Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-594/12/MK
z 18 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm. ) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia z dnia 24 września 2012 r. (data wpływu 28 września 2012 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej w przedmiocie podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 września 2012 r. wpłynął do tut. organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w odniesieniu do przyjętej metodologii rozliczeń i ustalenia dochodu, określonego przez Wnioskodawcę jako różnica między ceną sprzedaży Wyrobów strefowych do odbiorców a wartością według której Wyroby strefowe zostały nabyte w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa od jej udziałowca.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca – Sp. z o.o. w dniu 20 września 2004 r. otrzymała wydane przez A. S.A. zezwolenie (dalej: „Zezwolenie") na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: „SSE") rozumianej jako działalność produkcyjna, handlowa oraz usługowa w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie SSE (dalej: „Wyroby strefowe") i usług wykonywanych na jej terenie, określonych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2004 r. (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług - Dz. U. z 2004 r., Nr 89, poz. 844).

Jedynym udziałowcem Spółki jest X Sp. z o.o.. Przed zdarzeniami restrukturyzacyjnymi, Wnioskodawca zajmował się wyłącznie produkcją wyrobów strefowych, tj. przednich szyb samochodowych. Większość Wyrobów strefowych wyprodukowanych na terenie SSE była następnie zbywana bezpośrednio do X, który był podmiotem odpowiedzialnym za sprzedaż wyrobów Spółki do klientów hurtowych, eksportowych oraz świadczenie usług detalicznych w oparciu o sieć warsztatów montujących szyby samochodowe. Dochód Spółki uzyskiwany ze sprzedaży Wyrobów strefowych został zwolniony z opodatkowania jako dochód z działalności prowadzonej na terenie SSE, objętej Zezwoleniem.

W ramach przeprowadzonej restrukturyzacji z X (wówczas XXX Sp. z o.o.) wydzielona została zorganizowana część przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP"), odpowiedzialna za dystrybucję produktów wytworzonych na terenie SSE przez Wnioskodawcę do klientów eksportowych oraz do magazynów regionalnych pozostających w strukturach X. Wydzielona zorganizowana część przedsiębiorstwa została następnie wniesiona jako wkład niepieniężny do Spółki.

W następstwie powyższego, Spółka zaczęła wykonywać działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży Wyrobów strefowych oraz towarów pozastrefowych do odbiorców z wykorzystaniem eksportowego kanału dystrybucji posiadanego uprzednio przez X, który wszedł w skład wniesionej ZCP. W konsekwencji całość funkcji związanych z wyrobem strefowym, czyli wytwarzanie wyrobów strefowych, magazynowanie, transport oraz ich sprzedaż do odbiorców znalazły się w ramach jednego podmiotu, tj. Wnioskodawcy.

Niezależnie od tego, X nadal prowadzi działalność usługową w oparciu o wspomnianą sieć warsztatów montażowych oraz sprzedaż Wyrobów nabywanych od Wnioskodawcy do detalicznej i hurtowej grupy kontrahentów z wykorzystaniem magazynów regionalnych.

W skład zorganizowanej część przedsiębiorstwa wszedł m.in. centralny magazyn wyrobów gotowych, w którym znajdowały się wyprodukowane przez Spółkę na terenie SSE produkty w okresie sprzed restrukturyzacji. Wartość wyrobów strefowych wniesionych w ramach aportu została ustalona na poziomie cen, po których X nabył przedmiotowe Wyroby.

Wyroby strefowe zostały „zwrócone" w stanie niezmienionym, tzn. X nie dokonywał jakichkolwiek modyfikacji, ulepszeń, czy innych prac na Wyrobach strefowych. Całość procesu produkcji Wyrobów strefowych odbyła więc się na terenie SSE.

Wyroby strefowe, nabyte w ramach ZCP zostały następnie sprzedane do odbiorców. Stosując podejście ostrożnościowe, Spółka opodatkowała dochód w postaci różnicy między ceną sprzedaży Wyrobów strefowych do odbiorców, a wartością, według której Wyroby strefowe zostały nabyte w ramach zorganizowanej część przedsiębiorstwa.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w przedstawionym stanie faktycznym, w odniesieniu do Wyrobów strefowych nabytych w ramach wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa do Spółki, zwolnieniu od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podlega dochód w postaci różnicy między ceną sprzedaży wyrobów strefowych do odbiorców a wartością według której Wyroby strefowe zostały nabyte w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa jako dochód z tytułu zbycia Wyrobów strefowych wytworzonych przez Spółkę w ramach działalności gospodarczej prowadzonej na terenie SSE i na podstawie udzielonego Spółce zezwolenia?


Przedstawiając własne stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca wskazał m.in., że – jego zdaniem – dochód pochodzący ze sprzedaży Wyrobów strefowych, które zostały przez Spółkę nabyte w drodze wkładu niepieniężnego od X i następnie sprzedane odbiorcom (różnica między ceną sprzedaży Wyrobów strefowych do odbiorców, a wartością według której wyroby strefowe zostały nabyte w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa) podlega zwolnieniu z opodatkowania jako dochód pochodzący z działalności strefowej.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.) dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 tej ustawy, osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Przy tym, art. 17 ust. 4 tej ustawy stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34, przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy (w przedstawionym stanie faktycznym nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 17 ust. 5 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Podobne wskazanie znajduje się w § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z 2008 r., Nr 232, poz. 1548 ze zm.), zgodnie z którym zwolnienie od podatku dochodowego (z tytułu kosztów nowej inwestycji lub z tytułu utworzenia nowych miejsc pracy) przysługuje wyłącznie dla działalności prowadzonej na terenie strefy.

Spółka podnosi przy tym, że przepisy dotyczące działalności strefowej w zakresie w jakim regulują zakres zwolnienia od podatku dochodowego są normami prawa podatkowego, do których zastosowanie ma art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. 2012 r. poz. 749 – t. jednolity). W jego ocenie , potwierdził to m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Rzeszowie w wyroku z dnia 8 maja 2007 r. Mając na względzie powyższe, Wnioskodawca uważa, że zwolnienie od podatku dochodowego obejmuje dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i jednocześnie prowadzonej na podstawie stosownego zezwolenia. Spółka posiada zezwolenie na działalność produkcyjną, handlową i usługową w zakresie wyrobów określonego rodzaju jakimi są przednie szyby samochodowe. Wyroby strefowe, o których mowa w pytaniu Spółki zostały w całości wytworzone przez Wnioskodawcę na terenie SSE i obejmuje je udzielone Spółce zezwolenie. Po opisanej wyżej restrukturyzacji Spółka oprócz działalności produkcyjnej odpowiedzialna jest za sprzedaż Wyrobów strefowych do odbiorców w ramach przejętego kanału dystrybucji, która jako działalność gospodarcza prowadzona na terenie SSE podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Dokonując zwolnienia wskazanych wyżej dochodów Wnioskodawca osiągnąłby taki sam efekt podatkowy, jak w sytuacji, gdyby X będący uprzednio dystrybutorem, zamiast wniesienia wyrobów strefowych do Spółki w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa, dokonał ich zwrotu. W konsekwencji Wyroby strefowe stałyby się z powrotem własnością Spółki i konieczna byłaby korekta przychodów Spółki. Jednocześnie Wnioskodawca miałby możliwość sprzedaży Wyrobów strefowych do odbiorców i osiągnąłby dochód w całości zwolniony z opodatkowania jako dochód strefowy.

W związku z powyższym, zdaniem Spółki, nie ma racjonalnego uzasadnienia, dlaczego dochód powstały ze sprzedaży Wyrobów strefowych (wyprodukowanych na terenie SSE i objętych zezwoleniem) do odbiorców nie miałby podlegać zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w opisanej sytuacji. W ocenie Wnioskodawcy dochód powstały ze sprzedaży Wyrobów strefowych, o których mowa w pytaniu Spółki, czyli działalności gospodarczej wykonywanej na terenie SSE, powinien podlegać zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 powołanej ustawy.


Na tle przedstawionego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na których możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym jednoznacznie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (j. t. Dz. U z 2007 r. Nr 42, poz. 274).

Podstawą do korzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej (art. 16 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych). Zgodnie z przepisem art. 12 dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zezwolenie określa m.in. przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki dotyczące zatrudnienia przez przedsiębiorcę przy prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie strefy przez określony czas określonej liczby pracowników, jak również dokonania przez przedsiębiorcę inwestycji na terenie strefy o wartości przewyższającej określoną kwotę – art. 16 ust. 2 pkt 1 i 2 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych, przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Dokonując analizy przedmiotowego przepisu zauważyć należy, że w orzecznictwie zarówno Sądu Najwyższego, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego, a także w piśmiennictwie ukształtowany jest pogląd, w myśl którego przepisy prawa podatkowego należy wykładać ściśle i zgodnie z ich literalnym brzmieniem, a jedynie w sytuacjach wątpliwych, gdy językowa wykładnia nie doprowadza do ustalenia jednoznacznej treści normy prawnej, należy skorzystać z innych metod wykładni w taki sposób, by wyinterpretowana norma spójna była z innymi normami skorelowanymi, jak również by jednocześnie w pełni odzwierciedlała intencje racjonalnego ustawodawcy i nie była sprzeczna z przepisami rangi konstytucyjnej.

Powyższe regulacje prawne ustanawiają podstawowe warunki korzystania z ulgi podatkowej z tytułu prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej działalności gospodarczej.


Zasadniczym elementem stosowania ulg jest łączne wystąpienie dwóch warunków:

  • prowadzenie działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej,
  • uzyskiwanie dochodu z działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu.


Powyższe warunki, jak każdy wyjątek od zasady powszechności opodatkowania, należy interpretować ściśle. Przedmiotowe zwolnienie podatkowe przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej fizycznie na terenie strefy. Jeżeli cześć działalności podmiotu prowadzona jest poza strefą, dochód z tej części pochodzący nie podlega zwolnieniu. Podstawą do korzystania ze zwolnienia jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy, uprawniające do korzystania z pomocy publicznej. Zezwolenie określa przedmiot działalności gospodarczej oraz warunki jej prowadzenia.

Dochód "uzyskany" z działalności to wyłącznie taki dochód, którego źródłem przychodów jest prowadzona działalność gospodarcza. Zwolnieniem podatkowym objęty jest zatem dochód wygenerowany bezpośrednio z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wymienionej wprost w zezwoleniu.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca - którego jedynym udziałowcem jest X Sp. z o.o. - przed zdarzeniami restrukturyzacyjnymi zajmował się wyłącznie produkcją Wyrobów strefowych, tj. przednich szyb samochodowych. Większość wyrobów strefowych wyprodukowanych na terenie SSE była następnie zbywana bezpośrednio do X, który był podmiotem odpowiedzialnym za sprzedaż wyrobów Spółki. Dochód Spółki uzyskiwany ze sprzedaży wyrobów strefowych został zwolniony z opodatkowania jako dochód z działalności prowadzonej na terenie SSE, objętej Zezwoleniem.

W ramach przeprowadzonej restrukturyzacji z X (wówczas XXX Sp. z o.o.) wydzielona została zorganizowana część przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP"), odpowiedzialna za dystrybucję produktów wytworzonych na terenie SSE przez Wnioskodawcę. Wydzielona zorganizowana część przedsiębiorstwa została następnie wniesiona jako wkład niepieniężny do Spółki. Aport objął wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa aktywa, m.in. towary - w skład ZCP wszedł m.in. centralny magazyn wyrobów gotowych, w którym znajdowały się wyprodukowane przez Spółkę na terenie SSE produkty w okresie sprzed restrukturyzacji. Wartość Wyrobów strefowych wniesionych w ramach aportu została ustalona na poziomie cen, po których Nordglass nabył przedmiotowe Wyroby. Wyroby strefowe zostały „zwrócone" w stanie niezmienionym, tzn. N. nie dokonywał jakichkolwiek modyfikacji, ulepszeń, czy innych prac na wyrobach strefowych. Wyroby strefowe, nabyte w ramach ZCP zostały następnie sprzedane do odbiorców. Spółka opodatkowała dochód w postaci różnicy między ceną sprzedaży wyrobów strefowych do odbiorców, a wartością, według której Wyroby strefowe zostały nabyte w ramach zorganizowanej część przedsiębiorstwa.

Zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego znak II FSK 125/10 z dnia 25 maja 2011r. dochód "uzyskany" z działalności to wyłącznie taki dochód, którego źródłem przychodów jest działalność gospodarcza. Dochód czyniący zadość wymogom art. 17 ust. 1 pkt 34 o podatku dochodowym od osób prawnych to dochód, jaki jest bezpośrednio generowany przez aktywność przedsiębiorcy, którą można nazwać działalnością gospodarczą, albo też stanowi nieodłączne (nie dające się uniknąć ze względu na naturę stosunku prawnego) następstwo działalności gospodarczej. Dochodem uzyskiwanym bezpośrednio z działalności są dochody w postaci należności uzyskiwanych od kontrahentów, jeżeli zakres świadczonych w ramach umów czynności objęty jest zakresem zezwolenia.

Zwolnienie podatkowe uregulowane w art. 17 ust. 1 pkt 34 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z art. 12 cyt. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych nie jest zwolnieniem podmiotowym w tym sensie, że nie dotyczy wszystkich dochodów osiąganych przez podmiot posiadający status przedsiębiorcy wyposażonego w zezwolenie umożliwiające prowadzenie działalności na obszarze specjalnej strefy ekonomicznej. Jest zwolnieniem, które uzależniono od dziedziny stosunków prawnych, w jakie wstępuje przedsiębiorca-adresat zezwolenia na działalność strefową. Stosunki te muszą być stosunkami gospodarczymi celowo ukierunkowanymi na osiągnięcie dochodu lub stanowiącymi nieodzowne następstwo realizacji tych pierwszych, wskutek ich złożonej natury. Ich zakres przedmiotowy ustalono za pomocą dwóch kryteriów: przedmiotu działalności gospodarczej określonej w zezwoleniu wydanym na podstawie art. 16 ust. 1 cyt. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz miejscem realizacji czynności prawnych skutkujących powstaniem dochodu - terenem specjalnej strefy ekonomicznej.

Z uwagi na treść zapytania Spółki należy przywołać brzmienie art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym „przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego” nie zalicza się do przychodów podlegających opodatkowaniu.

Przepis ten stanowi więc o faktycznym braku wpływu tego typu przysporzeń ze strony udziałowców na przychód i – co za tym idzie – dochód jednostki. Tym samym, skoro wniesienie aportu do spółki prawa handlowego nie może kształtować wprost wysokości jej dochodu (i nie wiąże się z sukcesją podatkową przewidzianą w Ordynacji podatkowej), to tym bardziej nie wpłynie na wysokość dochodu zwolnionego. Przyjęcie odmiennego wniosku skutkowałoby w swojej istocie zwolnieniem od opodatkowania dochodu, który nigdy mu nie podlegał, a zatem nie generował żadnych obciążeń publicznoprawnych, kosztem których można by przyznać zwolnienie.


Wobec powyższego należy stwierdzić, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku jest nieprawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, 87 – 100 Toruń, ul. Św. Jakuba 20.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj