Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-139/13-2/JK
z 15 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2013 r. (data wpływu 15 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu wypłaconych dywidend przez spółkę mającą siedzibę na terytorium Słowacji – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z tytułu wypłaconych dywidend przez spółkę mającą siedzibę na terytorium Słowacji.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i tym samym podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu.

Zainteresowana posiada udziały w spółce kapitałowej mającej siedzibę i będącej rezydentem podatkowym w Republice Słowackiej (dalej: „Spółka słowacka”).

W związku z tym, że Wnioskodawczyni jest udziałowcem (w 100% kapitału) Spółki słowackiej, uprawniona jest do otrzymania wypłat z tytułu udziału w zyskach (prawo do otrzymania dywidendy).

W 2013 roku Zainteresowana będzie chciała wypłacić dywidendy za lata 2010-2012 z kapitału zapasowego Spółki słowackiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku wypłaty-uzyskania dywidendy od Spółki słowackiej, Wnioskodawczyni będzie uprawniona zgodnie z postanowieniami art. 24 Umowy polsko-słowackiej do potrącenia od kwoty podatku dochodowego od osób fizycznych należnego w Polsce 10% podatku u źródła, który może być pobrany w Republice Słowackiej i czy takie uprawnienie będzie przysługiwało Zainteresowanej niezależnie od tego, czy wypłacana przez Spółkę słowacką dywidenda będzie w Republice Słowackiej opodatkowana podatkiem u źródła, czy też będzie podlegała zwolnieniu od takiego podatku przewidzianemu przez wewnętrzne przepisy podatkowe Republiki Słowackiej?

Zdaniem Wnioskodawczyni, w przypadku otrzymania dywidendy od Spółki słowackiej, dywidenda taka będzie podlegała opodatkowaniu pdof w Polsce (według stawki 19%). Jednocześnie Zainteresowana będzie uprawniona – zgodnie z postanowieniami art. 24 Umowy polsko-słowackiej – do potrącenia od kwoty polskiego pdof 10% podatku, który może być pobrany w Republice Słowackiej. Uprawnienie takie będzie przysługiwało Wnioskodawczyni niezależnie od tego, czy wypłacana przez Spółkę słowacką dywidenda będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem u źródła w Republice Słowackiej, czy też będzie podlegała zwolnieniu od takiego podatku przewidzianemu przez wewnętrzne przepisy podatkowe Słowacji.

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawczyni ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski – zgodnie z art. 3 ust. 1 Ustawy o pdof – podlega Ona w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w zakresie pdof (tj. podlega obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia ich źródeł).

Z kolei zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 4 Ustawy o pdof, od dywidendy i innych przychodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Powyższy przepis, tj. art. 3 ust. 1 Ustawy o pdof nie oznacza jednak automatycznego opodatkowania / powstania zobowiązania podatkowego w odniesieniu do wszelkich osiąganych przez Wnioskodawczynię przychodów (dochodów). Faktyczną bowiem wysokość zobowiązania podatkowego określają przepisy szczególne, w tym te zawierające ulgi i zwolnienia podatkowe stosowane wobec danego stanu faktycznego oraz te odwołujące się do postanowień międzynarodowych umów zawartych przez Polskę i zapisy takich umów.

W szczególności, zgodnie z art. 4a Ustawy o pdof, przepisy art. 3 ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska. Ponadto, art. 30a ust. 2 Ustawy o pdof również stanowi, że przepisy ust. 1-5 tego artykułu (tj. 30a) stosuje się z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania. Oznacza to, że w omawianym przypadku zastosowanie znajdują również postanowienia Umowy polsko-słowackiej.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 i ust. 2 Umowy polsko-słowackiej Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, w związku z tym będzie miała zastosowanie stawka 10% kwoty dywidendy.

Zatem w sytuacji Zainteresowanej, jeżeli otrzyma płatności kwalifikowane jako dywidendy przez umowę polsko-słowacką, jako udziałowiec Spółki słowackiej niewątpliwie będzie ich właścicielem.

W konsekwencji, zgodnie z zapisami Umowy, Republika Słowacka jako państwo źródła takich dywidend, będzie miała prawo je opodatkować 10% podatkiem bez względu na to, że podatek dochodowy w takim przypadku nakłada również Polska. Republika Słowacka może z przyznanego jej prawa opodatkowania powstającego w nim dochodu skorzystać bądź nie, odpowiednio regulując te kwestię w swoich przepisach wewnętrznych.

Biorąc pod uwagę powyższe, omawiana dywidenda może zatem podlegać opodatkowaniu zarówno w Polsce (kraj rezydencji Wnioskodawczyni, któremu prawo opodatkowania dają przepisy Ustawy o pdof), jak i w Republice Słowackiej (kraj źródła, któremu prawo opodatkowania daje art. 10 Umowy polsko-słowackiej).

Jednak, aby uniknąć sytuacji podwójnego opodatkowania dochodu osiągniętego poza siedzibą rezydencji podatkowej podatnika należy zastosować właściwą metodę unikania takiego podwójnego opodatkowania.

W konsekwencji, obniżenie podatku przysługujące polskiemu podatnikowi otrzymującemu dywidendę od podmiotu słowackiego powinno wynosić 10% kwoty brutto otrzymanej dywidendy niezależnie od traktowania dla celów słowackiego podatku dochodowego dywidend z tego kraju pochodzących.

Podsumowując, w świetle powyższego, Zainteresowana stoi na stanowisku, że w przypadku otrzymania dywidendy od Spółki słowackiej, określając wysokość swojego zobowiązania z tytułu pdof należnego w Polsce w związku z otrzymaniem takiej dywidendy, będzie miała prawo pomniejszyć to zobowiązanie o kwotę równą 10% podatku u źródła, do którego pobrania uprawniają słowackie zapisy Umowy polsko-słowackiej. Prawo takie będzie przysługiwało Wnioskodawczyni nawet w sytuacji zwolnienia dywidendy od opodatkowania w Republice Słowackiej zgodnie z wewnętrznymi przepisami tego kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Powołane przepisy – w myśl art. 4a ww. ustawy – stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Stosownie do art. 10 ust. 1 umowy między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Słowacką w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 18 sierpnia 1994 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr 30, poz. 131), zwanej dalej umową, dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

W myśl art. 10 ust. 2 ww. umowy, dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, podatek ten nie może przekroczyć:

  1. 5 procent kwoty dywidend brutto, jeżeli ich właścicielem jest spółka (inna niż spółka osobowa), której bezpośredni udział w kapitale spółki wypłacającej dywidendy wynosi co najmniej 20 procent,
  2. 10 procent kwoty dywidend brutto we wszystkich pozostałych przypadkach.

Należy zauważyć, że określenie „dywidendy”, o którym mowa w umowie oznacza dochód z akcji lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, z udziału w zyskach, jak również dochody z innych praw spółki, które według prawa podatkowego Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibą, są pod względem podatkowym traktowane jak dochody z akcji (art. 10 ust. 3 cyt. umowy).

W myśl art. 24 ust. 1 lit. b) umowy, jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga część dochodu, który zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 może być opodatkowany w Republice Słowackiej, to Polska zezwoli na odliczenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Republice Słowackiej. Jednakże takie odliczenie nie może przekroczyć tej części podatku, jak została obliczona przed dokonaniem odliczenia i która odpowiada części dochodu osiągniętego w Republice Słowackiej.

Zgodnie natomiast z art. 24 ust. 3 określenie "podatek płacony w Polsce" lub odpowiednio "podatek płacony w Słowacji", dla celów ustępów 1 i 2, obejmuje każdą kwotę, która byłaby zapłacona jako podatek, lecz została objęta jakąkolwiek ulgą poprzez odliczenie od dochodu podlegającego opodatkowaniu, zwolnienie albo obniżkę podatku lub w inny sposób, zgodnie z ustawodawstwem o podatku dochodowym, obowiązującym w drugim Umawiającym się Państwie.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w przypadku otrzymania dywidendy od Spółki słowackiej, określając wysokość swojego zobowiązania podatkowego w Polsce – w związku z otrzymaniem ww. dywidendy – Zainteresowana będzie miała prawo do pomniejszenia tego zobowiązania o kwotę równą 10% podatku u źródła, do którego pobrania uprawniają zapisy Umowy polsko-słowackiej. Prawo takie będzie przysługiwało Wnioskodawczyni nawet w sytuacji zwolnienia dywidendy od opodatkowania w Republice Słowackiej zgodnie z wewnętrznymi przepisami tego kraju.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj