Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-197/13-6/JK
z 3 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10.03.2013 r. (data wpływu 13.03.2013 r.), uzupełnionym w dniu 06.05.2013 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 25.04.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 29.04.2013 r.) oraz uzupełnionym w dniu 28.06.2013 r. na wezwanie tut. Organu z dnia 19.06.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 21.06.2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży pieca wolnostojącego lub wkładu kominkowego wraz z montażem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 13.03.2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży pieca wolnostojącego lub wkładu kominkowego wraz z montażem.


Wniosek uzupełniony został w dniu 06.05.2013 r. (data wpływu 07.05.2013 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 25.04.2013 r. oraz w dniu 28.06.2013 r. (data wpływu 01.07.2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 19.06.2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 21.06.2013 r.).


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest sprzedawcą pieców wolnostojących, wkładów kominkowych. Towary sprzedaje wraz z usługą montażu. Piece i wkłady są montowane w budynkach jednorodzinnych, które są wymienione w ustawie o podatku od towarów i usług w art. 41 ust. 12b pkt . 1 „budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2”. Natomiast montaż odbywa się w budynkach jednorodzinnych, których powierzchnia nie przekracza 300 m2. W projekcie budynku jest usytuowany przewód kominowy do którego przewidziany jest montaż pieca wolno stojącego lub wkładu kominkowego. Jest to zgodne z par . 132 pkt . 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakimi powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75 poz. 690) „Budynek, który ze względu na swoje przeznaczenie wymaga ogrzewania, powinien być wyposażony w instancję ogrzewczą lub inne urządzenia ogrzewcze, nie będące piecami, trzonami kuchennymi lub kominkami”. Usługę montażu Wnioskodawca zleca podwykonawcom.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wyjaśnił, iż piece wolnostojące lub wkłady kominkowe są i będą montowane w budynkach jednorodzinnych nieprzekraczających 300 m2 powierzchni użytkowej oraz w mieszkaniach nieprzekraczajacych 150 m2 powierzchni użytkowej o PKOB grupa 111 (domy jednorodzinne) oraz PKOB grupa 112 (mieszkania w budynkach wielorodzinnych). Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, iż prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży kominków do ogrzewania pomieszczeń mieszkalnych wraz materiałami służącymi do ich instalacji. Klienci zwracają się do Wnioskodawcy ze zleceniem wykonania usługi montażu polegającej na podłączeniu instalacji kominka do przewodu kominowego. Sprzedaż kominków jest razem z usługą montażu urządzenia grzewczego (kominka).


Montaż kominka polega na rozprowadzeniu rur od kominka, jako źródła ciepła do przewodu kominowego a następnie zgłoszenia zamontowanego kominka do odbioru technicznego przez kominiarza. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca wykonuje następujące usługi:


47.19.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach (działalność przeważająca),


43.99.Z - Pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane (pozostała działalność),


43.39.Z - Wykonywanie pozostałych robót budowlanych wykończeniowych (pozostała działalność),


47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet (pozostała działalność).


Piece wolnostojące (kominki) i do nich wkłady kominowe są i będę montowane w budynkach jednorodzinnych nieprzekraczających 300 metrów powierzchni użytkowej oraz w mieszkaniach nieprzekraczających 150 metrów powierzchni użytkowej.


PKOB grupa 111 (domy jednorodzinne) oraz PKOB grupa 112 (mieszkania w budynkach wielorodzinnych).


Montaż kominków odbywa się w ramach budowy, modernizacji oraz przebudowy i są one stałym elementem budynku. Na etapie projektowym przez architekta są zaprojektowane przewody kominowe do których są montowane kominki, których zadaniem jest ogrzewanie pomieszczeń mieszkalnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca może stosować 8% stawkę VAT dla sprzedaży pieców wolnostojących lub wkładów kominkowych wraz z montażem?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Wnioskodawca stosuje stawkę 8% podatku od towarów i usług do sprzedaży pieców wolnostojących i wkładów kominkowych wraz z montażem w domach jednorodzinnych nieprzekraczających 300 m2 powierzchni użytkowej oraz w mieszkaniach w budynkach wielorodzinnych nieprzekraczających 150 m2 powierzchni użytkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przy czym w świetle art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.


Według art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl przepisu art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.


Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Z art. 41 ust. 12 ustawy wynika, iż stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym - zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy - rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.


Natomiast stosownie do art. 41 ust. 12b ustawy do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.


Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji, odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem, dla celów VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z tym rozporządzeniem, w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje grupy budynków: 111 - mieszkalnych jednorodzinnych, 112 - o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, 113 - zbiorowego zamieszkania.


Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć „budowa”, „remont”, „modernizacja”, „przebudowa”, „roboty budowlane”, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.


W myśl art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o:

  • budowie – należy przez to rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego (pkt 6),
  • robotach budowlanych – należy przez to rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego (pkt 7),
  • przebudowie – należy przez to rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu, z wyjątkiem charakterystycznych parametrów, jak: kubatura, powierzchnia zabudowy, wysokość, długość, szerokość bądź liczba kondygnacji; (…) (pkt 7a),
  • remoncie – należy przez to rozumieć wykonywanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych, polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym (pkt 8).


W znaczeniu słownikowym („Współczesny słownik języka polskiego”, red. Bogusław Dunaj, wyd. Langenscheidt Polska Sp. z o.o.), „remont” oznacza zespół czynności, w których wyniku przywraca się sprawność, wartość użytkową jakiegoś obiektu, urządzenia, natomiast „montaż” to składanie, łączenie, ustawianie z poszczególnych części maszyn, urządzeń, budowli; zakładanie instalacji. Z kolei „instalować” oznacza zakładać, montować jakieś urządzenia techniczne.


Natomiast pojęcie „modernizacja” – według słownika języka polskiego (Elżbieta Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005, str. 474, kol. 2) – oznacza unowocześnienie i usprawnienie czegoś.


Z powyższych przepisów wynika, zatem, że obniżoną stawkę podatku VAT stosuje się do budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji oraz przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym do którego należą budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, z uwzględnieniem limitów określonych w art. 41 ust. 12b ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest sprzedawcą pieców wolnostojących, wkładów kominkowych, które sprzedaje wraz z usługą montażu. Wnioskodawca piece wolnostojące lub wkłady kominkowe montuje i będzie montował w budynkach jednorodzinnych nieprzekraczających 300 m2 powierzchni użytkowej oraz w mieszkaniach nieprzekraczajacych 150 m2 powierzchni użytkowej o PKOB grupa 111 (domy jednorodzinne) oraz PKOB grupa 112 (mieszkania w budynkach wielorodzinnych). Montaż kominków odbywa się w ramach budowy, modernizacji oraz przebudowy i są one stałym elementem budynku. Na etapie projektowym przez architekta są zaprojektowane przewody kominowe do których są montowane kominki, których zadaniem jest ogrzewanie pomieszczeń mieszkalnych.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy stawki jaką winien stosować dla sprzedaży pieców wolnostojących lub wkładów kominkowych wraz z montażem.


Zauważyć należy, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku VAT decydujące znaczenie ma fakt co jest przedmiotem sprzedaży, czy podatnik dokonuje dostawy towarów, czy świadczy usługę oraz czy czynność wykonywana przez podatnika mieści się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy (dostawa, budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja, przebudowa obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym).

Strony w umowach cywilnoprawnych określają, co jest przedmiotem sprzedaży. Jeżeli przedmiotem sprzedaży jest wykonanie montażu pieców wolnostojących lub wkładów kominkowych wraz z dostawą towarów niezbędnych do jej wykonania, wówczas nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów kosztów do odrębnej sprzedaży, ponieważ obrotem podatnika jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę, ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych).

W przedstawionych okolicznościach sprawy Wnioskodawca wskazał, iż sprzedaje wraz z usługą montażu piece wolnostojące oraz wkłady kominkowe, które będą montowane w budynkach jednorodzinnych nieprzekraczających 300 m2 powierzchni użytkowej oraz w mieszkaniach nieprzekraczajacych 150 m2 powierzchni użytkowej o PKOB grupa 111 (domy jednorodzinne) oraz PKOB grupa 112 (mieszkania w budynkach wielorodzinnych). Tym samym sprzedaż wraz z usługą montażu pieców wolnostojących oraz wkładów kominkowych dotyczy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przy tym piece wolnostojące oraz wkłady kominkowe stają się stałym elementem budynku a ich montaż odbywa się w ramach budowy, modernizacji oraz przebudowy.

Zatem mając na uwadze powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, iż sprzedaż pieców wolnostojących oraz wkładów kominkowych wraz z usługą montażu wykonywaną w budynkach jednorodzinnych nieprzekraczających 300 m2 powierzchni użytkowej oraz w mieszkaniach nieprzekraczajacych 150 m2 powierzchni użytkowej w ramach budowy, modernizacji oraz przebudowy, podlegają opodatkowaniu VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 i ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.


Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania wskazanych we wniosku budynków według PKOB. Należy bowiem zauważyć, że tut. Organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynków według PKOB, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Tak więc to Zainteresowanego obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. obiektu według PKOB, a w razie wątpliwości może on w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj