Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-235/13/AT
z 24 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 maja 2013 r. (data wpływu 14 maja 2013 r.), uzupełnionym w dniu 20 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności przeniesienia z mocy prawa prawa własności do nieruchomości w zamian za odszkodowanie – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 maja 2013 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 czerwca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności przeniesienia z mocy prawa prawa własności do nieruchomości w zamian za odszkodowanie.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Decyzją Wojewody z dnia 22 kwietnia 2013 r. ustalono dla Gminy odszkodowanie w kwocie … zł z tytułu nabycia z mocy prawa na rzecz Skarbu Państwa prawa własności nieruchomości zajętych na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych pn. „…”. Decyzja będzie ostateczna prawdopodobnie 13 maja 2013 r., jeżeli żadna ze stron postępowania nie złoży odwołania.


Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy utracił ważność z dniem 1 stycznia 2003 r. W nieobowiazującym planie działki określone były jako główny wał przeciwpowodziowy. Według studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, zatwierdzonego Uchwałą Rady Gminy z dnia 13 sierpnia 2010 r., przedmiotowe działki znajdowały się w granicach terenów pod nazwą:


  • ograniczenia w zagospodarowaniu i lokalizacji zabudowy – strefa ochronna wałów przeciwpowodziowych – ograniczenie zgodne z przepisami szczególnymi;
  • kierunki rozwoju systemu komunikacji – ścieżki rowerowe – trasa regionalna nr … i trasa regionalna wałem …, ścieżki piesze – istniejący znakowany …. szlak turystki pieszej.


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Działka nr … zabudowana jest budynkami gospodarczymi oraz budynkiem mieszkalnym, wyposażonym w instalację elektryczną oraz wodociągowo-kanalizacyjną (szambo).

Gmina nie posiada danych, dotyczacych daty wybudowania ww. obiektów. Wywłaszczone nieruchomości zostały przekazane Gminie 20 sierpnia 1991 r. decyzją Wojewody. W momencie przekazania działka … była już zabudowana ww. budynkami. Wydanie do użytkowania ww. obiektu nie miało miejsca w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu po jego wybudowaniu, bądź ulepszeniu.

Gminie nie przysługiwało w stosunku do tego obiektu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również nie ponoszono nakładów na ulepszenie tych obiektów.

Dla przedmiotowej nieruchomości nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy z tytułu otrzymania odszkodowania przysługuje podatnikowi zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9?


Wnioskodawca uważa, że może korzystać ze zwolnienia, ponieważ nabyte z mocy prawa przez Skarb Państwa nieruchomości nie są terenami budowlanymi i stanowią strefę ochroną wałów przeciwpowodziowych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie.

Jak stanowi art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, stawka podatku w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.


Stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 10 wskazanej ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:


  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności opodatkowanych, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:


  1. wybudowaniu,
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:


  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, o czym stanowi art. 43 ust. 7a ustawy.

W oparciu o przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

W świetle obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2013 r. przepisu art. 2 pkt 33 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach mowa jest o terenach budowlanych – rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W złożonym wniosku poinformowano, że Decyzją Wojewody z dnia 22 kwietnia 2013 r. ustalono dla Gminy odszkodowanie z tytułu nabycia z mocy prawa na rzecz Skarbu Państwa prawa własności nieruchomości zajętych na realizację inwestycji w zakresie budowli przeciwpowodziowych pn. „…”. Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy utracił ważność z dniem 1 stycznia 2003 r. Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Działka nr … zabudowana jest budynkami gospodarczymi oraz budynkiem mieszkalnym, wyposażonym w instalację elektryczną oraz wodociągowo-kanalizacyjną (szambo). Gmina nie posiada danych, dotyczacych daty wybudowania ww. obiektów. Wywłaszczone nieruchomości zostały przekazane Gminie 20 sierpnia 1991 r. decyzją Wojewody. W momencie przekazania działka … była już zabudowana ww. budynkami. Wydanie do użytkowania ww. obiektu nie miało miejsca w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu po jego wybudowaniu, bądź ulepszeniu. Gminie nie przysługiwało w stosunku do tego obiektu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jak również nie ponoszono nakładów na ulepszenie tych obiektów. Dla przedmiotowej nieruchomości nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Wobec tego, odnosząc się na tle przedmiotowej sprawy do prezentowanego we wniosku stanowiska Wnioskodawcy, stwierdzić należy, iż opisana we wniosku czynność przeniesienia z mocy prawa prawa własności do nieruchomości w zamian za odszkodowanie, jako dokonana przez Gminę będącą zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, nie korzysta – wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy – ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. W przedmiotowej sprawie bowiem opisana nieruchomość jest zabudowana budynkami gospodarczymi, jak również budynkiem mieszkalnym, co wyłącza możliwość uznania, iż dopuszczalne jest zastosowanie ww. zwolnienia, przewidzianego wyłącznie dla dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Ponadto, mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym we wniosku stanem faktycznym stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie, brak jest podstaw, aby czynność przeniesienia z mocy prawa prawa własności do nieruchomości w zamian za odszkodowanie korzystała ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie bowiem czynność ta dokonana jest przed pierwszym zasiedleniem w rozumieniu art. 2 pkt 14 omawianej ustawy. Jednocześnie w takim przypadku czynność ta korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, skoro – jak wskazują okoliczności sprawy – Gmina otrzymała nieruchomość w drodze decyzji Wojewody oraz nie ponoszono nakładów inwestycyjnych na ulepszenie przedmiotu tej czynności.

Reasumując należy stwierdzić, że przedmiotowa czynność może korzystać ze zwolnienia od podatku, jednakże w oparciu o odmienną niż uważa Wnioskodawca podstawę prawną. Innymi słowy, czynność będzie mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy. Z tych względów stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj