Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-164/13-3/AKr
z 22 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2013 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 kwietnia 2013 r. (data wpływu 29 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zwrotu kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 marca 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zwrotu kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 29 kwietnia 2013 r. o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 28 września 2012 r. w Urzędzie Skarbowym sporządzony został protokół z czynności odczytania zawartości pamięci kasy fiskalnej, w związku z likwidacją kasy, który Wnioskodawczyni podpisała. Kasa została zainstalowana i zafiskalizowana dnia 20 kwietnia 2006 r. Po jej fiskalizacji Zainteresowana uzyskała zwrot za instalację kasy w kwocie 645 zł.

W miesiącu styczniu 2013 r. Urząd Skarbowy w Świdnicy wezwał Wnioskodawczynię telefonicznie do sporządzenia korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2011 r., ponieważ w tym miesiącu nie dokonała ona przeglądu technicznego kasy – przegląd odbył się w lipcu 2011 r. W deklaracji Zainteresowana miała wykazać zwrot ulgi za instalację kasy w kwocie 645 zł.

Zwrotu ulgi Wnioskodawczyni miała dokonać z należnymi odsetkami do dnia zapłaty.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, że w książce serwisowej kasy odnotowano okresowe przeglądy techniczne w dniach: 13 kwietnia 2007 r., 16 kwietnia 2008 r., 15 kwietnia 2009 r. i 28 lipca 2011 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni musi oddać ulgę skoro zgodnie z art. 111 ust. 6 ustawy o VAT minął 3-letni okres od daty instalacji kasy?

Zdaniem Wnioskodawczyni, art. 111 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług obejmuje okres 3 lat i od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania obowiązkiem zwrotu ulgi za niezgłoszenie kasy do przeglądu technicznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł (art. 111 ust. 4 ustawy).

Zatem z powyższych przepisów wynika, iż obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących dotyczy tylko takich podmiotów, które dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kasa rejestrująca to specjalne urządzenie ewidencjonujące obrót i kwoty należnego podatku, a zakup i zainstalowanie tego urządzenia wiąże się z poniesieniem pewnego obciążenia finansowego przez podatnika. Mając powyższe na uwadze, a także premiując podatników terminowo spełniających swoje ustawowe obowiązki w zakresie rozpoczęcia używania kas, ustawodawca wprowadził specjalną ulgę związaną z zakupem kasy rejestrującej.

Na mocy art. 111 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadkach naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1.

W myśl art. 111 ust. 6 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010 r., wprowadzonym art. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonego lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

I tak, zgodnie z delegacją ustawową zawartą w art. 111 ust. 7 pkt 1 i 2 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia określił:

  • sposób, warunki i tryb odliczania od kwoty podatku należnego (zwrotu) kwoty, o której mowa ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z wypłatą (zwrotem) tych kwot,
  • przypadki, warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z ich odliczeniem (zwrotem), powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, mając na uwadze okres wykorzystywania kas rejestrujących, przestrzeganie przez podatników warunków technicznych związanych z wykorzystywaniem tych kas oraz konieczność zapewnienia kontroli realizacji nałożonego na podatników obowiązku zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem (zwrotem) tych kwot.

W momencie, w którym Wnioskodawczyni przysługiwał zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej, obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 ze zm.). Rozporządzenie to obowiązywało w okresie od dnia 1 kwietnia 2006 r. do dnia 30 czerwca 2007 r.

Natomiast przepis art. 111 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wówczas brzmiał: „Podatnicy, którzy rozpoczynają ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 2.500 zł.”

Na podstawie § 7 ust. 1 ww. rozporządzenia, odliczenie, o którym mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, zwane dalej „odliczeniem”, może być dokonane w rozliczeniu podatku od towarów i usług za miesiąc, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub za miesiące następujące po tym miesiącu. W przypadku podatników, rozliczających się za okresy kwartalne zgodnie z art. 99 ust. 2 i 3 ustawy, odliczenie może być dokonane w rozliczeniu za kwartał, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie, lub w rozliczeniu za następne kwartały. Podstawą do odliczenia jest posiadanie przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

W myśl § 7 ust. 2 rozporządzenia, kwota dokonanego w danym okresie rozliczeniowym odliczenia, z tytułu nabycia kas rejestrujących, nie może być wyższa od kwoty różnicy między podatkiem należnym a podatkiem naliczonym, o których mowa w art. 86 ustawy. W przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest większa lub równa kwocie podatku należnego w danym okresie rozliczeniowym, podatnik może otrzymać zwrot nierozliczonej wcześniej kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy, z tym że w danym okresie rozliczeniowym kwota zwrotu nie może przekroczyć równowartości:

  1. 25 % kwoty przysługującej podatnikowi do odliczenia przed jego pierwszym dokonaniem - jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy miesięczne, lub
  2. 50 % kwoty określonej w pkt 1 - jeżeli podatnik składa deklaracje za okresy kwartalne.

Na podstawie § 8 ust. 1 cyt. rozporządzenia, dokonanie odliczenia następuje pod warunkiem złożenia przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemnego zgłoszenia, o którym mowa w § 6 ust. 1, o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania. W przypadku podatników, którzy zamierzają stosować do ewidencjonowania jedną kasę, zgłoszenie może być dokonane na formularzu zawiadomienia o miejscu instalacji kasy zgodnie z przepisami dotyczącymi kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników, o ile zawiadomienie to zostało złożone przed powstaniem obowiązku ewidencjonowania.

Odliczenia mogą dokonać podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie nie później niż w obowiązujących ich terminach, przy użyciu kas rejestrujących spełniających wymagania określone w przepisach dotyczących kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników - § 8 ust. 2 ww. rozporządzenia.

Wskazać należy, iż od dnia 1 stycznia 2011 r. obowiązuje rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (t. j. Dz. U. z 2013 r. poz. 163).

W myśl § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach określonych w art. 111 ust. 6 ustawy oraz dodatkowo, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

  1. zaprzestaną działalności;
  2. nastąpi otwarcie likwidacji;
  3. zostanie ogłoszona upadłość;
  4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału); a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy;
  5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.

Zwrot odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach, o których mowa w art. 111 ust. 6 ustawy, oraz w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, odnosi się tylko do tych kas, których te warunki lub przypadki dotyczyły (§ 6 ust. 2 rozporządzenia).

W § 6 ust. 3 rozporządzenia wskazano, iż zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie:

  1. do 25. dnia miesiąca następującego po:
    1. miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy miesięczne,
    2. kwartale, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy kwartalne;
  2. do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż ww. przepis § 6 ust. 1 w rozporządzeniu z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1509 ze zm.), obowiązującego od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r. brzmiał następująco: podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach określonych w art. 111 ust. 6 ustawy oraz dodatkowo, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

  1. zaprzestaną działalności;
  2. nastąpi otwarcie likwidacji;
  3. zostanie ogłoszona upadłość;
  4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału);
  5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.

Obowiązek zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących dotyczy tylko tych kas, których dotyczą okoliczności wymienione w ust. 1 (§ 6 ust. 2 ww. rozporządzenia).

W § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia wskazano, iż obowiązek, o którym mowa w ust. 2, powstaje z upływem ostatniego dnia miesiąca lub kwartału, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.

Zgodnie z § 6 ust. 4 ww. rozporządzenia, obowiązek, o którym mowa w ust. 2, należy spełnić nie później niż w terminie rozliczenia podatku od towarów i usług za miesiąc lub kwartał, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy - nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.

Ponadto wskazać należy, iż treść § 6 ust. 1, 2, 3 i 4 rozporządzeniu z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących jest tożsama z treścią § 11 ust. 1, 2, 3 i 4 (z wyjątkiem ust. 1 pkt 5, który brzmi: „dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 7 i 8” oraz ust. 4, który brzmi: „obowiązki określone w ust. 2 i 3, należy spełnić nie później niż w terminie rozliczenia podatku od towarów i usług za ten miesiąc lub kwartał, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy – nie później niż do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu”) rozporządzeń Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących z dnia:

  • 27 czerwca 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720),
  • 20 grudnia 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 245, poz. 1807),
  • 25 czerwca 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 116, poz. 804).

Na mocy art. 111 ust. 9 ustawy, minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:

  1. szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz sposób oznaczania pamięci fiskalnej kas rejestrujących numerami unikatowymi, warunki ich przydzielania oraz dokumenty, które powinny być dołączone do kasy rejestrującej przy wprowadzaniu jej do obrotu,
  2. dane, które powinien zawierać wniosek producenta krajowego albo podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących o wydanie potwierdzenia wymienionego w ust. 6b, jak również rodzaje dokumentów, w tym oświadczeń, oraz kas rejestrujących wzorcowych do badań i innych urządzeń, które mają być przedstawione lub dostarczone wraz z wnioski

- uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu ewidencjonowaniu obrotu i kwot podatku należnego przez podatników, zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, konieczność zapewnienia konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowego zaewidencjonowania transakcji i wystawiania dowodu potwierdzającego jej wykonanie oraz optymalne dla danego typu obrotu rozwiązania techniczne dotyczące konstrukcji kas rejestrujących, jak również celowość systematycznej aktualizacji i weryfikacji wydanych potwierdzeń, o których mowa w ust. 6b.

Kryteria i warunki techniczne zostały określone w obowiązującym od dnia 17 lipca 2002 r. do dnia 30 listopada 2008 r. rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym musza odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. Nr 108, poz. 948 ze zm.).

Stosownie do 1 pkt 19 ww. rozporządzenia, przez serwis kas rejestrujących rozumie się czynności obejmujące fiskalizację kas, ich naprawy i konserwacje oraz przeglądy prowadzone zgodnie z wymogami rozporządzenia.

Na podstawie § 5 ust. 1 pkt 6 cyt. rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do wykonywania co 12 miesięcy obowiązkowego przeglądu technicznego kasy przez właściwy serwis.

Wskazać należy, iż powyższe rozporządzenie z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym musza odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników zostało zastąpione rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 ze zm.), obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. do dnia 31 marca 2013 r.

W myśl przepisu § 2 pkt 19 powołanego wyżej rozporządzenia, przez serwis kas rozumie się czynności obejmujące fiskalizację kas, ich naprawy i konserwacje oraz przeglądy techniczne prowadzone zgodnie z wymogami rozporządzenia.

Zgodnie z treścią § 7 ust. 1 pkt 6 powołanego rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, są obowiązani między innymi do zgłaszania do obowiązkowego przeglądu technicznego kas u właściwego serwisanta kas w terminach wynikających z § 16 ust. 1.

Stosownie do § 16 ust. 1 ww. rozporządzenia, obowiązkowego przeglądu technicznego kas, o którym mowa w art. 111 ust. 6c ustawy, dokonuje się co 24 miesiące, z zastrzeżeniem ust. 2.

W art. 111 ust. 3a pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług wskazano, iż podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani zgłaszać kasy rejestrujące do obowiązkowego przeglądu technicznego właściwemu podmiotowi prowadzącemu serwis kas rejestrujących.

Wyżej powołany przepis art. 111 ust. 3a pkt 4 wprowadzony został do ustawy o podatku od towarów i usług za pomocą przepisu art. 1 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332). Zgodnie z art. 11 pkt 1 tej ustawy, ustawa wchodzi w życie z dniem 1 kwietnia 2011 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 25, art. 2 i 9, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2011 r.

Według art. 9 ust. 7 ww. ustawy, dotychczasowe przepisy wykonawcze, wydane na podstawie art. 111 ust. 9 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 7a i 9 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż dnia 28 września 2012 r. w Urzędzie Skarbowym sporządzony został protokół z czynności odczytania zawartości pamięci kasy fiskalnej, w związku z likwidacją kasy, który Wnioskodawczyni podpisała. Kasa została zainstalowana i zafiskalizowana dnia 20 kwietnia 2006 r. Po jej fiskalizacji Zainteresowana uzyskała zwrot za instalację kasy w kwocie 645 zł. W miesiącu styczniu 2013 r. Urząd Skarbowy wezwał Wnioskodawczynię telefonicznie do sporządzenia korekty deklaracji VAT-7 za miesiąc kwiecień 2011 r., ponieważ w tym miesiącu nie dokonała ona przeglądu technicznego kasy – przegląd odbył się w lipcu 2011 r. W deklaracji Zainteresowana miała wykazać zwrot ulgi za instalację kasy w kwocie 645 zł. W książce serwisowej kasy odnotowano okresowe przeglądy techniczne w dniach: 13 kwietnia 2007 r., 16 kwietnia 2008 r., 15 kwietnia 2009 r. i 28 lipca 2011 r.

Podkreślić w tym miejscu należy, że z ww. przepisów wynika, ze jeżeli po trzech latach np. w czwartym roku od momentu rozpoczęcia ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej podatnik nie dokonał przeglądu technicznego kasy w wyznaczonym w rozporządzeniu terminie, to nie ma on obowiązku dokonania zwrotu ulgi na zakup kasy.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni w sposób prawidłowy wypełniła obowiązek przeglądu technicznego w dniach 13 kwietnia 2007 r. i 16 kwietnia 2008 r. zgodnie z przepisami § 5 ust. 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 4 lipca 2002 r. Natomiast kolejny (3 przegląd) wykonany był już w okresie obowiązywania rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników z dnia 28 listopada 2008 r., gdzie na podstawie § 7 ust. 1 pkt 6 w zw. z § 16 ust. 1, przegląd powinien być wykonany co 24 miesiące, tj. w przypadku Wnioskodawczyni w kwietniu 2009 r., a kolejny w kwietniu 2011 r. Jednakże w świetle ww. przepisu nakazującego wykonanie przeglądu technicznego co 24 miesiące nie można uznać zachowania Wnioskodawczyni (wykonanie przeglądu technicznego po upływie kolejnego roku) za nieprawidłowe i niespełniające wymogu tego przepisu.

Zatem w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania Wnioskodawczyni dochowała warunków uprawniających ją do zachowania „ulgi za zakup kas rejestrujących”.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy, stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania na kasie rejestrującej (20 kwietnia 2006 r.) minął okres 3 lat i Wnioskodawczyni w tym czasie dokonywała, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami, obowiązkowych przeglądów technicznych przez właściwy serwis, to w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis art. 111 ust. 6 ustawy. W konsekwencji Wnioskodawczyni nie jest zobowiązana do zwrotu kwoty wydatkowanej za zakup kasy rejestrującej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj