Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-398/13-2/AK
z 29 lipca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 maja 2013r. (data wpływu 31 maja 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktur na jednostki organizacyjne Fundacji – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 maja 2013r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktur na jednostki organizacyjne Fundacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja jest jednostką zarejestrowaną w krajowym Rejestrze Sądowym, posiada osobowość prawną oraz status podatnika VAT czynnego. Ponadto, Fundacja posiada status Organizacji Pożytku Publicznego od 10 lutego 2004r. w rozumieniu przepisów ustawy z 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. z 2003r. nr 96, poz. 873).

W ramach Fundacji funkcjonują następujące wewnętrzne jednostki organizacyjne:

  • Niepubliczny Zespół Opieki Zdrowotnej – ustawa z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007r., Nr 14, poz. 89),
  • Zakład Aktywności Zawodowej - przepisy art. 29 i 30 ustawy z 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997r., Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 stycznia 2000r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej (Dz. U. z 2000r., Nr 6, poz. 77),
  • Warsztat Terapii Zdjęciowej – przepisy art. 10, 10a i b ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 25 marca 2004r. w sprawie warsztatów terapii zdjęciowej (Dz. U. z 2004r., Nr 63, poz. 587),
  • Środowiskowy Dom Samopomocy – przepisy art. 1 ust. 2 art. 9, ust. 1 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U nr 111, poz. 535, z późn. zm.).

Nazwy oraz adresy jednostek terenowych są wpisywane do KRS, który stanowi załącznik do składanego wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej.

Każda z jednostek terenowych otrzymuje dofinansowanie do swojej działalności, dla każdej dotacji Fundacja prowadzi w banku indywidualne konto, działalność jednostki wewnętrznej jest nadzorowana i kontrolowana przez:

  • Zakład Aktywności Zdrowotnej – otrzymuje dofinansowanie kosztów bieżącej działalności z Urzędu Marszałkowskiego (90% dotacji ze środków PFRON i 10% dotacji ze środków własnych – 2 konta w banku), nadzoruje Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego, ZAZ prowadzi działalność odpłatną opodatkowaną podatkiem VAT,
  • Warsztat Terapii Zdjęciowej otrzymuje dofinansowanie z Urzędu Miasta (90% dotacji – środki PFRON i 10% dotacji – środki własne powiatu, 2 konta w banku), nadzoruje Wydział Polityki Społecznej Urzędu Miasta, WTZ prowadzi działalność nieodpłatną,
  • Środowiskowy Dom Samopomocy otrzymuje dofinansowanie na bieżącą działalność z Urzędu Miasta (100% dotacji są środkami z budżetu państwa), ŚDS prowadzi działalność nieodpłatną.

Każda z tych jednostek rozlicza się oddzielnie ze swojego dofinansowania i jest zobligowana do dokumentowania poniesionych kosztów przez faktury wystawione na daną jednostkę, której dotyczy wydatek.

Fundacja dokonała modyfikacji nazw jednostek wewnętrznych:

  • Zakład Aktywności Zawodowej Fundacji …,
  • Warsztat Terapii Zdjęciowej Fundacji …,
  • Środowiskowy Dom Samopomocy Fundacji …,
  • Niepubliczny Zespół Opieki Zdrowotnej Fundacji …

co jednoznacznie określa, dla kogo jest dokonywany zakup, a tym samym kontrolujący ma pewność, ze zakup z faktury był przeznaczony dla podanej na fakturze jednostki wewnętrznej Fundacji.

Fundacja posiada tylko jeden NIP, który wykorzystywany jest przez jednostki terenowe. Sporządzane jest jedno sprawozdanie finansowe, jednostki terenowe samodzielnie nie sporządzają sprawozdań finansowych, tylko składają sprawozdanie ze swojej działalności organom finansującym. Sporządzana jest jedna deklaracja VAT-7 i CIT-8 z działalności Fundacji jako osoby prawnej.

Ograniczenie do pobierania faktur jedynie na Fundację (jednostkę posiadającą osobowość prawną) stworzy niejasną sytuację (dla kontrolujących), zwłaszcza wtedy gdy taki sam asortyment będą zakupywały jednostki wewnętrzne pobierając fakturę na Fundację. W wielu oprogramowaniach do fakturowania nie ma możliwości zapisania osobno płatnika i odbiorcy, a zatem faktura posiada nazwę odbiorcy (płatnika).

Zdaniem Wnioskodawcy, zasadne jest aby mimo posiadania jednego NIP-u faktury były wystawiane na nazwy jednostek wewnętrznych rozszerzone o skróconą nazwę Fundacji … (Zakład Aktywności Zawodowej Fundacji …, Warsztat Terapii Zdjęciowej Fundacji …, Środowiskowy Dom Samopomocy Fundacji …, itp.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy faktury sprzedaży/zakupu mogą być wystawiane na jednostki terenowe Fundacji?

Zdaniem Wnioskodawcy, szczegółowe dane jakie powinna zawierać faktury VAT określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r., Nr 68, poz. 360).

W § 5 ust. 1 ww. rozporządzenie określono niezbędne elementy, które powinna zawierać faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży. Jednym z obligatoryjnych elementów jest podanie imion i nazwisk lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy jak również numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy. W związku z tym faktura jednostki terenowej dokumentująca nabycie bądź sprzedaż towarów i usług powinna zawierać:

  • nazwę jednostki terenowej, która sama w sobie zawiera nazwę skróconą podatnika (Fundacja …) oraz dodatkową identyfikację jednostki terenowej (np. Zakład Aktywności Zawodowej Fundacji …),
  • numer NIP podatnika (…..),
  • adres jednostki terenowej w miejscu adresu jednostki nadrzędnej, który wskazany został w KRS-ie oraz w zgłoszeniu aktualizacyjnym NIP (ul. …., ….).

Zdaniem Wnioskodawcy faktury sprzedaży/zakupu mogą być wystawiane na jednostki terenowe bez nazwy jednostki nadrzędnej i jej siedziby. Adres i nazwa jednostki terenowej, która sama w sobie zawiera nazwę skróconą podatnika w połączeniu z podanym na fakturze NIP-em podatnika jednoznacznie pozwala na identyfikację podatnika jako strony transakcji udokumentowanej fakturą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

Według art. 15 ust. 3b powyższego artykułu, za zgodą naczelnika urzędu skarbowego, właściwego dla osoby prawnej, podatnikami mogą być również jednostki organizacyjne osoby prawnej, będącej organizacją pożytku publicznego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536 oraz z 2011 r. Nr 112, poz. 654 i Nr 149, poz. 887) prowadzące działalność gospodarczą, jeżeli samodzielnie sporządzają sprawozdanie finansowe.

Należy zauważyć, iż ustawodawca tylko w sytuacji opisanej w art. 15 ust. 3b ustawy przewidział, że podmiotowość podatkową w podatku od towarów i usług posiada zarówno osoba prawna, jak i jej jednostka organizacyjna (oddział) w sytuacji, gdy osoba prawna jest organizacją pożytku publicznego. Wyjątek ten nie dotyczy natomiast pozostałych osób prawnych.

Zgodnie z powołanym powyżej art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są jedynie podmioty (przedsiębiorcy) działające w obrocie gospodarczym samodzielnie, tj. bez stosunku przyporządkowania. W związku z tym, tylko jednostki organizacyjne osoby prawnej, będącej organizacją pożytku publicznego ze swej istoty działające w obrocie samodzielnie, niebędące podporządkowane jednostce macierzystej, spełniają kryteria dla uznania ich za podatników podatku VAT.

Warunkiem możliwości uznania ww. oddziałów za odrębnych podatników VAT jest, aby sporządzały one samodzielnie sprawozdanie finansowe. Chodzi tu oczywiście o sprawozdanie finansowe w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r. poz. 330). Przy czym, oddziały organizacji pożytku publicznego mogą być samodzielnymi podatnikami za zgodą naczelnika urzędu skarbowego.

W dodanym do ustawie przepisie art. 15 ust. 3c ustawy wprowadzono zasadę, że czynności dokonywane pomiędzy oddziałami osobami prawnej stanowią sprzedaż (czyli wykonywanie czynności opodatkowanych).

Zgodnie bowiem z art. 15 ust. 3c ustawy, sprzedażą dokonywaną przez podatników, o których mowa w ust. 3b, jest także odpłatne przekazywanie towarów oraz świadczenie usług pomiędzy jednostkami organizacyjnymi wchodzącymi w skład osoby prawnej.

Artykuł 96 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Fundacja jest jednostką zarejestrowaną w krajowym Rejestrze Sądowym, posiada osobowość prawną orz status podatnika VAT czynnego. Ponadto, Fundacja posiada status Organizacji Pożytku Publicznego od 10 lutego 2004r. w rozumieniu przepisów ustawy z 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i wolontariacie.

W ramach Fundacji funkcjonują następujące wewnętrzne jednostki organizacyjne:

  • Niepubliczny Zespół Opieki Zdrowotnej – ustawa z dnia 30 sierpnia 1991r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007r., Nr 14, poz. 89),
  • Zakład Aktywności Zawodowej - przepisy art. 29 i 30 ustawy z 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 1997r., Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) oraz Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 21 stycznia 2000r. w sprawie zakładów aktywności zawodowej (Dz. U. z 2000r., Nr 6, poz. 77),
  • Warsztat Terapii Zdjęciowej – przepisy art. 10, 10a i b ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych oraz rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 25 marca 2004r. w sprawie warsztatów terapii zdjęciowej (Dz. U. z 2004r., Nr 63, poz. 587),
  • Środowiskowy Dom Samopomocy – przepisy art. 1 ust. 2 art. 9, ust. 1 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U nr 111, poz. 535, z późn. zm.).

Każda z jednostek terenowych otrzymuje dofinansowanie do swojej działalności, dla każdej dotacji Fundacja prowadzi w banku indywidualne konto, działalność jednostki wewnętrznej jest nadzorowana i kontrolowana przez:

  • Zakład Aktywności Zdrowotnej – otrzymuje dofinansowanie kosztów bieżącej działalności z Urzędu Marszałkowskiego (90% dotacji ze środków PFRON i 10% dotacji ze środków własnych – 2 konta w banku), nadzoruje Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego, ZAZ prowadzi działalność odpłatną opodatkowaną podatkiem VAT,
  • Warsztat Terapii Zdjęciowej otrzymuje dofinansowanie z Urzędu Miasta … (90% dotacji – środki PFRON i 10% dotacji – środki własne powiatu, 2 konta w banku), nadzoruje Wydział Polityki Społecznej Urzędu Miasta, WTZ prowadzi działalność nieodpłatną,
  • Środowiskowy Dom Samopomocy otrzymuje dofinansowanie na bieżącą działalność z Urzędu Miasta … (100% dotacji są środkami z budżetu państwa), ŚDS prowadzi działalność nieodpłatną.

Każda z tych jednostek rozlicza się oddzielnie ze swojego dofinansowania i jest zobligowana do dokumentowania poniesionych kosztów przez faktury wystawione na daną jednostkę, której dotyczy wydatek.

Fundacja dokonała modyfikacji nazw jednostek wewnętrznych:

  • Zakład Aktywności Zawodowej Fundacji …,
  • Warsztat Terapii Zdjęciowej Fundacji …,
  • Środowiskowy Dom Samopomocy Fundacji …,
  • Niepubliczny Zespół Opieki Zdrowotnej Fundacji …

co jednoznacznie określa, dla kogo jest dokonywany zakup, a tym samym kontrolujący ma pewność, ze zakup z faktury był przeznaczony dla podanej na fakturze jednostki wewnętrznej Fundacji.

Fundacja posiada tylko jeden NIP, który wykorzystywany jest przez jednostki terenowe. Sporządzane jest jedno sprawozdanie finansowe, jednostki terenowe samodzielnie nie sporządzają sprawozdań finansowych, tylko składają sprawozdanie ze swojej działalności organom finansującym. Ograniczenie do pobierania faktur jedynie na Fundację (jednostkę posiadającą osobowość prawną) stworzy niejasną sytuację (dla kontrolujących), zwłaszcza wtedy gdy taki sam asortyment będą zakupywały jednostki wewnętrzne pobierając fakturę na Fundację. Zdaniem Wnioskodawcy, zasadne jest aby mimo posiadania jednego NIP-u faktury były wystawiane na nazwy jednostek wewnętrznych rozszerzone o skróconą nazwę Fundacji … (Zakład Aktywności Zawodowej Fundacji …, Warsztat Terapii Zdjęciowej Fundacji …, Środowiskowy Dom Samopomocy Fundacji …, itp.).

Ponadto należy stwierdzić, że zgodnie z art. 10 pkt 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2011r., Nr 127, poz. 721, z późn. zm.), do podstawowych form aktywności wspomagającej proces rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych zalicza się uczestnictwo tych osób w warsztatach terapii zajęciowej.

Warsztat oznacza wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo placówkę stwarzającą osobom niepełnosprawnym niezdolnym do podjęcia pracy możliwość rehabilitacji społecznej i zawodowej w zakresie pozyskania lub przywracania umiejętności niezbędnych do podjęcia zatrudnienia (art. 10a ust. 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych).

W myśl art. 10b ust. 1 ww. ustawy, warsztaty mogą być organizowane przez fundacje, stowarzyszenia lub przez inne podmioty.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ww. ustawy, gmina, powiat oraz fundacja, stowarzyszenie lub inna organizacja społeczna, której statutowym zadaniem jest rehabilitacja zawodowa i społeczna osób niepełnosprawnych, zwane dalej "organizatorem", może utworzyć wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo jednostkę i uzyskać dla tej jednostki status zakładu aktywności zawodowej, jeżeli:

  1. co najmniej 70% ogółu osób zatrudnionych w tej jednostce stanowią osoby niepełnosprawne, w szczególności skierowane do pracy przez powiatowe urzędy pracy:
    1. zaliczone do znacznego stopnia niepełnosprawności,
    2. zaliczone do umiarkowanego stopnia niepełnosprawności, u których stwierdzono autyzm, upośledzenie umysłowe lub chorobę psychiczną, w tym osób, w stosunku do których rada programowa, o której mowa w art. 10a ust. 4, zajęła stanowisko uzasadniające podjęcie zatrudnienia i kontynuowanie rehabilitacji zawodowej w warunkach pracy chronionej;
  2. spełnia warunki, o których mowa w art. 28 ust. 1 pkt 2 i 3;
  3. przeznacza uzyskane dochody na zakładowy fundusz aktywności;
  4. uzyska pozytywną opinię starosty o potrzebie utworzenia zakładu aktywności zawodowej, z wyjątkiem przypadku, gdy organizatorem jest powiat.

W myśl art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego (Dz. U. z 2011r. Nr 231, poz. 1375, z późn. zm. ), w działaniach z zakresu ochrony zdrowia psychicznego mogą uczestniczyć stowarzyszenia i inne organizacje społeczne, fundacje, samorządy zawodowe, kościoły i inne związki wyznaniowe oraz grupy samopomocy pacjentów i ich rodzin, a także inne osoby fizyczne i prawne.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy wynika, że środowiskowe domy samopomocy stosownie do potrzeb są organizowane, prowadzone i finansowane przez organy do spraw pomocy społecznej na zasadach określonych w przepisach ustawy o pomocy społecznej. Środowiskowe domy samopomocy mogą być także tworzone przez podmioty wymienione w art. 1 ust. 2.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, należy stwierdzić, że utworzone przez Wnioskodawcę jako organizację pożytku publicznego jednostki organizacyjne, tj. Zakład Aktywności Zawodowej Fundacji …, Warsztat Terapii Zdjęciowej Fundacji …, Środowiskowy Dom Samopomocy Fundacji …, Niepubliczny Zespół Opieki Zdrowotnej Fundacji …, nie można uznać za podatnika podatku od towarów i usług gdyż nie spełniają warunków, o których mowa w art. 15 ust. 3b ustawy o podatku od towarów i usług. Jednostki te, nie posiadają własnych nr NIP, samodzielnie nie sporządzają sprawozdań finansowych, a tylko jednostki organizacyjne osoby prawnej, będącej organizacją pożytku publicznego ze swej istoty działające w obrocie samodzielnie, niebędące podporządkowane jednostce macierzystej, spełniają kryteria dla uznania ich za podatników podatku VAT.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że w niniejszej sprawie podatnikiem podatku VAT jest Fundacja, natomiast jednostki organizacyjne, których założycielem jest Fundacja nie posiadają osobowości prawnej i w relacjach prawnych korzystają z podmiotowości prawnej swego podmiotu założycielskiego. Oznacza to, że ww. jednostki organizacyjne Fundacji nie mogą być uznane za podatnika podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 tej ustawy.

Tym samym w sytuacji, gdy Fundacja za pośrednictwem swoich jednostek wewnętrznych prowadzi swoją działalność, nie świadczy to o tym, iż jednostki te są odrębnymi nowymi podatnikami podatku od towarów i usług.

W myśl art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360, z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Stosownie do § 4 ust. 1pkt 1 rozporządzenia, fakturę wystawia zarejestrowany podatnik VAT czynny. W myśl § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia, faktury mogą również wystawiać zarejestrowani podatnicy VAT zwolnieni.

Elementy, jakie powinna zawierać faktura, zostały określone w § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia i są to:

  1. data jej wystawienia;
  2. kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;
  6. data dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;
  7. nazwa (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miara i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cena jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawka podatku;
  13. suma wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwota podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwota należności ogółem.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2012r., poz. 1314, z późn. zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu.

Jak stanowi art. 3 ust. 1 ww. ustawy, identyfikatorem podatkowym jest:

  1. numer PESEL - w przypadku podatników będących osobami fizycznymi objętymi rejestrem PESEL nieprowadzących działalności gospodarczej lub niebędących zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;
  2. NIP - w przypadku pozostałych podmiotów podlegających obowiązkowi ewidencyjnemu, o którym mowa w art. 2.

Z powyższej powołanych uregulowań wynika, iż faktura powinna m. in. jednoznacznie określać imię i nazwisko lub nazwy podatnika/sprzedawcy i nabywcy, ich adresy. Wskazane dane mają na celu identyfikację stron transakcji gospodarczej.

Generalnie faktura VAT jest dokumentem odzwierciedlającym prawidłowy przebieg zdarzenia gospodarczego zarówno pod względem przedmiotu transakcji, jak i podmiotów biorących w niej udział. Przy ocenie zdarzenia gospodarczego nie można jednak pominąć okoliczności towarzyszących transakcji, wskazujących na rzeczywisty charakter podmiotu dokonującego sprzedaży/zakupu. Faktury VAT są dokumentami o charakterze sformalizowanym. Co do zasady zatem, faktury muszą być wystawione zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa krajowego w tym względzie. Prawidłowość materialnoprawna faktury zachodzi, jeżeli odzwierciedla ona prawdziwe zdarzenie gospodarcze, a contrario nie będzie można uznać za prawidłową fakturę, gdy sprzecznie z jej treścią wykazuje ona zdarzenie gospodarcze, które w ogóle nie zaistniało, bądź zaistniało w innych rozmiarach albo między innymi podmiotami. Faktura VAT potwierdza zaistniałe zaszłości gospodarcze, a jej elementy formalne wymagane przez art. 106 ust. 1 ustawy mają wyłącznie znaczenie dowodowe. Jedynie braki merytoryczne faktury mogą wywołać skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania, a także doprowadzić do niewłaściwego określenia wysokości podatku.

Podsumowując, w fakturach dokumentujących sprzedaż lub wydatki poniesione przez Wnioskodawcę związane z działalnością jej oddziałów, powinna być umieszczana nazwa i numer NIP wraz z adresem faktycznego odbiorcy, tj. Fundacji, z możliwością dodatkowego umieszczenia nazwy i adresu podległej jednostki.

Zatem, w przypadku, gdy sprzedającym lub nabywającym towary i usługi jest oddział, dane odpowiednio sprzedawcy lub nabywcy na fakturze powinny odpowiadać jednostce macierzystej, tj. Wnioskodawcy.

Dodatkowo wskazać należy, iż w celu łatwiejszej identyfikacji faktur sprzedaży/zakupu poszczególnych oddziałów, dane zarówno po stronie sprzedawcy lub nabywcy oprócz danych identyfikacyjnych Fundacji mogą zawierać informacje dodatkowe pozwalające na identyfikację każdego oddziału.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie wynikające z opisu sprawy i własnego stanowiska, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14f § 2 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Jednocześnie należy wskazać, że publikator ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych wskazany we wniosku przez Wnioskodawcę, tj. Dz. U. z 1997r., Nr 54123 poz. 776 ze zm., jest nieaktualny. Obecnie tekst jednolity ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2011r., Nr 127, poz. 721, z późn. zm.). Również publikator ustawy z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego tj., Dz. U nr 111, poz. 535, z późn. zm. wskazany przez Zainteresowanego jest nieaktualny. Obowiązujący tekst ww. ustawy opublikowany został w Dz. U. z 2011r., Nr 231, poz. 1375, z późn. zm.)

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, ul. …. …. po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj