IPPB2/415-531/12-2/MK,

Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-531/12-6/MK
z 28 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-531/12-6/MK
Data
2012.08.28


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin i sposób przekazywania zaliczek

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Wyłączenia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Pobór zaliczek przez pozostałych płatników

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Informacje dla podatników

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
limit
nadpłata
wypłata
zwrot


Istota interpretacji
Informacja o zwrotach nadpłaconych środków pieniężnych ponad roczny limit wpłat na IKZE oraz o zwrocie nadpłaconych środków pieniężnych w przypadku wypłaty transferowej z IKE na IKZE w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. powinna zostać sporządzona w formie pisma informacyjnego



Wniosek ORD-IN 705 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012, poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25.05.2012 r. (data wpływu 04.06.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków informacyjnych związanych w związku z dokonywaniem przez Wnioskodawcę zwrotów środków nadpłaconych ponad roczny limit wpłat na IKZE, ustalenia limitu wpłat na IKZE w danym roku kalendarzowym i rozliczenia wypłaty transferowej IKE na IKZE dokonanej przez oszczędzającego na podstawie przepisów przejściowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.06.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków informacyjnych związanych w związku z dokonywaniem przez Wnioskodawcę zwrotów środków nadpłaconych ponad roczny limit wpłat na IKZE, ustalenia limitu wpłat na IKZE w danym roku kalendarzowym i rozliczenia wypłaty transferowej IKE na IKZE dokonanej przez oszczędzającego na podstawie przepisów przejściowych

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zgodnie z art. 3 ust.2 ustawy z dnia 28.08.1997r. o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych (tekst jedn. Dz. U, z 2010 r., Nr 34, poz. 189 z póżn. zm), Powszechne Towarzystwo Emerytalne A. S.A(Towarzystwo), jako organ A. Dobrowolnego Funduszu Emerytalnego (Fundusz), tworzy, zarządza i reprezentuje go w stosunkach z osobami trzecimi.

Fundusz został utworzony zgodnie z zapisami ww. ustawy na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego. Przedmiotem działalności Funduszu jest prowadzenie indywidualnego konta emerytalnego (IKE) lub indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego (IKZE), o których mowa w ustawie z dnia 20.04.2004r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. Nr 116, poz. 1205, z póżn. zm., zwana dalej „Ustawą”).

W przypadku IKZE ustawodawca nie przewidział zwolnienia z podatku uzyskanych z inwestowania dochodów. Są one opodatkowane na zasadach ogólnych (według skali podatkowej) w momencie wypłaty albo zwrotu. Przez wypłatę z IKZE należy rozumieć wypłatę środków na wniosek oszczędzającego po osiągnięciu przez niego wieku 65 lat oraz pod warunkiem dokonywania wpłat na IKZE co najmniej w 5 latach kalendarzowych (art. 34a ust. 1 pkt 1Ustawy), jak również wypłatę środków na wniosek osoby uprawnionej w przypadku śmierci oszczędzającego (art. 34a ust. 1 pkt 2 Ustawy). Wypłata z IKZE może być dokonana jednorazowo lub w ratach. Wybór sposobu wypłaty należy do oszczędzającego lub osoby uprawnionej i ma istotne znaczenie dla obowiązków Towarzystwa jako płatnika.

Uzyskanie przez oszczędzającego środków z IKZE bez spełnienia powyższych warunków stanowi zwrot z IKZE. Skutki podatkowe zwrotu i wypłaty z IKZE po stronie podatnika są identyczne i sprowadzają się do opodatkowania uzyskanych środków jako przychodów z innych źródeł (art. 20 ust.1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 Updof). Różne są natomiast skutki po stronie Towarzystwa. Mianowicie, w przypadku wypłat w ratach z IKZE Towarzystwo pełni funkcję płatnika. W przypadku wypłat jednorazowych oraz w przypadku zwrotów - Towarzystwo nie pełni funkcji płatnika.

W zakresie IKZE został przewidziany szczególny sposób określenia limitu wpłat na IKZE. Wpłaty dokonywane na IKZE w roku kalendarzowym nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 4% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne, ustalonej dla oszczędzającego za rok poprzedni, nie więcej jednak niż 4% kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe ogłoszonej na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych. Jednocześnie, w przypadku gdy kwota obliczona zgodnie z powyższymi zasadami nie przekracza 4% równowartości 12-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym „Monitor Polski”, w drodze obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów, w terminie do dnia 15 września poprzedniego roku kalendarzowego, oszczędzający może dokonać w roku kalendarzowym wpłaty na IKZE do wysokości 4% równowartości 12-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę w poprzednim roku podatkowym (art. 13a Ustawy).

Dodatkowo w zakresie przepisów przejściowych w zakresie wpłat na IKE/IKZE ustawodawca postanowił, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. oszczędzający może przenieść środki zgromadzone na IKE na IKZE. Wartość środków stanowi wpłatę na IKZE. Wpłata na IKZE środków, o których mowa powyżej może podlegać odliczeniu od dochodu na zasadach określonych w UPDOF. Nadwyżka ponad przysługujący w roku podatkowym limit odliczenia podlega odliczeniu w latach następnych. W okresie dokonywania odliczeń od dochodu środków przeniesionych z IKE na IKZE oszczędzającemu nie przysługuje prawo dokonywania wpłat na IKZE. (art. 31 ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

W związku z wątpliwościami co do interpretacji zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26.07.1991r. (Dz. U, z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) oraz ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. Nr 116, poz. 1205 z późn. zm.) dotyczących:

  1. wypłat jednorazowych i ratalnych środków zgromadzonych na IKZE na rzecz oszczędzającego;
  2. wypłat jednorazowych i ratalnych środków zgromadzonych na IKZE na rzecz osób wskazanych przez oszczędzającego w umowie o IKZE w przypadku jego śmierci;
  3. wypłat jednorazowych i ratalnych środków zgromadzonych na IKZE na rzecz spadkobierców w przypadku śmierci oszczędzającego;
  4. zwrotów całości środków zgromadzonych na IKZE;
  5. zaspokojenia wierzytelności zabezpieczonej zastawem z IKZE;
  6. zwrotów środków nadpłaconych ponad roczny limit wpłat na IKZE;
  7. ustalenia limitu wpłat na IKZE w danym roku kalendarzowym;
  8. rozliczenia wypłaty transferowej IKE na IKZE dokonanej przez oszczędzającego na podstawie przepisów przejściowych

Wnioskodawca zwraca się z zapytaniem, czy podejście przyjęte przez Towarzystwo w powyższym zakresie jest prawidłowe...

Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie Nr 6 i 8 wniosku. W zakresie pytań Nr 1,2, 3, 4, 5 zostały wydane odrębne interpretacje indywidualne, natomiast w zakresie pytania Nr 7 zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad.6.

Postępowanie Towarzystwa w przypadku zwrotów środków nadpłaconych ponad roczny limit wpłat na IKZE. Updof nie przewiduje szczególnej regulacji odnoszącej się do obowiązków Towarzystwa w przypadku zwrotu środków nadpłaconych ponad roczny limit wpłat na IKZE. Tym samym, Towarzystwo stoi na stanowisku, że zwrot nadpłaty stanowi dla oszczędzającego przychód z innych źródeł, a na Towarzystwie nie ciążą w tym przypadku obowiązki płatnika.

Jednocześnie, zgodnie z art. 42a Updof Towarzystwo jest w takim przypadku obowiązane sporządzić informację o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku nierezydentów - urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych. Informacja tą Towarzystwo sporządza na formularzu PIT-8C i wykazuje w części D formularza przychód w wysokości różnicy pomiędzy całkowitą kwotą zwrotu z IKZE a wysokością środków nadpłaconych na IKZE.

Ad.8.

Postępowanie Towarzystwa w przypadku wypłaty transferowej z IKE na IKZE w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r.

Na podstawie przepisów przejściowych, w okresie 12 miesięcy oszczędzający może przenieść środki zgromadzone na IKE na IKZE. Wartość przenoszonych środków stanowi wpłatę na IKZE. Wpłata na IKZE środków, o których mowa powyżej może podlegać odliczeniu od dochodu na zasadach określonych w UPDOF. Nadwyżka ponad przysługujący w roku podatkowym limit odliczenia podlega odliczeniu w latach następnych. W okresie dokonywania odliczeń od dochodu środków przeniesionych z IKE na IKZE oszczędzającemu nie przysługuje prawo dokonywania wpłat na IKZE.

Przez „okres dokonywania odliczeń” należy rozumieć okres pełnego roku kalendarzowego (równoznaczny z rokiem podatkowym, w którym oszczędzający dokonuje odliczeń od dochodu zgodnie z UPDOF).

Jednocześnie, przepisy UPDOF ani Ustawa nie wprowadzają dodatkowych regulacji w zakresie weryfikacji przez Towarzystwo stopnia wykorzystania limitu wpłat na IKZE. Wszelkie dodatkowe wpłaty ponad limit ustalony indywidualnie dla oszczędzającego obciążają wyłącznie tego oszczędzającego (podatnika). W przypadku przekroczenia limitu wpłat na IKZE w okresie dokonywania rozliczenia wypłaty transferowej z IKE na IKZE nie zwalnia to Towarzystwa z obowiązku wystawienia informacji PIT-8C w przypadku jednorazowego zwrotu nadpłaconych środków na IKZE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2012 r. poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ww. ustawy źródłem przychodów są tzw. inne źródła, do których zalicza się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca Powszechne Towarzystwo Emerytalne A. S.A jako organ A. Dobrowolnego Funduszu Emerytalnego tworzy, zarządza i reprezentuje go w stosunkach z osobami trzecimi.

Przedmiotem działalności Funduszu jest prowadzenie indywidualnego konta emerytalnego (IKE) lub indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego (IKZE), o których mowa w ustawie z dnia 20.04.2004 r. o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego (Dz. U. Nr 116, poz. 1205, z późn. zm., zwana dalej „Ustawą”).

Dochody z tytułu inwestowania są opodatkowane w momencie wypłaty albo zwrotu środków zgromadzonych na indywidualnym koncie zabezpieczenia emerytalnego.

W związku z powyższym powstała wątpliwość co do interpretacji zapisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w odniesieniu do ustawy o indywidualnych kontach emerytalnych oraz indywidualnych kontach zabezpieczenia emerytalnego dotyczących wypłat związanych z dokonywaniem przez Wnioskodawcę zwrotów środków nadpłaconych ponad roczny limit wpłat na IKZE i rozliczenia wypłaty transferowej IKE na IKZE dokonanej przez oszczędzającego na podstawie przepisów przejściowych oraz wynikających z tego tytułu obowiązkach informacyjnych.

Ustawodawca w ustawie o IKE i IKZE ustanowił limit wpłat na IKZE w danym roku kalendarzowym. Zgodnie z treścią art. 13a ust. 1 ustawy o IKE i IKZE, wpłaty dokonywane na IKZE w roku kalendarzowym nie mogą przekroczyć kwoty odpowiadającej równowartości 4% podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie emerytalne, ustalonej dla oszczędzającego za rok poprzedni, nie więcej jednak niż 4% kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe ogłoszonej na podstawie art. 19 ust. 10 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) na rok poprzedni.

Zatem istotna jest jedynie weryfikacja przez Towarzystwo rocznego maksymalnego limitu wpłat na IKZE - tj. 4% kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe określonej każdorazowo zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych.

Natomiast w odniesieniu do kwestii dotyczącej postępowania Towarzystwa w przypadku wypłaty transferowej z IKE na IKZE w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. organ podatkowy stwierdza, iż:

Na podstawie przepisu art. 31 ustawy z dnia 25 marca 2011 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem systemu ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2011 r. Nr 75, poz. 398) w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. oszczędzający może przenieść środki zgromadzone na indywidualnym koncie emerytalnym na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego. Wartość przeniesionych środków stanowi wpłatę na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego.

Wpłata na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego środków, o których mowa w ust. 1, może podlegać odliczeniu od dochodu na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nadwyżka ponad przysługujący w roku podatkowym limit podlega odliczeniu w latach następnych.

W okresie dokonywania odliczeń od dochodu środków przeniesionych z indywidualnego konta emerytalnego na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego oszczędzającemu nie przysługuje prawo dokonywania wpłat na indywidualne konto zabezpieczenia emerytalnego.

Do środków, o których mowa w ust. 1, nie stosuje się przepisu art. 30a ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze wyżej przywołane uregulowania prawne, w sytuacji gdy oszczędzający przekroczy limit wpłat na IKZE oraz gdy w okresie dokonywania rozliczenia wypłaty transferowej z IKE na IKZE wystąpi przekroczenie limitu wpłat na IKZE, a Towarzystwo dokona zwrotu nadpłaconych środków na IKZE, nie wystąpi obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C.

Dokonany bowiem przez Towarzystwo zwrot nadpłaconych przez oszczędzającego środków nie stanowi wypłaty środków, o którym mowa w art. 34a ustawy o IKE i IKZE, ani wypłaty jednorazowej, o której mowa w art. 35 ust. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednorazowy zwrot w postaci nadpłaconych środków pieniężnych ponad obowiązujący limit wpłat nie stanowi dla oszczędzającego przysporzenia majątkowego, zatem jest obojętny podatkowo i nie zasadnym jest sporządzanie informacji o wypłaconym stypendium, przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych – PIT-8C.

W przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma regulacji określającej jaki dokument winien sporządzić w tej sytuacji podmiot przyjmujący wpłaty na IKZE.

Należy więc przyjąć, że ma tu zastosowanie ogólna reguła postępowania podatkowego, w myśl której dowodem może być wszystko co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem - art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej. Może to być zatem pismo informujące o ogólnej kwocie dokonanej wpłaty na IKZE, kwocie podlegającej odliczeniu od przychodu zgodnie z dyspozycją przepisu art. 26 ust. 1 pkt 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wraz z informacją o kwocie zwróconej w związku z przekroczeniem ustawowego limitu wpłat na IKZE, która nie stanowi dla oszczędzającego przysporzenia majątkowego, zatem jest obojętna podatkowo.

Reasumując: Informacja o zwrotach nadpłaconych środków pieniężnych ponad roczny limit wpłat na IKZE oraz o zwrocie nadpłaconych środków pieniężnych w przypadku wypłaty transferowej z IKE na IKZE w okresie od dnia 1 stycznia 2012 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. powinna zostać sporządzona w formie pisma informacyjnego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj