Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-355/13-4/IR
z 1 sierpnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.) uzupełnionego pismem z dnia 16 lipca 2013 r. (data wpływu 22 lipca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa wydzielonej części majątku i wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT czynności przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ramach podziału przez wydzielenie oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 maja 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa wydzielonej części majątku i wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT czynności przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ramach podziału przez wydzielenie oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego, a także w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych i podatku od czynności cywilnoprawnych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 lipca 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz uiszczenie brakującej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność w zakresie produkcji wyrobów włókienniczych oraz inwestowania w nieruchomości i ich wynajmu. W ramach struktury organizacyjnej Spółki, wprowadzonej na mocy decyzji Zarządu, funkcjonują dwa wyodrębnione piony: Dział Produkcji i Dział Nieruchomości. Dział Produkcji odpowiada za realizację działalności produkcyjnej, natomiast wydzielony w późniejszym okresie Dział Nieruchomości odpowiada za urządzanie, utrzymanie i wynajem komercyjny nieruchomości Spółki podmiotom trzecim. Posiadane przez Wnioskodawcę nieruchomości obejmują obiekty o charakterze produkcyjnym i magazynowym, budynek biurowy, grunty niezabudowane oraz grunty i obiekty o charakterze pomocniczym. Obiekty o charakterze produkcyjnym i magazynowym są w większości wykorzystywane na własne potrzeby produkcyjne, a częściowo wynajmowane podmiotom trzecim. Z kolei budynek biurowy jest w przeważającej części wynajęty podmiotom trzecim.

Oba Działy Spółki są wyodrębnione na potrzeby wewnętrzne pod względem rachunkowo-finansowym, poprzez wydzielenie w systemie księgowym osobnych kont księgowych dla kosztów i przychodów oraz należności i zobowiązań związanych z działalnością produkcyjną i działalnością w zakresie nieruchomości, co umożliwia tworzenie osobnego rachunku wyników i bilansu w uproszczonej formie. Dział Nieruchomości prowadzi także własny rejestr środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a także posiada wydzielony na jego potrzeby rachunek bankowy.

Organem nadrzędnym dla Działu Produkcji i Działu Nieruchomości jest Zarząd Spółki, który nadzoruje bezpośrednio oba działy oraz administrację Spółki (która wykonuje dla obu działów wszelkie zadania o charakterze pomocniczym, w tym prowadzenie księgowości oraz spraw kadrowych i płacowych).

W związku z planami rozwoju działalności związanej z inwestowaniem w nieruchomości i ich zarządzeniem planowane jest dokonanie podziału Spółki przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu Spółek Handlowych, poprzez przeniesienie całego Działu Nieruchomości do nowo zawiązanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Nowa Spółka). Taka operacja ma w zamierzeniu m.in. umożliwić łatwiejsze pozyskanie finansowania zewnętrznego na dalsze inwestycje w nieruchomości, dzięki wydzieleniu aktywów nieruchomościowych do odrębnej osoby prawnej, co będzie stanowiło istotną zaletę przy ocenie ratingu kredytowego Nowej Spółki przez banki. Z kolei planowany schemat wydzielenia (tj. przeniesienie do Nowej Spółki Działu Nieruchomości i pozostawienie w Spółce Działu Produkcji) jest podyktowany przede wszystkim uwarunkowaniami prawnymi i organizacyjnymi, w szczególności możliwością ograniczenia czasochłonnych procedur w porównaniu do wariantu, w którym Spółka musiałaby przenieść na Nową Spółkę pozwolenia i decyzje dotyczące prowadzonej produkcji, większość kadry pracowniczej itd. Z tej perspektywy procesem znacznie łatwiejszym do przeprowadzenia będzie wydzielenie do Nowej Spółki Działu Nieruchomości.

W ramach podziału do Nowej Spółki zostaną przeniesione wszystkie zasoby należące do Działu Nieruchomości, w tym: wszystkie posiadane przez Wnioskodawcę nieruchomości gruntowe i zabudowane (w tym także budynki fabryczne i magazynowe, w których obecnie Wnioskodawca prowadzi działalność produkcyjną), sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny, maszyny i urządzenia służące do utrzymania nieruchomości. Ponadto do Nowej Spółki zostaną wniesione również wszystkie przynależne do Działu Nieruchomości zasoby o charakterze materialnym i niematerialnym, takie jak: należności i zobowiązania przynależne do Działu Nieruchomości, kadra pracownicza przypisana do Działu Nieruchomości (jedno stanowisko pracy), zasoby ludzkie w postaci usługodawców zewnętrznych wykonujących czynności na podstawie umów zlecenia (konserwator nieruchomości, inspektor nadzoru budowlanego), pełna dokumentacja prawna i techniczna nieruchomości, umowy najmu nieruchomości, umowy z dostawcami mediów i innych usług niezbędnych do utrzymania nieruchomości. Spółka dokona również cesji wydzielonego rachunku bankowego, który jest przypisany do operacji realizowanych przez Dział Nieruchomości. Z kolei w Spółce pozostaną wszystkie zasoby materialne i niematerialne należące do Działu Produkcji, w szczególności maszyny, urządzenia i wyposażenie do produkcji, zapasy, kadra pracownicza Działu Produkcji, należności i zobowiązania przynależne do Działu Produkcji, dokumentacja prawna i techniczna związana z produkcją, umowy z dostawcami i odbiorcami, rachunki bankowe itd. Ponadto w Spółce pozostaną pracownicy i zasoby tworzące aktualnie administrację Spółki (której zadaniem jest głównie prowadzenie spraw księgowo-płacowych). Nowa Spółka będzie w związku z tym prowadziła sprawy administracyjne we własnym zakresie, tj. za pomocą własnego personelu lub zlecając je innemu podmiotowi.

Nowa Spółka przejmie wszystkie zadania realizowane przez Dział Nieruchomości, a w szczególności: zarządzenie i utrzymanie nieruchomości, obsługę wynajmu nieruchomości (w tym wynajem budynków fabrycznych na rzecz Wnioskodawcy na potrzeby produkcyjne Spółki), współpracę z dostawcami mediów i innych usług, współpracę z instytucjami finansowymi, prowadzenie remontów i modernizacji, realizację procesów inwestycyjnych itd. Z kolei Spółka będzie kontynuowała w sposób nieprzerwany realizację działalności produkcyjnej, gdzie w praktyce w wyniku podziału jedyną zmianą (natury formalnej) będzie prowadzenie produkcji w budynkach wynajmowanych od Nowej Spółki, zamiast w budynkach stanowiących własność Wnioskodawcy.

Ponieważ wszystkie udziały Spółki posiada jedyny wspólnik (zagraniczna osoba prawna), wszystkie udziały w Nowej Spółce powstałej w wyniku podziału obejmie ten sam wspólnik. Nowa Spółka będzie zgodnie z przepisami KSH i Ordynacji podatkowej następcą prawnym Spółki w zakresie przejętych praw i zobowiązań.

Nadto Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy zespół składników majątkowych i niemajątkowych związanych z działalnością w zakresie nieruchomości, który na skutek podziału przez wydzielenie zostanie przeniesiony do Nowej Spółki, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług (oznaczone we wniosku ORD-IN jako nr 3)...
  2. Czy dokonanie planowanego podziału przez wydzielenie będzie skutkować dla Spółki powstaniem obowiązku podatkowego w VAT w odniesieniu do składników majątkowych (rzeczy i praw) wnoszonych do Nowej Spółki w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa (oznaczone we wniosku ORD-IN jako nr 4)...
  3. Czy Spółka w wyniku podziału będzie zobowiązana do dokonania korekty podatku naliczonego VAT, odliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu składników majątkowych wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa wnoszonej do Nowej Spółki (oznaczone we wniosku ORD-IN jako nr 5)...

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 1 i 2 (oznaczone we wniosku ORD-IN jako 3 i 4)

Zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), zorganizowana część przedsiębiorstwa zdefiniowana jest dla celów VAT jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania. Z kolei zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy VAT, jej przepisów nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zdaniem Spółki zespół składników materialnych i niematerialnych, który na skutek podziału przez wydzielenie zostanie przeniesiony na Nową Spółkę, będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o VAT. Uzasadnieniem dla takiego twierdzenia jest argumentacja przedstawiona w odniesieniu do punktu nr 1, dotyczącego klasyfikacji Działu Nieruchomości jako ZCP na gruncie przepisów ustawy o PDOP, w której Wnioskodawca wskazał, iż aby określony zespół składników majątkowych mógł stanowić ZCP, musi spełniać następujące warunki:

  • składniki majątkowe muszą być ze sobą funkcjonalnie powiązane, tj. pozostawać we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego,
  • zespół składników majątkowych musi się odznaczać odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

W ocenie Spółki oba istniejące zespoły składników materialnych i niematerialnych tj. Dział Nieruchomości i Dział Produkcji - są dostatecznie wyodrębnione pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym na potrzeby definicji ZCP, ponieważ:

  • w sytuacji Spółki istnieje wyodrębnienie organizacyjne obu podstawowych rodzajów działalności, tj. obie ZCP funkcjonują w strukturze organizacyjnej podatnika jako wydzielone części. Jak zostało bowiem wskazane, zarówno działalność dotycząca nieruchomości, jak również działalność produkcyjna są wyodrębnione wewnętrznie w ramach struktury Spółki w postaci osobnych Działów. Każdy Dział posiada przypisany do jego dyspozycji zespół zasobów majątkowych i ludzkich, służących do realizacji nadanych mu zadań i podlega bezpośrednio Zarządowi Spółki. W konsekwencji zarówno działalność w obszarze nieruchomości, jak również działalność produkcyjna spełniają kryterium organizacyjnego wyodrębnienia w ramach obecnej struktury Spółki.
  • w sytuacji Spółki istnieje wyodrębnienie finansowe obu podstawowych rodzajów działalności, gdyż poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do obu ZCP. Jak zostało wskazane, zarówno Dział Produkcji, jak i Dział Nieruchomości posiadają wydzielone konta w systemie księgowym, co umożliwia osobną ewidencję kosztów i przychodów oraz zobowiązań i należności, a także stworzenie odrębnych bilansów oraz rachunków zysków i strat. Ponadto oba Działy dysponują osobnymi rachunkami bankowymi. Istniejące wyodrębnienie finansowe Działu Nieruchomości pozwoli przenieść na Nową Spółkę w ramach podziału wszystkie należności i zobowiązania, dotyczące działalności w zakresie nieruchomości. W konsekwencji zdaniem Wnioskodawcy poszczególne rodzaje działalności są wyodrębnione finansowo w ramach obecnej struktury Spółki w sposób dostateczny do przyjęcia, że stanowią one obie ZCP.
  • w sytuacji Spółki istnieje wyodrębnienie funkcjonalne obu podstawowych rodzajów działalności, tj. każda ZCP może stanowić potencjalnie niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Jak zostało wskazane, zarówno działalność produkcyjna, jak i działalność w zakresie nieruchomości są funkcjonalnie spójne w tym sensie, że zespół składników majątkowych przypisanych do każdej z tych działalności stanowi spójną całość. Również po podziale poszczególne rodzaje działalności zachowają przymiot funkcjonalnego zorganizowania, pozwalający im na samodzielne realizowanie działań jako niezależnym podmiotom. Nie zmienia tego fakt, że w wyniku podziału konieczne będzie „uzupełnienie” każdej z działalności o pewne elementy np. zlecenie przez Nową Spółkę zadań księgowo-płacowych innemu podmiotowi, albo z drugiej strony konieczność wynajęcia przez Spółkę budynków fabrycznych od Nowej Spółki. Takie działania mogłyby zostać podjęte nawet w ramach obecnej struktury Spółki z innych przyczyn gospodarczych niż podział np. Spółka mogłaby zlecić na zewnątrz obsługę księgowo-płacową z uwagi na zamiar redukcji kosztów, albo dokonać leasingu zwrotnego nieruchomości, w wyniku którego działalność produkcyjna byłaby prowadzona w budynkach nie będących własnością Spółki, lecz wynajmowanych od innego podmiotu. Dlatego też, w ocenie Wnioskodawcy, oba Działy Spółki będą mogły funkcjonować w niezależny i nieprzerwany sposób od pierwszego dnia podziału Spółki.

W związku z powyższym, w ocenie Spółki zarówno zespół składników majątkowych i niemajątkowych, przyporządkowanych do działalności produkcyjnej jaki na skutek podziału pozostanie w Spółce (tj. obecny Dział Produkcji), jak i zespół składników majątkowych i niemajątkowych, który zostanie przeniesiony na Nową Spółkę (tj. obecny Dział Nieruchomości) powinny być uznane za zorganizowane części przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP. Zdaniem Wnioskodawcy, w istocie definicje zawarte w art. 4a pkt 4 ustawy o PDOP i art. 2 pkt 27e ustawy o VAT są tożsame pod względem przedmiotowym. W konsekwencji wniesienie Działu Nieruchomości w ramach podziału do Nowej Spółki nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT co wynika wprost z treści art. 6 pkt 1 ustawy o VAT.

Ad. 3 (oznaczone we wniosku jako nr 5)

Zdaniem Wnioskodawcy, wniesienie w ramach podziału ZCP do Nowej Spółki pozostanie bez wpływu na prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu lub wytworzeniu składników wchodzących w skład ZCP (tj. rzeczy i praw, które są obecnie przypisane do dyspozycji Działu Nieruchomości). Wynika to z treści art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa określona w art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT korekta podatku naliczonego VAT odliczonego przez zbywcę dokonywana jest przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Po dacie zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części obowiązek dokonywania korekty podatku naliczonego ciąży zatem na nabywcy (w przypadku zaistnienia przesłanek korekty określonych w art. 91 ustawy o VAT), co skutkuje jednocześnie wyłączeniem obowiązku dokonywania korekty po stronie zbywcy. Jednocześnie bez wpływu na wcześniejsze odliczenie podatku naliczonego pozostaje fakt, że składniki majątkowe wchodzące w skład ZCP będą zbywane w ramach transakcji wyłączonej z zakresu stosowania przepisów o VAT na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT. W rezultacie Spółka jako podmiot wnoszący ZCP w ramach podziału nie będzie zobowiązana do korekty podatku naliczonego VAT, odliczonego przez Spółkę przy nabyciu towarów i usług wchodzących w skład ZCP.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do postanowień art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust.1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepisy regulujące prawną instytucję podziału spółek stanowią treść tytułu IV działu II ustawy z dnia 15 września 2000 r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 529 § 1 Kodeksu spółek handlowych (zwanego dalej k.s.h.) wyróżniono cztery sposoby dokonania podziału spółek kapitałowych. Podział może być dokonany przez:

  1. przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na inne spółki za udziały lub akcje spółki przejmującej, które obejmują wspólnicy spółki dzielonej (podział przez przejęcie),
  2. zawiązanie nowych spółek, na które przechodzi cały majątek spółki dzielonej za udziały lub akcje nowych spółek (podział przez zawiązanie nowych spółek),
  3. przeniesienie całego majątku spółki dzielonej na istniejącą i na nowo zawiązaną spółkę lub spółki (podział przez przejęcie i zawiązanie nowej spółki),
  4. przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie).

Pojęcie „transakcja zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawa towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Nie budzi wątpliwości, że przewidziany w art. 529 § 1 pkt 4 k.s.h. podział dokonany przez przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub spółkę nowo zawiązaną (podział przez wydzielenie), powoduje przeniesienie prawa własności wydzielonej części majątku. Złożoność procedur związanych z podziałem spółki nie ma przy tym znaczenia. Istotny jest efekt końcowy – przeniesienie własności.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa, jest więc to, aby zbycie obejmowało zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Reasumując, na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące ww. zadania gospodarcze.

Zaznaczyć należy, iż definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług prowadzi działalność w zakresie produkcji wyrobów włókienniczych oraz inwestowania w nieruchomości i ich wynajmu. W ramach struktury organizacyjnej Spółki, wprowadzonej na mocy decyzji Zarządu, funkcjonują dwa wyodrębnione piony: Dział Produkcji i Dział Nieruchomości. Dział Produkcji odpowiada za realizację działalności produkcyjnej, natomiast wydzielony w późniejszym okresie Dział Nieruchomości odpowiada za urządzanie, utrzymanie i wynajem komercyjny nieruchomości Spółki podmiotom trzecim. Posiadane przez Wnioskodawcę nieruchomości obejmują obiekty o charakterze produkcyjnym i magazynowym, budynek biurowy, grunty niezabudowane oraz grunty i obiekty o charakterze pomocniczym. Obiekty o charakterze produkcyjnym i magazynowym są w większości wykorzystywane na własne potrzeby produkcyjne, a częściowo wynajmowane podmiotom trzecim. Z kolei budynek biurowy jest w przeważającej części wynajęty podmiotom trzecim. Oba Działy Spółki są wyodrębnione na potrzeby wewnętrzne pod względem rachunkowo-finansowym, poprzez wydzielenie w systemie księgowym osobnych kont księgowych dla kosztów i przychodów oraz należności i zobowiązań związanych z działalnością produkcyjną i działalnością w zakresie nieruchomości, co umożliwia tworzenie osobnego rachunku wyników i bilansu w uproszczonej formie. Dział Nieruchomości prowadzi także własny rejestr środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a także posiada wydzielony na jego potrzeby rachunek bankowy. Organem nadrzędnym dla Działu Produkcji i Działu Nieruchomości jest Zarząd Spółki, który nadzoruje bezpośrednio oba działy oraz administrację Spółki (która wykonuje dla obu działów wszelkie zadania o charakterze pomocniczym, w tym prowadzenie księgowości oraz spraw kadrowych i płacowych).

W związku z planami rozwoju działalności związanej z inwestowaniem w nieruchomości i ich zarządzeniem planowane jest dokonanie podziału Spółki przez wydzielenie w trybie art. 529 § 1 pkt 4 Kodeksu Spółek Handlowych, poprzez przeniesienie całego Działu Nieruchomości do nowo zawiązanej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Nowa Spółka). Taka operacja ma w zamierzeniu m.in. umożliwić łatwiejsze pozyskanie finansowania zewnętrznego na dalsze inwestycje w nieruchomości, dzięki wydzieleniu aktywów nieruchomościowych do odrębnej osoby prawnej, co będzie stanowiło istotną zaletę przy ocenie ratingu kredytowego Nowej Spółki przez banki. Z kolei planowany schemat wydzielenia (tj. przeniesienie do Nowej Spółki Działu Nieruchomości i pozostawienie w Spółce Działu Produkcji) jest podyktowany przede wszystkim uwarunkowaniami prawnymi i organizacyjnymi, w szczególności możliwością ograniczenia czasochłonnych procedur w porównaniu do wariantu, w którym Spółka musiałaby przenieść na Nową Spółkę pozwolenia i decyzje dotyczące prowadzonej produkcji, większość kadry pracowniczej itd. Z tej perspektywy procesem znacznie łatwiejszym do przeprowadzenia będzie wydzielenie do Nowej Spółki Działu Nieruchomości.

W ramach podziału do Nowej Spółki zostaną przeniesione wszystkie zasoby należące do Działu Nieruchomości, w tym: wszystkie posiadane przez Wnioskodawcę nieruchomości gruntowe i zabudowane (w tym także budynki fabryczne i magazynowe, w których obecnie Wnioskodawca prowadzi działalność produkcyjną), sprzęt komputerowy i telekomunikacyjny, maszyny i urządzenia służące do utrzymania nieruchomości. Ponadto do Nowej Spółki zostaną wniesione również wszystkie przynależne do Działu Nieruchomości zasoby o charakterze materialnym i niematerialnym, takie jak: należności i zobowiązania przynależne do Działu Nieruchomości, kadra pracownicza przypisana do Działu Nieruchomości (jedno stanowisko pracy), zasoby ludzkie w postaci usługodawców zewnętrznych wykonujących czynności na podstawie umów zlecenia (konserwator nieruchomości, inspektor nadzoru budowlanego), pełna dokumentacja prawna i techniczna nieruchomości, umowy najmu nieruchomości, umowy z dostawcami mediów i innych usług niezbędnych do utrzymania nieruchomości. Spółka dokona również cesji wydzielonego rachunku bankowego, który jest przypisany do operacji realizowanych przez Dział Nieruchomości. Z kolei w Spółce pozostaną wszystkie zasoby materialne i niematerialne należące do Działu Produkcji, w szczególności maszyny, urządzenia i wyposażenie do produkcji, zapasy, kadra pracownicza Działu Produkcji, należności i zobowiązania przynależne do Działu Produkcji, dokumentacja prawna i techniczna związana z produkcją, umowy z dostawcami i odbiorcami, rachunki bankowe itd. Ponadto w Spółce pozostaną pracownicy i zasoby tworzący aktualnie administrację Wnioskodawcy (której zadaniem jest głównie prowadzenie spraw księgowo-placowych). Nowa Spółka będzie w związku z tym prowadziła sprawy administracyjne we własnym zakresie, tj. za pomocą własnego personelu lub zlecając je innemu podmiotowi.

Nowa Spółka przejmie wszystkie zadania realizowane przez Dział Nieruchomości, a w szczególności: zarządzenie i utrzymanie nieruchomości, obsługę wynajmu nieruchomości (w tym wynajem budynków fabrycznych na rzecz Wnioskodawcy na potrzeby produkcyjne Spółki), współpracę z dostawcami mediów i innych usług, współpracę z instytucjami finansowymi, prowadzenie remontów i modernizacji, realizację procesów inwestycyjnych itd. Z kolei Spółka będzie kontynuowała w sposób nieprzerwany realizację działalności produkcyjnej, gdzie w praktyce w wyniku podziału jedyną zmianą (natury formalnej) będzie prowadzenie produkcji w budynkach wynajmowanych od Nowej Spółki, zamiast w budynkach stanowiących własność Wnioskodawcy. Ponieważ wszystkie udziały Spółki posiada jedyny wspólnik (zagraniczna osoba prawna), wszystkie udziały w Nowej Spółce powstałej w wyniku podziału obejmie ten sam wspólnik. Nowa Spółka będzie zgodnie z przepisami KSH i Ordynacji podatkowej następcą prawnym Spółki w zakresie przejętych praw i zobowiązań.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż w przypadku gdy, jak wskazał Wnioskodawca, zespół składników materialnych i niematerialnych przyporządkowany do Działu Nieruchomości będzie posiadał cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy, to będzie mieścił się w pojęciu zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W konsekwencji czynność przekazania do nowo zawiązanej spółki w wyniku podziału przez wydzielenie składników materialnych i niematerialnych związanych z Działem Nieruchomości, jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań nr 1 i 2 (pytań nr 3 i 4 wniosku ORD-IN) należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do pytania nr 3 (pytania nr 5 wniosku ORD-IN) wskazać należy, iż zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonania korekty zostały określone w art. 91 ustawy.

Stosownie do treści art. 91 ust. 1 ustawy, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Zgodnie z art. 91 ust. 2 ustawy, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

W świetle art. 91 ust. 4 ustawy, w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

Zgodnie z brzmieniem art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Obowiązek skorygowania podatku naliczonego od wcześniej nabytych towarów lub środków trwałych wykorzystywanych przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych, które są następnie przedmiotem zbycia przedsiębiorstwa, reguluje art. 91 ust. 9 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa oraz okoliczności sprawy wskazać należy, że w momencie wniesienia w ramach podziału do Nowej Spółki składników majątku związanych z działalnością w zakresie nieruchomości, stanowiących zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy, obowiązek ewentualnej korekty podatku naliczonego, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy, nie będzie spoczywał na Wnioskodawcy lecz na nabywcy zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W związku z powyższym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, z którego wynika, iż jako podmiot wnoszący zorganizowaną część przedsiębiorstwa w ramach podziału nie będzie zobowiązany do korekty podatku naliczonego odliczonego przy nabyciu towarów i usług wchodzących w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa wydzielonej części majątku i wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT czynności przeniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa w ramach podziału przez wydzielenie oraz braku obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego. Natomiast wniosek dotyczący podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj