych. Ewidencja może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości otrzymanych wyrobów węglowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania, oraz informacje o dokumentach dostawy i kodzie CN wyrobów węglowych. Ewidencja, oraz dokument dostawy powinny być przechowywane do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym ewidencja została sporządzona, a dokument dostawy potwierdzony przez odbiorcę.


Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 wskazanego rozporządzenia, ewidencja, o której mowa w art. 31a ust. 4 i art. 32 ust. 5 pkt 3 ustawy, zawiera:


  1. dane dotyczące ilości wyrobów zwolnionych:
    1. nazwę wyrobów oraz ich kod CN,
    2. ilość opakowań oraz ich numery identyfikacyjne, jeżeli zostały nimi oznaczone,
    3. ilość wysłanych lub otrzymanych wyrobów zwolnionych, w tym ilość wyrobów zwolnionych zużytych na cele uprawniające do ich zwolnienia od akcyzy, oraz ich łączną ilość, obliczoną narastająco od początku roku kalendarzowego;
  2. informację odpowiednio o dacie wysłania, otrzymania wyrobów zwolnionych lub ich zużycia;
  3. informację o dacie wystawienia i numerach identyfikujących dokument dostawy albo dokument, o którym mowa w art. 32 ust. 10 ustawy, na podstawie których wyroby zwolnione zostały wysłane, otrzymane lub zużyte;
  4. informację o adresie miejsca odbioru wyrobów zwolnionych.


Ilość wyrobów węglowych wysłanych, otrzymanych lub zużytych wpisuje się do ewidencji według kodów CN w 1000 kg w sposób umożliwiający obliczenie ilości tych wyrobów - § 3 ust. 2a rozporządzenia.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, ewidencję prowadzi się dla okresów obejmujących rok kalendarzowy. Dane do ewidencji wpisuje się chronologicznie. Dopuszcza się wpisanie do ewidencji ilości zużytych wyrobów węglowych raz w miesiącu, po zweryfikowaniu jej podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia - § 4 ust. 4 rozporządzenia.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się produkcją energii cieplnej. Spółka do produkcji energii cieplnej zużywa węgiel kamienny. Posiadana przez Spółkę kotłownia K-93 jest objęta europejskim systemem handlu emisjami, zwanym ETS, zgodnie z przepisami ustawy z 28 kwietnia 2011 r. o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych (Dz. U. Nr 122, poz. 695). Spółka informuje także, iż udział jej zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Ponadto przedmiotowa kotłownia mogłaby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące określone w regulaminie zadania gospodarcze. Wnioskodawca dokonuje wpisów do ewidencji ilości zużytych wyrobów węglowych raz w miesiącu, po zweryfikowaniu jej podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia, gdyż stosowany przez Spółkę sposób pomiaru umożliwia dokładną i rzeczywistą kontrolę zużycia węgla w Spółce.

W związku z powyższym wskazać należy, iż zwolnieniu od akcyzy podlegają wyroby węglowe, w tym węgiel, zużywane przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzono w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej. Za takie systemy uważa się również tzw. system EU ETS, o którym mowa w dyrektywie 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady 96/61/WE. Spółka, zgodnie z treścią poz. 139 tabeli nr 3 - Roczna liczba uprawnień do emisji dwutlenku węgla dla instalacji - stanowiącej załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2008 r. w sprawie przyjęcia Krajowego Planu Rozdziału Uprawnień do emisji dwutlenku węgla na lata 2008 - 2012 dla wspólnotowego systemu handlu uprawnieniami do emisji (Dz. U. Nr 202, poz. 1248), otrzymała roczną liczbę uprawnień do emisji dwutlenku węgla dla instalacji na podstawie KPRU nr PL-0144-05. Zatem, zużywany przez Spółkę węgiel przeznaczony do celów opałowych w zakładach objętych europejskim systemem handlu emisjami podlega zwolnieniu od podatku akcyzowego na podstawie art. 31a ust. 2 pkt 9 ustawy.

Ponadto, w uregulowaniach ustawy przyjęto, iż zakładami energochłonnymi są podmioty posiadające ciepłownię (zakład wytwarzający energię cieplną), u których udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział. Z treści wniosku wynika, iż udział ten w przypadku Spółki wyniósł nie mniej niż 10%. Zatem, Wnioskodawca w przedstawionym stanie faktycznym jest podmiotem, który może korzystać ze zwolnienia od akcyzy w związku ze zużywaniem wyrobów węglowych (węgla kamiennego) do celów opałowych jako zakład energochłonny na podstawie art. 31 a ust. 2 pkt 8 ustawy, w związku z ust. 10 tego artykułu.

Wskazać w tym miejscu należy, iż powyższe zwolnienia od akcyzy od akcyzy funkcjonują na etapie użycia wyrobów węglowych do celów zwolnionych. Z kolei, do podmiotu, który dokonuje takiego użycia, w opisanej we wniosku sytuacji do Spółki, wyroby węglowe będą trafiały jako wyroby zwolnione od akcyzy na podstawie któregoś ze zwolnień wynikających z konstrukcji podatku.

Jeżeli jednak Spółka użyje dostarczonych wyrobów węglowych do innych celów niż zgodne z przeznaczeniem, dokona w ten sposób czynności podlegającej opodatkowaniu, o której mowa w art. 9a ust. 1 pkt 6 ustawy. Przy czym za takie użycie uważa się także naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej sposobu prowadzenia ewidencji wyrobów zwolnionych od akcyzy należy stwierdzić, iż w sytuacji przedstawionej we wniosku, gdy Spółka dokonuje pomiaru zużycia wyrobów węglowych, który umożliwia dokładną i rzeczywistą kontrolę zużycia węgla w Spółce, Wnioskodawca może dokonywać wpisów do ewidencji ilości zużytych wyrobów węglowych raz w miesiącu, po dokonaniu jej weryfikacji podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.

Reasumując, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, że w opisanej we wniosku Spółka może korzystać ze zwolnienia od akcyzy jako podmiot u którego wprowadzono w życie system prowadzący do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej tj. posiadana przez Spółkę kotłownia K-93 jest objęta europejskim systemem handlu emisjami, zwanym ETS. Ponadto, z uwagi na fakt, że udział zakupu wyrobów węglowych w wartości produkcji sprzedanej Spółki wynosi nie mniej niż 10% w skali roku poprzedzającego rok, w odniesieniu do którego jest ustalany procentowy udział, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia od akcyzy jako zakład energochłonny Wnioskodawca może także dokonywać wpisów do ewidencji ilości zużytych wyrobów węglowych raz w miesiącu, po dokonaniu jej weryfikacji podczas dokładnej i rzeczywistej kontroli zużycia.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż stanowisko Spółki jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy opisanych we wniosku stanów faktycznych i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa - art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj