Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-403a/12/AW
z 14 czerwca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-403a/12/AW
Data
2012.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczanie podatku naliczonego
prawo do odliczenia
projekt
trwały zarząd


Istota interpretacji
odliczenie podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na rozbudowie i przebudowie wielofunkcyjnego obiektu rekreacyjno-sportowego, który zostanie oddany w trwały zarząd



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2012 r. (data wpływu 2 kwietnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 11 czerwca 2012 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na rozbudowie i przebudowie wielofunkcyjnego obiektu rekreacyjno-sportowego, który zostanie oddany w trwały zarząd - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 kwietnia 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 11 czerwca 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na rozbudowie i przebudowie wielofunkcyjnego obiektu rekreacyjno-sportowego, który zostanie oddany w trwały zarząd.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina realizuje, w ramach zadań własnych określonych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, projekt pn. „R.”. Przedmiotem projektu jest inwestycja, która zakłada realizację następujących elementów infrastruktury i wyposażenia:


  1. Przebudowa boiska z trawy naturalnej do gry w piłkę nożną
    1. budowa oświetlenia boiska z trawy naturalnej,
    2. wykonanie budynku zaplecza szatniowo-biurowego kompleksu sportowego z trybuną główną,
    3. wykonanie trybun na krótszych bokach boiska o nawierzchni naturalnej,
    4. wykonanie adaptacji trybuny istniejącej.
  2. Przebudowa boiska o nawierzchni z trawy syntetycznej do gry w piłkę nożną (wewnątrz istniejącego toru wrotkarskiego)
    1. budowa oświetlenia boiska z trawy syntetycznej,
    2. piłkochwyty przy krótszych bokach boiska treningowego.
  3. Boisko lekkoatletyczne przy Gimnazjum (budowa do całości)
    1. trzytorowa bieżnia okólna,
    2. boiska treningowe o nawierzchni poliuretanowej wewnątrz bieżni,
    3. boisko do gry w piłkę ręczną,
    4. boisko do gry w koszykówkę,
    5. boisko do gry w siatkówkę,
    6. rozbieg do skoku wzwyż, skoku w dal i trójskoku,
    7. wykonanie nawierzchni mineralnej do pchnięcia kulą,
    8. przebudowa trybun ziemnych (w miejscu rozebranych trybun).
  4. Cały obiekt (budowa)
    1. oświetlenie terenu - słupy oświetlenia parkowego,
    2. droga ppoż. wzdłuż budynku szatniowo-biurowego,
    3. schody terenowe z balustradą,
    4. ogrodzenie terenu z bramami wjazdowymi oraz furtkami,
    5. cztery miejsca postojowe dla autobusów,
    6. miejsca postojowe dla samochodów osobowych,
    7. mała architektura - śmietniki, ławeczki,
    8. maszty flagowe.


Projekt zakłada także zakup wyposażenia takiego jak:

  • zestaw do utrzymania i konserwacji płyty sztucznej,
  • zestaw do utrzymania i konserwacji płyty naturalnej,
  • zestaw sprzętu rolniczego (ciągnik z zestawem),
  • kosiarka samojezdna,
  • wykaszarko-dmuchawo-odkurzacz - szt. 4
  • rusztowanie,
  • ogrodzenia składane,
  • wyposażenie warsztatu,
  • wyposażenie administracyjne - szt. 71,
  • scena,
  • podest na murawę.


Po zakończeniu realizacji przedmiotowej inwestycji Gmina będzie właścicielem zakupionego wyposażenia oraz samego obiektu budowlanego. Zgodnie z wytycznymi w zakresie kwalifikowalności wydatków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013, co do zasady projekt musi zachować trwałość przez okres 5 lat od daty zakończenia jego realizacji, określonej w umowie o dofinansowanie projektu oraz nie może zostać poddany znaczącej modyfikacji mającej wpływ na charakter lub warunki realizacji projektu. W związku z powyższym, powstała infrastruktura będzie stanowiła majątek Gminy. Po zakończeniu powyższej inwestycji infrastruktura przekazana zostanie do Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, który jest zakładem budżetowym gminy. Przekazanie stadionu nastąpi w drodze decyzji administracyjnej o oddaniu nieruchomości w trwały zarząd. Trwały zarząd jest formą prawną władania nieruchomością przez jednostkę organizacyjną. MOSIR będzie korzystał z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jego działania. Pożytki ze sprzedaży biletów na imprezy sportowe będą wpływały bezpośrednio na rachunek zakładu budżetowego. W decyzji o oddaniu nieruchomości w trwały zarząd zostanie ustalona opłata roczna w wysokości 0,3% ceny nieruchomości, zgodnie z art. 83 ust. 1 i ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, za nieruchomości przeznaczone na cele sportowe. Opłata ta nie podlega ustawie o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy podatek naliczony przy prowadzonej inwestycji będzie możliwy do odliczenia przy założeniu, iż przekazanie inwestycji nastąpi na podstawie decyzji administracyjnej o oddaniu w trwały zarząd...

Zdaniem Wnioskodawcy, przy przekazaniu inwestycji do zakładu budżetowego w formie trwałego zarządu, nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. artykułu podano, że kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl postanowień art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W oparciu o zapisy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z brzmieniem art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Z treści wniosku wynika, iż Gmina, w ramach zadań własnych, realizuje projekt polegający na rozbudowie i przebudowie wielofunkcyjnego obiektu rekreacyjno-sportowego. Powstała infrastruktura będzie stanowiła majątek Gminy i zostanie przekazana do Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji, będącego zakładem budżetowym Gminy. Przekazanie stadionu nastąpi w drodze decyzji administracyjnej o oddaniu nieruchomości w trwały zarząd, za co zostanie ustalona opłata roczna w wysokości 0,3% ceny nieruchomości. MOSIR będzie korzystał z nieruchomości w celu prowadzenia działalności należącej do zakresu jego działania. Pożytki ze sprzedaży biletów na imprezy sportowe będą wpływały bezpośrednio na rachunek zakładu budżetowego.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że skoro - jak wskazano we wniosku - dokonane w związku z rozbudową i przebudową wielofunkcyjnego obiektu rekreacyjno-sportowego zakupy nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (trwały zarząd), Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT dokumentujących poniesione wydatki.

Końcowo informuje się, że kwestię prawa do odliczenia podatku naliczonego w przypadku przekazania przedmiotowego obiektu rekreacyjno-sportowego na podstawie umowy najmu lub dzierżawy, rozstrzygnięto w interpretacji indywidualnej nr ITPP2/443-403b/12/AW.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj